Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukututkimusta tehneet - apua kaivattaisiin!

Vierailija
26.08.2014 |

Mistä saan tietoa edesmenneistä isovanhemmista ja mahdollisesti heidän sisaruksistaan, lapsistaan, lapsenlapsistaan? Tiedän siis vain isovanhempien nimet ja synnyin- sekä kuolinajat, kaikki muukin on hämärän peitossa. Vanhemmatkaan eivät tiedä yhtään sen enempää.

t. Uusavuton

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiski saattaa auttaa kans jos pitää mennä 1800-l. puolelle. http://hiski.genealogia.fi/historia/

Uutta infoa ei siis ole, mutta vanhoja digitoituja kirkonkirjoja löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoherranvirastosta saa edullisimmin tiedot, jos siellä on jo tehty joskus sukuselvitys (yleensä perunkirjoitusta varten on tehty). Mutta laita kysely seurakuntaan ja mieti valmiiksi, paljonko olet valmis maksamaan. Esim muutamalla kympillä saat jo tietoa. Tosin asia vaikeutuu, jos kovasti ovat muuttaneet.

SSHY-sivulla paljon tietoja.

Vierailija
4/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi off topic: Kuinka pitkälle suomalainen sukupuu voi parhaimmillaan mennä? Olen puoliksi suomalainen ja ulkomainen puoli menee 1500-luvulle asti. En ole vielä päässyt tutkimaan suomalaista puolta.

Vierailija
5/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten enää saa muutamalla kympillä, vaan todistukset on ALKAEN 30 euroa nykyään. Nostivat hintoja vähän aikaa sitten.

Ap, mitkä syntymävuodet? Tiedätkö syntymäpaikkakunnat? Osasta seurakunnista löytyy netistä tietoa ihan vuoteen 1913 saakka, saattaa käydä tuuri :) Sitä tuoreempaa tietoa saa vain seurakunnilta ja maistraatilta.

Vierailija
6/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun savolainen sukuni ( tai suvut sekä äidin ja isän puolelta) on selvitetty 1550-luvulle. Hiukan sitä vanhempaa tietoa on, mutta se on hiukan epämääräistä. Varhaisimmat ovat veroluetteloita, joihin on kirjattu myös talojen väki ( eli se ikivanha karhunraatelema isoisä saattoi olla vain 50 v:-))

Vierailija
7/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 1700-luvun puoliväliin saakka pääsee helposti, mutta sen jälkeen voi jo tulla ongelmia. Riippuu paljon siitä, ovatko seurakunnat pitäneet väestöluetteloja kovin tarkasti ja ovatko kirkonkirjat säilyneet. Mutta sitten on tietysti muitakin virallisia asiakirjoja, jotka saattavat auttaa. Minulla on ollut onni päästä kirkonkirjojen ja netin avulla 1600-luvun puolelle asti toisen isoisäni suvussa. Toisen isoisän suvussa olen menossa 1700-luvun lopulla. Saa nähdä, onnistunko pääsemään paljonkin pidemmälle.

Vierailija
8/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:13"]

Anteeksi off topic: Kuinka pitkälle suomalainen sukupuu voi parhaimmillaan mennä? Olen puoliksi suomalainen ja ulkomainen puoli menee 1500-luvulle asti. En ole vielä päässyt tutkimaan suomalaista puolta.

[/quote]Jos esi-isät ovat olleen ns. parempaa väkeä ja/tai talollisia, niin saatat hyvinkin päästä 1500-luvulle. Kirkonkirjat ulottuvat pääasiassa 1700-luvun alkupuolelle, sen jälkeen sitten muita lähteitä tarjolla. Tietysti saattaa osua kohdalle seurakunta, jonka kirjat eivät ole säilyneet, jos käy huono tuuri. 

Vierailija
9/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma toiselta puolelta aatelinen sukuni on selvitetty ensimmäiseen esi- isälegendaan asti eli vuodelle 1100 ;)Geni on kätevä!

Vierailija
10/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa seurakunnista ei saa ulos alle 100 v tietoja, sillä ne ovat tietosuojan piirissä eli siksi saa vuoteen 1913 saakka. Kannattaa selvittää, että onko suvuistanne sukuseuroja, koska niissä on tehty paljonkin sukuselvistystä valmiiksi ja voit saada arvokasta tietoa sukujen vaiheista.

Vierailija
11/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selvitetty 1500-luvulle. Siitä taaksepäin aika vaikeaa. Tietysti mitä suurempia sankareita suvusta löytyy, niin enemän on dogumentoitua historiaa.

Vierailija
12/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:38"]

Periaatteessa seurakunnista ei saa ulos alle 100 v tietoja, sillä ne ovat tietosuojan piirissä eli siksi saa vuoteen 1913 saakka. Kannattaa selvittää, että onko suvuistanne sukuseuroja, koska niissä on tehty paljonkin sukuselvistystä valmiiksi ja voit saada arvokasta tietoa sukujen vaiheista.

[/quote]

jatkan vielä, että joskus todella vaikeaa, jos esim. jotkut kirkonkirjat ovat palaneet, voi etsintä tyssätä täysin. Toki on sitten muut viralliset rekisterit: armaija, käräjäpöytäkirjat yms..Ruotsin valtakunnan arkistot, läänien arkistot yms.

Ja joissakin opistoissa on noita sukuselvityskursseja, joita hyötyisit. Niissä on esim. vanhojen käsialojen lukemista ym. opetusta. Pitää hallita myös ainakin ruotsin kieltä, sillä viranomaisten tekstit voi olla ruotsiksi tai venäjäksikin jopa, myös pappien kirjoitukset.

Vierailija
13/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:13"]

[/quote]

Isovihan aikaan (1713-1721) venäläiset polttivat suuren osan suomalaisista kirkonkirjoista. Tästä syystä on hyvin vaikea löytää mitään tietoa suomalaisista ennen tuota aikaa.

Vierailija
14/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä minä olen saanut,ei ole ollut ongelmaa.

Vierailija
15/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:ssä on paljon sukutukimus sivustoja esim; satakunnan suvut, sukututkimusseuran jne jne.. sieltä kannattaa myös kysellä

Vierailija
16/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:29"]

Yleensä 1700-luvun puoliväliin saakka pääsee helposti, mutta sen jälkeen voi jo tulla ongelmia. Riippuu paljon siitä, ovatko seurakunnat pitäneet väestöluetteloja kovin tarkasti ja ovatko kirkonkirjat säilyneet. Mutta sitten on tietysti muitakin virallisia asiakirjoja, jotka saattavat auttaa. Minulla on ollut onni päästä kirkonkirjojen ja netin avulla 1600-luvun puolelle asti toisen isoisäni suvussa. Toisen isoisän suvussa olen menossa 1700-luvun lopulla. Saa nähdä, onnistunko pääsemään paljonkin pidemmälle.

[/quote]

Totta, mutta on sitten seurakuntia, joiden tiedoista osa katosi viime sotien aikana. Tällaisia seurakuntia ovat rajan taakse Venäjän puolelle jääneet seurakunnat. Osa kirkonkirjoista ilmeisesti paloi pommituksissa. Isäni suvun kohdalla on juuri käynyt näin, eli tiedoissa on aukko, koska kirkonkirjoja puuttuu. Tällaista tietoa ainakin minulle on annettu.

Vierailija
17/17 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:50"]

[/quote]

Kyllä minä olen saanut,ei ole ollut ongelmaa.

[/quote]

kyllä ne tiedot sieltä ulos saa, mutta niitä ei saa penkoa arkistosta itse, vaan kirkkoherranvirasto tekee sulle virkatodistukset nöistä ihmisistä, ja se tosiaan maksaa. Tämä siksi, että pelkästään henkilön olemassaolo ei ole salaista tietoa Smessa, joten sen tiedon saa, mutta šurakuntien rekisterit sisältävät muutakin tietoa kuin tuon, ja siksi et pääse itwe penkomaan, vaan sæt tuon viranaisen sensuroiman vesion vain.

lisäksi mikä tahansa sun itse tekemä lista sukulaisista on henkilörekisteri. Jos julkaiset sen, sun on kysyttävä kaikilta elossaolevilta ja alle 100 vuotta sitten kuolleiden perikunnilta lupa.