Ravintogurut, laihduttamisen asiantuntijat, auttakee!!!
Olen päälle 40v kahden lapsen yh-mamma. Olen huonokuntoinen ja vailla lihaksia.
Jeesatkaa mut alkuun, mitä syön ja milloin, miten aloittaa liikunta. Toivon myös, että vinkeissä otetaan huomioon pienehköt tulot...
Tällä hetkellä päiväni menevät näin:
Klo 6 herätys, koiran kanssa ulos 15-20min, sitten kaksi mukillista kahvia rasvattomalla maidolla. -> Töihin.
Klo 9 kaksi hapankorppua oivariinilla ja kuppi kahvia.
Klo 11.30 vihersalaatti tonnikallalla, kanalla tms.
Klo 14 kahvia kupillinen
Klo 18 sitä ruokaa, joka meille ns nirsoille uppoaa, eli peruna, pasta tms ja jotain jauhelihaa, kanaa tms ja kasviksia.
Klo 20 koiran kanssa ulos, puolesta tunnista tuntiin kevyttä kävelyä.
Klo 23 nukkumaan.
Juon aterioilla aina vettä, muuten sitä kuluu vähänlaisesti, ehkä litran verran.
Olen 172 / 75, ja en ole hyvin tietoinen ns mikä on terveellistä nykyään tai ei. Haluaisin laihtua, haluaisin kiinteytyä, haluaisin olla pirteämpi ja hyvätuulisempi. Paljon haluja, mutta ei tietoa, kuinka muutan suunnan.
Kommentit (73)
juokse koiran kanssa ainakin se iltalenkki, jätä pasta, peruna ja riisi ja valkoinen leipä ainakin.
4, tällainen ruokavalio on ollut minulla kauan, mutta ilmeisesti mulla vaikeuttaa stressi tai hormonaaliset häiriöt, kilppari ok.
Mulla on stressin lisäksi uniongelmia, olen jatkuvasti väsynyt ja saamaton. AP
Kiloklubiin siis pitää tutustua.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:59"]
Joo, pasta meillä onkin täysjyvää, eikä sitä mielestäni mulla paljoa kulukaan. Lisää salaattia ja kasviksia? Niillähän mä nytkin masuni enimmäkseen täytän, mutta joo, pitääkö sen iltaruuan pasta tai peruna sit jättää kokonaan pois?
Kotitreeniä voin tehdä, täytyy etsiä ohjeita.
Kiitos.
[/quote]
Laihduttaja voi ihan hyvin syödä pastaa tai perunaa. Varsinkin kun näköjään nuo päivän muut ruokasi ovat tuollaista näykkimistä ja syöt muutenkin liian vähän kaloreita. Kokeileppa laskea päivän kalorimääräsi. Itse veikkaan, että jää kevyesti alle tuhanteen. Varmaan jotakin 800kcal, joka on laihduttajallekin aivan liian vähän.
Ota myös huomioon etä jatkuva stressi voi jumittaa painon paikoilleen, ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta. Liikunta kiinteyttää mutta paino ei välttämättä putoa. Lisäksi liikunta antaa iloa ja hyvää mieltä, pirteyttä. Tsemppiä alkuun! T: 2 lapsen yh myös.
Jätä pois pastat, perunat, viljat. Syö vähän hiilareita, riittävästi proteiinia ja tarpeeksi rasvaa.
Hyviä rasvoja on kookosöljy ja eläinrasvat.
Ei ihme että väsyttää, syöt liian vähän. Lisäisin aamupuuron+marjat+raejuusto/kananmuna ja iltapalan esim rahkaa/jogurttia hedelmällä/marjoilla ja pähkinöillä. Jokin hiilaripitoinen voi auttaa nukkumaan, esim. banaani. Yritä keksiä miten voisit vähentää stressaamista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:19"]
Jätä pois pastat, perunat, viljat. Syö vähän hiilareita, riittävästi proteiinia ja tarpeeksi rasvaa.
Hyviä rasvoja on kookosöljy ja eläinrasvat.
[/quote]
Syöt liian vähän, kroppasi pitää kiinni kysnin hampain kaikesta rasvasta. Hanki ammattiapua, joku tekemään sulle kunnon ruokavalion, jossa saa syödä kunnolla ja ala käymään salilla ja lisäksi jotain muuta kivaa liikuntaa. Selviä tuloksia tulee jo muutaman kuukauden jälkeen.
Nimim. Been there, done that
Kävelyä aluksi ja varovaisia jumppaliikkeitä. Kalaproteiinia.
Älä laihduta. Syöt nyt jo liian vähän, se vie voimat. Liikuntaa lisää. Minkälaista työtä teet, liikutko vain koiran kanssa? Olisiko työpaikalla rappusia juostavaksi, tai kotona?
Tätä mä vähän olen pelännytkin, että syön liian vähän, en vain tajua, miten uskallan syödä enemmän, kun heti alkaa paino nousemaan. Kokeiltu on, ja sitten onkin taas todella työlästä saada ne muutamat lisäkilot taas poies.
Täytyy siis tutustua kiloklubiin, tehdä kotona treeniä ja opetella juoksemaan :) ap
Ala treenaamaan lihaskuntoa. Voit aloittaa tekemään esimerkiksi jotain lankku- kyykky tai punnerrushaastetta, joita löytyy netistä. Pikkuhiljaa voit siirtyä sitten esimerkiksi jumppatunneille ja salin puolelle. Ja koiran ulkoilutukset voit unohtaa liikuntalistauksista.
Oletko kuullut sanontaa jossa kerrotaan aamiaisen olevan päivän tärkein ateria? kuppi kahvia ja hapankorput eivät juuri kuullosta siltä.
Tee aamuksi vaikka puuro tai pari ruisleipää salaatilla ja kalkkunalla (nämä vain ehdotuksia).
Lounaalla lisää salaattiin vaikka juurikin erään mainitsema avokado tai pähkinöitä, niissä on hyviä rasvoja ja kalorit nousevat helposti.
Välipalalla ota kahvikupin seuraksi vaikka marjoja tai hedelmiä tai pähkinöitä.
Lounas ok jos koottu lautasmallin mukaan ja pasta/riisi täysjyvää.
Missä iltapalasi?
Ja juu, tiedän mistä puhun..olen toteuttanut ja harjoitellut elämäntapamuutosta jo muutaman kuukauden, olen ylipainoinen, mutta en kauaa.
Muistat syödä tarpeeksi (yli 1200kcal). Kiloklubista on kova apu ja siellä on myös vertaistukea.
Kävelyllä on hyvä aloittaa, en minäkään ole juossut vielä kertaakaan ja paino putoaa silti. Teen 5km kävelylenkkejä (reippaita) mäkisessä maastossa 4-5kertaa viikossa. Netistä ja FIT-lehdestä olen "ottanut omakseni" muutamia kotitreeni ohjeita ja koostanut niistä ohjelman.
Tsemppiä ap.
Eijeieieei! Kookosöljy on nimenomaan kovaa rasvaa!!! Älkää tuputtako sitä terveellisenä!!
Toki olen kuullut aamupalan tärkeydestä, mutta en tiedä miksi, mutta mun on erittäin vaikeaa saada mitään aamuisin syötyä, vaikka ehkä pientä nälkää olisikin, mutta kaipa se kahvi sitten on se syyllinen?
Lounaalla mulla ei ole pastaa tms.
Kiitos 20, ap.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:22"]
Eijeieieei! Kookosöljy on nimenomaan kovaa rasvaa!!! Älkää tuputtako sitä terveellisenä!!
[/quote]
Perustele väitteesi!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:20"]
Oletko kuullut sanontaa jossa kerrotaan aamiaisen olevan päivän tärkein ateria? kuppi kahvia ja hapankorput eivät juuri kuullosta siltä.
Tee aamuksi vaikka puuro tai pari ruisleipää salaatilla ja kalkkunalla (nämä vain ehdotuksia).
Lounaalla lisää salaattiin vaikka juurikin erään mainitsema avokado tai pähkinöitä, niissä on hyviä rasvoja ja kalorit nousevat helposti.
Välipalalla ota kahvikupin seuraksi vaikka marjoja tai hedelmiä tai pähkinöitä.
Lounas ok jos koottu lautasmallin mukaan ja pasta/riisi täysjyvää.
Missä iltapalasi?
Ja juu, tiedän mistä puhun..olen toteuttanut ja harjoitellut elämäntapamuutosta jo muutaman kuukauden, olen ylipainoinen, mutta en kauaa.
Muistat syödä tarpeeksi (yli 1200kcal). Kiloklubista on kova apu ja siellä on myös vertaistukea.
Kävelyllä on hyvä aloittaa, en minäkään ole juossut vielä kertaakaan ja paino putoaa silti. Teen 5km kävelylenkkejä (reippaita) mäkisessä maastossa 4-5kertaa viikossa. Netistä ja FIT-lehdestä olen "ottanut omakseni" muutamia kotitreeni ohjeita ja koostanut niistä ohjelman.
Tsemppiä ap.
[/quote]
Perseestä sun neuvot
Joo, pasta meillä onkin täysjyvää, eikä sitä mielestäni mulla paljoa kulukaan. Lisää salaattia ja kasviksia? Niillähän mä nytkin masuni enimmäkseen täytän, mutta joo, pitääkö sen iltaruuan pasta tai peruna sit jättää kokonaan pois?
Kotitreeniä voin tehdä, täytyy etsiä ohjeita.
Kiitos.