Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjällä ei ole mahdollisuutta masentumiseen.

Vierailija
26.08.2014 |

Itken joka päivä. Koko työpäivän nieleskelen itkua, mutta itken kaikki illat. En jaksa mitään, työpäivän jälkeen makaan sohvalla, itken, katson ikkunasta ulos tai syön. En jaksa tehdä lasten kanssa yhtään mitään.

Suoritan työni niin, että juuri ja juuri saan työni tehtyä. Minulla ei ole mitään motivaatiota tehdä töitä, paitsi lasteni elättäminen. 

Mietin joka ilta sitä, miten voisin vain poistua tästä maailmasta jotenkin pois. Mies saisi varmasti jonkun kivan uuden vaimon, jaksavan äidin lapsille. Joku muu tienaisikin enemmän kuin minä, lapsilla olisi parempi olla.

Olen lihonut 40 kiloa viimeisen 1,5 vuoden aikana. 

Kaikki sosiaalinen elämä ahdistaa suunnattomasti. En ole tänä vuonna tavannut ketään töiden ulkopuolella. En jaksa. 

Jos olisin palkkatyössä, voisin mennä työterveyshuoltoon. Jäädä vaikka sairaslomalle. Olen yrittäjä, eikä minulla ole minkäänlaista sosiaaliturvaa, eikä työterveyshuoltoa. En voi tehdä mitään.

Elämästä tulee synkempää joka päivä.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:58"]

Turha marista. Yrittäjällä on yrittäjän riskit. Toisenlaisessa tilanteessa aloittaja kahmisi kaikki voitot yksin eikä valittaisi mistään. Kaikkea ei vain voi saada. Yrittäjyys on oma valinta kuten myös palkkatyö ja molemmilla on hyvät ja huonot puolensa.

[/quote]

Suurin osa suomalaisista yrittäjistä on pienyrittäjiä, jotka työllistävät itsensä ja ehkä yhden tai kaksi muuta, jos oikein hyvin käy. Mitään huikeita voittoja ei ole luvassa. Yrittäminen on monelle olosuhteiden pakosta tehty ratkaisu, keino pysyä poissa työttömyyskortistosta.

On koko yhteiskunnan etu, ettei yrittäjä joudu tekemään sairaana töitä - se voi pahimmillaan johtaa siihen, että hän sairastuu entistä pahemmin ja onkin loppuelämänsä yhteiskunnan elätettävänä sen sijaan että elättäisi itsensä ja ehkä vielä pari työnekijääkin.

[/quote]miksi ihmeessä tämä yrittäjä ei ota itselleen vakuutusta??? jos pihiyttään jättää ottamatta niin sitten ei voi muuta sanoa kuin että sitä saa mitä tilaa

[/quote]

Kyse ei ole pihiydestä, vaan siitä, ettei elinkeinosta jäisi mitään käteen, jos kaikki tulot menee vakuutuksiin ja veroihin. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kaipa niitä vakuutuksia ja kassarahoja voisi maksaa niin paljon kuin rahaa riittää, mutta sitten ei ole enää mitään, millä elää!

Vierailija
62/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:28"]

Tää juttu näyttää olevan keksitty. Ensinnäkin kukaan ei ole niin hullu, että ei ota tarvittavia vakuutuksia jos alkaa yrittäjäksi. Eli kyllä yrittäjällä on sosiaaliturva. Jopa parempi kuin palkkatyötä tekevällä. Olen itse yrittäjä ja tiedän mistä puhun.  Mutta tää juttu on tehty vain siksi että saataisiin puheenaihetta. Joo.jooo......

[/quote]

Riippuu yrittäjästä. jos ei ole kovin kummoiset tulot, ei kaikkea tuloaan voi YEL:iin pistää. Se kun riippuu tasan siitä, paljonko maksaa ja jos tienaa vähän, ei ole pakko maksaa ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ap:n kaltaisena yrittäjänä muutaman vuoden, joten taidan olla ainoa joka ymmärtääasian. En halunnut yrittäjäksi, mutta kun työttömyyden sivussa sain soviteltua päivärahaa ja tein muutamalle toimeksiantajalle pikkujuttuja, niin verotoimistossa päätettiin, että olen yrittäjä. Tuloni olivat kuitenkin niin pienet, etten maksanut ALV:a tai YEL:iä, vapaaehtoisesti olisi voinut, mutta ei ollut varaa. Toimeksiantaja maksoi palkkion, eli jos olisin maksanut ALV:n, olisi pitänyt käteen jäävää hintaa pienentää. Minäkin möin omaa osaamistani, ei sitä voi myydä kellekään.

Tällaisia yrityksiä, jotka perustuvat yrittäjän osaamiseen, on muuten paljon. Ei jotain yhden hengen suunnittelutoimistoa voi ihan tuosta vain myydä, kun niiden asiakaskunta perustuu pitkälti henkiöihin, ei tuotteeseen. Minulla oli henkiökohtaisia syitä, miksi jatkoin hommaa, mutta heti kun syyt alkoivat vähentyä, siirryin palkkatöihin. Omassa hommassani oli vielä rajoituksia, eli kun myin tietynlaista "tuotetta", oli tiukkaa, että samaa ei saa myydä kilpailijalle, koska päätoimeksiantaja ei halunnut nimeni näkyvän muualla. En halua tunnistamisen vuoksi selittää, sillä työni oli aika julkista - en itse toki julkkis ole, mutta nimeni jossain määrin on tai ainakin silloin oli. 

Vierailija
64/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:58"]

Turha marista. Yrittäjällä on yrittäjän riskit. Toisenlaisessa tilanteessa aloittaja kahmisi kaikki voitot yksin eikä valittaisi mistään. Kaikkea ei vain voi saada. Yrittäjyys on oma valinta kuten myös palkkatyö ja molemmilla on hyvät ja huonot puolensa.

[/quote]

Suurin osa suomalaisista yrittäjistä on pienyrittäjiä, jotka työllistävät itsensä ja ehkä yhden tai kaksi muuta, jos oikein hyvin käy. Mitään huikeita voittoja ei ole luvassa. Yrittäminen on monelle olosuhteiden pakosta tehty ratkaisu, keino pysyä poissa työttömyyskortistosta.

On koko yhteiskunnan etu, ettei yrittäjä joudu tekemään sairaana töitä - se voi pahimmillaan johtaa siihen, että hän sairastuu entistä pahemmin ja onkin loppuelämänsä yhteiskunnan elätettävänä sen sijaan että elättäisi itsensä ja ehkä vielä pari työnekijääkin.

[/quote]miksi ihmeessä tämä yrittäjä ei ota itselleen vakuutusta??? jos pihiyttään jättää ottamatta niin sitten ei voi muuta sanoa kuin että sitä saa mitä tilaa

[/quote]

Minä olen yksinyrittäjä. Kaikki pakolliset maksut ovat hoidossa, kirjanpitäjä on pakko olla, koska minulla ei ole aikaa eikä varaa oppia kantapään kautta sitä, miten esimerkiksi verottajan kanssa toimitaan. Sairausvakuutus on kattava, jotta pääsen heti tarpeen vaatiessa hoitoon, mutta se on järjettömän kallis ja sairauspäiväraha (joka ei kata yrittäjän pakollisiakaan maksuja, saati sitten esimerkiksi asunto- ja automenoja) alkaa juosta vasta 12 arkipäivän karenssin jälkeen. Enpä ole ollut sairauslomalla kertaakaan. Se, mistä voin tinkiä, on YEL, joka puolestaan määrittelee ja sitoo vapaaehtoisen työttömyysvakuutuksen määrän, joten pienen YELin vuoksi minun ei edes kannata kuulua työttömyyskassaan eikä työntekijän tuntemaa ihanaa palkallista sairauslomaa eläkekertymineen yksinkertaisesti ole. Ei edes voi olla.

Koska minulla ei ole varaa maksaa niin suurta YELiä, että voisin koskaan jäädä eläkkeelle, teen työtä kuolinpäivääni saakka. Kun nykyhetkestä ei voi tinkiä, on tingittävä tulevaisuudesta. On ihan turha tulla sanomaan, että suunnittelulla se hoituu, ja jollei hoidu, on epäkelpo yrittäjäksi - tervetuloa tänne yksinyrittäjän maailmaan kokeilemaan, mikä ero on teorioilla, käytännöllä, haavekuvilla ja palkansaajan harhaluuloilla.

Palkkatöihin lähteminen olisi lottoamista ja kaiken panemista yhden kortin varaan, jos siis minulle sopivia palkkatöitä enää olisi edes olemassa. Jos palkkatyöt syystä tai toisesta loppuisivat, pitkäaikainen asiakaskuntani olisi joka tapauksessa jo mennyttä eikä uuden hankkiminen onnistuisi resurssittomalta ja verkostoitumattomalta yksinyrittäjältä varsinkaan tässä taloustilanteessa.

Onneksi minä rakastan työtäni ja minulla on siihen vaadittavat taidot ja muodollinen koulutus. Ja onneksi olen sinkku eikä kukaan ole minusta riippuvainen. Yrittäjäksi jouduin vuosia kestäneen viran ketjuttamisen ja laittoman irtisanomisen jälkeen. Yhdessä yössä. Siinä ei käyty yrittäjäkursseja ja tehty yrityssuunnitelmia, ei haettu tukia ja neuvoja ja starttilainoja, vaan alettiin työt ja töitä on jatkettu ilman lomia kohta vuosikymmenen ajan. Parikymmentä vuotta vielä. On ihan sama, loppuvatko tältä vanhukselta ensin asiakkaat vai elinpäivät - samassa kvartaalissa ne väistämättä tulevat.

Vierailija
65/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:47"]

Vai ei varaa vakuutuksiin. En katso sinua sitten kovin ammattipäteväksi yrittäjäksi. Ensinnäkin tällaiset asiat kuin vakuutukset laitetaan aina heti kuntoon kun yritystoiminta aloitetaan. Eikä ne todellakaan ole kalliita. Niin ja yrittäjä saa niitä vähentää lopullisessa varotuksessa.

[/quote]

Tuo verotuksessa vähentäminen on maailman huonoin argumentti. Kyllä, se tarkoittaa, että verotettavan tulon määrä pienenee ja sitä myötä myös maksettavan veron määrä pienenee jonkin verran. Toisaalta se ei kuitenkaan tarkoita, että vähennettävän kulun saisi jotenkin ilmaiseksi, niin kuin monet tuntuvat kuvittelevan. Yrittäjällä pitäisi kuitenkin olla käteistä sen verran, että pystyy maksamaan vakuutuksen. Ja esimerkiksi sairauskuluvakuutukset ovat suhteellisen kalliita, eikä niitä edes kaikille myönnetä.

Vierailija
66/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä tämä yrittäjä ei ota itselleen vakuutusta??? jos pihiyttään jättää ottamatta niin sitten ei voi muuta sanoa kuin että sitä saa mitä tilaa

[/quote]

Kyseisestä yrittäjästä en tiedä, mutta omalta kohdalani voin sanoa, ettei sairausvakuutusta yksinkertaisesti myönnetä kaikille.

Vierailija
67/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saisin käteen noin 700 euroa. Ja sitäkin vain hetken, kunnes taas putoaisin johonkin, josta en pääse eteenpäin."

Siis miten niin vain hetken? Jos sairastat masennusta, saat sairauspäivärahaa vuoden, jonka jälkeen sen nimi vain muuttuu kuntoutustueksi/työkyvyttömyyseläkkeeksi. 700 e on ihan ok, on se enemmän kuin perustoimeentulotuki. Onhan sinulla mies samassa taloudessa kuitenkin turvana. Miksi näet tulevaisuutesi niin hirvittävän synkkänä, vaikka se on ihan elettävissä? Lapset on ja mies, koti on ja ihmiset on terveitä. Ainoa joka klikkaa on sinä ja sinun ajatukset itsestäsi ja elämästä. Lopeta ne työt, jää sairaslomalle, kituuta hetken ja aloita vaikka jonkin uuden opiskelu. Uusi työ, uusi elämä.

Ihan tosi kamalaa jos ihminen ITSE sulkee elämästään ovia ja mahdollisuuksia, kun ei halua tinkiä jostain toisesta. Mihin olet kadottanut elämän valon, innon, kaiken hienon mikä saa olosi hehkumaan? Olet samea kuin rupisammakon kutuvesi jäähtyvässä illassa. Mieti vaikka juuri lukionsa päättäneitä nuoria, joille elämä on auki ja kaikki on ihanaa, mahdollisuuksia täynnä. Heillä ei silti ole mitään, ei rahaa, ei taitoa, ei tietoa, vain suurensuuri määrä uskoa ja iloa. Sinulla on taitoa, tietoa ja elämässäsi ihmisiä, perhe, rakkautta, voi kun näkisit sen, etkä jumittaisi jossakin työahdistuksessa. Yrittäisit saada itseesi uskoa, en tarkoita jeesusta tms, vaan uskoa itseesi.

Vierailija
68/71 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Ap ei halua yrittää, vaan haluaa olla uhri, joka ei muka voi valita mitään. Et kai ap sentään niin tyhmä ole, että kuvittelisit lapsillesi olevan köyhää äitiä parempi itsensä tappanut äiti? Jos teet itsemurhan, lastesi koko elämä vaurioituu monin tavoin, ja vielä seuraavat sukupolvetkin saavat traumoista osansa. Jos sellaista huomiota haluat, olet todella sairas. Aina on vaihtoehtoja, jos vain haluaa. Tietenkin helpompaa on jäädä uhriksi, pikkulapseksi joka ei voi muka vaikuttaa elämäänsä kun kaikki on niin huonosti ja väärin. Sulla on kolme lasta. Erittäin pätevä syy selvittää ongelmasi ja saattaa elämäsi parempaan jamaan. Itsemurha on lapsia kohtaan oksettavinta mitä tehdä voi. Sillä pilaat heidän elämänsä. HAE APUA.

Vierailija
69/71 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:47"]

Olen yrittänyt selvittää, minkälaisia tukia saisin työttömänä tai sairaslomalla, mutten tällä hetkellä saisi senttiäkään. Tai sitten minulle on valehdeltu, tai en jaksa ottaa asioista kunnolla selvää. En saisi työttömyyskorvausta miehen tulojen takia, enkä sairaspäivärahaa, koska olen ollut yrittäjä niin vähän aikaa.

Nyt ei kyllä ole kaikki ihan kohdallaan. Ensinnäkään puolison tulot eivät vaikuta työttömyyskorvaukseen. Toisekseen yrittäjä voi saada Kelan sairauspäivärahaa, kunhan YEL-maksut on hoidettu asianmukaisesti, eikä sitä varten tosiaankaan tarvitse olla ollut vuosikausia yrittäjänä.

Tiedän, että masentuneena ei kaiken muun lisäksi enää jaksaisi eikä pystyisikään selvittelemään tällaisia. Voisiko puolisosi tai joku ystäväsi auttaa?

Kyllä vaikuttavat.

Olin myyjän töissä ,kun puolisoni kerran kirosi että hänen tukensa on pienentynyt minun työssäkäyntini vuoksi.

Halusin silti käydä töissä...:(

Vierailija
70/71 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yrittäjä jos luulet tätä keksityksi. Ei yrittäjällä ole sosiaaliturvaa, ei oikeutta peruspäivärahaan jos joutuu lopettamaan, ei asumistukea, ei mitään apua vaikka tulot olisivat nollilla.Ja sairaslomallakin pitää työt tehdä vaikka loman saisikin.

Vierailija kirjoitti:

Tää juttu näyttää olevan keksitty. Ensinnäkin kukaan ei ole niin hullu, että ei ota tarvittavia vakuutuksia jos alkaa yrittäjäksi. Eli kyllä yrittäjällä on sosiaaliturva. Jopa parempi kuin palkkatyötä tekevällä. Olen itse yrittäjä ja tiedän mistä puhun.  Mutta tää juttu on tehty vain siksi että saataisiin puheenaihetta. Joo.jooo......

Vierailija
71/71 |
14.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yrittäjyys pershäröstä kertoo.