Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies panttaa tietoa työsuhteen jatkosta

Vierailija
25.08.2014 |

Olen alalla jossa määräaikaisia työsuhteita ketjutetaan poikkeuksetta. Nyt minulla on menossa viides työsuhde joka päättyy kuukauden päästä. Kysyin tänään pomolta sopimuksen jatkosta ja hän sanoi, että "Katsotaan sitä lähempänä."

Lähempänä mitä? Joka kerta työsopparin ollessa lopuillaan tuolta esimieheltä joutuu rukoilemaan ja anomaan jatkoa. Ahdistaa! En jaksa uskoa että noinkin iso instituutio pyörii ns. päivä kerrallaan, täytyyhän heillä olla tietoa resursseista pidemmälle kuin kuukauden päähän :(

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmoitetaan määräaikaisen sopparin jatkamisesta aina luottarille joka hyväksyy sen. Tosin ei niitä jatketa jatkuvasti vaan oikean tarpeen mukaan.

Vierailija
22/26 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies ei voi palkata työntekijää vakituiseksi jos ei ole mihin palkata. Ei mistään tipu ylimääräistä rahaa. Usein hyvistä pitkäaikaisista sijaisista ei haluta luopua ja heille pyritään järjestämään toinen määräaikainen sijaisuus heti toisen perään. Usein sijaisuus on äitiysloma, opintovapaa tai pitkä sairausloma. Esimies voisi katkaistakin työsuhteen juuri niin kuin sijaisuudet menevät. Sijaisuuksien välissä voi hyvin olla viikko johon ei tarvita sijaisen työpanosta. Usein kuitenkin esimies laittaa sijaiseksi myös välipäiviksi jotta työsuhde ei katkea. Tällaisella toiminnalla ei ole ylemmän johdon siunausta.

kannattaa olla yhteydessä liittoon. Lähin esimies ei asialle voi tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:44"]

Jos on sama peruste sijaisuudelle niin kolmas putkeen oleva määräaikainen soppari on automaattisesti toistaiseksi voimassa oleva. Mutta on ihan laitonta ensin olla äitiysloman sijainen, sitten hoitovapaan, sitten vuorotteluvapaan, sitten kymmenen eri saikun sijainen, äitiysloman, saikun jne.

[/quote]

Tästä mikään ei pidä paikkaansa. Ainakaan laista tai oikeuskäytännöstä ei löydy mitään näkemystäsi tukevaa.

t. juristi

Vierailija
24/26 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa toimitaan sillä periaatteella, että työ ei jatku jos ei hyvissä ajoin ole tiedossa ja työvuorolistat ja muut työkohteet tiedossa myös jatkoon.

Ehkä aloittaja on liian hyvä työntekijä. Tulee aina kun kutsutaan eikä soittele liittoon. Eihän semmoista tarvitse vakinaistaa! On pikkuisen pakko ottaa ne, jotka elämöivät pätkistä ja uhkailevat oikeudella, ei niitä jotka ovat hiljaa ja aina töissä kun on tarvetta.

Jos työnantaja sitten armollisesti päättää jatkaa, se on vaan "voivoi kun minä juuri päätin lähteä hakemaan pitkäaikaisempaa työpaikkaa Espanjan aurinkorannikolta seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi". Voi olla, että työkkäristä et saa 'litteroita', mutta työttömyyskorvaus kyllä juoksee sinnekin.

Onneksi minut todettiin pääsykokeissa hoitoalalla soveltumattomaksi. Minun paha sisuni ei kestäisi sitä, että työ olisi noin pätkittäistä.

Vierailija
25/26 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi toinen paikka jos ahdistaa?

Vierailija
26/26 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman erilainen näkökanta näin esimiehenä. Lähiesimies ei aina (useinkaan) voi tehdä itsenäisesti päätöstä työsuhteen jatkamisesta. Lähiesmies toki tekee ehdotuksen perusteluineen, mutta on paikkoja, joissa vahvistus tulee hitaasti. Meillä esim. työsuhteen jatkiminen menee leikiten läpi, kun on "todellinen" syy, joita ovat esim. sairasloma, äitiysvapaa, vuorotteluvapaa tmv jossa tarvitaan poissaolevan tilalle korvaajaa. Muutoin lupa on kyllä hyvin kovassa.

Ja kuten joku jo esittikin, ei esimieskään tiedä näistä tilanteista aina kovinkaan paljon etukäteen. Itse teen ilomielin hyvän tyypin kanssa jatkosopparin jo hyvissä ajoin, jos tarve on tiedossa. Toisinaan tarve taas yllättää ja varmuus työsuhteen jatkamisesta tulee samalla viikolla kuin työsuhde on päättymässä. Kerron kyllä itse reilusti aina työntekijälle tilanteen ja kysyn myös mahdollisista muista työpaikoista ja joka kerta olen kannustanut ottamaan työn, mikäli itse en varmasti pysty mitään lupaamaan. 

Myös määräaikaisuuksia meillä voi jollakin olla MONTA! Pääosin koko porukka on vakkaria, mutta meillä on yksi työntekijä ollut nyt jo kolmen vuoden ajan vuorotteluvapaan tuuraaja. Tosin hän itse tietää "pelin hengen" eikä ennen tätä kesää ole luvattu muusta. Hän on hakenutkin välillä muuta työtä ja olemme keskustelleet siitä avoimesti. Ei kuitenkaan saanut sitä. Nyt kun vuorotteluvapaan ehdot muuttuvat, loppui myös meiltä vuorotteluvapaat. No, tyyppi on sen verran hyvä, että olemme luvanneet vakinaistaa hänet nyt viimeisimmän vuorotteluvapaasijaistuksen jälkeen hieman ennen aikaisesti miettien omaa tarvettamme. 

Ei kannate joka tilanteen olevan"kiusausta", ei vie pitkälle työelämässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi