Voiko aikuisena tulla R-vika lihavuuden takia?
Minä olen ollut sairaaloisen lihava jo kymmenen vuotta, suurinpiirtein samalla kymmenluvulla, mutta ehkä parin viime vuoden aikana olen huomannut että mun kieli on nykyään liian iso suuhun, herään aina joskus yöllä siihen että puren kieltäni kun se on aina hampaiden välissä, eli se kielen reuna jää joka puolelta hampaisen väliin. Olen huomannut myös sen että myös puhe on vaikeutunut, tuntuu että R-kirjain ei aina tule ihan oikein. Muutenkin unhtelen sanoja, joskus en meinaa millään saada sanottua jotain, ja mietin kirjoitaessakin joskus jotain sanaa että mikä ihme se oli.
Kun kysyin lääkäriltä kielestä, niin lääkäri sanoi että kyllä se kieli lihoo siinä kuin ihminen muutenkin, ja masennus on syynä sanojen katoiluun.
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:21"]
Oikeasti kai posket kapenivat ja kielelle jäi vähemmän tilaa liikkua.
[/quote]Ei kuulosta loogiselta.
Posket ja kaula, kun lihoo, niin kielelle jää vähemmän tilaa liikkua. Niin mä ajattelisin.
Jatkuva stressi voi tosiaan ilmetä tuollakin tavoin.
Masennus kyllä tunnetusti voi aiheuttaa tuollaista, samoin stressi ja ahdistus. Mutta tuollaisesta en ole ikinä kuullutkaan että kieli lihoisi, ei minulla ainakaan ole mitenkään lihonut vaikka 30 kg on tullut painoa nuoruuden jälkeen lisää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:09"]
Masennus kyllä tunnetusti voi aiheuttaa tuollaista, samoin stressi ja ahdistus. Mutta tuollaisesta en ole ikinä kuullutkaan että kieli lihoisi, ei minulla ainakaan ole mitenkään lihonut vaikka 30 kg on tullut painoa nuoruuden jälkeen lisää.
[/quote]
Niin no sitä minäkin, luulisi että kieli olisi lihonut samaa tahtia kuin muukin kroppa, eikä vasta vuosia myöhemmin.
ap
Minulla taas kieli lihoi kun muuten laihduin. Oikeasti kai posket kapenivat ja kielelle jäi vähemmän tilaa liikkua. Olen huomannut, että kieleni turpoaa jos syön perunaa, paprikaa, tomaattia tms.
Voi pevkele. Just tosta mä oon viidellyt mun miehen kanssa, kun ei enää kehtaa liikkua mun kanssa. Sanoo vaan, että pidät vaan tuvpas kiinni. Kohta en enää usko vakkauteen. :'(