Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajan ammatti on niin aliarvostettu ja halveksittu?

Vierailija
25.08.2014 |

Tärkeää työtä tekevät kuitenkin, esim. hoitaa meidän lapsia ja vanhuksia.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan ole helppo päästä opiskelemaan eikä vähäisillä älynlahjoilla saa tutkintoa suoritettua.

Vierailija
22/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa kiitoksella elää. Jos tekee työnsä hyvin, niin varmasti saa joskus hyvää palautetta hoidettavilta ja kollegoilta myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan tällä palstalla olen lukenut asiattomia kommentteja lähihoitajista ja heidän työstään. Itse ainakin arvostan kaikkia kaikenlaisia ammatteja.

Vierailija
24/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:38"]

Tärkeää työtä tekevät kuitenkin, esim. hoitaa meidän lapsia ja vanhuksia.

[/quote]

Työ on tärkeää, mutta kurjaa, kiireistä, raskasta ja alipalkattua. Lisäksi koulutuksista on muodostunut sellainen viimeinen päätepiste niille jotka ei mitään muuta työtä saa. Aina kun kuulen että joku on alkanut opiskeleen lähäriksi tulee sellainen fiilis että "jaha, säkin oot luovuttanut". Poikkeuksena ehkä jotkut nuoret jotka tähtää sitä kautta johonkin eteenpäin ja jatkoon.

Vierailija
25/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se olekaan -- muualla kuin av-palstalla. Ei kannata ottaa tätä palstaa tosissaan. täällä koko maailma on käännetty päälaelleen. Lähihoitajan ammatti on yksi Suomen arvostetuimpia ammatteja täällä oikeassa maailmassa, palstan ulkopuolella.

T. lähäri

Vierailija
26/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä, 5 vuotta sitten, en arvostanut lähihoitajia niin paljon kuin nykyään. Ja mikä oli syynä? En tajunnut tarpeeksi lähihoitajien työstä. Sitten itseäni alkoi kumminkin kiinnostaa muiden hoitaminen ja ihmisläheinen työ.

Esim. vanhuksille lähihoitaja tarjoaa suunnatonta apua. Kuka tulee aamulla herättelemään, muistuttaa lääkkeistä, auttaa ylös sängystä, vie pesulle, pesee toisen päästä varpaisiin, katetroi, tarkastelee vointia, hoitaa haavoja, auttaa pukeutumaan, keskustelee hänen kanssaan. Mittaa verenpaineen, verensokerin, pistää insuliinia...

Ja niin edelleen. Se on sääli, että tuollaista ei arvosteta. Toisesta ihmisestä huolehtimista. Joku vanhus ei välttämättä selviäisi kotona ilman sitä, että siellä kävisi kotipalvelusta hoitaja.

Vierailija
27/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että halveksijoilla ei yleensä ole hajuakaan mitä kaikkea lähihoitajan työ voi pitää sisällään. Onhan se totta, että hoitoalalle noin yleensäkin mahtuu monenmoista hiihtäjää, koska hoitajia nyt vaan on niin valtava määrä. Usein törmää myös näihin alan vaihtajiin, monet korkeistakin asemista ja palkkaluokista halunneet vaihtaa ihmisläheiseen lähihoitajan työhön, koska haluavat kokea tekevänsä työtä jolla on merkitystä. Eivät taatusti ainakaan tyhmiä ja yksinkertaisia ole.

Ehkä osittain syy miksi lähihoitajan ammatti on niin aliarvostettu, on se etteivät kaikki lähihoitajat itse arvosta sitä. Uskon että tämä on vähemmistö, mutta se on sääli silti että näin on, koska se vaikuttaa sitten taas palkkaukseen ja tietty muidenkin arvostukseen...

Vierailija
28/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipalkattu sekä siksi koska sitä tekevät tänä päivänä yhä useammin vain ne joilla ei ole älliä muualle. Kuka haluaa haistella pahoja hajuja ja koskea eritteisiin?

Vierailija
29/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin nautin suunnattomasti työstäni sairaalan akuuttiosastolla lähihoitajana! Nykyään lähihoitajien toimia vähennetään erikoissairaanhoidossa, siksi lähdin opiskelemaan eteenpäin että sairaalaan töihin pääsy on taattu tulevaisuudessakin.

Sielläpä olisitte tekin lähihoitajia halveksivat ihmeissään kun ei olisikaan lähihoitajia töissä.

Vierailija
30/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:57"]

Alipalkattu sekä siksi koska sitä tekevät tänä päivänä yhä useammin vain ne joilla ei ole älliä muualle. Kuka haluaa haistella pahoja hajuja ja koskea eritteisiin?

[/quote]

Kukas sinun pyllysi pyyhkii, kun olet vanha?

Vierailija
31/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvulla lähihoitajakoulutukseen oli vielä vaikeaa päästä (paljon hakijoita, kova keskiarvoraja (kovempi kuin meidän kaupungin lukioihin), pääsykoe ja Psyconin testit), itse olen kouluttautunut silloin ja myös koulutus oli erilainen silloin, lähihoitajakoulutus oli vasta perustettu ja haki vielä muotoaan. Kirjapänttäystä ja ulkoaoppimista oli paljon, työharjoittelupaikoissa ankara meininki ja myös vastuuta annettiin ja joutui ottamaan aikaisin ja paljon. Olin 18-vuotias kun valvoin saattohoitopotilaita yksin yöllä.

Nykyään kun on tää nuorisotakuu, niin sinne otetaan kaikki ketkä vaan saadaan, koska on pakko!  Nuorisotakuun myötä se paikkatarjous on tehtävä sille alalle mille riittää tyhjiä aloituspaikkoja, ja yllätys yllätys, niitä löytyy huonosti palkatulta, aliarvostetulta ja raskaalta hoitoalalta.

Varmasti koulutuksen taso tulee laskemaan ajan myötä ja on jo laskenut sieltä 90-luvulta, koska näistä nuorisotakuutyypeistä osa ei pääse muuten kursseista läpi. Moniko nykyään enää hakee yo-pohjalta koulutukseen? Ennen näitä yo-pohjaisiakin oli useita kymmeniä joka vuosi tuolla pienemmän kaupungin terveydenhuolto-oppilaitoksessa.

Tämähän ei kyllä palvele ketään, koska osa aloittaneista ei nykyään edes valmistu lähihoitajiksi. Työharjoittelut on vaikeita, kun eihän sellaista ihmistä joka ei alalle oikeasti halua, tai jolla ei ole kapasiteettia, voida ottaa hoitamaan ihan oikeasti ihmisiä. Osa työharjoittelijoista joudutaankin pistämään bumerangina takaisin kouluun, kun ei työpaikalla riitä valvovia silmiä tarpeeksi. Mua kauhistuttaa ajatus, että joudun jossakin vaiheessa jonkun nuorisotakuutyypin hoitamaksi, ei se että joudun lähihoitajan hoitamaksi.

Vierailija
32/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:57"]

[/quote]

Lääkärit ei ole alipalkattuja, mutta kaivelevat kyllä niitä perseitä päivittäin ja ovat tekemisissä kaikenlaisten eritteitten kanssa. Ja kun sinäkin makaat alkoholimyrkytyksen takia joskus osastolla paskat housuissa ja yrjöt kainaloissa, niin osaat varmaan arvostaa sitä, että joku ne paskat sinultakin siivoaa, vaikka oletkin ällöttävä deeku. Se on ihmisyyttä.

Vierailija
33/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Lisäksi, jos menee terveydenhoitoon, harmittaa, että tuleekin vaan läjäri neuvomaan. Sen tietämys on vähäinen lääkäriin nähden"

Tosin se lähihoitaja tekee potilaan tilasta kirjaukset, mittaukset ja havainnot joiden pohjalta lääkäri ottaa kantaa itse asiaan. Hoitajathan eivät tee itse diagnooseja vaikka moni asiakas osaa niitä omasta mielestään googlaamalla tehdä lääkäreitäkin paremmin.

T: lähäri, joka neuvonut viimeksi lääkäriä mm. potilasohjelmien käytössä

Vierailija
34/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka haluaa haistella pahoja hajuja ja koskea eritteisiin?"

Esim labrahoitaja? Kirurgi? 

Eritteet (veri, sperma, uloste, virtsa, räkä jne) on kuitenkin aika pienessä osassa hoitotyötä ja niiltä suojaudutaan.

Vierailija
35/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistus saa olla tosi huono, jos yläkoulun jälkeen on keskiarvo kuutosen pintaan, pääsee sisälle. Älykkyyttä ei vaadita eikä tarvita.

Vierailija
36/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen neuvonut lukuisia ja taas lukuisia kertoja lääkäriä reseptien kirjoittamisessa, sekä itse lääkkeen, että annostuksen osalta. Potilastietojärjestelmät ovat kanssa joskus kinkkisiä lääkäreille. Aika pahaksi on osoittautunut toisinaan myös se, että potilaalla on röntgenkuvat levyllä mukana, kuinka avata kuvat koneelle! :)

T: toinen "läjäri"

Vierailija
37/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, kun itselläni oli vaikeampaa päästä lähihoitajan pääsykokeista läpi kuin sairaanhoitajan :)

Terveisin sh opiskelija

Vierailija
38/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksiköhän me olemme näin aliarvostettuja työssämme? Varmaan osaksi tiedon puute arvostelijoilla. Itse olen 20 vuotiaana valmistunut lähihoitajaksi, töitä sain heti valmistuttuani ja nyt 16 vuotta myöhemmin, nautin työstäni edelleen. Toki on raskasta ja kiireistä välillä, mutta sopii minulle. Muutakin elämää on :) Pystyn elämään näillä tuloilla ihan hyvin ( netto n. 1750/kk päivätyö arkena), matkustelemaan perheeni kanssa ( mies ja kaksi alakouluikäistä lasta ), ja omakotitalo on kohta maksettu. Mieskin on duunari eri alalla. Me ollaan onnellisia ja se riittää.

Toki lähihoitajiin mahtuu myös monenlaista tallaajaa, kuten kaikille muillekin aloille. Yleensä juuri ne, jotka eivät alalle sovellu, eivät tätä työtä arvosta ja pilaavat osaltaan ammattikuntamme mainetta. Ja tämäkin on tosi, että lähihoitajakoulutus oli silloin -90 luvulla mielestäni erilainen ja jopa vaativampikin tie, mitä nykyään. Tämän olen nähnyt toimiessani sekä nuorempien, että vanhempien lähihoitajaopiskelijoiden työpaikkaohjaajana. Tason ei pitäisi antaa laskea.

Vierailija
39/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:19"]

Todistus saa olla tosi huono, jos yläkoulun jälkeen on keskiarvo kuutosen pintaan, pääsee sisälle. Älykkyyttä ei vaadita eikä tarvita.

[/quote]

Nykyään voi ola näin nuorisotakuun myötä. Ks. 32.

Tämä ei kuitenkaan todista, että koulutus olisi aina ollut huonoa, tai että lähihoitajat olisivat jotenkin kykenemättömiä hoitotyöhön tai jatkokoulutusmahdollisuuksiin. Arkadianmäellä on tehty upea nuorisotakuupäätös, eikä mietitty asiaa sen pidemmälle, eli sitä mihin ne takuuihmiset sitten käytännössä työnnetään.

Sen sijaa, että haukkuisin täällä palstalla lähihoitajia, olisin mieluummin yhteydessä eduskunnan puolelle, että miten tällainen on ylipäätään mahdollista. Lähärit ne sinutkin perheinesi hoitavat tulevaisuudessa. Varmaan olisi järkevää vaatia entinen koulutus pääsyvaatimuksineen takaisin ja maksaa niille hoitajille kunnon palkkaa, että sinne hakeutuisikin hieman motivoituneempaa sakkia.

Vierailija
40/41 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:23"]

Mielenkiintoista, kun itselläni oli vaikeampaa päästä lähihoitajan pääsykokeista läpi kuin sairaanhoitajan :) Terveisin sh opiskelija

[/quote]

Älä jaksa. Lisäksi koulutuksessa oli kyllä ihan huima ero sh:n ollessa paljon vaativampi. Mutta ei nyt mennä siihen- poikkeuksiakin toki on.

Lähihoitajat ansaitsevat silti arvostuksensa mutta on typerää lähteä vertaamaan sitä jatko-tutkintoon eli sairaanhoitajaan. 

T. Lähihoitaja, sairaanhoitaja, kätilö ja nyt terveystieteiden opiskelija, tuleva opettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan