Vauva kipeänä, minä hysteerisenä enkä uskalla nukahtaa :(
Esikoisen eka flunssa, viime yö meni jotenkuten helposti kuten myös päivä, mutta nyt iltaa kohden on ihan tukossa. Lämpö normaali. Hengittäminen nenän kautta selkeästi hankalaa, jos syö tuttia/tissistä niin nenä rohisee, välillä muutenkin selkeästi näkee että hengitys on työläämpää. Käytössä on keittosuolaliuossuihke, vauva inhoaa sitä ja jokaisen suihkauksen jälkeen karjuu naama punaisena 10-15min (äsken huusi niin kauan että oksensi limaa). Myös pikkuniistäjällä olen yrittänyt, vauva vaan raivostuu heti kun naaman lähelle menee.
Muutenkin vauva on tosi itkuinen eikä nukkumisesta meinaa tulla mitään ja mielessäni näkyy vaan miten vauva ei saakaan unissaan henkeä ja tukehtuu tai oksentaa tuota limaa ja tukehtuu... :(
Hitto että pieni flunssa voi saada aikuisen näin tolaltaan...
Kommentit (27)
En soittanut vielä mihinkään, koska vauva nukahti syliin ja hengitys kuulosti ja näytti jo normaalilta. Siirsin vauvan kuitenkin vaunuihin puoli-istuvaan asentoon (alla on makuupussi ja viltti eli pehmeällä saa olla ne myös vähentävät istuma-asennon kulmaa eli käytännössä vauva makaa mutta pää vaan ylempänä kuin jalat) ja nyt hän nukkuu levollisesti. Itsekin yritän vähän rentoutua sängyssä, vaunut siis sängyn vieressä. :)
Ap
Itse nukuin muksu sylissä sohvalla puoli-istuen lopulta. Oli jotenkin helpompi rentoutua molempien niin. Pari täkkiä sohvanpäätyyn pinoksi, tyynyjä lisäksi.
Keittosuolatippojen laitto silloin kun vauva on unessa! Voit myös kääriä vauvan kapaloon, silloin on helpompi pitää paikoillaan ja kapalo tuo turvaa vauvalle. Neuvoisin myös herkästi soittamaan päivystykseen. Tsemppiä!
T. Ped.sh
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:18"]Tietenkään minulla ei ole yhtään sipulia kotona. Piti tänään ostaa kaupasta, mutta unohdin ja muistin sen vasta illemmalla kun kaupat oli jo kiinni :( pyykkejäkään ei tähän hätään ole pestyinä, mutta tänään aiemmin laitoin kuuman suihkun valumaan ja vauva mukaan kylppäriin, vesihöyry kuulemma voisi auttaa. Tämän voisin myös toistaa.
Ap
[/quote]valkosipulikin auttaa.. Raastoin itsekin äsken valkosipulia js laitoin kippoon ha sen pistin pinnasängyn viereen. Haju on hirveä, mutta auttaa.
Heivaat sen nenäsuihkeen helvettiin ja laitat tippoina mitä menee. Pää koholla nukuttelet ja valvot tämän yön vauvan kanssa. Joskus parempi olla sylissä rintaa vasten, ei selällään.
Hei, tulin päivittämään tilannetta jos joku sitä jäi miettimään :)
Soitin yöllä terveysneuvontaan jossa kehotettiin viemään vauva aamulla lääkärin katsottavaksi. Kaikki oli lääkärin mukaan ok, vauvalla on vain flunssa eikä keuhkoissa tai korvissakaan ollut mitään. Nyt siis sipuliostoksille ja iltaa vasten pyykkejä pesemään!
Kiitos vastaajille :) - huojentunut ap
On inhottavaa kun vauvat on ihan tukossa.
Nenäfriida on parempi mutta yksin haastava käyttää (me käytettiin aikoinaan miehen kanssa sillain että mä pidin vauvaa mahalteen sylissä ja mies alapuolelta imi räät friidalla).
Suolaliuostippoja vaan nenään. Pidä tiukasti päätä paikoillaan. Kyllä se huuto lakkaa. Ja hyvä että jo on saanut kaottua limaa pois.
Meillä on aina ollut tällästä ja vielä vanhempanakin lapset kakoo limaa.
Kastele pyyhkeitä ja laita kuivuun huoneeseen.
Vauvan sängynpääty ylös.
Tai kai vauva voi pari pahinta tukkoisinta yötä nukkua turvakaukalossakin tai vaunuissa -> nostaa vaunujen päätyä ylöspäin.
Soita päivystykseen ja ei ikinä haittaa viedä herkästi vauvaa lääkäriin!
Ennemmin käy lääkärissä "turhaan".
Tsemppiä ja jaksamista.