Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko sairastumassa psyykkisesti vai mitä tämä puhe on?

Vierailija
24.08.2014 |

Huomaan siis useita kertoja päivässä, että puhun itselleni outoja asioita. En siis ääneen, mutta sitä "sisäistä puhetta". Mielestäni ääni on mun oma, eli en siis kuule sitä mistään ulkopuolelta korvissani. Jutut ovat tyyliin: "vi**u mä vihaan tätä, mua ahdistaa, tää on hel*ettiä", vaikka olisin tekemässä jotain ihan tavallista asiaa esim. voitelemassa leipää eikä mua todella ahdista tai vituta sillä hetkellä.

Mitähän ihmettä. Onko mulla joku skitsofrenia puhkeamassa vai huomaako sitä edes itse jos alkaa mielenterveys hajoamaan käsiin?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samantapaisia juttuja. Itse olen ajatellut, että annan olla niin kauan kuin kuitenkin olen ihan toimintakuntoinen eikä liikaa ahdista. Mutta voisihan noista varmaan kysellä esim. lääkäriltä tai ainakin jostain "asiantuntevammalta" nettipalstalta, mielenterveysliiton tms.?

Vierailija
2/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut kuulemaan näitä nyt ehkä pari viikkoa sitten. Mietin, että alanko sitten kohta olla oikeasti ahdistunut kun sisäinen puhe niin jatkuvasti sanoo.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa, että voisit olla masentunut. Kannattaa mennä juttelemaan jollekin, jos asia vaivaa. Opiskelijaterveydenhuolto, työterveys, mielenterveystoimisto. Googlaa palveleva puhelin tai palveleva netti, sinnekin voi ottaa yhteyttä.

Vierailija
4/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti luulin olevani ainoa. Mä saatan myös ajatella että tapan itseni, vaikka en todellakaan niin aio tehdä. Käyn psykoterapiassa, ehkä alitajunnasta puskee jotain ikävää esiin tjt. En tiedä. Välillä säkähdän näitä puheita pään sisällä, ihan kun se en olisi minä vaan joku muu.

Vierailija
5/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä mielenterveystoimistoon tai jonkinlaiseen akuuttityöryhmään. Puhumalla asiantuntijoiden kanssa, asiat voivat selkiintyä paremmin kuin täällä.

Vierailija
6/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon usein "nimeni, on kuollut" jotenkin spontaanisti. Terapia aika ehkä.

Vierailija
7/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jotakin vähän samantapaista, kun ne ns. pakkoajatukset, joille on joku ihan oikea nimikin jota en muista... Eli että miettii silloin tällöin tai useinkin, että oksentaisinkohan jos yrittäisin syödä koirankakkaa, tai mitä jos möläyttäisin pomolleni näin, tai mitä jos piereskelen kokouksessa jne... eli sellaisia omituisia juttuja, jotka pälkähtää päähän ja niiden ajatteleminen nolottaa vähän. Ihan normaalia, kunhan niiden ei anna ahdistaa tai jäädä päälle.

Vierailija
8/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on joskus ollut tuollaista, mutta se on mennyt ohitse itsestään (luojan kiitos!). Kannattaa mennä kuitenkin psykologin juttusille.

Vierailija
9/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:14"]Ei hemmetti luulin olevani ainoa. Mä saatan myös ajatella että tapan itseni, vaikka en todellakaan niin aio tehdä. Käyn psykoterapiassa, ehkä alitajunnasta puskee jotain ikävää esiin tjt. En tiedä. Välillä säkähdän näitä puheita pään sisällä, ihan kun se en olisi minä vaan joku muu.

[/quote]

Hei, itsemurhapuhetta on ollut myös mulla. En ole masentunut nyt, olen kyllä joskus ollut. Musta tuntuu, että ihan kuin joku mun toinen persoona kuiskuttelisi noita lauseita mun pään sisällä. Tyyliin piru olkapäällä.

Ap

Vierailija
10/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:14"]Ei hemmetti luulin olevani ainoa. Mä saatan myös ajatella että tapan itseni, vaikka en todellakaan niin aio tehdä. Käyn psykoterapiassa, ehkä alitajunnasta puskee jotain ikävää esiin tjt. En tiedä. Välillä säkähdän näitä puheita pään sisällä, ihan kun se en olisi minä vaan joku muu.

[/quote]

Hei, itsemurhapuhetta on ollut myös mulla. En ole masentunut nyt, olen kyllä joskus ollut. Musta tuntuu, että ihan kuin joku mun toinen persoona kuiskuttelisi noita lauseita mun pään sisällä. Tyyliin piru olkapäällä.

Ap

[/quote]

Ymmärrän mitä tarkoitat. Kyllä mullakin käynyt mielessä, että olenko sekoamassa lopullisesti kun näitä ajatuksia vaan tulee, eikä niitä tunnista omikseen. Joskus on tullut esim mieheen liittyviä agressiivisia ajatuksia, vaikka olen rauhallinen luonne enkä käytä väkivaltaa ikinä. Ja just tota vittu mitä paskaa, mitä mä täällä teen jne vaikka kaikki on ihan ok. Jännä että muillaki on näitä.

Vierailija
11/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väsymys ja unettomuus teettää tuota. Päässä saattaa pyöriä jotain ihme sanoja, jotka ei liity mihinkään ja välillä soi musiikkia kuin radiossa. Saatan välillä herätä aamuyöstä johonkin sisäiseen hoilotukseen. Helvetin ärsyttävää. Ei kai tämä kovin vaarallista ole, koska tätä on esiintynyt jaksottain useamman vuoden aikana enkä ole vielä seonnut.

Vierailija
12/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoissa syntyy kaikenlaisia ajatuksia jatkuvasti, sitten ne ikäänkuin "tallennetaan", ja suodatetaan, ennenkuin päätyvät varsinaiseen tiedostoon/ tajuntaan.

"Äänet" päässä ovat siis omia ajatuksiasi, mutta pääsevät (jonkun vian takia) suoraan tajuntaasi ilman aikaisempaa tallennusta. Tallennus suojaa sinua säikähdykseltä, eli "äänet" eivät pääse yllättämään sinua.

Eli, mene lääkäriin. Saat apua ongelmaasi.

Ps. Et siis ole hullu, tai kuule "omiasi", vain omat ajatukset ilman suodatinta. :)

Vierailija
13/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin: äänien kuuleminen pään sisällä

http://yle.fi/vintti/yle.fi/aamusydamella/aamusydamella/node/206-sv=n.htm

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/vieraat_aanet_ystavia_ja_vihollisia

Juotteko paljon kahvia?

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288396687053.html

"Jo 200 milligrammaa kofeiinia voi johtaa äänien kuulemiseen pään sisällä. Tutkimuksen mukaan korkea kofeiinimäärä tuottaa lisääntyneitä hallusinaatioita."

Vierailija
14/29 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun asunnossa liikkuu öisin joku varjo

Vierailija
15/29 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:37"]

Huomaan siis useita kertoja päivässä, että puhun itselleni outoja asioita. En siis ääneen, mutta sitä "sisäistä puhetta". Mielestäni ääni on mun oma, eli en siis kuule sitä mistään ulkopuolelta korvissani. Jutut ovat tyyliin: "vi**u mä vihaan tätä, mua ahdistaa, tää on hel*ettiä", vaikka olisin tekemässä jotain ihan tavallista asiaa esim. voitelemassa leipää eikä mua todella ahdista tai vituta sillä hetkellä.

Mitähän ihmettä. Onko mulla joku skitsofrenia puhkeamassa vai huomaako sitä edes itse jos alkaa mielenterveys hajoamaan käsiin?

[/quote]

:D SITÄ KUTSUTAAN AJATTELUKSI 

Vierailija
16/29 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä apua voisi olla meditoinnista myös? Pään "tyhjentämisestä". Sinänsä minusta ei kuulosta hirveän huolestuttavalta jos mukaan ei liity voimakasta tunnetta, eli on vain se ajatus tai puhe, ei sitä ahdistusta tai vihaa.

Vierailija
17/29 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äänet ovat ulkopuolisia ja yrittävät esim. puhua kanssasi ja käskeä sinua tekemään asioita, on aika huolestua. Oma sisäinen puhe sen sijaan ei ole ainakaan tyypillinen merkki skitsofreniasta.

Jos taas alkaa kuvitella salaliittoteorioita, uskoo tulevansa myrkytetyksi, alkaa saada vain itselle tarkoitettuja viestejä television kautta ja ohjeita vierailta ääniltä, olisi hyvä käydä hakemassa ammattilaisen mielipide siitä, onko oma todellisuuden taju vielä normaalin rajoissa.

Pelkkä äänten kuuleminen on yllättävänkin yleistä, jopa 11 % kuulee jossain vaiheessa elämänsä aikana outoja. Suurimmassa osassa tapauksia ne menevät itsestään ohi.

Vierailija
18/29 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuommoista. Justiin semmoista kiukkuamispuhetta, saatan myös sanoa ne ääneen. Aamulla aika usein totean haluavani kuolla, vaikkei se tarkalleen ottaen pidä alkuunkaan paikkaansa. Kunhan ilmaisen ahdistusta siitä, että elämänratkaisut eivät oikein kanna hedelmää, ja stressiä alkaa olla liikaa. Heitän pariksi päiväksi velvollisuudet aivan minimiin, ja puhe loppuu. Välillä kysymys on siitä, että miehen kanssa on jotain pinnanalaista tyytymättömyyttä, ja alkaa olla korkea aika puhdistaa ilmaa.

En osaa hätkähtää asiaa mitenkään, kun en tähän ikään ole kajahtanut vaan kirkastuu vain päässä iän myötä ja elämä on pääasiassa miellyttävää. Masennustaustaa kyllä on. Mutta tosiaan stressimittarina tuo on loistava.

Vierailija
19/29 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellaista, että ollessani oikein vihainen ja raivoissani jollekin henkilölle, mielessäni kiroilen ja sanon tunteeni tälle. Yksin ollessani saatan jopa puhua ääneen ikään kuin puhuisin vihani kohteelle.

Vierailija
20/29 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tapahtuu usein töissä niin, että istun kuulokkeet korvilla ja teen hommia ihan normaalisti. Jossain vaiheessa huomaan, että en ole laittanut ollenkaan radioo päälle, vaikka musiikki onkin kuulunut koko ajan. Musiikki tulee siis pään sisältä huomaamatta. Joskus tulee myös samantyyppisiä ajatuksia/puhetta kuin ap:lla. Aina en tiedä, olenko sanonut jotain ääneen vai vaan ajatellut. Taitaa olla melko yleistä.