Mitä minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä ystävänä?
Siis kyse on ystävästäni. Sekä hän, että hänen miehensä ovat vastavalmistuneita alalle, jossa ei Suomessa ole työtä oikeastaan ollenkaan tarjolla.
Kummallakaan ei ole työkokemusta, mutta mies on silti onnistunut juuri saamaan surkean paikan, josta jää käteen ilmeisesti alle tuhat euroa kuussa(?!).
Nainen ei siis tienaa mitään.
He hakivat lainaa kaikista mahdollisista pankeista, ja saivat ihme kyllä lainaa viimein, naisen vanhemmat takaajana. He ostivat suuren omakotitalon, jossa täytyy pian tehdä suuri remontti. Talo pitää käytännössä purkaa ja rakentaa uudelleen.
En usko, että he selviävät lainasta, vielä vähemmän näistä tulevista menoista. Kumpikaan ei käsitä, että omakotitaloasumisessa syntyy koko ajan kuluja, esim. jätemaksu on kummallekin ihan uusi juttu.
Lämmitysjärjestelmä on myös todella epäkäytännöllinen, ja siitä tulee vielä todella kuluja talvella.
Kumpikaan ei siis omaa nk. käytännön järkeä, ihmettelen pankkia joka antoi heille lainan. Todella vastuutonta!
Mutta ei tässä vielä kaikki, nyt nainen sitten odottaa - ja vielä kaksosia! Juttelin hänen kanssaan näistä hankinnoista, ja hän ihmetteli kovasti kun sanoin että vakuutukset maksaa eka vuonna lähes 1000 eur per vauva.
He eivät kuulemma moisia tarvitse (eikä heillä ole muitakaan vakuutuksia). Alueellamme on siis surkea terveydenhoito, käytän omat lapseni suoraan yksityisellä eli vakuutus tulee todella tarpeeseen jo silloin jos lapsi sairastuu esim. korvatulehdukseen.
Lisäksi ystävättäreni luulee, että äitiyspakkausten vaatteet riittävät ekaksi vuodeksi, ja että lapset eivät juuri kuluta eka vuonnaan koska ovat imetyksellä ja niin edelleen.
Hän ei näytä tajuavan, paljonko turvaistuimet, vaunut yms. maksavat kahdelle lapselle, puhumattakaan jos ovat allergisia ja tarvitsevat vaikkapa erityiskorviketta apteekista.
Eikä tässä vielä kaikki. Tiedän, että mies käy vieraissa, ja on kovasti alkoholin perään. Hän juhlii joka ikinen viikonloppu. Varsinkin nyt, kun vaimo ei pääse mukaan vahtimaan baariin, on ukolla mennyt homma ihan älyttömäksi. Nainen tekee kaikki kotityöt, maksaa kaiken ja holhoaa miestä kuin pientä lasta.
Miehellä ei ole aikomustakaan auttaa lasten hoidossa, ja suoraan sanottuna uskon vahvasti että hän häipyy kuvioista kun lapset syntyvät.
Eli nyt kysymykseni kuuluu, jos olisit ystäväni, haluaisitko että
a) pitäisin turpani tukossa ja vakuuttelisin että kaikki menee hyvin ja selviätte, vai
b) alkaisin varoitella mm. kustannuksista ja sanoisin suoraan että ette selviä kun lapset syntyvät, ja sanoisinko vielä miehen puuhistakin?
Olen nyt todella neuvoton, kiitän kaikista mielipiteistä!
Kommentit (23)
Millä se nainen maksaa kaiken, kun ei kerran tienaa mitään?
Tämä heidän upea talonsa on ihan maalla, keskellä ei mitään. Talo ei ole lähellekään sen arvoinen kuin mitä he siitä maksoivat - nuoria ja huijattavia kun ovat. En yhtään ihmettele jos koko talo on homeessa kuin kuukauden vanha leipä auringossa.
Luulen, että he jäävät todella miinukselle jos yritäävät myydä talon, uskoisin että tuhansia, jos ei jopa kymmeniä tuhansia.
Olen todella surullinen ystäväni puolesta ja haluaisin olla tukenaan sitten kun hän tajuaa mitä tämä elämä oikeasti on ja mitä se yh-äitinä oleminen on. Ja ennen kaikkea kun alkaa tajuta raha-asioista jotakin. Hänellä siis ikää 22v. eli nuoruuden naiivius kyseessä, yhdistettynä epäkäytännöllisyyteen, väärään mieheen ja elämänkokemuksen puuttumiseen. kukaan ei myöskään toimi hänelle järjen äänenä, eli sano totuutta.
AP
Ehkä miettisin valmiiksi vastauksia valituksiin, joita aivan varmasti on edessä. Eli valmistautuisin olemaan tukena.
Ei kyllä toimi kovin hyvin, on jatkuvasti vippaamassa kavereilta ja sukulaisiltaan. Maksaa kyllä takaisin seuraavana palkkapäivänä, mutta sitten palkkaa menee taas iso osa vippejen maksuihin, eikä se riitä sen kuun menoihin, eli lisää vippejä.
Ja sitten tietysti vinguttavat luottokorttia " hätätapauksissa" , eli kun se maailman ihanin käsilaukku tulee vastaan eikä olekaan yhtään rahaa.
Omistavat myös kolme autoa, kas kun yhdellä ei kuulemma tule toimeen. Arvottomia vanhoja autoja, jotka imevät bensaa ja varaosia kuin imurit.
AP
Että kaikki asiat kerrotaan, on ne sitten kuinka vaikeita tahansa. Sinäkin varmasti loukkaantuisit, jos odottaisit itse niitä kaksosia, ja tietäisit myöhemmin, että kaikki muut tiesi asian , paitsi sinä itse. Ja kaikki on valheellisesti hymillyt sun edessä, eikä kukaan ihan tosissaan susta ole silloin välittänyt.
Sillä sun ystävälläs on kuitenkin nyt sut tukena. Joten sillä ei ole mitään hätää. Kannattaa sanoa semmoiset vakuutusasiatkin suoraan. Joskus ihmiset on tosissaan naiiveja, eikä suostu ajattelemaan että itselle voisi mitään tapahtua, saati sitten minun lapsille. Uskon että juuri ystäväsi ajattelee tuolla tavoin.
Et voi olla ystävä, jos et ole rehellinen. Mutta se on vain minun mielipiteeni.
ystäväsi on aika kasvaa aikuiseksi ja sinä voit vähän herätellä häntä. Ainakin ne miehen puuhat pitää kertoa, sen sijaan raha-asiat jokainen sotkee itse. Älä vippaa mitään.
Olen samaa mieltä ystäväsi kanssa että ne eivät todellakaan ole mitään välttämättömiä (meillä on viisi lasta eikä yhdellekään olisi tarvittu vakuutuksia). Lisäksi kaikki vauvatarvikkeet ja vaatteet on mahdollista hankkia todella halvalla käytettyinä. Eivät vauvat todellakaan kuluta juuri mitään eka vuoden aikana. Tosin voi toki olla ettei esim maito riitä kahdelle, mutta senhän näkee.
(pidän siis kirjanpitoa joten osaan sanoa paljonko kuussa menee mihinkin).
Hän siis tuntuu ajattelevan, että koska minä ja mieheni pärjäämme lapsen kanssa, pärjäävät hekin.
Mutta se mitä en ole kertonut hänelle, on se, että mieheni palkka on 3000 euroa kuussa eli pikkuisen eri luokkaa kuin hänen miehensä, ja lisäksi minä olen saanut perinnön jolla maksettiin puolet talostamme sekä auto. Meillä on muuten puolet pienempi talo, eikä tähän tarvitse tehdä mitään suuria korjauksia todella pitkään aikaan. Jos ei sitten tapetteihin kyllästy.
Olen siis saman ikäinen kuin ystävättäreni, mutta mieheni on paljon vanhempi ja hänelle töitä kyllä riittää. Kuten minullekin jos lähden töihin (olen äitiyslomalla).
Pitäisikö minun siis paljastaa meidän taloudellinen tilanteemme, jotta hän voisi käsittää mitä perheen elämiseen uppoaa oikeasti? En kyllä haluaisi sillä se voisi aiheuttaa kateutta, ja pelkään että hän juoruiaisi kaikille miten rikkaita me muka olemme.
Olemme kyllä raataneet niska limassa kumpikin ja eläneet todella taloudellisesti, pärjäisimme ilman perintöäkin ihan yhtä hyvin. Käytimme sitä vain talon maksuun, emme siis turhuuksiin.
AP
kotivakuutuksen, henkivakuutuksen vanhemmille ja vakuutukset molemmille vauvoilla ja ehkä yhdelle autollekin vielä (ainakin Tapiolasta)...missä vakuutusyhtiössä aapee on asiakkaana???
Mitä hyötyä varoittelustasi olisi, kun kerran talokauppoja ja kaksosia ei voi enää perua? Miehen uskottomuudesta kyllä kertoisin.
Vauvan kustannuksista olen kyllä vähän eri mieltä kanssasi. Tarvittavat tavarat voi ostaa myös käytettynä tosi halvalla, eivätkä vakuutukset lapsille ole mitenkään välttämättömiä.
selvempiä. Ja voisivat ajatella asioita uusin silmin. Turhaan ajattelet että teet kateelliseksi. Ehkä hän tarvitsee kolauksen.
Ja sitten onko teillä Esim. kirpputoria, josta he voivat ostaa vaunut halvalla? Vai kelpaako heille käytetyt ?
jos ystävä olet niin ystävänä sanot mieltäsi painavista asioita kerran pari mutta ET ala jankkaamaan vaikka kuinka olet oikeassa. anna heidän nyt vaan elää omaa elämäänsä aikuisiahan he ovat.
ja jos katastrfi tapahtuu niin sulla on velkaneuvojan numero valmiina.
tuosta pettämisestä kyllä kertoisin.
jo ennen syntymää!
Olen pitänyt koko ajan kirjanpitoa, ja siitä näkee todella mihin raha menee. Sitä kuluu lapseen enemmän kuin uskottekaan!
Laskekaapas itse joku kuukausi! Kuitit vaan jemmaan ja sitten kuun lopussa ynnäätte yhteen, tulot ja sitten menot. Laitatte lapselle oman sarakkeen, eli vaipat, ruoat, lääkkeet, muut hankinnat kuten vaatteet ja turvaistuimet, vakuutukset.
Meillä on Pohjolan vakuutus, varausmaksu oli yli 300 euroa ja sama summa maksettiin vielä syntymän jälkeen.
Kyllä siitä tuli yli 700 euroa, voin etsiä sen vuoden menot jos haluat tarkan summan?
Tosin varausmaksu on kertaluontoinen, ja vakuutus halpenee vuosi vuodelta. Se on jo maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti, vaikka lapsi on suht terve joten suosittelen lämpimästi.
Kerran jonotimme 5h päivystyksessä pienen vauvan kanssa ja sen jälkeen ollaan käyty yksityisellä, suosittelen.
AP
Meille tuli juuri aika iso lasku siitä kun mieheni oli viikon sairaalassa. Ystäväni taivasteli että heillä ei olisi ikinä varaa olla sairaalassa viikkoa.
Kuitenkin luulen, että kaksosten kanssa voi helposti joutua osastolle, jo ennen lasten syntymää.
Tuntuu tosi pahalle kun toinen on niin jotenkin todellisuudesta vieraantunut, ihan kuin heille ei voisi käydä mitään.
Ohjeenne ovat aika ristiriitaisia, joten kiitän niistä ja jään miettimään mitä jatkossa teen.
AP
Niin se vaan on. Varaudu välirikkoon jos sekoat heidän asioihinsa.
Kerro ystävällesi hänen miehestään, mutta vain jos olet aivan varma asiasta. Kuulopuheisiin ja huhuihin ei kannata luottaa. Oletko itse nähnyt miehen toimivan jotenkin epäilyttävästi tai yllättänyt hänet itse teosta?
Raha-asioihin ei kannata seota, ei antaa vinkkejä eikä varsinkaan lainata rahaa tai laittaa mihinkään paperiin nimeä.
Valehtelemaan ei kannata alkaa. Esitä mieluummin kysymyksiä hänen kysymyksiensä vastaukseksi, niin hän ei voi syyttää sinua siitä, että olisit neuvonut väärin. Tyyliin, " Ostanko nämä kalliit, uudet rattaat" ? " Onko noita jossain tarjouksessa? Saisikohan vähän käytettyjä vaikka netistä edullisesti."
Ole ystävä, kuuntele ja ole läsnä, älä tyrkytä arvojasi, unelmiasi tai elämänkokemusta jos toinen ei niitä halua vastaanottaa.
Tosi surkea on ystäväsi tilanne. Harmittaa hänen puolesta ja varsinkin niiden mahassa olevien vuoksi..
Nuo viimeiset vinkit oli hyviä, kiitos.
AP
tyhmyyksissämme esikoiselle otettiin ja maksettiin siitä typeryydestä liki 200¿ kunnes tajuttiin, ettei sillä kertakaikkiaan tee mitään!
No, jos lapsi oikeasti sairastuu vakavasti, vaikka uskallan kyllä väittää, että kunnallinen auttaa tässäkin.
Ensinnäkin; yksityiselle hyvin harvassa paikassa on mahdollisuutta päästä päivystysaikana
sitten; soittaessani yksityiselle klo 8 aamulla seuraava vapaa aika oli illalla klo 17.30 kunnalliselle pääsin lapsen kanssa kymmeneksi, aamupäivällä.
Käydessäni kunnallisessa käynti ei maksa mitään, oli sitten päivystys tai päiväaika.
Lääkkeet ovat kalleimmillaan maksaneet 11¿ (anteeksi, lapsellani on ihottumaa ja olemme sitä varten ostaneet voiteita n.100¿:lla) vakuutuksen omavastuu on 50¿ ja nuo voiteet esim. on ostettu 4 eri kerralla, joten summa ei missään vaiheessa ylittänyt tuota omavastuuosuutta. Olisimme siis edelleen maksaneet järjettömän kallista sairaskuluvakuutusta josta emme ikinä olisi saaneet senttiäkään ja sen lisäksi maksaneet yksityisellä käynnistä käyntimaksut, lääkkeet ja voiteet. Kertokaa siis miksi ihmeessä pitäisin vakuutusta, josta ei ole mitään hyötyä?
Mutta et sitten uskalla paljastaa perheesi tuloja, koska he varmaan tulisivat kateellisiksi. Perheenne tulot ovat aivan normaaleja suomalaisperheen tuloja vastaavat, joten miksi niitä pitäisi salata, jos kertomisesta olisi jollekin niin suunnattomasti hyötyä. Jos olet itse ylpeä tuloistanne, niin ei ole ihme, että pelkäät muiden kateutta. Mutta jos suhtaudut tuloihisi normaalisti, niin voit ne myös ystävällesi kertoa.
Ja jollet tiennyt, niin verojulkaisuissa ne teidänkin tulot ja omaisuus näkyy, joten ehkä teidän ystävät ne jo tietääkin. Turha enää yrittää salailla.
En oiekin osaa noista raha-asioista sano mitään. Kai he voivat kaiken sitten myydä jos hätä tulee? Tai ero. ENpä tiedä.
Riippuu ihan siitä millainen ystäväsi on, tahtooko ottaa neuvoja vastaan vai " tietääkö jo kaiken" .