Käyttääkö mies henkistä väkivaltaa?
Eli tapasin tämän kyseisen miehen yliopistolla ja alussa mies oli uskomattoman komea, hurmaava ja hauska. Keskustelimme tuntikausia kaikesta taivaan ja maan välillä ja mies tuntui uskomattoman älykkäältä ja syvälliseltä. Mitä en tiennyt oli se, että miehellä oli omalla osastollaan todella huono maine. Hän oli aikaisemmin useammassa opiskelijatapahtumassa käyttäytynyt humalassa agressiivisesti naisia kohtaan.
No ihanuutta jatkui noin 2kk ja minä olin aivan myyty, mutta sitten pikkuhiljaa asiat alkoivat muuttumaan ja ennenkuin huomasinkaan olin päätynyt tällaiseen suhteeseen:
Joka päivä mies vitsaili kuinka lihava, ruma, tyhmä, ärsyttävä jne olen. Jos puolustauduin sanomalla "kyllä minä tiedän etten ole lihava tai ruma" niin mies tuntui ärsyyntyvät ja haukkui kahta kauheammin. Syynä tähän kuulemma se, ettei halua minun olevan itserakas. Kun huomasin tämän vaikuttavan itsetuntooni ja syömiseeni (painoindeksi 17,5 eli en halua laihtua) vaadin miestä lopettamaan ja yritin selittää kärsivällisesti kuinka hän satuttaa minua sanoillaan. No tämä selittäminen jatkui kaksi viikkoa, riitojenkin muodossa koska mies ei yksinkertaisesti halunnut lopettaa tätä hauskaa vitsailuaan ja ei nähnyt mitään vikaa siinä. Vitsit olivat sitä luokkaa, että viettäisi enemmän aikaa kanssani jos en olisi niin lihava ja harrastaisi kanssani enemmän seksiä jos en olisi niin lihava jne.
Kerran haimme kiinalaisesta ravintolasta annokset kotiin ja vasta kotona mies huomasi saaneensa väärän annoksen. Mies raivostui ja kiroillen heitti ruokansa lattialle. Oma reaktioni oli epäuskoinen naurahdus, joka sai miehen repimään minun annokseni kädestäni ja heittämään senkin lattialle. Tehtyään tämän mies vaikutti, erittäin iloiselta ja tyytyväiseltä.
Miehen mielestä oli hauska vitsi heittää vaatteeni ulos auton ikkunasta moottoritielle. Toinen hauska vitsi oli heittää minut keskellä yötä pihalle alasti peiton kanssa pilkkopimeään vaikka hän tietää, että pelkään pimeää.
Miehellä on jonkinlainen pakkomielle vahvuudesta ja ei voi sietää heikkoja ihmisiä (paitsi minua kuulemma). Kerran kun olin sairaana kotona kerroin miehelle viestissä että käy niin pahasti kipeää, että itkettää ja että halusin vain olla hänen kainalossaan. No miespä tuumasi tähän, että ansaitsen kaiken kipuni. Surullisena vastasin jotain, etten jaksa tällaista nyt olen todella tuskissani ja halusin vain tuntea jonkinlaista välittämistä. Mies sitten havahtui ja laittoi kuitenkin viestin että parane pian. Vastasin tähän viestillä joka antoi ymmärtää, että kaipaan enemmän, että pelkkä parane pian ei riitä. Ymmärrän olleeni törkeä, mutta silti en ymmärrä miehen reaktiota. Hän raivosi tuosta kolme päivää, haukkuen minut aivan pystyyn, koska olin kehdannut olettaa, että häntä voi kohdella noin ja se aukaisi kuulemma hänen silmänsä sille millainen minä olen. Yritin pyydellä anteeksi ja selittää miksi sanoin noin, mutta mies vain jatkoi raivoamistaan ja haukkumistaan ja sanoi miksen tapa itseäni.
Mies suuttui ja ärsyyntyi minuun helposti ja jos hän suuttui hän usein käytti asioita joita olin kertonut hänelle minua vastaan. Esim sitä kuinka exäni oli pettänyt minua ystäväni kanssa.
Mies on itse sanonut, ettei usko seuraamuksiin. Hän voi tehdä mitä vain ja siitä ei seuraa mitään negatiivista hänelle. Kuulemma millään ei ole mitään väliä.
Jos olin ärsyttävä mies "rankaisi" minua esim ilmoittamalla, että koska olen niin ärsyttävä, hän ei aio puhua tai nähdä minua viikkoon ja usein mies myös vitsillä antoi minulle luunappeja nenään "rangaistukseksi". Kerran hän myös löi minua poskeen vitsillä.
Jos en tiennyt miksi mies oli vihainen minulle, hän ilmoitti, että hän antaa minulle anteeksi myöhemmin vain jos itse ymmärrän mitä olen tehnyt/sanonut.
Mies usein syytti minua siitä, että yritän manipuloida häntä. Olin hämmentynyt syytöksistä, koska muut ihmiset ovat aina valittaneet kuinka olen liian naiivi ja sinisilmäinen. Mies selitti minulle, että teen sen huomaamattani ja muut ihmiset ovat olleet liian tyhmiä huomatakseen, mutta minun onnekseni hän on kärsivällinen kanssani ja antaa minulle anteeksi koska en tajua tekeväni sitä.
Tuossa oli nyt joitain esimerkkejä miehen käytöksestä. Kerroin ystävälleni tästä käytöksestä ja hänen mukaansa mies on käyttänyt henkistä väkivaltaa ja kun luen tekstini niin eihän tuo nyt ihan normaalilta kuulosta. Kaikesta huolimatta minä vieläkin syytän itseäni. En saa pois mielestäni ajatuksia, että mies vain vitsaili ja minulla ei ole tarpeeksi huumorintajua ja minä todellakin olin niin kamalan ärsyttävä, että miehen käytös on täysin ymmärrettävää. Mitä jos minä näen asiat väärin, että vaikka kuinka pyrinkin näkemään tapahtumat objektiivisesti niin mitä jos mies onkin oikeassa. Suhde on nyt onneksi ohi, mutta en pysty lopettamaan itseni syyttämistä ja miehen ikävöimistä. Olen aivan rikki.
Miltä tämä teistä kuulostaa? Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (17)
Mies on selvästi henkisesti erittäin epätasapainoinen ihminen ja tuollaista käytöstä kenenkään ei tarvitse sietää.
Aivan järkyttävää. Ei todellakaan ole normaalia käytöstä! Hyvä että pääsit eroon.
En haluaisi kuulostaa ilkeältä, mutta miksi edes kysyt onko tuo henkistä väkivaltaa? Miksi haluaisit olla sekuntiakaan kauempaa tuollaisessa suhteessa?
Jätä mies. Tuo on todellakin henkistä väkivaltaa, joka saattaa johtaa ennenpitkää myös fyysiseen pahoinpitelyyn. Mieshän on jo lyönytkin sinua, muka vitsinä.
Kehottaisin varautumaan siihen, että mies saattaa yrittää mustamaalata ja häiriköidä sinua eron jälkeen. Tallenna kaikki tekstiviestit ym. yhteydenotot, jotta voit näyttää niitä tarvittaessa vaikka poliisille.
Kyllä tuo on henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Toivottavasti toivut erosta pian.
Hän saattaa yrittää takaisin, älä ryhdy hänrn kanssaan enää mihinkään.
Henkistä ja fyysistä väkivaltaa (luunapit). Mies vaikuttaa todella sairaalta tapaukselta. Narsistiselta ja sadistiselta.
Hyvä että pääsit eroon.
Huojuvan talon Eero. Sinä olet Lea.
Juokse ja kovaa!Vain idiootti jää vielä ihmettelemään...
Tuohan on vielä paljon pahempi kuin mun mies. ..
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:28"]Juokse ja kovaa!Vain idiootti jää vielä ihmettelemään...
[/quote]Ai olitkin jo tajunnut lähteä.Paras tekosi ikinä.
Aika luonnevikaisen vaikutelman tuosta sinun kertomastasi saa. Sanot alussa, että olet tavannut tämän ihmisen yliopistolla. Hmm... opiskeletko vielä, entäs tuo tyyppi? Aika pienet ympyrät siellä. Olen vain huolissani, kuinka saat vedettyä tarpeeksi hajurakoa tyyppiin, jos näet häntä päivittäin opintojen vuoksi?
Älä koskaan koskaan ota tuota takaisin. Sinä et ole tehnyt mitään väärää. Mies on sairas.
Olen miettinyt tässä, että miksi sitä on ollutkaan noin sokea tuolle käyttäytymiselle. Todennäköisesti oma taustani, alkoholistiperheessä kasvaminen ja koulukiusaaminen on "ohjelmoinut" minut jotenkin aina löytämään vian itsestäni ja olemaan tällainen kynnysmatto.
Kiitos kommenteista. On huojentavaa lukea muiden mielipiteitä asiasta, etten ole pelkästään kuvitellut tätä.
Itseasiassa opiskelen ulkomailla ja yliopisto on onneksi sen verran iso, että en usko törmäävänsä häneen koska opiskelemme eri aloja ja en ole vielä koskaan aikaisemmin nähnyt häntä koulussa viikolla. Ainoa paikka missä voisin törmätä tähän mieheen ovat jotkut opiskelija tapahtumat. Siis tapasin hänet alunperin opiskelija tapahtuman kautta yliopistolla.
-AP
Juokse. Lujaa. Narsistien tuki ry:ltä saat vertaistukea ja apua.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:08"]Todennäköisesti oma taustani, alkoholistiperheessä kasvaminen ja koulukiusaaminen on "ohjelmoinut" minut jotenkin aina löytämään vian itsestäni
[/quote]
Arvasin että olet läheisriippuva. Ei kukaan "normaali" ihminen katsele tollasta touhua ja epäile onko se ok vai ei.
Up