Nyt tarvin siivousapua!! Auttakee!!
Siis tilanne on se että koti on päässyt ihan karmeaan kuntoon. Kävin läpi rankan elämänvaiheen jonka seurauksena sairastuin myös masennukseen. Nyt alkaa kuitenkin valoa näkymään tunnelin päässä ja silmät aukeamaan ympäristölle.
Yksi projekti tässä on nyt sitten tämä koti. Täällä on niin sotkuista ja likaista etten tiedä mistä aloittaa. Kaapit tursuaa tavaraa, lattioita ei näy kun ne on levällään vaatteita, leluja, ym. turhaa. Kaikki on sekaisin eikä millekään löydy omaa paikkaa.
Lisäksi koirankarvat on joka puolella, lattiat likaiset sekä ikkunat myös. Vessat - voi ei. Olen ihan kädetön tämän kaaoksen keskellä enkä tiedä mistä aloittaa. Päättänyt kuitenkin olen että nyt tämä saa riittää. Minun ja ennenkaikkea lasten hyvinvoinnin kannalta.
Nyt kaipaisinkin jonkun hyvän siivousorganisaattorin vinkkejä mistä aloittaa ja miten jatkaa. Ja tarviin kyllä melkein vaihe vaiheelta-neuvoja koska paha tapani on aloittaa siivous jostain hyvin epäolennaisesta jonka jälkeen perussiivous unohtuu ja into lopahtaa.
Tuntuu että kaikilla on niin kauniit, siistit ja nätisti sisustetut kodit...
Kommentit (57)
Minä voin myöntääkin asuvani läävässä, sama projekti on meneillään kuin ap:lla... Minulla tosin vielä perusteellisemmin kun on muutto tulossa pian niin pakkailen saman tien myös muuttolaatikoihin ja muuttosiivouksen pitää olla todella perusteellinen. Hyi hirvitys miten paljon tavaraa onkaan! Kirpparilaatikoitakin tullut pakattua jo useita, roskiakin olen jonkin verran kantanut roskakatokseen. Aion siirtää valmiit laatikot varastoon odottelemaan muuttopäivää, jotta eivät pyörisi täällä kaiken muun kaaoksen keskellä, mutta ihan hirveää tämä on!
Hyviä vinkkejä tuossa edellä. Mulla on lisäksi siivousmusa, jota kuuntelen siis vaan siivotessa. Abba kun pyörähtää soimaan, niin itsekin pääsee siihen fiilikseen.
Tsemppiä!
Itsellä masennus-kausien jälkeen toimii yksi huone kerrallaan-tyyppinen siivous. Ei tule sitä ahdistusta koko kämpästä. Sitten laitan siivotun huoneen oven kiinni ja menen seuraavaan. Tieto siitä että edes 1 huone on tip top auttaa ahdistukseeni . Tsemppiä :)
Täältäkin kannustushalaus ja hienoa, että olet ryhtynyt toimeen.
Hyviä neuvoja olet jo saanutkin. Minusta listaaminen auttaa myös ja on vapauttavaa vetää yli niitä tehtyjä töitä. Muista myös kiittää itseäsi iltaisin tehdystä työstä. Tänään minä reipas nainen sain aikaiseksi näin paljon :)
Samaa mieltä olen lasten mukaan ottamisesta ja siitä, että he saavat ihan vastuulleen jonkin työn. Yhdessä tekeminen tiivistää perhetta ja kun sitten muistaa heitä kiittää hyvin tehdystä työstä, niin se on lapselle iso juttu.
Siivoamisen ohella kannatta miettiä sitten tapoja, joilla voisit välttää kaaosta palaamasta. Voisiko pyykille tehdä lajittelupaikan, josta mahdollisimman helposti saa napattua samaan koneeseen menevät pyykit mukaan. Myös pyykin jälkikäsittely kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi ja varmistaa, että kaikella on paikka.
Minä laitan yleensä siivouksen jälkeen hyvää ruokaa (joskus ihan valmista ja helppoa), kynttilät palamaan ja usein kukkia/oksia tms. maljakkoon. Ostaa ei tarvitse, esim. pihlajanoksat ovat nyt nättejä :)
Siivousavusta: Kerroit, että asut uudella paikkakunnalla. Mietin, että olisiko siellä esim. Marttojen toimintaa? Sieltä voisi saada hyviä lisävinkkejä ja uusia tuttavuuksiakin.
Minä aloitan pienestä. 10 roskaa roskiin. 10 vaatetta kaappiin/pyykkikoriin. 10 kirjaa hyllyyn. 10 tavaraa paikoilleen. 10 tiskiä tiskattuna kuivauskaappiin. Tosiaan se roskasäkki johonkin keskeiselle paikalle, mihin on helppo pudottaa roskia. Ja kun se on täynnä, viet sen ulko-oven viereen. Kun lähdet kauppan/töihin/jonnekin, viet roskasäkin mennessäsi. Yritä tehdä joka päivä koneellinen pyykkiä. Veikkaan ettei sitä pyykkiä riitä edes kahdeksi viikoksi, ainakaan jos peset täysiä koneellisia.
Muista ap myös tehdä mukavia juttuja. Jos löydät jostain kasasta kivan kirjan, jota haluaisit lukea "jos olisi aikaa", niin järkkäät päivittäin vähän aikaa että voit lukea. Esim. silloin kun pyykkikone pyörii, luet sitä kirjaa. Ei sitä kotia tarvitse saada valmiiksi edes kuukaudessa eikä kahdessakaan. Ota vaikka tavoitteeksi uuden vuoden aattopäivä, jolloin voitte vaihtaa vuoden viihtyisässä siistissä kodissa.
Teille, jotka ette ole koskaan kärsineet kroonisesta depressiosta: mitä teette täällä netissä?? Ulos siitä, lenkille, ystäviänne näkemään, hauskaa pitämään!!! Minä roikun täällä netissä koska olen masentunut luuseri, enkä jaksa tehdä mitään muuta. Mikä on teidän terveiden tekosyy?
Missä asut? Olen joskus miettinyt että haluaisin auttaa tällaisissa projekteissa. Mitä likaisempaa, sen parempaa. Taidan saada siivouksesta jotain perverssiä iloa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:01"]Missä asut? Olen joskus miettinyt että haluaisin auttaa tällaisissa projekteissa. Mitä likaisempaa, sen parempaa. Taidan saada siivouksesta jotain perverssiä iloa.
[/quote]
Täällä toinen siivouksesta nauttiva :D mietin samaa kuin silloin,että haluaisin auttaa. Ja kiva juuri vieraassa paikassa siivota.
Tässä toimiva ja testattu:
1. keittiö. Kerää astiat tiskialtaaseen tulikuumaan veteen. Veden jäähtyessä kerää kaikki roskat ja pyyhi pöydät. Sen jälkeen tiskaa.
2. Vie roskat joita tuli keittiöstä ja samalla wc.n roskat. Pese wc
3. kerää kaikki pyyhit koko talosta ja vie pesuun ja kuivumaan rumpuun kaikki jotka voi.
4. Vaihda lakanat ja sijaa vuoteet. voit tuoda sängylle kaikki puhtaat odottamaan
5.kerää kaikista muista huoneista roskat ja vedä jäljelle jääneet tavarat yhteen kasaan huoneen lattïalle
7. tee kävelylenkki ja vie kaikki kertynyt roska pois
8. imuroi ja pese lattiat
9. viikkaa pyykkikasat elokuvaa katselle
10. Lajittele jäljelle jääneet tavarakasat huoneista. 1-2 huonetta päivässä riipuen kasojen koosta. istut kasan viereen ja lajittelet esim. lelut, pyykit, keittiöön menevät, kylppäriin menevät, eteiseen menevät roskat suoraan roskiin. Lopuksi roskat kasasta roskiin
11.sitten imuroit uudestaan kaiken pyyhit pölyt ym. ja peset lattiat
12.sitten siivoat komerot 1 kerrallaan ja huolehdit, että lisää sotkua ei synny
13.peset matot ja verhot, jos tarpeen
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:01"]Missä asut? Olen joskus miettinyt että haluaisin auttaa tällaisissa projekteissa. Mitä likaisempaa, sen parempaa. Taidan saada siivouksesta jotain perverssiä iloa.
[/quote]
Täällä toinen siivouksesta nauttiva :D mietin samaa kuin silloin,että haluaisin auttaa. Ja kiva juuri vieraassa paikassa siivota.
[/quote]
Ja täällä kolmas! Perustetaanko av-mammojen apurinki? Olen itse Helsingistä, ja tosiaan auttaisin mielelläni =)
Ap, miten menee? Oletko päässyt alkuun? :-)
Ymmärrän tilanteesi tosi hyvin. Minulla ei ole ollut kliinistä masennusta, mutta on koko kroppaan vaikuttava krooninen sairaus, joka aiheuttaa pahaa väsymystä ja myös hidastumista ja aloitekyvyttömyyttä ja usein se mikä jää tekemättä liittyy juuri näihin kodinhoidollisiin hommiin. Ja kun kaaos alkaa kertyä niin kyllä sekin itsessään vetää voimattoman ihmisen mielen matalaksi. Uskon, että paranemistasi edesauttaisi, jos kotihommat järjestyisivät. Mulla itselläni menee usein vähän edestakaisin nämä asiat. Joskus jaksan pinnistellä kämpän ruotuun, mutta sit väsähdän ja kaaos pääsee valloilleen.
Tärkeintä on saada koti ensin edes perusasuttavaan kuntoon ja sen jälkeen on luotava rutiinit. Joka päivä jotakin perusylläpitoa, että homma ei riistäydy käsistä. Rutiineille voi tehdä vaikka lukujärjestyksen, jossa lapsellekin on jotain ikätasoon sopivia hommia. Vasta sitten mennään yksityiskohtaiseen järjestämiseen. Ei liikaa kerralla, mutta säännöllisesti, jotta homma etenee myös. Otat vaikka yhden pienen helposti sotkuuntuvan alueen kerrallaan. Ota vain sellainen kakku kerrallaan, jonka jaksat hoitaa yhden tai parin peräkkäisen kerran jälkeen valmiiksi eli siistiksi.
Jos joku Etelä-Pohjanmaalla tai Vaasan lähialueilla kokee tarvivansa siivousapua niin mä voin tulla pullapalkalla kaveriksi vaikka en ammattilainen ookkaan.
Muakin kiinnostaisi kuulla miten ap:lla menee.
Nyt vasta luin ketjun loppuun, täälähän on vaikka kuinka monta vapaaehtoista!!! Äänestän av-mammojen siivousapurinkiä :-)
Mikähän siinä on, että toisen ihmisen koti on jotenkin hirveän paljon helpompi siivota kuin oma, vaikka toisen luona olisi ihan yhtä iso sotku kuin omassa kotona? Itsekin olen joskus yhtä masennuksesta kärsivää kaveria autellut siivoamisessa ja jotenkin se on helpompaa kuin kotona toimeen ryhtyminen. Jännä juttu. t: 48
50 ja 52 siis saman apinan viestejä... Nyt lopetan spämmäyksen
Yks juttu helpottamaan tulevaa arkea: oveen kyltti, jossa lukee EI MAINOKSIA JA ILMAISJALELULEHTIÄ. :) Voin kertoa, että huomattavasti vähentynyt lehtikeräyksessä ravaaminen. Muutenpa täällä tullut niin hyviä vinkkejä, etten kertaa. Tsemppiä urakkaan ja valoisampaa huomista sinulle ap <3