Nyt tarvin siivousapua!! Auttakee!!
Siis tilanne on se että koti on päässyt ihan karmeaan kuntoon. Kävin läpi rankan elämänvaiheen jonka seurauksena sairastuin myös masennukseen. Nyt alkaa kuitenkin valoa näkymään tunnelin päässä ja silmät aukeamaan ympäristölle.
Yksi projekti tässä on nyt sitten tämä koti. Täällä on niin sotkuista ja likaista etten tiedä mistä aloittaa. Kaapit tursuaa tavaraa, lattioita ei näy kun ne on levällään vaatteita, leluja, ym. turhaa. Kaikki on sekaisin eikä millekään löydy omaa paikkaa.
Lisäksi koirankarvat on joka puolella, lattiat likaiset sekä ikkunat myös. Vessat - voi ei. Olen ihan kädetön tämän kaaoksen keskellä enkä tiedä mistä aloittaa. Päättänyt kuitenkin olen että nyt tämä saa riittää. Minun ja ennenkaikkea lasten hyvinvoinnin kannalta.
Nyt kaipaisinkin jonkun hyvän siivousorganisaattorin vinkkejä mistä aloittaa ja miten jatkaa. Ja tarviin kyllä melkein vaihe vaiheelta-neuvoja koska paha tapani on aloittaa siivous jostain hyvin epäolennaisesta jonka jälkeen perussiivous unohtuu ja into lopahtaa.
Tuntuu että kaikilla on niin kauniit, siistit ja nätisti sisustetut kodit...
Kommentit (57)
Ihan ensimmäiseksi keräät kaiken roskiin joutavan jätesäkkiin ja viet roskiin. Sitten keskityt yhteen huoneeseen kerrallaan, ensin vaikka keittiöön, ja korjaat pöydillä (ja lattialla) ajelehtivat tavarat paikoilleen - tiskaat tiskit, pyyhit pöydät, imuroit ja vaikka peset lattian jos tarvis on. Sitten seuraava huone. Taas kaikki ylimääräinen tavara pois pöydiltä ja lattioilta, oikeille paikoilleen - sitten voi imuroida, pyyhkiä pölyt ja pestä lattian. Ja niin edelleen. Tässä vaiheessa tavraa voi tunkea niihin pursuileviin kaappeihin, kunhan ne saa pois siivouksen tieltä - kaappeja voi raivata ja järjestää myöhemmin.
Itse teen siinä järjestyksessä että ensin tavarat joka huoneessa paikoilleen, sitten kaikkien imurointi yhteen putkeen, pölyjen pyyhkiminen joka huoneesta ja lattioiden pesu jos se on tarpeen. Mutta silloin on kyse normaalin perussiistin kämpän viikkosiivouksesta. Tuollaisessa kaaoksessa kuin sinulla ottaisin huoneen kerrallaan.
Samaa mieltä, roskasäkit viuhuamaan! On ihmeen vapauttavaa päästä eroon ylimääräisestä kamasta. Sen jälkeen on helpompi alkaa järjestelemään ja siivoamaan. Älyttömästi tsemppiä sulle! Saat kodin järjestykseen vaikka pieninkin askelin. TURHA TAVARA POIS!
Aloita vaikka sillä, että raivaat vaatteet lattialta pyykkikoriin. Sitten muiden tavaroiden vuoro, roskat roskiin, säilytettävät kaappeihin ja jos jotakin joka sulle tarpeetonta, mutta jollekin tarpeellista niin sitten johonkin keräyskonttiin tai kirpparille. Kaapit ehtii järjestellä kyllä, kunhan ensin lattiat raivattu ja mahtuu kulkemaan. :)
Pyri siihen, että teet yhden asian kerrallaan, jos aloittaa monta projektia kerrallaan, tahtovat jäädä vaiheeseen ja iskee epätoivo.
Kun tavarat on löytäneet paikkansa, on helpompi siivota. Vessan pesusta on helppo aloittaa siivous, yleensä neliöitä on rajoitetusti ja näin ollen tehty työ näkyy nopskaa.
Tsemppiä sinne, kyllä se siitä koti siitä siistiytyy ja kaikkea ei tarvi tehdä kerralla. :)
Äsken tulikin jo hyvää neuvoa. Kaikki turha roskiin koska tavaraa meillä on aina liikaa, roskat roskikseen asti, samoin jätepaperit...siitä se alkaa selkiytyä. Ja kaikki aivan rauhallisesti. Ei tänään tarvitse kaikkea yhdellä kertaa tehdä.
Tsemppiä siivoukseen ja elämään :)
kirjoita ruutupaperille lista paikoista jotka pitää siivota ja järjestää.
Otat siitä yhden kohteen yhdelle päivälle tai jaksamisen mukaan useamman. Sitten laitat rastin perään kun olet kyseisen kohteen siivonnut. Toimii mulla!
Jep. Ne roskasäkit! Sitten pyykit pyykkikoriin ja pesukoneeseen. Likaiset astiat tiskiin. Matot ulos, imurointi ja pölyjen pyyhkiminen ja likaisten pintojen pesu. Matot kannattaa imuroida ennenkuin viet ne ulos.
Minä aloittaisin kuvailusi perusteella ensimmäisenä vessasta/kylppäristä ja keittiöstä. Ne ensin siihen kuntoon, että on turvallista ja hygieenistä laittaa ruokaa ja hoitaa peruspuhtautta. Sitten vasta kaikki muut.
Kaunis kiitos neuvoista ja tsempeistä! <3 Jo pelkästään se että joku jaksaa kannustaa ja neuvoa, nostattaa mielialaa ja antaa lisämotivaatiota kodin siivoukseen. :) Nyt sitten vain pitäisi tarttua tuumasta toimeen... jos päivän tässä touhuaisi niin voisi illalla sitten hyvillä mielin istua katsomaan televisiota ja aloittaa huomenna "puhtaalta pöydältä" viikko ja elämä... :)
Ap, minulla on vähän samanlainen tilanne. Olen siivonnut nyt pari viikkoa töiden päälle. Ensin siivosin vessat ja kodinhoitohuoneen, että mahtuu pesemään ja käsittelemään pyykkiä. Seuraavaksi vuorossa oli keittiö. Nyt on menossa lastenhuoneet. Tavoitteeksi olen ottanut, että joka päivä on siistimpää kuin edellisenä.
Tsemppiä urakkaan!
Kun olet tehnyt edelliset, kerää kaapeista tavarat, joita et tarvitse/et tykkää ja joita kukaan ei kirpparilta ostaisi ja vie lähetystorille yms. Sen jälkeen varaat kirpparipöydän ja viet sinne ne tavarat, joista saat rahaa.
Jätesäkkeihin keräät turhaa rojua ja roskaa. Viet ne roskiin sitten.
Sen jälkeen otat yhen huoneen esim olohuone. Keräät kaikki lattialta . Lelut lelulaatikoihin. Vaatteet vaikka pesukoneesee jos ovat likaisia. Imuroit.
Sitten esim wc . Peset pöntön, harjaat pesuaineel wc lattian, peset lavuaarin.
Ota aina huone kerrallaan. Ja mikäli jaksat niin sitten ala tyhjentää kaappeja. Turhat jutut niistä heitä vaikka vaan menemään. Keräät jätesäkkeihin.
Pyydä joku ystävä avuksi. Olen itse auttanut paria ystävää vaikean tilanteen jälkeen juuriki siivoamalla kodin kaverina. Puhdas ja siisti koti ja parempi mieli ystävälle ja myös minulle, kun ystävä voi paremmin. Pieniä tekoja joilla suuri merkitys.
Tohon 13 viestiin lisäys et ku oot siivonnu lattiat . Imuroit ja peset ne. Sitte voit pintoja pyyhkiä esim mikrokuituliinalla.
Tsemppiä siivoukseen, ap! Jaksaa, jaksaa! :)
Älä aseta liian kovia tavoitteita, että huomenna pitää joka nurkan kiiltää, vaan toteuta urakka parina päivänä.
Aloita niillä vaatteilla ja irtotavaroilla, ne paikalleen pyykkikoppaan, roskiin ja kaappeihin.
Ja siinä vaiheessa kun huomaat että hinkkaat lattialistaa hammasharjalla, vaikka roskia on lattialla ja pöydillä, niin pakotat vaan itses irti siitä hammasharjasta! Oon tuollainen samanlainen, löydän aina jonkun siivoussivuprojektin joka on PAKKO tehdä loppuun ensin.
Kiitos.. <3 Ja tsemppiä ja jaksamista sinullekin #11.
Ihana myös että autatte ystäviänne tällaisissa tilanteissa. Aina kun se elämä ei ole niin kevyttä.. silloin ne läheiset ihmiset on se kantava voima. <3
Yksi huone kerrallaan, jotta pääset näkemään tuloksiakin eikä jokaisessa huoneessa ole kaaos vähän kesken.
Aloita esim. keittiöstä tai vessasta, koska niissä yleensä bakteeritkin pääsee herkemmin leviämään, joten olisi hyvä saada nopeammin puhtaaksi.
Turhat kamat jätesäkkiin ja roskiin (muista kierrätys!).
Voit tehdä niinkin, että siirrät yhdestä huoneesta roinaa (ei roskiin meneviä!) toiseen, jotta pääset siivoamaan sen yhden huoneen kunnolla. Näin pääset taas näkemään niitä tuloksia, eikä tosiaan tunnu siltä että urakka on loputon. Toki isoin homma on sitten sen huoneen kanssa, johon kaikki ylimääräinen sälä lopuksi on kertynyt, mutta tässä vaiheessa sinulla on jo koko joukko siistejäkin huoneita, joten enää jäljellä on kuitenkin vain tavaran lajittelu ja viimeisen huoneen siivous.
Tee vaikka viikkosuunnitelma. Älä koitakaan saada kaikkea heti kuntoon. Tänään esim roskat ja rikkimenneet pois roskikseen ja vaatteet pesuun ja kuivumaan. Huomenna wc-siivous ja vaatteiden laitto kaappiin. Sitten joku päivä käyt keittiön kaapit läpi, turhat pois, sitten osa vaatekaapeista jne.
Tee ensin muutama kierros kodissasi: kerää pyykit pyykkikoriin, tiskit tiskikoneeseen ja roskat roskiin. Koneet kannattaa laittaa samalla pyörimään, jos tulevat täyteen. Kerää myös paperit ja lehdet vaikka pussiin, jonka viet myöhemmin paperinkeräykseen.
Jos mielesi tekee raivata sekalaisia tavaroita, ota vaikka jätesäkkejä ja nimeä ne: roskiin, kiertoon, säästetään. Lajittele löytämäsi tavarat niihin rankalla kädellä, vaikka tila tai huone kerrallaan.
Jos mielesi tekee ennemminkin siivota, pese vaikka wc aluksi.
Ei kannata jumittua koko päiväksi koneelle, mutta jos kaipaat siivousinspiraatiota, täältä löydät sitä ja seikkaperäiset ohjeet joka huoneeseen: http://www.vauva.fi/keskustelu/1059834/ketju/noh_niin_mammat_siivoamaan_kanssani_hep
t. 20
Ei meillä kaikilla ole vimpan päälle kodit. :)
Mutta aloita neliö neliöltä. Roskasäkit auki levälleen ja surutta kamaa menemään. Erota roska ja kierrätettävä, mahdollisesti myytävä? Jos koti on iso, ota huone kerrallaan myös saman tien puhtaaksi eli pese järjestelyn päätteeksi. Jos pieni, tee ensin järjestely ja lopulta koko huushollin tehopesu.
Tsemppiä! Hyvä,että henkinen olo helpottaa!