Siitepöly/homeallergiaa puolitoistavuotialla?
Hei,
Onko kellään kokemusta alle kaksivuotiaasta moniruoka-allergikosta, jolla on lisäksi siite- ja eläinpölyallergiaa? Puolitoistavuotias poikani on allerginen maidolle ja suurimmalle osalle ruoka-aineista (13 sopivaa).
Viime talvi meni aika hyvin, mutta maaliskuussa oireet pahenivat ja sibicorttia alettiin taas tarvita muutaman päivän välein. Heinäkuussa iho ei enää parantunut sibicortilla, nenä vuoti ja silmät kutisivat. Siite- ja eläinpölyallergia näkyi jo prickissäkin (testattiin myös edellisenä syksynä silmien kutinan takia). Saimme antihistamiinia, silmätippoja ja vahvempaa kortisonia ja nyt elämä on taas helpompaa.
Nyt mietin onko poika myös homeille allerginen, kun silmäoireita oli jo viime syksynä ja niin myöhään, ettei mitään siitepölyjä enää olisi pitänyt olla. Siitepölyjen pitäisi kai kohta vähentyä, mutta meillä alkaa pärskiminen, jos antihistamiini on tunninkin myöhässä. Mitä kokemuksia muilla on? Helpottaako ristiallergiat isommilla lapsilla? Haluaisin löytää joitakin uusia ruoka-aineita, mutta kaikki kokeilut aiheuttavat oireita. Onko kellään alle kaksivuotialla homeallergiaa? Entä huonepöly?
Kommentit (4)
Hei kiitos vastauksesta,
Jotenkin lohduttavaa kuulla, että joitakin kohtalotovereita sentään löytyy. Olen vähän masentunut, kun luulin allergioiden iän myötä helpottavan ja ihon kesällä auringon valossa paranevan, mutta tilanne vaan tuntuu pahenevan.
Pari kysymystä, jos jaksat vastata. Onko teillä ruoka-aineallergiat näyttäneet yhtään parantuneen? Kuulemma 70% lapsista maitoallergia paranee kolmeen vuoteen ja 90% neljään vuoteen mennessä. Toinen kysymys, onko teitä neuvottu huonepölyn suhteen mitenkään? Oma makuni on aika pelkistetty, joten kovin isoja muutoksia " allergiakodiksi" ei tarvitse tehdä. Harkitsen kuitenkin hankkiutumista kasveista ja yhdestä matosta eroon. Ongelmana on ikkunat, joihin ei vanhassa talossa mitään tuuletussuodattimia saa. En vielä ole alkanut pyyhkimään pölyjä joka päivä, mutta sekin on aika lähellä
Meillä poika oli aiemmin perunalle allerginen, mutta viime talvena se alkoi sopimaan, tosin koivun siitepölyaikaan sekin piti laittaa katkolle. Maito meillä on niin pahasti allergisoiva, että sitä testataan vasta ensi keväänä uudelleen. Muista ruoka-aineista en tiedä olisiko jo alkaneet sopimaan, kun meillä tätä " testausaikaa" ei ole kuin n. 3-4 kk:tta vuodessa eli talviaika. Viime talvena saatiin sopimaan 6 uutta ruoka-ainetta. Tällä hetkellä meillä on sopivia ruokia n. 20.
Huonepölylle meidän poika ei ole allerginen, mutta pahimpina siitepölyaikoina pyyhin kyllä pintoja vähän ahkerammin. Meillä sama ongelma suodattimien kanssa, ollaan tässä pähkäilty miten ne oikein saisi kiinnitettyä ikkunoihin.
Itse odottelen jo ensi pakkasia, että saisi jatkettua ruokakokeiluja. Talviaika on meillä ollut melkein täysin oireetonta ja iho loistokunnossa.
Tsemppiä, kyllä nää allergiat varmaan jossain helpottaa!
mutta ruoka-aineallergioita on ja nyt elokuussa todettiin prickeissä koivu- ja heinäallergia. Lisäksi reagoi vähän koiralle. Löytyipä selitys keväällä alkaneelle ihottumalle sekä koko kesän kestäneelle yskälle... Tai siis iho on muuten siisti,mutta on lehahdellut omia aikojaan enkä ole syytä keksinyt. No,siitepölythän ne... Yskä oli kamala,joko kuiva tai limainen ja pääsääntösesti oli/on yöaikaan. Heinäkuussa mun mitta täyttyi ja vaadin asiaan parempaa perehtymistä. Avuksi saatiin ventoline (babyhaler),joka auttaa ja samalla sitten lähete allergiatesteihin. Ja siellähän sitten varmistui siitepölyallergiat joita olen siis epäillyt itse koko kesän. Pojalla ei ole silmissä kutinaa eikä ne vuoda,ainoastaan oireina ihon lehahtelu ja yskä.
Ruoka-allergioista...mäkin olen varma,että monet tän kesän kokeilut ovat kaatuneet väärään päätelmään. Syksymmällä sitten aloitetaan kokeilut kunnolla. Pakasteperuna ollaan toki saatu ruokavalioon ja lohdutukseksi sanon,että meillä maitoallergia alkaa näyttää paranemisen merkkejä:) Hapanmaitotuotteita sietää jo ihan päivittäisessä käytössä! Eli kyllä se aurinko joskus paistaa risukasaankin!
T.äiti ja poika 2.5v
Tosin ikää hänellä kohta jo 3-vuotta. Meille selvisi vasta viime talvena (poika silloin 2 v.) verikokeissa laajat allergiat. Antihistamiinia jouduttiin antamaan maaliskuusta lähtien ja ensimmäisiin pakkasiin asti lääkekuuria jatketaan. Talvella voidaan vasta testailla uusia ruoka-aineita, kun lääkekuuri lopetetaan.