Millainen on pohjalaisen luonne?
Lähinnä Järviseutu kyseessä.
Keskisuomalaiset on aika rentoja ja hyväntuulisia.
Karjalaiset vilkkaita.
Varsinaissuomalaiset hieman tosikoita ja omissa piireissään.
Nähdäkseni.
Kommentit (36)
Kyllä meitä on ihan joka sorttia 😃
Vierailija kirjoitti:
Yleensä helevetin räivä. Monesti vielä väkitukko.
Nämä. Ja monesti viälä tinkihinen.
Etelä pohjanmaalla arvot liittyvät omistamiseen ja omaisuuteen. Keski-pohjanmaalla ahkeruuteen Pohjois pohjanmaalla uskontoon
Mun kokemukseni Etelä-Pohjanmaalla elämäni ekat 18 vee asuneena on, että meitä oli siellä moneksi - ja jos jotain ns. tyypillisyyksiä oli, ne oli enemmän "rakennettuja". Tarkoitan, että ei nyt sentään esitetty pohjalaista mutta oltiin hyvin tietoisia siitä, miltä pohjalaisen tulisi kuulostaa. Joku sosiologiaa lukenut saattaa ehkä saada kiinni, mitä yritän hatarasti selittää. Ja tosiaan, heimo-ominaisuudet ja -erot ovat pitkälti Topeliuksen yms. keksimiä. Jotain ns. pohjalaista toki löydän tutuistani, mutta niin löytäisin muuallakin asuvista.
Vierailija kirjoitti:
Etelä pohjanmaalla arvot liittyvät omistamiseen ja omaisuuteen. Keski-pohjanmaalla ahkeruuteen Pohjois pohjanmaalla uskontoon
Juu. Ehdotapa epläiselle bussilla matkustamista tai korealaista autoa ;)
Vierailija kirjoitti:
Suorapuheisia, riidanhaluisia, leuhkivat ja kehuvat itseään tai omaisuuttaan.
Siis vain Etelä pohjanmaalla
Tämä ep-läinen täällä matkustaa linkAlla ja omistaa Kian.
Järviseudulla on se savolaissekoitus se vaikuttaa aika paljon. Aika paljon eri meininki kuin etelä-pohjanmaan sydänseuduilla, saati rannikolla, joka siis on se varsinainen Pohjanmaa. Siellä huomoitava myös se rantaruotsalaisuus.
Ruotsikieliset mitä tunnen Kokkolan seudulla ovat kyllä kovia yrittäjiä ja ennen kaikkea rehellisiä ja reiluja . Etelä pohjanmaalaisista ei valitettavasti voi sanoa samaa muutako että ovat kovia.
Joku mainitsi rahan. Eteläpohjalaiset yrittävät väkipakolla pitää kiinni siitä mielikuvasta, että ovat ahkeria ja yritteliäitä. Rehvastelu on sallittua, jopa suotavaa, ja yleensä liioiteltua. Toki tämä ahkeran ja yritreliään maineen ylläpitäminen voi jotain tulostakin kantaa, sillä Seinäjoki, joka muuten on täysi peräreikä, on kasvukeskus. Sitä selittää kyllä myös se, että muualta Etelä-Pohjanmaalta vielä kuppaisemmilta paikkakunnilta valutaan Seinäjoelle.
Tämä sitten aiheuttaa sen, että kulisseja pidetään väkisin pystyssä, ongelmista ei puhuta, ylisukupolviset ongelmat kuten alkoholismi ja väkivaltaisuus periytyvät voimakkaasti. Mieskäsitys on toksinen.
Topakat pohjalaisemännät on myls mainittu. Siinäkin voi olla perää. Topakkuudessa on puolensa, mutta myls kääntöpuolensa, kuren se, että tunnetaidot näillä emännillä on yhtä hukassa kuin miehillään. Epäkohtelias päin naamaa töksäyttely on yleinen tapa kommunikoida.
Vahvasti yleistettyä, mutta stereotypioissa on aina myös perää. Itse olen asunut Etelä-Pohjanmaalla muutaman vuoden, ja ex-puolisollani, jonka kanssa olin yli 20 vuotta, oli suku ja juuret vahvasti Etelä-Pohjanmaalla. Myös jälkikasvumme on opiskellut ja työskennellyt Etelä-Pohjanmaalla, ja tehnyt samoja huomioita kuin minä.
Ja koska joku kuitenkin vetää herneet nekkuun 32 kirjoituksesta niin toistan vielä, että tekstini oli kärjistys. Etelä-Pohjanmaakaan ei enää ole ihan yhtä sisäsiittoista aluetta kuin ennen. Sinne on muutettu muualta ja sieltä ollaan muutettu pois. Mutta tämähän on siis fakta, että se on ollut Suomen sisäsiittoisimpia alueita.
Härmässä ja Kauhavalla on omat laki.
Kaikki tuntemani hankalat ihmiset ovat valitettavasti Pohjanmaalta...
Juro, päättäväinen, toisaalta hyväsydäminen ja oikeudenmukainen.
Otsikon kysymykseen vastaus: Ei voi yleistää. Joka maakuntaan mahtuu kaikenlaisia luonteita.