Kuinka paljon olette säilöneet mustikoita talveksi?
Kommentit (15)
100 litraa pakkasessa
50 litraa mehua
10 kg hilloa
15 l pakkasessa ja muutama litra marjahilloana jääkaapissa. Mansikkaa, lakkaa, vattua löytyy pakkasesta myös ja syksyllä sitten puolukat talteen.
Kääk, saakohan pirkanmaalla vielä ostaa esim torilta mustikkaa????
eipä niitä mustikoita tainnut tulla kuin ehkä viisi litraa. Vanhojakin on. Mansikkaa on ja pensamustikkaa ja puutarhavadelmaa ja metsävadelmia myöskin pakastettuna. Puutarhamarjoja odottaa keittämistä myöskin vielä...Kunhan on vapaata ja saan inspiksen. Omenoista vielä ehkä keitetään sosetta, saa nähdä. Puolukat vielä metsässä.
2 sankoa itsepoimittuja mustikoita pakkasessa,2-3 sankoa lisää tulossa äidiltä. Muuten olen tämän kesän saldoa pakastanu mansikkaa,vähän lakkoja, herukoita, raparpereja, papuja sekä punajuureja, jotka just keittelin ja raastin kippoihin pakkaseen.. Kasvimaalla oottelee vielä purjot pakastusta. Omput kypsyy vielä puussa ja puolukoita olisi tarkotus perheen kanssa vielä poimia ja tietty sieniä myös. Huippu fiilis kun saa kaikenlaista omasta maasta ja toisten metsistä poimia! :)
Mansikkaa 10 L, mustikkaa n. 10 L, raparperia n. 5 l, mustaviinimarjaa n. 3 l ja 3 l valmiina mehutiivisteenä, puolukkaa 2 l, vadelmaa 5 l, lisäksi olen hillonnut mansikoita ja vadelmaa, yht. n. 5 l. Enempää ei mahdu pakastimeen (kun siellä on tarjouslihaakin pakastimessa; jauhelihaa, naudan sisäfilettä, naudan paahtopaistia, porsaan ulko- ja sisäfilettä). Lisäksi on tilliä, purjoa, persiljaa ja sieniä pakastettu, valmiiksi suht pieninä annoksina, jotta voin käyttää suoraan siitä ruuanlaittoon. Yksi ison pakastin siis täynnä! Asumme kerrostalossa, ja enempää ei mahdu.
Olen laskenut, että ainakin niillä hinnoilla mitä itse ostin vadelmaa ja mustikkaa, niin kalliimmaksi tulee ostaa kaupasta niitä valmispusseja... Lisäksi esim. kotimaisia vadelmia ei tarvitse keittää, vaan niitä voi syödä kylmiltään, käyttää leipomuksissa. Ulkomaiset marjathan pitää aina keittää ennen käyttöä!
10kg mustikoita, 5kg vadelmia, 5l puolukoita (nämä viime syksyisiä). lisäksi mustaherukkaa mehuksi tehtynä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:19"]
100 litraa pakkasessa
50 litraa mehua
10 kg hilloa
[/quote]
Aika paljon hilloa. Kuinka kauan tuollaista määrää syötte?
Yhden talven, osan annan sisaruksille
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:17"]
En yhtään. Niitä saa tarvittaessa Prismasta näppärästi kauppareissun yhteydessä.
[/quote]
Niinpä. Ja pensasmustikat ovat vieläpä paljon parempia kuin metsämustikat.
En yhtään koska löysin vain 12 mustikkaa kun kävin metsässä.
En yhtään. Niitä saa tarvittaessa Prismasta näppärästi kauppareissun yhteydessä.