Miettikää hyvät ihmiset kaksi kertaa ennen kuin ostatte kierrätyskeskuksesta huonekaluja
Olin viime syksyn, talven ja kevään töissä kierrätyskeskuksessa. Monet kerrat jostain huonekalusta tai maton väleistä tuli ötököitä vastaan, joskus ne livahtivat karkuun putsauksen yhteydessä. Hiiriä liikkui yöaikaan, aamulla löytyi hiirenloukusta.
Varasto oli niin täynnä tavaraa että jo putsattuja ja hinnoiteltuja huonekaluja säilytettiin vierekkäin samassa tilassa kuin äsken tulleita huonekaluja joita kukaan ei ole ehtinyt tarkastaa, puhdistaa ja hinnoitella. Siellä ötökät loikkivat iloisesti tavarasta toiseen.
Itse opin siellä ollessa että en ikinä osta kierrätyskeskuksesta mattoja tai muutakaan huonekalua.
Kommentit (78)
Niin, joku syyhän sille on ollut, että pula-ajan jälkeen kirpputorit hävisivät katukuvasta ja siirryttiin ostamaan vain uusia tuotteita, kunnes 90-luvun lamassa Suomi taantui monta vuosikymmentä takaisin pula-aikaan... ja siitä ei olla päästy vieläkään eroon... :/
eikös sen sano nimikin: kirppu……tori
Sauna kautta kaikki käytetyt tavarat
Kovapintaiset esineet voi ostaa, ja joku matto nyt on niin helppo pestä että sitä on turha surra.
Vierailija kirjoitti:
Sauna kautta kaikki käytetyt tavarat
Ei näin . Ainoastaan sellaiset jotka voi sulkea tiiviisti muovin sisälle. Muuten ötökät lämmön noustessa vilistävät saunan rakenteisiin ja leviävät sieltä
Saunan uuniin kaikki käytetyt tavarat
Vierailija kirjoitti:
Luteet leviää myös vaatteiden, kirjojen ja lasten pehmolelujen mukana.
Entä kirjastojen kirjat?
Metalliset työkalut voi olla ainoita tavaroita mitä noista voi ostaa turvallisesti.
Astioistakaan ei tiedä mitä niissä on ollut ja säilytetty.
Vierailija kirjoitti:
Mä opin myös läksyni. Olin kierrätyskeskuksessa käymässä asiakkaana. Oli maanantai ja sunnuntaina kierrätyskeskuksen ollessa kiinni oli joku jättänyt 6 keittiön tulia ulos pihalle. Oli satanut koko yön. Kuulin kun työntekijät tulivat myymälänhoitajalle kertomaan pihalla olevista tuoleista ja sanoivat niiden olevan kangasosaltaan litimärkiä. Myymälänhoitaja vaan totesi, että kantakaa vaan tuolit halliin ja annetaan niiden kuivua. Kun ovat kuivuneet niin laitetaan vaan esille ja myyntiin.
Näin itse ne tuolit. Olivat sellaisia, joissa istuinosassa pehmikettä ja päällinen kangasta. Sieltä joku saa hyvät sisältä homeiset tuolit käyttöönsä.
Keittiön tuolien pehmuste on useimmiten niin ohut, että se kuivuu, ei homehdu.
Jos pehmustetulle keittiöntuolille kaatuu lapselta (tai aikuiselta) vaikka maitolasi, niin mitä teet? Peset sen tuolin päällisen, jolloin ihan itse kastelet sen sisäisen pehmusteenkin. Vai pyyhitkö kevyesti vain pinnan, jolloin maito jää sisuksiin alkaen haista ajan mittaan?
Vietkö sellaisen tuolin roskiin, vai jatkatko sen käyttöä?
Tuolien päälliset ja pehmusteet on helppo itsekin vaihtaa ja halvalla.
Jotain tolkkua nyt tuohon homepelkoonkin.
t. homekämpän uhri
Vierailija kirjoitti:
Mä opin myös läksyni. Olin kierrätyskeskuksessa käymässä asiakkaana. Oli maanantai ja sunnuntaina kierrätyskeskuksen ollessa kiinni oli joku jättänyt 6 keittiön tulia ulos pihalle. Oli satanut koko yön. Kuulin kun työntekijät tulivat myymälänhoitajalle kertomaan pihalla olevista tuoleista ja sanoivat niiden olevan kangasosaltaan litimärkiä. Myymälänhoitaja vaan totesi, että kantakaa vaan tuolit halliin ja annetaan niiden kuivua. Kun ovat kuivuneet niin laitetaan vaan esille ja myyntiin.
Näin itse ne tuolit. Olivat sellaisia, joissa istuinosassa pehmikettä ja päällinen kangasta. Sieltä joku saa hyvät sisältä homeiset tuolit käyttöönsä.
Sinua varmaan järkyttäisi semmoinen keksintö kuin tekstiilipesuri. Ihan vedellä kastelee huonekalujen tekstiilit! IIIKKKS
Vierailija kirjoitti:
Muitakin työkokeilupaikkoja on olemassa. Näin kauniisti sanottuna!
Esimerkkejä?
Mistä niitä luteita Suomeen tulee, jos niitä ei esim 70-luvulla ollut?
Tuolla opit varastamisen jalon taidon... Kulta ja muu arvokas ei saavuta koskaan myymälää. Jobbarit ja kulta rahaksi. Fi jyrää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi tekstiili homehtuu jos se kastuu ja kuivatetaan?
Sinun mielestäsi, siis, kaikki pestyt vaatteetkin homehtuvat??
Meillä käytetään Espoon erittäin siistä kierrätyskeskusta. Siellä on kyllä paljon parempaa tavaraa kun kuin halpiskaupoissa Ei ole vielä ikinäollut mtään elukoita. Kun kesämökit ja muut etäasunnot, sieltä saa mukavasti verhot ja tuolit ja pöydät.
Voi voi miten ihmiset pelkää käytettyjä vaatteitakin. Meillä Suomessa hoidetaan kaikki tarttuvat taiditkin niin hyvin että niitä on turha pelätä.Kun suomalaisten taudit hoidetaan väkisin, esim. tuberkuloosi.
Olin palkkatuetuissa töissä kunnalla nuorisopuolella. Tarvitsimme erilaisiin nuorille ja lapsille suunnattuihin tapahtumiin tai esityksiin rekvisiittaa, ja minun tehtävänäni oli hakea niitä lainaan kierrätyskeskukselta ja tuunata ne käyttöön. Yksi puinen kenkäteline jota jouduin useimmin koskettelemaan ja kuljettamaan paikasta toiseen, oli kai homeessa tai muuten vain hazardi. Se haisi pahalle, ja joka kerta kun siihen koskin käsieni iho helahti punaiseksi ja ihoa rupesi kirvelemään loppupäiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama-ajan työttömänä löysin tosi hyvät, ilmeisesti käyttämättömät nojatuolit kirppikseltä. Olivat tosi halvatkin. Lisäksi löysin hienon täyspuisen olohuoneen pöydän, siinä oli vähän käytön jälkiä, mutta se ei haitannut. Halvalla sekin.
Ei tullut mitään ötököitä niiden mukana ja vähävaraisena tuntui kuin olisin saanut lottovoiton.Siihen aikaan ei vielä ollut nykyisenkaltaista ludeongelmaa missään päin Suomea.
Niin, nämähän ovat tuliaisia vieraanvaraisuudestamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama-ajan työttömänä löysin tosi hyvät, ilmeisesti käyttämättömät nojatuolit kirppikseltä. Olivat tosi halvatkin. Lisäksi löysin hienon täyspuisen olohuoneen pöydän, siinä oli vähän käytön jälkiä, mutta se ei haitannut. Halvalla sekin.
Ei tullut mitään ötököitä niiden mukana ja vähävaraisena tuntui kuin olisin saanut lottovoiton.Siihen aikaan ei vielä ollut nykyisenkaltaista ludeongelmaa missään päin Suomea.
Niin, nämähän ovat tuliaisia vieraanvaraisuudestamme.
Da, spasiba.
En ostaisi mitään käytettyä