Miettikää hyvät ihmiset kaksi kertaa ennen kuin ostatte kierrätyskeskuksesta huonekaluja
Olin viime syksyn, talven ja kevään töissä kierrätyskeskuksessa. Monet kerrat jostain huonekalusta tai maton väleistä tuli ötököitä vastaan, joskus ne livahtivat karkuun putsauksen yhteydessä. Hiiriä liikkui yöaikaan, aamulla löytyi hiirenloukusta.
Varasto oli niin täynnä tavaraa että jo putsattuja ja hinnoiteltuja huonekaluja säilytettiin vierekkäin samassa tilassa kuin äsken tulleita huonekaluja joita kukaan ei ole ehtinyt tarkastaa, puhdistaa ja hinnoitella. Siellä ötökät loikkivat iloisesti tavarasta toiseen.
Itse opin siellä ollessa että en ikinä osta kierrätyskeskuksesta mattoja tai muutakaan huonekalua.
Kommentit (78)
Itekin oon ollut ja ei kyllä ikinä törmännyt mihinkään ötököihin ainakaan sellaisiin jotka vaatisivat myrkytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Itekin oon ollut ja ei kyllä ikinä törmännyt mihinkään ötököihin ainakaan sellaisiin jotka vaatisivat myrkytyksiä.
Ihmettelen että ei ole tullut vastaan. Sinne kuitenkin tulee koko ajan tavaraa. Osa on jotain vajassa säilytettyä rotiskoa.
Ap
Mä opin myös läksyni. Olin kierrätyskeskuksessa käymässä asiakkaana. Oli maanantai ja sunnuntaina kierrätyskeskuksen ollessa kiinni oli joku jättänyt 6 keittiön tulia ulos pihalle. Oli satanut koko yön. Kuulin kun työntekijät tulivat myymälänhoitajalle kertomaan pihalla olevista tuoleista ja sanoivat niiden olevan kangasosaltaan litimärkiä. Myymälänhoitaja vaan totesi, että kantakaa vaan tuolit halliin ja annetaan niiden kuivua. Kun ovat kuivuneet niin laitetaan vaan esille ja myyntiin.
Näin itse ne tuolit. Olivat sellaisia, joissa istuinosassa pehmikettä ja päällinen kangasta. Sieltä joku saa hyvät sisältä homeiset tuolit käyttöönsä.
Huonekaluja on ap monenlaisia. Topattuja ja verhoiltuja en ostaisi minäkään, mutta kovat huonekalut on helppo pestä ja myrkyttää, niissä ei silloin ole luteita tai turkiskuoriaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä opin myös läksyni. Olin kierrätyskeskuksessa käymässä asiakkaana. Oli maanantai ja sunnuntaina kierrätyskeskuksen ollessa kiinni oli joku jättänyt 6 keittiön tulia ulos pihalle. Oli satanut koko yön. Kuulin kun työntekijät tulivat myymälänhoitajalle kertomaan pihalla olevista tuoleista ja sanoivat niiden olevan kangasosaltaan litimärkiä. Myymälänhoitaja vaan totesi, että kantakaa vaan tuolit halliin ja annetaan niiden kuivua. Kun ovat kuivuneet niin laitetaan vaan esille ja myyntiin.
Näin itse ne tuolit. Olivat sellaisia, joissa istuinosassa pehmikettä ja päällinen kangasta. Sieltä joku saa hyvät sisältä homeiset tuolit käyttöönsä.
Tuota tapahtui meilläkin. Tavaran vastaanotto on talon toisella puolella. Kun kierrätyskeskus on kiinni, joku aina jättää sinne jotain ja se sitten viedään sisälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huonekaluja on ap monenlaisia. Topattuja ja verhoiltuja en ostaisi minäkään, mutta kovat huonekalut on helppo pestä ja myrkyttää, niissä ei silloin ole luteita tai turkiskuoriaisia.
Ehkä jotkut puiset vielä menevät, minulle jäi siitä paikasta ötököineen vastenmielinen tunne.
Ap
Toisessa ketjussa oli maininta, että ne ludekoirat käy pari kertaa vuodessa. Hyi hitto! Jotain järkee tähän kierrätys intoiluun.
Luteet leviää myös vaatteiden, kirjojen ja lasten pehmolelujen mukana.
Samalla paskasella rätillä pyyhitään lasten potat, viinilasit ja kupari pannut.
Tämän kokoisessa kierrätysketjussa pitäisi olla siivoustyön ohjaaja, mutta ei 😭. Päälliköitä ja pomoja palkataan työkkärin orjia vahtimaan 🤮
Kela maksoi uudet sängyt kolmelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kaikki nuo ensimäisenä pestään kun ne kotiin saa.
Minulta se löyhkä salpaa hengityksen jo ovella. En voi enkä halua menä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että ei ole tullut vastaan. Sinne kuitenkin tulee koko ajan tavaraa. Osa on jotain vajassa säilytettyä rotiskoa.
Ap
Kierrätyskeskuksista osa on kaatopaikkoja, olit ilmeisesti sellaisessa. Oliko työkokeilu?
Vierailija kirjoitti:
Pyykitkin pestään. Homehtuvatko ne? Homeen haistaa. Sinä varmaan et, koska tupakoit.
Mä ostan lähes vain kierrätystavaraa. Lähellä on maan paras ja siistein kierrätysmarket, jossa ei todellakaan myydä huonoa tavaraa.
Nenä ja silmä kyllä paljastaa, mitä topatussa kalusteessa on.
Ketjun aloittajan motiivi ja mielentila askarruttaa. Lieneekö heikosti menestyvä lastulevyhuonekalukauppias vai köyhiä ja ekologisuutta vihaava persu?
Juu en osta Ikeaa, ostan antiikkia. Mulla on pelkästään kierrätettyjä massiivipuukalusteita.
Mutta toki sama pätee vanhan kalusteen kuin vanhan talonkin ostamisessa: on tutkittava kaupan kohde.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi tekstiili homehtuu jos se kastuu ja kuivatetaan?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun tuodaan kotiin, pestään ja puhdistetaan hyvin, esim. tiskikoneessa. Ihan uusiakin esineitä kauppojen hyllyillä ovat käpälöineet sadat ihmiset ja silti niitä ostataan ja viedään kotiin.
En ole koskaan ostanutkaan. En kyllä osta yksityisiltä ihmisiltäkään sohvia, patjoja yms.