Pitäisikö jo alkaa ottaa D-vitamiinia?
Aurinko on niin piilossa, että D-vitamiinia ei siitä enää saa. Miten pitkäksi aikaa kesävarastot riittävät. Olo on viimeisen viikon ollut väsynyt ja uupunut. Edes pahimpaan helleaikaan en ollut yhtä nuutunut. Voiko väsymys johtua jo D-vitamiinin puutteesta? Ihmetelläänkö apteekissa ja varoitellaan yliannostuksesta, jos nyt jo käyn ostamassa purkillisen?
Kommentit (12)
Itse ajattelin aloittaa ensi kuun alussa, reippaan viikon päästä.
Anna mennä vaan, itse popsin vuoden ympäri. Ostan tosin Lidlistä vitamiinini.
Minulla kesäaurinko ilman vitamiinilisää jätti kalsidiolipitoisuuden tasolle 60 nmol/l. Eli omalta osaltani näyttää siltä, että tarvitsen vitamiinilisäm ympäri vuoden.
Minä syön myös Kalcipos-:tä läpi vuoden,ihan lääkäri määrännyt.
Siis suositushan on 10yg/vrk ympäri vuoden!?
Minä syön ympärivuoden 75-100 ug päivässä ja lapset 10-25 ug.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:23"]
Siis suositushan on 10yg/vrk ympäri vuoden!?
[/quote]
Niin? Se on aika pieni määrä.
D-vitamiinia pitäisi syödä ympäri vuoden, kesällä saatu aurinko on kuitenkin melko vähäistä. Kesäksi voi kyllä pienentää, mutta näin syksyllä alottaa taas suositeltu 50-100 ug :) alle 40 ug:n olevat tabletit ovat melkein yhtä tyhjän kanssa.
Niin sitä vaan,kun ap mietti katsotaanko apteekissa kieroon, jos nyt jo aloittaa d-vit syönnin, eikä odota syksyn pimeyttä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:39"]D-vitamiinia pitäisi syödä ympäri vuoden, kesällä saatu aurinko on kuitenkin melko vähäistä. Kesäksi voi kyllä pienentää, mutta näin syksyllä alottaa taas suositeltu 50-100 ug :) alle 40 ug:n olevat tabletit ovat melkein yhtä tyhjän kanssa.
[/quote]
Miten niin suositeltu 40-50 mikrogrammaa? Kuka suositteli? Onko sinulla joku sairaus, mihin noin paljon on suositeltu?
Ystäväni asuu Jenkeisssä, ja siellä suositellaan D-vitamiinia jatkuvasti 1 mg. per päivä.
Ei ihmetellä, sitähän saa syödä kesälläkin. Ei kaikki viihdy kesälläkään auringossa edes. Itse syön ympäri vuoden 50-75 ug päivässä.