Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
23.08.2014 |

Minkälaisilla THS-arvoilla ja oireilla teillä on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta? Itselläni TSH-arvot ovat pyörineet 4,5 ja 5,5 välillä, eikä lääkärin mukaan ole kontrollin aihetta jos selkeitä oireita ei ole. Omat oireeni ovat pienehköjä eivätkä niin elämää haittaavia, mutta toisaalta kilppari selittäisi monta epämiellyttävää ja harmillista asiaa, joista lääkityksellä voisi kenties päästä eroon. 

Entäpä nuo THS-arvot? Raja-arvohan on laboratoriosta riippuen 3,6:n ja 4,0:n välillä, mutta onko esimerkiksi arvo 5 paljon vai vähän yli raja-arvon? Mikä THS-arvo olisi jo paljon?

Ja kun joku kuitenkin on kiinnostunut T4V-arvosta, niin se on ollut n. 16.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli TSH ensin 4.5, viikkoa myöhemmin 7.2 ja 3 viikkoa myöhemmin 6.8. T4v oli ensimmisellä kerralla 17, en tiedä mitä se oli muilla kerroilla. (Lääkärin mukaan tuo 7.2 oli "vähän kohollaan oleva arvo", näin siis sanoi kun soitteli tuloksia. Minusta se oli kyllä enemmän kuin vähän kohollaan kun ko. labran yläraja-arvo on 4). Lääkitys aloitettiin suoraan tuon kolmannen verikokeen jälkeen annoksella 25 mikrogrammaa/päivä (tämä tapahtui siis kuukausi sitten). Väsymys on ehkä vähän vähentynyt ja ei ole niin sumuinen olo mutta olo ei siis tunnu täysin hyvältä. (Oireina siis edelleen väsymys, turvotus, paino ei laske, hiuksia tippuu, kuukautiset on ihan sekaisin jne.). 

Seurantakäynti minulla on vasta lokakuun lopussa (siis 3 kk lääkkeen aloituksen jälkeen), ja minun pitää kuulemma syödä 25 mikrogrammaa/päivä sinne asti. Minusta tuo 3 kk seuranta-aika tuntuu tosi pitkältä näin alkuun ja ennen kaikkea se, että pitää 3 kk odottaa ennen kuin saa tietää, että pitääkö lääkkeen annostusta jotenkin rukata. (Veikkaisin, että pitää). Ajattelinkin soitella tässä joku kerta lääkäriin ja kysyä josko tuon seurantakäynnin saisi aikaisemmin.

Vierailija
2/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa välttää soijaa, haittaa kilpirauhasen toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä muista arvoja, mutta oireet olivat tajuton väsymys, ajatus takkuili, harvoin tartti käydä veskissä, hyvin niukat ja epäsäännölliset menkat, iho kuivaa, äänen käheys...pahinta oli väsymys, olin kuin unissakävelijä. Pitkään tarjottiin syyksi masennusta ja ehdotettiin mielialalääkitystä, mutta minusta tuntui että elämänhalua ja toimintakykyä on kaikesta väsymyksestä huolimatta. Yksi pieni verikoe riitti sitten.

Vierailija
4/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 2,5 & T4-v 9

Vierailija
5/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lääkitys aloitettiin, alkoi muisti toimia, ylipaino laski huomaamatta ja ennen kaikkea se hirveä väsymys oli ohi. Terveisin 13

Vierailija
6/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 02:04"]

[/quote]

Haittaa siinä tapauksessa, että soijaa vedetään kaksin käsin. Muuten ei. 2-3 annosta soijaa/päivä on ok (1 annos = esim. 2.5 dl soijamaitoa tai 1.25 dl tofua).

Vierailija
7/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 02:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 02:04"]

[/quote]

Haittaa siinä tapauksessa, että soijaa vedetään kaksin käsin. Muuten ei. 2-3 annosta soijaa/päivä on ok (1 annos = esim. 2.5 dl soijamaitoa tai 1.25 dl tofua).

[/quote]

Soijamaito on Kiinassa perinteisesti syötetty sioille. Länsimaissa sitä markkinoidaan tyhmille ihmisille terveystuotteena.

Vierailija
8/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullahan ei ollut käsitystäkään oireista tms. lääkäri laittoi diabeteksen myötä muutaman ylimääräisen testin ja sitten sittä löytyi vajaa toiminta.

sitähän pari vuotta sitten haettiin mikä oli oikea tuntuma ja lääkemääräys. No, nykyään olen reippaampi. Epäilty narkolepsiakin hävisi.

Vierailija
9/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkin aloituksia on monia joka päivä. Miksi ette Googlaa hakusanalla kilpirauhanen ja AV/Vauva, niin löytäisitte vanhat ketjut joissa on näitä tietoja. 

Vierailija
10/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 7,9 ja 13. Oireita oli paljon.

Vierailija
11/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 3,5 T4V 12, lÄÄkitys aloitettiin. Oli oireita.

Vierailija
12/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tsh 25 mutta olen kuullut että voi olla vielä huomattavasti korkeampikin,

Vierailija
13/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oireita teillä on ollut?

Vierailija
14/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paras olo kun ths on maksimissaan noin 1!

T4v 16-18.

Mutta sehän on niin henkilökohtaista.

Lue netistä kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Valita oireita paljon.

Noilla arvoilla luulis saavan lääkkeet. Terkkarilääkärit ei niitä anna helposti ellei ole oikeasti perehtynyt lääkäri.

Vierailija
15/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:33"]Minkälaisia oireita teillä on ollut?

[/quote]

Ummetus, uupumus, niveloireet, turvotus, kuukautishäiriöt ja hiustenlähtö.

T. 4

Vierailija
16/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsh 3,9. Toista lukemaa en tiedä. En ollut itse osannut arvata mitään vajaatoimintaa, löydettiin lääkärin tarkastuksessa. Ehkä mä olin vähän voimaton, saamaton. Paino nousi yhdessä välissä paljon, sain puolet ylipainosta pois ennen diagnoosia. Sen jälkeen en ole voinut laihduttaa, kun tulin raskaaksi.ehdin syödä 2 vkoa lääkkeitä ennen raskautta, ehkä ne auttoi alkuun. Kuukauden lääkkeiden syönnin jälkeen arvo oli hyvä, olisko ollut 2,5 tai jotain.

Vierailija
17/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla TSH 13,5 ja t4v 9,7. Sain sekä thyroxinia että kalkkia+d-vitamiinia. Käytän myös magnesiumia sekö Biotin Strongia hiustenlähdön takia.

Vierailija
18/28 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upppppp

Vierailija
19/28 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:33"]Minkälaisia oireita teillä on ollut?

Ummetus, uupumus, niveloireet, turvotus, kuukautishäiriöt ja hiustenlähtö.

T. 4

Mittauttakaa ferritiini!!!!

Vierailija
20/28 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsh oli minulla 3,4 ja t4v muistaakseni 17

lääkitys aloitettiin rajujen oireiden vuoksi + kun oli tieto, että kaikilla sukuni jäsenillä on todettu vajaatoiminta, niin lääkitys tuli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi