Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikea lausua r-kirjain, pelottaa!

Vierailija
23.08.2014 |

Olen 36v eli ihan aikuinen ihminen ja ei ole ennen koskaan ollut mitään puhe-ongelmia. Nyt ihan muutaman päivän aikana on ilmaantunut sellainen, että vaikea sanoa normaalisti r-kirjainta. Se päristys jää vähän puolinaiseksi. Välillä sanon sen joissain sanoissa ja lauseissa ihan normisti ja taas yhtäkkiä se alkaa tökkiä.

Täytyy välillä oikein keskittyä puhumiseen, että saisi ärrän menemään oikein. Olen alkanut jo jännittämään lauseita joissa on r. Olen muuten puhelias ja sosiaalinen ja tykkään puhua. Tämä on ilmestynyt nyt aivan kuin tyhjästä. Mietin miten selviän tämän kanssa. Vaiva ei ole kovin iso, mutta häiritsee koko ajan. En tiedä onko kukaan sivullinen huomannut, mutta itse huomaan koko ajan.

Alkaa masentamaan ja pelottamaan, että mistä johtuu? Onko muilla ollut aikuisena tuollaista? Tarkoitan siis, ettei ole lapsesta saakka ollut r-vikaa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän sä itse kiinnität asiaan huomiota, niin sitä suuremmat mittasuhteet se saa. Koeta miettiä jotain muuta.

Vierailija
2/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans isompana tullu ärrävika. :D välillä ei tuu ärrää ollenkaan vaa kuulostaa enemmänkin äjjältä. Ja välil se ärrä pärähtää kunnol. Esimerkiks artikuloinnista tulee arrrtikulointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mutta eihän tuo ole laisinkaan huono asia, vaan tuo puheeseen sointuja ja kiinnostavuutta.

Vierailija
4/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.als-suomi.fi/Mika_on_ALS

"Neljänneksellä ALSiin sairastuvista oireet alkavat nielun alueelta. Tällöin oireena on puheen epäselvyys ja nielemisen vaikeus." :(

Vierailija
5/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla oli sama. Meni ohi kun en ajatellut asiaa. Jos olisi asl, niin olisi varmaan jo tullut muitakin oireita. Tuosta on nimittäin melkein vuosi aikaa.

Vierailija
6/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli als.

Vierailija
7/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:42"]

http://www.als-suomi.fi/Mika_on_ALS

"Neljänneksellä ALSiin sairastuvista oireet alkavat nielun alueelta. Tällöin oireena on puheen epäselvyys ja nielemisen vaikeus." :(

[/quote]

Hirveä ajatuskin! Ei voi olla totta. En tullut edes ajatelleeksi ALS:ia, mutta mulle on yhtäkkiä tullut vaikeuksia sanoa n-kirjain. Aiemmassa sukunimessäni niitä oli 4 kpl, ja pelkäsin jopa puhelimeen vastaamista. Kieleni ei vaan taivu siihen, tulee yhtä puuroa. Ja on myös vaikeuksia koordinoida kävelyäni. Olen mennyt muutama kk sitten naimisiin, ja tässä uudessa sukunimessäni niitä ei ole yhtään. Toki yksi r-kirjain on, mutta se ei tuota minulle vaikeuksia. Onko muilla kuin Ap:lla ja mulla vastaavia kokemuksia?

Vierailija
8/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/40 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se onkin ensioire jostakin vakavasta neurologisesta ongelmasta? Aivokasvain tms?

Vierailija
10/40 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne. 36v ja yhtäkkiä vaikeus sanoa R-kirjainta. Miten aloittajan tilanne eteni?

Vierailija
11/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tätä kyselen kun tällainen ongelma yhtäkkiä tullut..

Vierailija
12/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele japania ja sitten puhut vain sitä. Ei tarvitse ällää opetella enää.

Vierailija
13/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on joku ihmeen satunnanainen ärrävika. Yleensäottaen siis osaan ihan sanoa ärrän oikein, mutta joinain päivinä etenkin, jos sanan tai nimen keskellä on kaksi ärrää peräkkäin, niistä tuleekin yht'äkkiä sellaista ärrävikaista mössöä. En tiedä, mistä johtuu, mutta ne ole kyllä osannut olla huolissanikaan :D.

Vierailija
14/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huojentavaa kuulla että muillakin samaa ongelmaa. :-) jotenkin tuntuu kielen alla jäykiltä lihakset,ehkä vois liittyä siihen kun puren yöllä hampaita yhteen..

Vierailija
15/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko muilla tästä kokemuksia?

Vierailija
16/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy noin, kun olen väsynyt tai stressaantunut. Jotenkin lihasten hallinta on silloin lepsumpaa. Minulla oli kyllä lapsena ärrävika, mutta opin sen kouluun mennessä.

Vierailija
17/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään kiinnosta jos joku sanoo välil jonkun kirjaimen hassusti.

Vierailija
18/40 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös puhevaikeuksia, oletan että stressi aiheuttaa tämän. En esim. pysty sanomaan etunimeäni ja sukunimäni peräkkäin kun sukunimessä on -nen mitä takeltelen, vaan joudun sanomaan toisinpäin. Eli jos olisin Maija Pörrinen niin sanoisin Pörrisen Maija. 

Vierailija
19/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit treenata r-kirjainta sanomalla hiljaa tai puoliääneen sopivia sanoja. Alle kouluikäinen oppi sen nopeasti kun sovittiin että kotona saa kiroilla😀