Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikea lausua r-kirjain, pelottaa!

Vierailija
23.08.2014 |

Olen 36v eli ihan aikuinen ihminen ja ei ole ennen koskaan ollut mitään puhe-ongelmia. Nyt ihan muutaman päivän aikana on ilmaantunut sellainen, että vaikea sanoa normaalisti r-kirjainta. Se päristys jää vähän puolinaiseksi. Välillä sanon sen joissain sanoissa ja lauseissa ihan normisti ja taas yhtäkkiä se alkaa tökkiä.

Täytyy välillä oikein keskittyä puhumiseen, että saisi ärrän menemään oikein. Olen alkanut jo jännittämään lauseita joissa on r. Olen muuten puhelias ja sosiaalinen ja tykkään puhua. Tämä on ilmestynyt nyt aivan kuin tyhjästä. Mietin miten selviän tämän kanssa. Vaiva ei ole kovin iso, mutta häiritsee koko ajan. En tiedä onko kukaan sivullinen huomannut, mutta itse huomaan koko ajan.

Alkaa masentamaan ja pelottamaan, että mistä johtuu? Onko muilla ollut aikuisena tuollaista? Tarkoitan siis, ettei ole lapsesta saakka ollut r-vikaa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo haitannu r-vika mitään, ikää 70v. Joku joskus koulu aikana sorautti pari kertaa, mutta kun en ollut moksiskaan, niin loppui sekin.

Olen myös toiminut paikoissa joissa pitää puhua koko joukolle. 

Vierailija
22/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle käy noin, kun olen väsynyt tai stressaantunut. Jotenkin lihasten hallinta on silloin lepsumpaa. Minulla oli kyllä lapsena ärrävika, mutta opin sen kouluun mennessä.

Minulla tämä sama. Tosin opin ärrän vasta ensimmäisellä kouluviikolla.

Mutta kovan työputken jälkeen tai aikana erityisesti r ja joskus muutkin konsonantit ovat ihan sössöä.

Luonnonvesissä uiminen, ruoanlaitto hyvässä seurassa ja seksi ovat täsmälääkkeeni :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämän takia nyt kannata mitään ALS:ää ilman muita oireita epäillä. Mahdollisia harmittomia syitä on monia:

- Ahdistus ja jännitys voivat tehdä sen, että alkaa tarkkailla liikaa kehon toimintoja, kuten hengitys tai sanojen lausuminen. Sitten kun niitä tarkkailee, ne ei enää tule automaattisesti ja tahdonalaisesti hallitseminen onkin yllättävän vaikeaa. 

- Kuiva suu ja nielu. Naisilla voi tulla hormonimuutosten kautta esim. ehkäisyn, imetyksen, vaihdevuosien myötä. Jos kosteuttavat suuvedet auttaa hetkeksi, kyse on vain tästä.

- Väsymys, unettomuus ja stressi heikentävät yleisesti hienovaraista lihasten hallintaa mikä voi vaikuttaa myös puheeseen.

Vierailija
24/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä! Jos jollain on vielä kokemusta niin mielellään kuulisin.

Vierailija
25/40 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/40 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia?

Vierailija
27/40 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tommosta ja myös sananlöytämisen vaikeutta kun oli raudanpuute. Ei oo enää.

Vierailija
28/40 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/40 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli jo opiskeluaikoina tuollainen r-vika. Puheterapeutti sanoi, että mulla on laiska kieli, kun r ääntyy vain yksitäryisenä. Keskittymällä se tulee oikein, mutta tuntuu silloin, että se pärähtää jopa liikaa.

Vierailija
30/40 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kokemuksis

Vierailija
31/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani ms tauti alkoi noin, mutta pian alkoi jalkaterä lä psyä.

Vierailija
33/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat kai että "perottaa"?

Vierailija
34/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on varmaan jo ratkaissut ongelman, koska ensin viesti oli vuodelta 2014.

Vierailija
35/40 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä!

Vierailija
36/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Tämä sama R ei tule normaalisti varsinkin kun syön kylmää(esim jätski)

Vierailija
37/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoverenkierron häiriö?

Vierailija
38/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin ärrän vasta koulun puheopetuksessa. Sen jälkeen ihan omatoimisesti ja huomaamattakin saksalaisen kitaärrän, ranskalaisen kitaärrän, englantilaisen ja amerikkalaisen ärrän, islantilaisen pehmeän (puolisoinnillisen) ja soinnittoman ärrän. 

Pojantyttäreni ei oppinut käyttämään sanoja lainkaan ennen koulua. Nyt hän hallitsee hyvin vieraatkin kielet. On diplomi-insinööri.

Pelko puhevaikeuksia kohtaan syntyy siitä, kun puheopettajien aivoon ei mahdu, että eri ihmisten valmiudet eivät synny samaan tahtiin. Kyse ei todellakaan ole älykkyyseroista.

Vierailija
39/40 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, erityisen hankalia tuntuvat olevan sanat tyyliin nivelrikko, tuo r-kirjain jää sössöksi kun tulee toisen konsonantin jälkeen. Jos se taas tulee vokaalin jälkeen kuten koira, sen sanominen on helpompaa.

Vierailija
40/40 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up