Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2-vuotias kömpii joka yö sänkyymme.

Vierailija
23.08.2014 |

Meillä on aika pieni makuuhuone, johon on jo nyt sullottuna parisänky ja vauvan pinnis siinä kiinni vieressä.

2-vuotiaamme tulee joka yö myös sänkyymme ja nukkuu sitten miehen päällä milloin käsillään kaulasta kuristaen tai naamaa potkien. Nukkuu siis tosi levottomasti. Mies vie kyllä sänkyynsä lapsen usein takaisin, mutta pian tuo taapero kömpii sieltä takaisin.

Emme nyt kuitenkaan oikein mahdu nukkumaan, kun itse imetän vauvaakin öisin ja usein nukahdan sitten vauva rinnalla.

Mitä ratkaisuja olette tehneet tässä tilanteessa. Pitäisikö tuolle parivuotiaalle vielä sulloa makkariimme joku pieni sänky. Lattiatilaa ei enää jäisi. Mietin myös sängyn alta vedettävää vuodelaatikkoa, mikä ei sitten muuten veisi tilaa. Rikkonaisia ovat yömme joka tapauksessa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puuttuisin asiaan heti, jos häiritsee. Helpommalla pääsee ja vähemmillä itkuilla nyt kuin myöhemmin.

Vierailija
22/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:10"]Makuuhuoneen ovi lukkoon. Tai viette lapsen heti omaan sänkyyn takaisin ja selitätte, että nyt on yö ja yöllä jokainen nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa. Jos tulee taas sänkyynne, viette takaisin selittelemättä. Muuten voi edessä olla tilanne, että vielä yli 10-vuotiaanakin lapsi raahaa patjaansa yöllä makuuhuoneeseenne, kun ei totu nukkumaan itsekseen. Olin itse tällainen lapsi ja tilanne ahdisti itseänikin, silti vaan olin tottunut heräämään usein öisin ja siirtymään vanhempien makkariin.

[/quote]

Meillä ei kyllä lukita ovia, ei lasten eikä omaa. Jos joskus oikeasti olisikin hätä ja ovet lukossa. Ja tässä yhtenä yönä koitettiin kantaa lapsi aina takaisin sänkyynsä. Valvoimme viiteen asti ja vauvakaan ei saanut nukuttua. Seuraavana yönä 2-vuotias kömpi taas tuttuun tapaan sänkyymme. Ei tuollaista rallia vaan jaksa yhden kanssa joka yö, kun on muitakin lapsia joiden kanssa pitää jaksaa päivät. Meillä ei lapset nuku päivälläkään yhtäaikaa, joten torkkuihin ei ole aikaa. Ap

[/quote]

No jos te ette jaksa kasvattaa lasta ja tehdä asialle jotain, niin sitten menette varmaan nykytilanteella ja tyydytte siihen. Miksi mariset ja kysyt, mitä voisi tehdä, jos kerran ette halua/jaksa tehdä asialle mitään? Vaikka teillä olisi makuuhuoneen ovi lukossa, niin ei ne lapset siihen kuole. Ja jos oikeasti on hätä, eiköhän heistä lähde sen verran ääntä, että kuuluu oven läpi. Se nyt vaan on niin, että vanhempien makuuhuone on yksityinen tila ja sinne ei lapsilla ole asiaa varsinkaan öisin, se on opittava. Jos haluatte majoittaa lapsen makkariinne, se on oma asianne, mitäs sitten mariset. Hankitte isomman makkarin niin kaikki mahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kannattaa opettaa tuosta tavasta eroon mahdollisimman pian. Kannattaa viedä lapsi joka kerta takaisin omaan sänkyyn. Vaikka lapsi pitäisi viedä 10 kertaa saman illan aikana omaan sänkyyn, niin äkkiä se lapsi oppii että pitää pysyä omassa sängyssä. :)

Vierailija
24/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä palauttaisin 2-vuotiaan nukkumaan omaan sänkyynsä. Epäilemättä av-supermammat eivät tarvitse unta ensimmäiseen 18-vuoteen synnytyksen jälkeen, mutta minä tarvitsen. Enkä aio tuntea siitä mitään syyllisyyttä. Vietämme sitä yhteistä aikaa sitten päivällä, kun koko perhe on hereillä.

Vierailija
25/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tuotiin 2-vuotiaan sänky takaisin meidän huoneeseen. Tosin silti haluaisi vaan meidän sänkyyn. Saisi kyllä nukkuakin meidän sängyssä, mutta minä olen niin huono nukkuja että en saisi nukuttua jos lapsi hyörisi ja pyörisi koko yön siinä kyljessä kiinni. Meillä ei ole muita lapsia. Mites olisi patja lapsen huoneeseen ja isä sinne nukkumaan väliaikaisesti?

Vierailija
26/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:40"]

Yksi vaihtoehto olisi, että mieheni nukkuisi 2-vuotiaan huoneessa ja minä vauvan kanssa. En kuitenkaan tuota haluaisi, kun muutenkaan ei yhteistä aikaa tahdo oikein löytyä. Ap

[/quote]

Minusta on tärkeintä että kaikki saavat nukkua, ihan sama missä.

Vierailija
27/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näitä joka kysyy neuvoa av:lta mutta mikään ei käy, joka asiaan marisee jotain vastaan. Tyydy tilanteeseesi sitten tai anna lapset huostaan! Olis varmaan kannattanut jättää ne lapset tekemättä jos on niin vaikeeta. Me ei olla miehen kanssa nukuttu 5 vuoteen samassa huoneessa lasten takia, kun on koko ajan ollut jotain tekeillä, hyvistä yöunista puhumattakaan. Ja ihan hyvin tässä pärjätään.

Vierailija
28/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma ratkaistiin niin, että vaimo meni nukkumaan lastenhuoneeseen ja minä nukun lasten kanssa meidän sängyssä.

Lasten ollessa pienempiä, meillä oli kaksi 120cm sänkyä vierekkäin. Kyllä siinä neljä mahtui ihan hyvin nukkumaan :)

Vierailija
29/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:24"]Kyllä minä palauttaisin 2-vuotiaan nukkumaan omaan sänkyynsä. Epäilemättä av-supermammat eivät tarvitse unta ensimmäiseen 18-vuoteen synnytyksen jälkeen, mutta minä tarvitsen. Enkä aio tuntea siitä mitään syyllisyyttä. Vietämme sitä yhteistä aikaa sitten päivällä, kun koko perhe on hereillä.

[/quote]

Samaa sanon minä. Haluaahan se lapsi vaikka hypätä kaivoon, jos on tarpeeksi hölmö eikä estetä. Kaikkea haluamaansa van ei saa. Vanhempien läheisyyttä saa hereillä ollessa, yö nukutaan. Ihan omalla kokemuksella, liian isona lapsena vielä vanhempien makuuhuoneen lattialla nukkuneena sanon, että älkää lähtekö sille tielle, ei se ole lapsenkaan etu.

älä

Vierailija
30/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:24"]

Lapsi kannattaa opettaa tuosta tavasta eroon mahdollisimman pian. Kannattaa viedä lapsi joka kerta takaisin omaan sänkyyn. Vaikka lapsi pitäisi viedä 10 kertaa saman illan aikana omaan sänkyyn, niin äkkiä se lapsi oppii että pitää pysyä omassa sängyssä. :)

[/quote]

Mikähän tuo äkkiä on? Me kannettiin lasta takaisin sänkyyn pari kuukautta ja ei vaan oppinut. Ei enää jaksettu ja pakko oli laittaa nukkumisjärjestelyt uusiksi.

Vierailija
31/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:28"]Meillä homma ratkaistiin niin, että vaimo meni nukkumaan lastenhuoneeseen ja minä nukun lasten kanssa meidän sängyssä.

Lasten ollessa pienempiä, meillä oli kaksi 120cm sänkyä vierekkäin. Kyllä siinä neljä mahtui ihan hyvin nukkumaan :)

[/quote]

No kukin tyylillään, mutta ei tuo ihan järkevää ole.

Vierailija
32/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:24"]

[/quote]

Mikähän tuo äkkiä on? Me kannettiin lasta takaisin sänkyyn pari kuukautta ja ei vaan oppinut. Ei enää jaksettu ja pakko oli laittaa nukkumisjärjestelyt uusiksi.

[/quote]

Oisko sitten sellainen sänky, josta ei pääse pois. Psykiatrikäyntikin voisi auttaa. Mikä ahdistaa, jos ei voi nukkua omassa sängyssä?

Vierailija
33/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:24"]

[/quote]

[/quote]

Oisko sitten sellainen sänky, josta ei pääse pois. Psykiatrikäyntikin voisi auttaa. Mikä ahdistaa, jos ei voi nukkua omassa sängyssä?

[/quote]

Niin no 2-vuotias psykiatrille kun haluaa nukkua vanhempien vieressä? Enpä tiedä.

Vierailija
34/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin no 2-vuotias psykiatrille kun haluaa nukkua vanhempien vieressä? Enpä tiedä.

[/quote]

Ei sen takia, että haluaa. Haluaahan hän varmaan karkkiakin. Vaan siksi, ettei sopeudu pitkänkään opettelun jälkeen omaan sänkyyn omaan huoneeseen.

Vierailija
35/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:54"]Kumpi tärkeempi, yhteinen aika, vai kunnon yöunet...

[/quote]

Sepä se onkin kysymys. Meillä menee päivät tämän arjen pyörittämiseen ja oikeasti yhteistä aikaa ei ole. Haluaisin kuitenkin sitäkin, ennen kuin joskus tämän hullunmyllyn jälkeen huomataan, ettei enää tunneta toisiamme.

Toisaalta mikään ei suju jos univelka kasvaa kasvamistaan. Tunteja lisää vuorokauteen kiitos! Ap

[/quote]

Erikseenkö sitä arkea pyöritätte, jos ei yhteistä aikaa ole?

Vierailija
36/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosiaan erittäin temperamenttinen lapsi ollut syntymästään saakka. Aina tarvinnut paljon läheisyyttä.

Päivälläkin uhmakohtaukset on jo ihan älyttömiä.

Enemmän kaipasin kokemuksia niiltä, keillä se lapsi sinne makkariin tulee. Ja tosiaan tuo, että jos olette sinne jonkin varasängyn laittaneet, niin onko se lapsi siinä pysynyt vai kömpiikö sieltäkin sänkyyn. Tottakai tässä jotain järjestelyjä tehdään, että saataisiin kaikki nukuttua, mutta kokemuksia kaipaan miten muut ovat asian hoitaneet.

Jos lähdemme tuohon, että lapsi palautetaan aina sänkyynsä, siinä tuskin menee vain pari yötä, että oppii. On tosiaan erittäin voimakastahtoinen lapsi kyseessä.

Sukulaiset aina naureskelevat, kun on niin hauska ja rohkea tyyppi, mutta varjopuolia onkin sitten juuri nämä tahtojen taistelut.

Kuitenkin ajattelen itse, että jos lapsi läheisyyttä kaipaa, sitä hän silloin saa. Rajansa toki kaikella. Ap

Vierailija
37/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei sen takia, että haluaa. Haluaahan hän varmaan karkkiakin. Vaan siksi, ettei sopeudu pitkänkään opettelun jälkeen omaan sänkyyn omaan huoneeseen.

[/quote]

No eiköhän se kuitenkin ole ihan normaalia tuon ikäisillä. On ehkä alkanut nähdä painajaisia jne. ja tahtoo vanhempien luo turvaan.

Vierailija
38/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirtyi 9 vuotiaana POIS VANHEMPIEN sängystä. Meillä oli 180 cm plus 80 cm sängyt eli 240 cm leveä. Jossa minä nukuin 9 ja 8-vuotiaiden kanssa, mies 9 vuotiaan sängyssä. Vasta 9 vvuotiaan oli kypsä siirtymään omaan huoneeseen. Aikaisemmin jo monta kertaa kokeiltiin, mutta siitä tuli vain pakokauhuista huutoa kesken yön.

Siirto tehtiin aikoinaan lomalla siten, että me vain ilmoitettiin, että isi ja äiti on päättäneet, että te siirrytte omiin huoneisiinne. Muutama yö nukuttiin patjalla heidän huoneidensa lattialla. Siitä se sitten lutviutui. Palkkioksi saivat valita sisustusjuttuja omiin huoneisiinsa.

Mutta kyllä mulla tuli mitta täyteen, kun 2 isoa lasta potki ja kieri sängyssä, vaikka se iso olikin. Lapsetkin nukkui tosi huonosti.Siirron jälkeen ollaan koko perhe saatu nukkua todella hyvin. Ja onhan se ihanaa, kun mies taas köllöttää vieressä, vuosien jälkeen.

Mitä olen seurannut kavereiden ja naapureiden nukkumisjärjestelyjä, kylllä ne vaan monella kymmentä ikävuotta lähestyvät lapset tulevat joka yö viereen !

Vierailija
39/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:54"]Kumpi tärkeempi, yhteinen aika, vai kunnon yöunet...

[/quote]

Sepä se onkin kysymys. Meillä menee päivät tämän arjen pyörittämiseen ja oikeasti yhteistä aikaa ei ole. Haluaisin kuitenkin sitäkin, ennen kuin joskus tämän hullunmyllyn jälkeen huomataan, ettei enää tunneta toisiamme.

Toisaalta mikään ei suju jos univelka kasvaa kasvamistaan. Tunteja lisää vuorokauteen kiitos! Ap

[/quote]

Erikseenkö sitä arkea pyöritätte, jos ei yhteistä aikaa ole?

[/quote]

No meillä on 4 lasta. Mies käy töissä ja tulee kotiin siinä klo:17 jälkeen. Ruokaa naamaan ja pian iltatoimet. Minä nukutan vauvaa ja hän 2-vuotiasta. Muut lapset siinä sivussa. Ei siinä yhteistä aikaa jää. Sitten vielä yötä vasten loput kotityöt. Viikonloppuisin toki enemmän perheaikaa... Vielä, kunnes palaan töihin ja olen itse myös viikonloppuisin töissä.

Eikä minulle ainakaan perheen kesken vietetty aika korvaa aikaa kahdestaan miehen kanssa. Niin superäitiä minusta tuskin koskaan tuleekaan. Ap

Vierailija
40/51 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 10:46"]Tuo on tosiaan erittäin temperamenttinen lapsi ollut syntymästään saakka. Aina tarvinnut paljon läheisyyttä.

Päivälläkin uhmakohtaukset on jo ihan älyttömiä.

Enemmän kaipasin kokemuksia niiltä, keillä se lapsi sinne makkariin tulee. Ja tosiaan tuo, että jos olette sinne jonkin varasängyn laittaneet, niin onko se lapsi siinä pysynyt vai kömpiikö sieltäkin sänkyyn. Tottakai tässä jotain järjestelyjä tehdään, että saataisiin kaikki nukuttua, mutta kokemuksia kaipaan miten muut ovat asian hoitaneet.

Jos lähdemme tuohon, että lapsi palautetaan aina sänkyynsä, siinä tuskin menee vain pari yötä, että oppii. On tosiaan erittäin voimakastahtoinen lapsi kyseessä.

Sukulaiset aina naureskelevat, kun on niin hauska ja rohkea tyyppi, mutta varjopuolia onkin sitten juuri nämä tahtojen taistelut.

Kuitenkin ajattelen itse, että jos lapsi läheisyyttä kaipaa, sitä hän silloin saa. Rajansa toki kaikella. Ap

[/quote]

Haluatko lapsen kokemuksen? Nukuin pääasiassa vanhempien välissä yöt, kunnes pikkusisko syntyi. Sen jälkeenkään en oikein olisi viihtynyt omassa sängyssä, joka nostettiin lopulta vanhempien makkariin. Mutta kyllä sitä 7-vuotias jo huomaa, ettei kaikki neljä vaan mahdu siihen parisänkyyn. 10- vuotiaana halusin sängyn omaan huoneeseen, mutta en vaan yleensä pystynyt nukkumaan siellä. Lopulta mulla oli patja vanhempien makkarin lattialla. Itseäkin tilanne nolotti, mutta yksin nukkumaan oppiminen oli vaikeaa. Olen kuullut samaa aikuisina Suomeen muuttaneita uökomaalaisilta,, jotka kotona tottuneet, että monta ihmistä nukkuu samassa huoneessa. Täällä onkin oma huone esim pakolaiskeskuksessa ja on tosi vaikea totutella nukkumaan yksin. Tiedostan nyt aikuisena, että se, että vanhempani olivat niin kilttejä/lepsuja tässä asiassa hidasti itsenäistymistänikin. Siksi sanon ihan lapsen näkökulmasta, että vanhempien makuuhuoneessa nukkuminen ei ole lapsen etu. Oikeasti.