Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikäköhän voisi vaivata jos aaltomaisesti tulee kovaa väsymystä, lihasten (myös kielen) nykimistä ja tärinää, voimattomuutta ja ripulia? magneetit ja borrelioosit ym. ym tehty tutkittu

Vierailija
07.08.2021 |

Laittelen aina välillä samaa kysymystä tänne, mutta toivo elää että joku osaava tai tietävä joskus tarttuisi tähän.

Muutamia vuosia sitten alkoi aika rajuna, lämpöilyä, rajuja suonenvetoja, kovaa ripulia, kielessä "klonus" (liikkui edestakaisin suussa) ja kaikki lihakset sirisi ja pulputti ja nyki ja paukkui. Tutkimuksia tehtiin paljon, magneettia ym. Mitään ei löytynyt, väsyin ja lääkäritkin väsyi, tutkimiseen. Kun hullun papereita alettiin vilauttelemaan niin päätin että annan olla, henkeä tämä ei näköjään vie. Ajattelin että on minun ristini.

Nyt on taas yksi episodi päällä ja tuntuu että ei oikein meinaa mennä ohi vaikka tiedän nykyään, että on tärkeää levätä tarpeeksi kun näitä on. Ja kielessä semmoinen kolikon kokoinen alue kihisee, nykii.. rupeaa jo ärsyttämään. Näköön tuntuu myös vaikuttavan. Lihakset etenkin jaloissa kun olisi kyykännyt maitohapoille. Tiedän miltä se tuntuu kun hyvinä kausina urheilen paljonkin.

Olkoot mitä on, jälleen kerran, aina ne ohi menee ja voimat palaa. Mutta jos joku jotain keksii tai kokemusta tällaisesta niin sopii kertoa.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Long covid. Siihen kuuluu vaikka mitä oireita.

Luitko edes aloitusta? Oireita ollut jo useita vuosia.

Kun ei voi tietää kaikkia oireita, niin osa voi olla alkanut jo vuosia ennen tartuntaa. Kyseessä on ns. Longer Covid. Tälläiset oireet ovat alkaneet joskus jopa lapsuudessa tai nuoruudessa, mutta tulevat ilmi vasta koronainfektion jälkeen. Tautia ei tarvitse sairastaa oireilla tai edes testeillä todeta, vaan riittää oma arvio. Huolestuttavinta on kuitenkin Longest Covid tapaukset, jotka on alkaneet jopa vuosikymmeniä tai satoja sitten ja hyppivät sukupolvia eteen ja taakse. Erään tuntemattoman asiantuntijan mukaan, esim. Habsburgien leuka ei ole seurausta sisäsiittoisuudesta, vaan se johtuu myöhemmin suvussa sairastetusta koronainfektiosta. Myös mopsien kallo voi olla seurausta siitä, että virus on tarttunut ihmisestä eläimeen. Yhdysvalloissa on huomattu, että jopa 40% valkohäntäpeuroista on voinut saada koronatartunnan ja saattaa tulevaisuudessa aiheuttaa Pussihukan sukupuuton.

https://tekniikanmaailma.fi/jopa-40-prosenttia-usan-valkohantapeuroista…

Vierailija
22/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielipuolinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti mittauttamaan ferritiini!

Vierailija
24/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaako rautaa syödä "varmuudeksi"`?

Vierailija
25/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaako rautaa syödä "varmuudeksi"`?

Purkkirautaa vain laboratoriomittausten jälkeen tai jos on varma puutteesta, sillä liiasta raudasta on myös haittoja.

Vierailija
26/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaavia oireita jotka vuosien aikana pahentuneet ja tullut lisää uusiakin. Olen joutunut pyörätuoliin. Joku harvinaisempi sairaus ilmeisesti kyseessä. Lihaksesta, koepalasta löytyi jotain epämääräistä mutta vieläkään ei tiedetä mitä sairastan. Toivottavasti sinulle ei käy näin!

Vierailija
27/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hemoglobiini ja ferritiini tutkittu, jopa raudan puute voi aiheuttaa tuollaista:

https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…

Kiitos vastauksista. Ensimmäiseen: hivenaine-asiat tutkittiin, magneetilla MS poissuljettiin, hermoratatutkimuksella ALS ja jokin toinen lihasrappeumasairaus. Ongelmat kestivät kauan, ei nestetasapainon häiriöillä kauaa pötkitä. Mutta oireet oli niin hankalia että ostin vitamiineja magnesiumeja jne. Ei ne auttaneet.

Olin aika karmeassa kunnossa silloin ekalla kierroksella, myös jostain syystä aivan mustelmilla ja matalla olleet verihiutaleet oli ainoa kunnon löydös tutkimuksista. Mutta se silloin kyllä korjaantui. Olen usein miettinyt josko minulla oli jotain päällekkäistä vaivaa silloin kun kaikki alkoi...

Mutta tätä rautaa kyllä myös tutkittiin, b-vitamiinia ja ferritiiniä.. mutta jostain luin henkilöstä, jolla oli ollut ferritiinit alhaalla vasta myöhemmässä mittauksessa, vaikka oireet olivat jo aikaisemmin alkaneet. Että ehkä pitäisi ne vielä testata.

Suomen ferritiinisuositus on tosi alhainen. 15 on alaraja naisilla, joka on lähinnä sitä tasoa, että jotenkuten saatat jaksaa. Kaikki alle 12 on tosi paha eli ei ole kaukana tosi pahan-rajasta. Ihanteellista olisi, jos ferritiini olisi 100 paikkeilla, tai ainakin 50-60. Sillä jaksaa ja voi hyvin.

Itselläni ferriniiti on 8 ja lääkäri totesi, että hiukan matala. Yhdysvaltalainen sairaanhoitajaystäväni oli kauhuissaan ja sanoi, että tuolla tasolla on jo toinen jalka sairaalahoidossa ja lähinnä keho toimii jotenkuten. Vastaa vakavaa verenhukkaa. Toinen yhdysvaltalainen ystäväni kertoi, että hän joutui rasitustesteihin, kun sydän ja keuhkot eivät toimineet kunnolla ja oli muitakin oireita. Syyksi löytyi ferritiini, joka oli tasolla 5. 

Mutta ei Suomessa. Täällä taso 8 on vaan vähän voi voi-tasoa. Taso 5 on silleen hupsis, no vähän ikävää. Huomatkaa, että ferritiinitasolla 4 joutuu rautatiputukseen.

En haluaisi uskoa, että syy tähän on se, että tätä pidetään naisten trendi"tautina" sen sijaan, että suhtauduttaisiin asiaan vakavasti. Jos saat vakavan verenvuodon, ferritiinin lasku ymmärretään. Jos sinulla on muuten samalla tasolla ferritiini kuin verenvuodossa, se on vaan voi voi ja luulotauti.

AP, sinuna kiskoisin rautalisiä varmuudeksi.

Vierailija
28/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vastaavia oireita jotka vuosien aikana pahentuneet ja tullut lisää uusiakin. Olen joutunut pyörätuoliin. Joku harvinaisempi sairaus ilmeisesti kyseessä. Lihaksesta, koepalasta löytyi jotain epämääräistä mutta vieläkään ei tiedetä mitä sairastan. Toivottavasti sinulle ei käy näin!

Olen pahoillani. Sen voin sanoa, että tein aika mittavan työn etsiessäni harvinaisia lihas/solutason sairauksia, jotka tämän voisi aiheuttaa, ja aika moni selviäisi vain koepalalla. Kävi nopeasti ilmi että minulle ei tällaista olla hevin tekemässä, pitäisi mennä tilanne pahaksi ennen sitä. Mutta sen verran jäi myös mieleen, että siellä oli myös hoitoja. Toivon sydämestäni että jokin tällainen on sinulla kyseessä, mitä hoitaa voitaisiin.

Jos jaksat listata oireita, historiaasi, niin olisin kiitollinen. Kaikkea en tässä itsekään edes muista.. 

Vierailija
29/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei noi ole psykosomattisia oireita? Ahdistus saa kuule aikaan vaikka ja minkälaisia oireita.

Jos mitään ei tutkimuksissa löydy ja oireet välillä häviää niin kannattaisi ainankin olla vähän avoin sille vaihtoehdolle, että päässä se vika on. Ei siinä ole mitään hävettävää.

Myös jännitysniska aiheuttaa monille hurjia oireita.

Vierailija
30/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home altistus

Vierailija
31/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei noi ole psykosomattisia oireita? Ahdistus saa kuule aikaan vaikka ja minkälaisia oireita.

Jos mitään ei tutkimuksissa löydy ja oireet välillä häviää niin kannattaisi ainankin olla vähän avoin sille vaihtoehdolle, että päässä se vika on. Ei siinä ole mitään hävettävää.

Ei sillä oikeastaan olisi mitään väliä. En etsi näihin apua mitenkään aktiivisesti kun olen niistä aina kuitenkin toipunut. 

Vierailija
32/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyn niin laitan tähän ketjuun huomenna oireitani tms. T. pyörätuolityyppi

Vierailija
33/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyn niin laitan tähän ketjuun huomenna oireitani tms. T. pyörätuolityyppi

Kiitos jos jaksat!

ap

Vierailija
34/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EDS?

Vierailija
35/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä löysit täältä ahdistuksen tai häpeän, taisiis itelle tuli aika päivastane fiilis näistä

Vierailija
36/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EDS?

Jossain vaiheessa tätäkin miettinyt. Yksi iso nivelryhmä yliliikkuva, ei muita. Ei kipuja. Siksi epäilen.

Ja tosiaan en lähtenyt enää edes erikseen sanomaan, ettei minua ahdista tai hävetä, olen huomannut että sillä ei ole sanojalle suurta merkitystä että en koe itse olevani ahdistunut. Olen tulkinnut että ilmeisesti on ihmisiä, jotka voivat olla ahdistuneita tietämättään. Mitäpä siihen sitten kannattaa sanoa. Jos olen tietämättäni ahdistunut ja oireet voivat johtua ahdistuksesta, niin sitten se voi olla niin. 

Eräs lääkärini kyllä sanoi, että tyypillisesti ahdistusperäiset ja psykosomaattiset vaivat aiheuttaa kipua. Selkä, maha.. yms. Minulla ei kipukokemuksia juurikaan ole ollut. Mutta mistä sen tietää ja mitäpä sen väliä, tässä ollaan ja ihan ilman lääketieteellistä apua. Se on kuitenkin tärkeintä.

Vierailija
37/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Sen voin sanoa, että tein aika mittavan työn etsiessäni harvinaisia lihas/solutason sairauksia, jotka tämän voisi aiheuttaa, ja aika moni selviäisi vain koepalalla. Kävi nopeasti ilmi että minulle ei tällaista olla hevin tekemässä, pitäisi mennä tilanne pahaksi ennen sitä. Mutta sen verran jäi myös mieleen, että siellä oli myös hoitoja. Toivon sydämestäni että jokin tällainen on sinulla kyseessä, mitä hoitaa voitaisiin.

Jos jaksat listata oireita, historiaasi, niin olisin kiitollinen. Kaikkea en tässä itsekään edes muista.. 

Sivusta heitän lähinnä mutuperusteisesti, että ei tuo mun mielestä kyllä ihan lihassolujen sairaudelta kuulosta. Vähintään pitäisi olla sitten sellainen, joka vaikuttaa muihinkin elimiin. Jos noille oireille jokin yhteinen nimittäjä löytyy, niin veikkaisin ennemmin hermostoa kuin lihaksia.

Vierailija
38/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta heitän lähinnä mutuperusteisesti, että ei tuo mun mielestä kyllä ihan lihassolujen sairaudelta kuulosta. Vähintään pitäisi olla sitten sellainen, joka vaikuttaa muihinkin elimiin. Jos noille oireille jokin yhteinen nimittäjä löytyy, niin veikkaisin ennemmin hermostoa kuin lihaksia.

Näin se varmaan on. Jotakin sellaisia molempiin vaikuttavia on, ja yhtä minulta tutkittiin https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00911/myasthenia-gravis-myastenia 

Olen sopivassa ikähaarukassa, sopivaa sukupuolta. Mutta tosiaan, ei ollut tuosta kyse. Se oli selvitettävissä ilman biopsiaa.

Vierailija
39/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä päiväkirjaa n pari kuukautta eli kirjoita kellonaika ihan jokaisesta asiasta mitä teet/syöt/tunnet, muistilaput tai puhelin voi auttaa ja sitten kirjotat kaikki ylös vihkoon tai pceen. Vie tiedot sitten lääkärille. Osalla ihmisistä voi olla ns harvinaisia sairauksia mitä ei normaaleilla verikokeilla tai testeillä saa selville mutta kun lääkärillä on tarkkoja tietoja hän voi kysyä apua kollegoiltaan myös ulkomailta.

Tämä voi tuntua raskaalta mutta onhan se parempi tietää mitä sairastaa ja voihan siihen sitten löytää keinot että ei ainakaan pahennu.

Tsemppiä ❤

Vierailija
40/60 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vähän samansuuntaista voi tulla jostain kemikaaleista tai huuruista ilmassa. Ainakin minulle tuli mutta se meni kokonaan ohi kun en enää käynyt niissä tiloissa joissa niitä aineita käsiteltiin. Minulla oli myös vihlovia kiputuntemuksia eri puolilla kehoa, varsinkin päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä