mikäköhän voisi vaivata jos aaltomaisesti tulee kovaa väsymystä, lihasten (myös kielen) nykimistä ja tärinää, voimattomuutta ja ripulia? magneetit ja borrelioosit ym. ym tehty tutkittu
Laittelen aina välillä samaa kysymystä tänne, mutta toivo elää että joku osaava tai tietävä joskus tarttuisi tähän.
Muutamia vuosia sitten alkoi aika rajuna, lämpöilyä, rajuja suonenvetoja, kovaa ripulia, kielessä "klonus" (liikkui edestakaisin suussa) ja kaikki lihakset sirisi ja pulputti ja nyki ja paukkui. Tutkimuksia tehtiin paljon, magneettia ym. Mitään ei löytynyt, väsyin ja lääkäritkin väsyi, tutkimiseen. Kun hullun papereita alettiin vilauttelemaan niin päätin että annan olla, henkeä tämä ei näköjään vie. Ajattelin että on minun ristini.
Nyt on taas yksi episodi päällä ja tuntuu että ei oikein meinaa mennä ohi vaikka tiedän nykyään, että on tärkeää levätä tarpeeksi kun näitä on. Ja kielessä semmoinen kolikon kokoinen alue kihisee, nykii.. rupeaa jo ärsyttämään. Näköön tuntuu myös vaikuttavan. Lihakset etenkin jaloissa kun olisi kyykännyt maitohapoille. Tiedän miltä se tuntuu kun hyvinä kausina urheilen paljonkin.
Olkoot mitä on, jälleen kerran, aina ne ohi menee ja voimat palaa. Mutta jos joku jotain keksii tai kokemusta tällaisesta niin sopii kertoa.
Kommentit (60)
Niistä oireista. Lista on pitkä eivätkä kaikki oireet välttämättä liity edes toisiinsa. Lääkäritkin ovat sitä mieltä että sairastan ehkä useampaa tautia. Mutta se mikä eniten invalidisoi on vielä selvittämättä. Kaikki oireet eivät ole jatkuvasti päällä ja niiden voimakkuus vaihtelee rasituksen mukaan. Jotkut oireista lähes hävinneet mutta toisia tullut tilalle vuosin aikana.
huimaus, liian matala verenpaine, korvissa kuuluvat "metalliset" äänet, päänsärky, aivosumu, näköhäiriöitä, nykinät pitkin kehoa, krampit joka paikassa myös nielussa jos esim. puhunut liikaa, kivut jaloissa, ei normisärkyä vaan polttelua, puristusta, kusiaisia jaloissa, sormien nivelet aristavat, rakko ei tyhjene kunnolla, pahoivointia, ripulia ja ummetusta samaan aikaan, uusia allergioita ruoka-aineille sekä lääkkeille, lisälyontejä sydämessä, todella voimakasta uupumusta johon ei uni auta, keho ei kestä mitään rasitusta, pelkkä lyhyt ulkoilu aiheuttaa monen päivän, viikon pahenevan oireiston, vaikeimmillaan on kuin halvaatunut kun ei kykene liikkumaan, edes kättä nostamaan, hajuaisti mennyt liian tarkaksi, ei pysty käyttämään enää hajustettuja tuotteita, ajoittaista pientä lämpöilyä ja kurkkukipua, laihtumista, karvat lähteneet jaloista, iho todella sileä ja venyvä, haavat/tikkaukset eivät parane normaalissa ajassa,
Lukemattomia sairauksia epäilty ja tutkittu. Ehkä eniten lihastautia, kroonista väsymysoireyhtymää, eds:sää, borreliaa ehdoteltu mutta ei mistään täyttä varmuutta. Osa geenitest.vielä kesken. Sairastuminen tapahtui hyvin nopeasti, 4kk oireitten alusta ja pyörätuoliin. Ennen oireita itselläni flunssa, lapsella joku kovempi tauti jota epäiltiin aivokalvontulehdukseksi, ei kuitenkaan ollut. Lapselle jäi pitkäksi aikaa "flunssasta" nykinöitä, kramppeja, "ääniä korviin". Ei kuulema ole yhteyttä tähän mun tautiini. Tiedä sitten? Myös remontti oli kesken asunnossamme kun sairastuin, home-epäilylle ei saatu täyttä varmuutta. T. pyörätuolityyppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä päiväkirjaa n pari kuukautta eli kirjoita kellonaika ihan jokaisesta asiasta mitä teet/syöt/tunnet, muistilaput tai puhelin voi auttaa ja sitten kirjotat kaikki ylös vihkoon tai pceen. Vie tiedot sitten lääkärille. Osalla ihmisistä voi olla ns harvinaisia sairauksia mitä ei normaaleilla verikokeilla tai testeillä saa selville mutta kun lääkärillä on tarkkoja tietoja hän voi kysyä apua kollegoiltaan myös ulkomailta.
Tämä voi tuntua raskaalta mutta onhan se parempi tietää mitä sairastaa ja voihan siihen sitten löytää keinot että ei ainakaan pahennu.
Tsemppiä ❤Kiitos <3 Se on kuule juuri noin kun sanot, hyvä olisi tietää ja entäs jos olisikin jotain mikä auttaa tai lievittää? Mutta näinkin toki pärjää, ainakin olen pärjännyt.
Mutta tuo mitä ehdotit on kyllä jotain, mitä tein vuosia sitten tein. Sitten menin erikoislääkärin luokse ja hän oikeastaan katsoi lasittuneesti ohitseni kun luettelin huolella kirjaamaani listaa. En päässyt loppuun kun hän keskeytti ja sanoi, että jos noin tiukasti itseään tarkkailee niin, kaikille tulee oireita. Tuo oli vihoviimeinen lääkäri jolla kävin. Kallis kun oli, niin pyysin että tarkastaisi kuitenkin erään asian. Hän tekoreippaasti myöntyi ja lähti tutkimaan, ja kun näki oireeni niin hämääntyi hetkeksi, kun oli minulle jo julistanut että päässä on vika. Sitten ärsyyntyneenä tokaisi että kaikenlaista "alkaa itsekin nähdä kun oikein tuijottelee".
Mutta tähän lopetin. Ajattelin että olkoot, ei se voi kuolemaksi olla jos näin lääkärit kokee. Ja että ehkä kaikki on sitten vaan päässäni.
Oma kokemus on, että oirelistaa ei arvosteta.
Läheisen taivalta olen nyt vuosikaudet seurannut. Teki kuten sinäkin, kun ei moninaisia oireita huomioitu vaan keskityttiin aina johonkin yksittäiseen. Sama lopputulos, lasittunut hidas tuijotus, ja juuri nuo samat sanat. Perusviestinä että "sairastuuhan sitä jos noin pakonomaisesti jokaista varpaan nytkähdystä tarkastelee". Lopputulemana ahdistus- ja masennusdiagnoosi pillereineen. Söi niitä aikansa ja lopetti omillaan kun tuntuivat vaan pahentavan oireita. Terapian lopetti kun täysin normaali ja onnellinen lapsuus pyrittiin useamman terapeutin taholta kääntämään juurisyyksi huonoon oloon.
Kun ei oo selkävaiva, borrelioosi tai migreeni, se on korvien välissä. Kaikki muu on suurenmaailman huuhaata.
Näillä mennään, päivä kerrallaan. Joskus ne päivät on parempia, joskus huonompia.
Onko kilpirauhanen tutkittu? Aiheuttaa kovaa uupumusta, lihasheikkoutta, sydämen läpätystä, vatsavaivoja, aivosumua jne.
Fibromyalgia? Hermopinteet, piiskaniskuvamma niskaan, MS?
Onko mitään laukaisevaa tekijää elintavoissa? Nestevajausta ja liikarasitusta, aurinkoa, allergisoivia ruokia, sieniä?
Voiko kodissasi ja kalusteissasi olla jotain epätervettä? Altistutko homeelle tai vahvoille kemikaaleille töissä tai harrastuksissa?
Ja sitten ihan viimeisenä - voisiko joku lähimmäisesi myrkyttää sinua lievästi ja toistuvasti?
Tsemppiä!
"Ja sitten ihan viimeisenä - voisiko joku lähimmäisesi myrkyttää sinua lievästi ja toistuvasti?"
Aika paha mutta tuohan olisi käytännössä mahdollistakin. Luulisi kuitenkin että esim. verikokeissa näkyisi jotain muutoksia? Vai onko jotain lääkkeitä, luontaistuotteita tms. joiden liikasaanti ei aiheuta mitään selkeitä oireita ja verenkuvaan heittoja? Saisi vain olon kamalaksi ja voimattomaksi. Myrkyttäminen onnistusi etenkin silloin kun jollain on esim. vain omat suosikkisapuskat, allergioiden takia omat ruoat jne. Mutta tuskin nyt sellaisesta on kyse!
Hei, onko aloittajalle selvinnyt, mikä sua vaivaa? Täällä samanlaista, aaltomaista oireilua, ei näy missään kokeissa mitään. Kesällä vointi poikkeuksetta parempi.
Tulee mieleen ms- tauti:
https://neuroliitto.fi/tieto-tuki/tietoa-sairauksista/ms-tauti/oireet/
Ohutsäieneuropatia? Lueppa siitä. Ilkeä tauti. Minulla on.
Onko selvinnyt mitään näistä oireista?
Minulla on aivan samanlaisia ja olen käynyt läpi kaikkia lääkärit, hierojat ym. Oireet aaltoilee, välillä pahat ja välillä lievemmät. Nyt on taas paha vaihe menossa. Oireet alkoivat jo yli 15 vuotta sitten lievinä. Silloin jo olin magneettikuvauksessa Ms taudin poissulkemiseksi. Sen jälkeen oireet tulivat ja menivät lievinä aaltoillen, mutta en ollut niistä niin huolissani. Viisi vuotta sitten tämä tauti paheni. Kaikki lääkärit on käyty, hierojat, fysioterapeutit ym. Myös kaularanka on kuvattu useampaan kertaan. Nyt olen menossa hermoratahierontaan. Kaikkea pitää kokeilla.
Onko mitattu suolot, kalsium yms arvot
Kaikki on mitattu, ferritiini, borrelioosi ym. tutkittu, kaikki mahdolliset verikokeet. Käyty psykiatrillakin, kun alkoi yksi lääkäri epäillä psyykkistä syytä. Mielenkiintoinen käynti, en ollut koskaan käynyt missään tällaisessa. Lopputulos oli, ettei tarvitse tulla uudestaan. Pidän sitä lausuntoa tavallaan todisteena, jos joku lääkäri epäilee psyykkistä syytä. Taitaa lausunto toki vanhentua, kun se on jo kohta 3 vuotta vanha! En kovin helpolla enää mene lääkäriin, olen jo tavallaan luovuttanut. Odotan taas, että tämä tauti helpottaa. Kesä luultavasti menee, jos vanhat merkit pitävät paikkansa.
Mikä on muutama vuosi sitten ? Onko monta korona rokotetta otettu ? Näistä tulee nyt kokoajan ilmi "uusia" oireita. 😕
Koronarokotteet otettu, mutta nämä oireet ovat alkaneet jo paljon aikaisemmin.
Kiitos <3 Se on kuule juuri noin kun sanot, hyvä olisi tietää ja entäs jos olisikin jotain mikä auttaa tai lievittää? Mutta näinkin toki pärjää, ainakin olen pärjännyt.
Mutta tuo mitä ehdotit on kyllä jotain, mitä tein vuosia sitten tein. Sitten menin erikoislääkärin luokse ja hän oikeastaan katsoi lasittuneesti ohitseni kun luettelin huolella kirjaamaani listaa. En päässyt loppuun kun hän keskeytti ja sanoi, että jos noin tiukasti itseään tarkkailee niin, kaikille tulee oireita. Tuo oli vihoviimeinen lääkäri jolla kävin. Kallis kun oli, niin pyysin että tarkastaisi kuitenkin erään asian. Hän tekoreippaasti myöntyi ja lähti tutkimaan, ja kun näki oireeni niin hämääntyi hetkeksi, kun oli minulle jo julistanut että päässä on vika. Sitten ärsyyntyneenä tokaisi että kaikenlaista "alkaa itsekin nähdä kun oikein tuijottelee".
Mutta tähän lopetin. Ajattelin että olkoot, ei se voi kuolemaksi olla jos näin lääkärit kokee. Ja että ehkä kaikki on sitten vaan päässäni.
Oma kokemus on, että oirelistaa ei arvosteta.