Miksi lasten pitää liimata tarroja sänkyyn?
En ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä. En omassa lapsuudessani, enkä vielä äitinäkään. Joskus näkyy myös autoja, joihin on liimattu (lasten) tarroja esim. ikkonoihin. Auton ns. matkustelutarrat olivat kai joskus 60-luvulla vähän statusjuttu, kun oltiin monessa paikassa matkusteltu.
Meillä lapset liimaavat tarroja tarravihkoon tai muuhun vastaavan. Huonekaluihin, seinään tai oveen liimaminen on kiellettyä.
http://kuvat2.huuto.net/9/58/42fb572c32c2cd3ca3f2b0af9f13f-orig.jpg
http://kuvat2.huuto.net/2/4a/bada1d84ca2786615acd06f2ef8d4-orig.jpg
Kommentit (51)
Jos ne on lasten mielestä hienoja ja tekee huoneesta/sängystä viihtyisämmän? Vähän niinku jotkut aikuisetkin liimaa niitä always kiss me goodnight ja home tarroja seinille ja ties minne.
Meidän lasten mielestä on hienoa hieroa tomaattikastiketta seinään ja aina katsoa sitä. Samoin saavat tusseilla piirtää parkettiin. Siitä tulee jotenkin sellainen olo, että asuvat täällä ja tämä koti on heidänkin. Ei lapset vielä ymmärrä siistin ja rauhallisen päälle. Ei heillä ole estetiikan taju kehittynyt. Samoin konsertissa saavat huutaa musiikin päälle, koska se on heistä kivaa ja silloin lauluista tulee heidänkin näköisiään. Vanhin on jo yläasteella ja keskiarvo kiitettävä. Koskaan ei ole tullut valituksia, että olisivat häiriöksi tai muuten huonokäytöksisisiä.
Oikeastiko tuo tarrojen huonekaluihin liimaaminen on noin yleistä? Minusta se näytti jo lapsena epäsiistiltä kun jollain kavereilla oli. Näyttää yhtä rumalta kun piirtäisi tussilla huonekaluun.
Muistan lapsuudesta miten olin oikein ylpeä huoneeni ovesta joka oli yltäpäältä tarrojen peitossa. Ihastelin niitä kovasti päivittäin ja tykkäsin siitä, että olivat aina esillä. Kun muutimme pois olin todella surullinen kun en saanut ottaa ovea mukaan.
Äiti raaputteli tarrat pois ja ne jotka säilyivät ehjänä sain liimata uudestaan. Tällä kertaa äiti osti tarravihon ja vaikka tykkäsin siitäkin ja kannoin sitä kaikkialla mukanani, oli silti ikävä "omaa" ovea.
Tuo on varmaan ihan makuasia. Toisia ei häiritse jos tarroja on siellä sun täällä. Huonekalut on jokaisen omia, mutta mulla menee yli hilseen Se, että annetaan lasten tuhota asuntoa. Varsinkin jos Se on vuokralla.
Minä en tykkää tarroista huonekaluissakaan. Joten hankittiin tytölle tauluja ja vihkoja johon sai tarransa liimata. Ja ne riittivät hänelle. Ei oikeastaan tarvinnut luin sanoa että näihin saat liimailla.
Jonnekin niitä pitää saada liimailla. Mutta meillä EI huonekaluihin niitä liimata.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:53"]
Meillä lapset saa liimata sänkyihin. Kokevat ne omaksi paikakseen ja haluavat katsoa niitä tarroja koko ajan. Kyllä minäkin muistan vielä lapsuudestani, kuinka ihanaa Se oli...
[/quote] Samoin meillä saivat. Lapsena muistan itsekin, kuinka hienoa se oli merkata oma reviiri. Mutta me olemmekin köyhä aaveeperhe, joiden sängyt eivät mene myyntiin, vaan ovat olleet niin halpissänkyjä, että lasten kasvettua ne sai polttaa pannuhuoneen uunissa.
Eli olimme kai silla wt-perhe sotkasänkyinemme, emmekä parempi perhe ikean laatusänkyineen.
Ehkäpä tyylitaju on osalla lapsesta lähtien jotenkin erilainen. Nämä tarralapset ilmeisesti istui sisällä katsomassa oviaan ja sänkyjään... No, makunsa kullakin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 00:49"]
heh :DD En kyllä tiedä että miksi, itsekin tehtiin näin ala-asteella sisarusten kanssa, eikä niitä tarroja saanut enää koskaan irti. Kai se oli jonkunlaista 'sisustamista' ja päättämistä, tavaran omistamista. Ei siis tietenkään mihinkään yhteiseen, esim olkkarin hyllyyn tai jääkaappiin, mutta omaan sänkyyn tai koulupöytään. :D
t.21 vuotias
[/quote] Ja lisäksi minä kävin piirtämässä sängyn pohjaan :D
Itseasiassa muistan omasta lapsuudestani näitä tarrojen liimailijoita. Olivat kyllä yleisesti ottaen alempaa sosiaaliluokkaa ja tosiaan sisustus just jollain Milkkis-tarroilla tehty :/ Oisko nää vastine nykyajan wt-perheille.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 22:51"]
Monet pistää liimailun lasten syyksi. Oikeastiko joku 2v keksii itse, että tarroi pitää liimata sänkyyn tai oveen? Vanhemmat sen on keksinnet.
[/quote]
Lapset saa päättää omasta huoneestaan.
heh :DD En kyllä tiedä että miksi, itsekin tehtiin näin ala-asteella sisarusten kanssa, eikä niitä tarroja saanut enää koskaan irti. Kai se oli jonkunlaista 'sisustamista' ja päättämistä, tavaran omistamista. Ei siis tietenkään mihinkään yhteiseen, esim olkkarin hyllyyn tai jääkaappiin, mutta omaan sänkyyn tai koulupöytään. :D
t.21 vuotias