Rytmihäiriöiden vaarallisuudesta
Kuinka vaarallisia ovat rytmihäiriöt? Mulla ilmeisesti eteisvärinää ja on toistunut viimeisimmän kahden viikon aikana nyt kaksi kertaa. Tilasin terveyskeskuksesta ensimmäisen mahdollisen ajan, mutta se meni vasta syyskuulle.
Häiriöt ovat ilmenneet aamuyöllä, jolloin herätessäni olen huomannut häiriöt (esim. joka toinen sysämenlyönti todella voimakas, joka toinen ihan heikko tai sitten aivan epätasainen, ajoittain tosi nopea rytmi).
Aiemmin parin vuoden aikana on ollut todella nopeaa pulssia öisin ajoittain unilta herätessä sekä satunnaista rintakipua. Kuinka vaarallisia ne ovat ja mitä voisin tehdä niiden ennaltaehkäisemiseksi? Myös verenpaineeni on ollut ajoittain koholla raskauksien jälkeen.
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:25"]Sama homma jo vuosia. Ekg aina normaali, lisälyöntejä esiintyy. Kuulemma vaarattomia. Verenpainelääkitys tosin on, siksi joudun hyppäämään joskus lääkärillä. Tutkituta kuitenkin, eihän sitä muuten tiedä.
[/quote]
Juu, sitten syyskuussa saan tietää lisää myöskin. Mua ihmetyttää hieman se mun verenpaineen nousukin, sillä ennen raskauksia noin kolmisen vuotta sitten verenpainearvoni olivat aina todella hyvät. Molempien raskauksien lopulla tosin alkoi verenpaine kohota voimakkaasti.
Olen tässä miettinyt syytä verenpaineen kohoamiseen ja rytmihäiriöihinkin, sillä nuorempana ja ennen raskauksia kumpiakaan ei ollut lainkaan. Painonikin on pudonnut melkein raskauksia edeltävälle tasolle, joten siitäkään sen ei pitäisi olla kiinni.
T. Ap
Et saa tietää vastaanotolla juuri mitään, ellei rytmihäiriötä saada nauhalle. Kauanko kohtaus kestää? Mene seuraavan kerran välittömästi terveyskeskuspäivystykseen ja sano jo luukulla, että nyt sulla on rytmihäiriö ja se pitäisi äkkiä saada ekg-nauhalle, ennen kuin se menee ohi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:37"]Et saa tietää vastaanotolla juuri mitään, ellei rytmihäiriötä saada nauhalle. Kauanko kohtaus kestää? Mene seuraavan kerran välittömästi terveyskeskuspäivystykseen ja sano jo luukulla, että nyt sulla on rytmihäiriö ja se pitäisi äkkiä saada ekg-nauhalle, ennen kuin se menee ohi.
[/quote]
Ok! Tuo on kyllä totta. Kohtaus kestää yleensä noin kymmenisen minuuttia, tosin olen yleensä herännyt kohtauksen kuluessa (se on alkanut nukkuessani). Oman havaintoni mukaan häiriöt ovat olleet hieman erilaisia molemmilla kerroilla parin viikon kuluessa - aiemmin ne olivat lähinnä niitä tiheälyöntisyyskohtauksia.
Sama homma jo vuosia. Ekg aina normaali, lisälyöntejä esiintyy. Kuulemma vaarattomia. Verenpainelääkitys tosin on, siksi joudun hyppäämään joskus lääkärillä. Tutkituta kuitenkin, eihän sitä muuten tiedä.