Neuvoja, vinkkejä ja totuuksia aloittelevalle vegetaristille?
Olen 20-vuotias nainen, jonka mielessä on jo pidemmän aikaa pyörinyt aatos lihan (myös ainakin kanan) poisjättämisestä päivittäisestä ruokavaliosta. Kaipaisin apua ja vinkkejä kokeneilta vegetaristeilta - miksei vegaaneiltakin - ja etenkin niiltä, jotka ovat itse muuttaneet ruokavaliotaan vasta aikuisiällä.
Netti on tietysti pullollaan tietoa ja "tietoa" - ja siinäpä se onkin, kun näin aloittelijana on melko mahdotonta erottaa oikea tieto ja hyvät neuvot humpuukista. Kaipaisin siis teidän omakohtaisia kokemuksianne, ihan kaikesta aiheeseen liittyvästä - resepteistä, ruoka-aineista, mahdollisista kompastuskivistä.
Muutamia kysymyksiä, joihin eritoten toivoisin vastausta. Niin moni "vegetaristi" syö kalaa - miksi näin? Omat motiivini lihattomuuteen ovat lähinnä eettiset ja ekologiset. Tulisiko minun siis tämän tiedon valossa jättää myös kala pois? Entä aiheuttaako lihattomuus jonkinlaisia fyysisiä "vieroitusoireita"? Onko olemassa ruoka-aineita, kuten tofu, joita vegetaristien keskuudessa käytetään paljon ja pidetään terveellisinä, mutta eivät kuitenkaan ole? Mitä mahdollisia vaikeuksia (tai nykytermistön mukaan haasteita...) liittyy vegetaristiksi siirtymiseen 20-vuoden lihansyönnin jälkeen?
Kertokaa myös omia suosikkireseptejänne, ja ylipäätään kaikkea, mitä olisitte itse toivoneet kuulevanne vegetarismista alkumetreillänne.
Kiitos, jos jaksat vastata! :)
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:33"]
Tofu on hyvää. Saat kyllä kaiken tarvittavan proteiinin, vitamiinit, hivenaineet yms. kasvikunnan tuotteista (ainoastaan B12 purkista). On olemassa kaikenlaisia vegeburgereita ja vegaaninakkeja, jos tulee kaipuu lihatuotteisiin. Siitä vaan! Hyvä päätös :)
Suosikkireseptejä on vaikka kuinka paljon.
t. vegaani
[/quote]Tofussa, niin kuin kaikissa soijatuotteissa, on isoflavoneja ja goitrogeenejä, joten ei kannata kovin paljoa noita sitten vedellä, jos haluaa pitää kilpirauhasensa toimivina.
T: metaboliansa tuhonnut vegaani
[/quote]
Miten sun metabolia tuhoutui?
Itse myös varoisin soijaa ainoana proteiininlähteenä..
[/quote]
Kuule, on niitä paljon muitakin proteiinin lähteitä, jos jotakuta soija noin pelottaa. Pavut, herneet, muut palkokasvit.
Itselle soija on toiminut aina todella hyvin, ja on tosi maukasta. Suosittelen! :) mut jos tosiaan olet pelko persiissä (tätähän ei ole missään todistettu), niin muitakin proteiininlähteitä on.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:37"]
Tofu on hyvää. Saat kyllä kaiken tarvittavan proteiinin, vitamiinit, hivenaineet yms. kasvikunnan tuotteista (ainoastaan B12 purkista). On olemassa kaikenlaisia vegeburgereita ja vegaaninakkeja, jos tulee kaipuu lihatuotteisiin. Siitä vaan! Hyvä päätös :)
t. vegaani
[/quote]
Eikös maitotuotteissa ole B12-vitamiinia? Muistan lukeneeni, että jo kahdesta kananmunasta saisi koko päivän tarpeen täyteen?
[/quote]
Mantelimaidoissa ja soijamaidoissa yms sitä on usein lisättynä. Samoin vegaanisissa jugurteissa.
Jos etsit hyvää keittokirjaa, niin suosittelen Vegaanin uutta keittokirjaa. Aivan ihania reseptejä! <3
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:45"]
Helppoa ja halpaa:
Jos olet tehnyt paljon jauheliharuokia tähän mennessä, korvaa jauheliha soijarouheella. Kasvislasagne, makaroonilaatikko, spagettikastike yms. on helppo toteuttaa soijarouheesta.
Jos laiskottaa, katso kaupan pakastealtaaseen, siellä on ties mitä nakkia ja palluraa kasvissyöjälle.
Netti on täynnä kaikkia ihania reseptejä, eikun googlaamaan!
[/quote]
Olen syönyt kyllä soijarouhetta, mutta se maistui jotenkin pahviselle. Onko siis vinkkejä maustamiseen tai muuhun käsittelyyn? :)
ap
Pidä pää kylmänä.
Kaikenlaisia neuvojia ja kyseenalaistajia riittää, ja jotkut aiheet ovat arkoja (soijan terveellisyys, kasvissyöjän määritelmä, vegetaristi vs. vege).
Vältä kertomasta kasvissyönnistäsi, varsinkaan sen eettisistä perusteista. Jos joku kysyy perusteluita ruokavaliollesi, se on ansa.
Ensi alkuun voi tuntua hankalalta (varsinkin kyläilyt ja juhlat), mutta nopeasti tottuu ja asiasta tulee itsestäänselvyys. Aloitin kasvissyönnin 22-vuotiaana, ja parin vuoden jälkeen liha ei enää edes tuntunut elintarvikkeelta.
t. vegaani
[/quote]Tofussa, niin kuin kaikissa soijatuotteissa, on isoflavoneja ja goitrogeenejä, joten ei kannata kovin paljoa noita sitten vedellä, jos haluaa pitää kilpirauhasensa toimivina.
[/quote]
Kuinka paljon sinä käytit soijatuotteita, esimerkiksi viikossa? Mistä tiedät, että nimenomaan soija oli syynä terveydellisiin ongelmiisi?
ap
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:45"]
Helppoa ja halpaa:
Jos olet tehnyt paljon jauheliharuokia tähän mennessä, korvaa jauheliha soijarouheella. Kasvislasagne, makaroonilaatikko, spagettikastike yms. on helppo toteuttaa soijarouheesta.
Jos laiskottaa, katso kaupan pakastealtaaseen, siellä on ties mitä nakkia ja palluraa kasvissyöjälle.
Netti on täynnä kaikkia ihania reseptejä, eikun googlaamaan!
[/quote]
Olen syönyt kyllä soijarouhetta, mutta se maistui jotenkin pahviselle. Onko siis vinkkejä maustamiseen tai muuhun käsittelyyn? :)
ap
[/quote]
Soijarouheeseen runsaasti erilaisia mausteita, ja määrän voi tuplata tai triplata, tai antaa marinoitua päivän. Soijarouheruoan rakenteeseen kannattaa kiinnittää huomiota
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:47"]
t. vegaani
[/quote]
Miten sun metabolia tuhoutui?
Itse myös varoisin soijaa ainoana proteiininlähteenä..
[/quote]
Vosiiko vastata. Kysyn siis siksi, koska itselläni on kaulassa struuma sekä kilpparin vajaatoiminta muistuttamassa vuosistani vegaanina. Kuinkakohan moni muu pilannut soijatuotteilla kilpparinsa?
nimim. never again soya!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:59"]
Pidä pää kylmänä.
Kaikenlaisia neuvojia ja kyseenalaistajia riittää, ja jotkut aiheet ovat arkoja (soijan terveellisyys, kasvissyöjän määritelmä, vegetaristi vs. vege).
Vältä kertomasta kasvissyönnistäsi, varsinkaan sen eettisistä perusteista. Jos joku kysyy perusteluita ruokavaliollesi, se on ansa.
Ensi alkuun voi tuntua hankalalta (varsinkin kyläilyt ja juhlat), mutta nopeasti tottuu ja asiasta tulee itsestäänselvyys. Aloitin kasvissyönnin 22-vuotiaana, ja parin vuoden jälkeen liha ei enää edes tuntunut elintarvikkeelta.
[/quote]
Joo, tätä olenkin noudattanut, ja kertonut aikeistani vain eräälle vegaaniystävälleni. Olen nähnyt tarpeeksi monta teilausta... Ihmiset ottavat hirveän vakavasti toisten ihmisten syömiset ja syömättä jättämiset.
Olen tosin ajatellut, että mikäli asia tulee ilmi ja minulta kysytään syytä, vastaan vain, että kasvisruoka on hyvää. Se pitäisi ainakin riittää ihmisille jotka itse syövät lihaa!
Hyvä päätös!!! Nykyisin eläinten kohtelu, joka suomessa toteutetaan täysin laillisesti sai minutkin 26 vuotiaana siirtymään kasvisruokailjaksi. Kalaa syön joskus, tonnikalaa en eettisistä syistä. WWF kalaoppaasta löydät helposti eettisimmät kalavaihtoehdot http://wwf.fi/kalaopas/
Maitotuotteita meillä kaytetty iät ja ajat vain luomuna sekä munat myös luomuna. Lisäksi on hyvä käyttää kevyt ja kulutusmaitoa, jotta saat rasvoja ruokavalioon. Rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat monia ongelmia ihmiskehoon, tästä löytyy paljon tietoa netistä ja kokemuksia.
Suosittelen kirjaa syötäväksi kasvatetut, joka kuvaa realistisesti eläinten oloja suomessa. http://www.atenakustannus.fi/kirjat/kirja/506
Kasvisruokailjana suosin papuja, pähkinöitä sekä siemeniä esim. kurpitsan ja auringonkukan ja chian siemenet, hyviä rasvoja -> hamppuöljyä, avokadoöljyä, kookosöljyä, luomu oliiviöljyä, idätän ituja ja muita siemeniä (helppoa, halpaa ja ravinteikasta) joskus tofu ja soijatuotteita, suosi luomua, VARO GMO. Paljon marjoja, viljoista käytän vain muutamia, paino ja suolisto pysyy hyvänä kun välttää prosessoituja viljoja kuten vehnä nykymuodossa. Erilaisia Leviä esim spirulina tabletteja. Kaaleja: ruusukaalia ja lehtikaalia sekä kaikkeaa vihreää sistältävää mahdollisimman paljon. Kookosmaito ja curry sopivat moniin kasvisruokiin.
Lisäksi suola kannattaa vaihtaa kristalli ja ruususuolaan, saat hyviä mineraaleja ja voit huoletta maustaa sillä ruokaasi. Muista huomioida jodin saanti.
Helppoja ruokia on erilaiset salaatit, joissa paljon öljyjä ja pähkinöitä. Kasvissose tai kasvis keitot.
Onnea matkaan, tunnet eron ja paremman fiiliksen pian!
Kiitos hyvistä neuvoista, 24! Osaatko sanoa, miten olon tulisi muuttua kasvisruokavalion myötä, ja kuinka nopeasti? En nimittäin meinaa malttaa odottaa, että saan sen itse selville.
ap
Kala-kasvis-ruokavalio on kaiketi terveellisempää kuin pelkkä kasvis. Ekologisista syistä toki myös kala on huono vaihtoehto.
Maidontuotanto kytkeytyy kiinteästi lihantuotantoon(vain säännöllisin väliajoin poikivat lehmät tuottavat maitoa ja ne syntyvät vasikat menee lihantuotantoon) , samoin toki kanaloissa ei ole kovin hyvät oltavat joten eettisistä syistämyös maitotuotteita ja kananmunia tulisi välttää..
Mutta sen sijaan että periate olisi elää pelkillä porkkanoilla niin voisi ajatella että yksikin kasvisruokapäivä on parempi kuin ei yhtään. Ja jos tuntuu että haluat kokeilla lakto-ovi-vegetarismia (+ehkä kalaa) on se parempi kuin että vetäisit jauhelihaa joka päivä.
Lakto-ovo- vegetarismissahan sun ei tartte huolehtia proteiineista tai vitamiineista (paitsi rautalisä naiselle) kun saat maitotuotteista ja kananmunista tasapainoisesti proteiinia. Voit siis periaatteessa syödä samaa ruokaaa kuin aina ennenkin, jätät vaan sen lihan pois.
Puhtaassa veganismissa taas tarttet b12 ja rautalisän. Ja proteiinilähteinä tarttwt papuja/herneitä/soijatuotteita+ täysjyväviljaa ja niitä pitää syödä riittävästi.
Soijapaloja, soijarouhetta yms kannattaa liottaa kasvisliemessä tai soijakastike+vesi seoksessa ennen käyttöäs. Sittenkin vaatii reippaan maistamisen. Pavut, kikherneet, linssit, sienet jne on helpompi saada maistuviksi.
Parasta soijarouhetta saa näin: Keitä vesi+reilusti mausteita. Kun vesi kiehuu, ota pois liedeltä ja heitä soijarouhe mausteveteen turpoamaan n. 5-10 minuutiks. Sitten paista rouhe pannulla sipuleiden kanssa öljyssä. Käytä kuten ruskittettua jauhelihaa.
Äläkä väheksy b12-vitamiinia, ota purkista, käytä rikastettuja elintarvikkeita, huolehdi sen saannista. Oluthiivahiutaleet on herkullisia, mä lisään niitä vähän joka paikkaan :)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:43"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:33"]
t. vegaani
[/quote]
Japanilaiset syö soijatuotteita ehkä 5 kertaa enemmän kuin meilläpäin syödään ja ovat varsin pitkäikäistä kansaa.
En jaksa nyt lukea kaikkia vastauksia, mutta sanoisin että syö monipuolisesti erilaisia asioita ! En itse käyttäisi vain yhtä asiaa (esim. tofua) proteiininlähteenä. Kokeile vaikka joka viikko jotain uutta reseptiä. Olen ollut vuosia kasvissyöjä, mutta itsekin kaipaan uutta välillä, toivottavasti löydät mielekkäitä "perusreseptejä" joita tehdä ja kokeilla uusia juttuja lisäksi. Minusta helppoa ja hyvää perusruokaa ovat esim. erilaiset linssisosekeitot ja vaikka hernekeittokin. Pavuista tykkään myös.
Olen pescovegetaristi eli syön kasviksia ja kalaa, sekä kananmunia ja maitotuotteita. Se on monien tutkimusten mukaan kaikkein terveellisin ruokavalio esim. sydänsairauksien riskillä mitattuna. Muita ongelmia ei ole tässä ruokavaliossa kuin että varmistetaan raudan saanti. Sehän ei ole vaikeaa, jos nauttii monipuolisesti kasviksia, siemeniä, yrttejä ja merilevää.
Jos jätät pois kalan, kananmunat ja maitotuotteet, sitten joudut opettelemaan enemmän, eli B-12, proteiini, yms.
Itse syön tietysti useinkin pelkkiä kasvisruokia joinakin päivinä, joten pari vinkkiä osaan antaa ruoanlaitosta. Tärkeä on esim. opetella yhdistämään eri ruoka-aineita, jos haluat päivän proteiinit kasvisruoasta. Samalla aterialla voi siis olla useita proteiineja sisältäviä tuoka-aineita, esim. joitain näistä täysjyväriisiä, proteiinipastaa, pähkinöitä, seesaminsiemeniä, kuivattuja papuja tai linssejä, kikherneitä, jne...
Apuna ruoka-aineiden tuntemuksessa on Fineli. Siellä löytää tietoa ruoka-aineista, esim Eniten ja vähiten on hyvä apuväline.
Aterioiden koostamisessa ja tiedot mahd. vitamiinien ja hivenaineiden puutteesta voi katsoa Vegaaniliiton oppaasta, ja reseptejäkin siellä on.
Itse olen ollut lihaa syömättä suurimman osaan elämääni. Mulle ei lapsenakaan tahtonut liha sopia, kieltäydyin ensimmäisen kerran syömästä sitä jo 5-6 -vuotiaana, mutta vanhemmat eivät tietenkään tajunneet sitä vaan jouduin lukioikään asti syömään ns. pakkolihaa. Ihmisillä on väärä käsitys lihan tärkeydestä, siksi sitä oikein tuputetaan.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi kasvisyöjille pitää olla lihan korvikkeena tehtyä ruokaa kuten kalasta tai soijasta tehtyä makkaraa tai -pihvejä. Kai se lihannäköinen ruoka jotenkin rauhoittaa lihansyöjiä? Itse en ole koskaan kaivannut tai himoinnut lihaa. Mielestäni ihan sama asia kuin sellaisella joka ei vaikka pidä oliiveista. Kenellekään ei tulisi mieleen taivastella oliivitta elävää ja tuputtaa hänelle oliivinnäköiseksi muokattuja tofupaloja. Liha on vaan niin iso juttu joillekin lihansyöjille, että heidän maailmansa tuntuu romahtavan, jos joku toinen ei lihaa syö.
Mäkin - siis pescovegetaristina huom! - kuulen eräältä sukulaiselta jatkuvasti päivittelyä siitä kuinka "rajoittunut" mun ruokavalio on. Tämä siis sellaisen suusta, jonka oma ruokavalio on lähinnä punaviiniä, makkaraa ja pastaa, mun mielestä aika rajoittunutta.
Tämä siis selostukseksi ap:lle että joissain sukulais- tai tuttavapiireissä tai työpaikoissa voit joutua ihmeellisen nokittelun ja huomion kohteeksi "oudon" ruokavaliosi takia. Mulle tämä tuli yllätyksenä ekassa työpaikassa, koska olin juuri valmistunut yliopistolta, jossa kasvisruoka (jopa vegaaniannos) Unicaféssa aivan arkipäivää. Nykyisessä työpaikassa taas on useampikin kasvissyöjä, joten kukaan ei ihmettele mun kala-kasvisruokia.
Vika vinkki on että kannattaa tutustua eri kulttuurien ruokiin ja ruoka-aineisiin, niin saa monipuolisuutta hommaan. Mausta puhumattakaan :-)
Kannattaa varautua parin viikon ripuliin. Itselläni vatsa reagoi todella herkästi ja lihan poisjättäminen vetäisi mahan kuralle joksikin aikaa. Mutta sen jälkeen olo oli paaaaaljon parempi! Jaksoin paremmin, suoli alkoi pelata normaalisti ja kehosta lähtevien eritteiden haju muuttui siedettävämmäksi :D nykyään syön lihaa silloin tällöin esim. kyläillessä jos ei muuta tarjota, mutta itse teen aina kasvisruokaa.
Pitäkää jeeranne, kun ette osaa auttaa. Lähden tästä marinoimaan huomisen naudanpaistin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:59"]
Pidä pää kylmänä.
[/quote]
Tämä on niin totta! Viisainta on pitää kynttiläsi vakan alla.
En ole kasvissyöjä, mutta luovuin punaisesta lihasta jo yläasteella, nykyisin syön broileriakin enää vain n. kerran kuussa. Kalaa tai äyriäisiä ehkä 2 kertaa kuussa.
Vaikka en yläasteella ollutkaan missään nimessä mikään äärimmäinen idealisti tai vegaani, niin jouduin jatkuvasti perustelemaan asiaani ja jouduin todella vaikeisiin tilanteisiin eri ihmisten kanssa. Nykyisin en syö siipikarjaakaan juuri koskaan. Yleensä en kerro ruokavaliostani mitään jos kyseessä ei ole ystävä tai sukulainen. Jos joku (ei niin luotettava) utelee syömisistäni, niin totean vain että syön sitä mitä haluan syödä. Järkevät ihmiset osaa kyllä jatkaa siitä keskustelua tarvittaessa.
t. vegaani
[/quote]
Ja vitut on. Älä puhu paskaa.