Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja, vinkkejä ja totuuksia aloittelevalle vegetaristille?

Vierailija
22.08.2014 |

Olen 20-vuotias nainen, jonka mielessä on jo pidemmän aikaa pyörinyt aatos lihan (myös ainakin kanan) poisjättämisestä päivittäisestä ruokavaliosta. Kaipaisin apua ja vinkkejä kokeneilta vegetaristeilta - miksei vegaaneiltakin - ja etenkin niiltä, jotka ovat itse muuttaneet ruokavaliotaan vasta aikuisiällä.

Netti on tietysti pullollaan tietoa ja "tietoa" - ja siinäpä se onkin, kun näin aloittelijana on melko mahdotonta erottaa oikea tieto ja hyvät neuvot humpuukista. Kaipaisin siis teidän omakohtaisia kokemuksianne, ihan kaikesta aiheeseen liittyvästä - resepteistä, ruoka-aineista, mahdollisista kompastuskivistä.

Muutamia kysymyksiä, joihin eritoten toivoisin vastausta. Niin moni "vegetaristi" syö kalaa - miksi näin? Omat motiivini lihattomuuteen ovat lähinnä eettiset ja ekologiset. Tulisiko minun siis tämän tiedon valossa jättää myös kala pois? Entä aiheuttaako lihattomuus jonkinlaisia fyysisiä "vieroitusoireita"? Onko olemassa ruoka-aineita, kuten tofu, joita vegetaristien keskuudessa käytetään paljon ja pidetään terveellisinä, mutta eivät kuitenkaan ole? Mitä mahdollisia vaikeuksia (tai nykytermistön mukaan haasteita...) liittyy vegetaristiksi siirtymiseen 20-vuoden lihansyönnin jälkeen?

Kertokaa myös omia suosikkireseptejänne, ja ylipäätään kaikkea, mitä olisitte itse toivoneet kuulevanne vegetarismista alkumetreillänne.

Kiitos, jos jaksat vastata! :)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön nykyisin soijaa korkeintaan kerran viikossa jos sitäkään. Minullakin on struuma ja joskus aikaisemmin tuli käytettyä soijaa enemmän. toisaalta suvussani on ollut struumaa ja se kai voi olla periytyvää. Olisin varovainen soijan kanssa jos suvussa on kilppariongelmia. Mutta uskon että ainakin siirtymävaiheessa voi helpottaa jos käyttää jotain lihankaltaista korvikkeena. Myös pakastealtaasta löytyy soija ym. tuotteita jos sinulle yllättää kova nälkä etkä tiedä mitä syödä.

http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2010/talvi/soija.html

Kannattaa ehdottomasti opetella käyttämään papuja ja linssejä, googlaa vaikka kikhernepihvi ja linssisosekeitto.

Jos tarvitset lisäproteiinia niin sitä saat esim. hamppuproteiinista. 

Kala ei ole kasvis. Kalaasyövä ei ole kasvissyöjä. Sinun pitää päättää itse haluatko syödä kalaa vai et, muut eivät voi sitä sanoa sinulle. Itse en syö kalaa sillä en koskaan pitänyt sen mausta ja myös kala tuntee kipua, ajattele nyt vaikka ongintaa, kyllä se on varmasti kalalle hyvin tuskallista. 

maukkaita vinkkejä täältä:

http://www.vegaanihaaste.net/reseptipankki.html

http://chocochili.net/

Syö kasviksia, marjoja, hedelmiä vaikka kilo päivässä, mahdollisimman värikkäästi eli eri värejä käyttäen. Ota mukaan myös pähkinöitä ja siemeniä, esim. salaattiin siemensekoituksia. Käytä kylmäpuristettuja kasviöljyjä.

ei tullut minulle ripulia aikanaan kun siirryin kasvisruokaan. Varaudu hyvään oloon ja vielä parempaan omaantuntoon :)

Vierailija
2/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:37"]

Jos mäkin saan kysyä kasvissyöjältä, niin miks useimmissa kasvissörsseleissä on sitä jeeraa mausteena? Maistuu aivan kamalalta. Tykkäisin kyllä kasvisruoista, mutta vähänkään eksoottisempi resepti, niin taatusti on jeeraa siinä. Millä sen vois korvata? Oon aika onneton maustaja kasvisruokien suhteen.

[/quote]

Jeera eli juustokumina on mauste, jota on curryssä sekä yleensä intialaisessa ruoassa ja maustesekoituksissa, ja kun kasvisruoat ovat usein intialaistyyppisiä, ehkäpä siksi niissä on jeeraa.

Itse en pidä siitä myöskään eli valitsen curryn sen perusteella että jeeraa ei ole tai on vähemmän kuin muisssa. Kasvissyöjä siis olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vierotusoireista"

jos olet syönyt hyvin tukevaa sekaruokaa ja yhtäkkiä siirryt kasvisruokaan ja vaikka aluksi et osaa tehdä tarpeeksi tuhtia ja täyttävää ruokaa niin voihan siitä jotain päänsärkyä ja heikotusta tulla.

Psyykkisiä vierotusoireita voi myös olla, joutuuhan sitä luopumaan ehkä monista lempiruuistaan. Se ei aina ole kovin helppoa. Silloin auttaa hyvä motivaatio ja uusien herkullisten lempiruokien löytäminen tilalle. Niitä varmasti löytyy kun vaan jaksaa kokeilla ja varmasti löytyykin ihan uusia makuelämyksiä.

Vierailija
4/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa muutos, jonka ehkä huomaat siirryttyäsi kasvissyöjäksi, jo se, että kakkasi ei haise enää yhtä pahalta kuin lihansyöjillä.

Jos syöt terveellisesti, voi olosi olla kevyt ja hyvä, mutta kasvissyönti ei automaattisesti tarkoita pelkkien salaattien puputtamista - kasvisruoka voi olla yhtä raskasta ja muutenkin samankaltaista kuin lihansyöjillä. Itse valitset "terveellisyysasteen".

Papuja kannattaa syödä lihan korvikkeena. Ja koska purkkipavut eivät ole ehkä turvallisia terveydelle, kannattaa jossain vaiheessa hankkia painekattila ja keittää pavut itse. Niistä saa vaikka mitä hyviä ruokia: kastikkeita, hummusta ja levitteitä, voi syödä sellaisenaankin jne jne.

Jossain vaiheessa voi alkaa tehdä mieli lihaa. Älä silti luovuta. 

Kiitos eläinten ja maapallon puolesta ap!

Vierailija
5/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:37"]

Jos mäkin saan kysyä kasvissyöjältä, niin miks useimmissa kasvissörsseleissä on sitä jeeraa mausteena? Maistuu aivan kamalalta. Tykkäisin kyllä kasvisruoista, mutta vähänkään eksoottisempi resepti, niin taatusti on jeeraa siinä. Millä sen vois korvata? Oon aika onneton maustaja kasvisruokien suhteen.

[/quote]

Siis sori, unohdin antaa neuvoja maustamiseen. Kokeilepa vaikka sellaisia mausteita kuin kardemumma ruokaan. Se sopii esim. hyvin tomaatin ja kesäkurpitsan kanssa.

Toinen hyvä mauste on kuivattu korianteri. Osta niitä pieni pussillinen ja jauha tarvitsemasi annos ruokaa laittaessa. Ennen jauhamista se tuoksuu pähkinäiselle, jauhettuna tulee sitruunaisempi aromi. Tätä käytetään vaikka niin että jos haluat paistaa kasviksia, lisää wokpannuun hieman öljyä ja lisää siihen hieman valkosipulia sekä jauhettua korianteria, anna paistua öljyssä alle pari minuuttia (valkosipuli ei saa palaa!) ja lisää kasvikset.

Kuivattu korianteri myös suurustaa hieman kastikkeen tai keiton.

Jos jotain raikkaampaa, sitten tuoreita yrttejä niitähän on kaupat täynnä. Tuore vihreä korianteri sopii keittoihin. Tee vaikka itämaistyyppistä nuudelikeittoa. Aivan loppuvaiheesa leikkaa korianterinlehtiä keittoon, ota keitto liedeltä ja tarjoile.

Kuivattua basilikaa ja pinaattia lisäilen kastikkeisiin.

Vierailija
6/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! :)

ap

Vierailija
7/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olut hiiva on hyvää ja ravinto rikasta

Vierailija
8/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Oikeutta eläimille -foorumia. Siellä on mukavia ihmisiä, paljon asiaa, pohdintaa ja reseptejä. Hakua voi käyttää, jos tuntuu, ettei jaksa kahlata keskusteluja läpi.

Vierailija
10/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä!! Vegetaristi kuulostaa ihan pimeeltä.

Kana on lihaa.

En tiedä, miksi kalaa syövä kutsuu itseään _vegetaristiksi_ Mä olen kuullut usein versioita: "Olen pääosin kasvissyöjä mutta välillä syön myös kalaa"

Lihattomuus ei aiheuta fyysisiä oireita, ja en keksi, mitä ihmeen haasteita kasvissyönti aiheuttaisi.

Vierailija
11/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofu on hyvää. Saat kyllä kaiken tarvittavan proteiinin, vitamiinit, hivenaineet yms. kasvikunnan tuotteista (ainoastaan B12 purkista). On olemassa kaikenlaisia vegeburgereita ja vegaaninakkeja, jos tulee kaipuu lihatuotteisiin. Siitä vaan! Hyvä päätös :) 

Suosikkireseptejä on vaikka kuinka paljon. 

t. vegaani 

Vierailija
12/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:33"]

Tofu on hyvää. Saat kyllä kaiken tarvittavan proteiinin, vitamiinit, hivenaineet yms. kasvikunnan tuotteista (ainoastaan B12 purkista). On olemassa kaikenlaisia vegeburgereita ja vegaaninakkeja, jos tulee kaipuu lihatuotteisiin. Siitä vaan! Hyvä päätös :) 

t. vegaani 

[/quote]

Eikös maitotuotteissa ole B12-vitamiinia? Muistan lukeneeni, että jo kahdesta kananmunasta saisi koko päivän tarpeen täyteen?

Vierailija
13/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:33"]

t. vegaani 

[/quote]

Eikös maitotuotteissa ole B12-vitamiinia? Muistan lukeneeni, että jo kahdesta kananmunasta saisi koko päivän tarpeen täyteen?

[/quote]Ainakaan vegaani ei käytä maitotuotteita eikä kananmunia.

Vierailija
15/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koske soijaan. Ota proteiinisi mielummin hampusta yms.

Vierailija
16/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. vegaani 

[/quote]Tofussa, niin kuin kaikissa soijatuotteissa, on isoflavoneja ja goitrogeenejä, joten ei kannata kovin paljoa noita sitten vedellä, jos haluaa pitää kilpirauhasensa toimivina.

T: metaboliansa tuhonnut vegaani

Vierailija
17/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa ja halpaa:

Jos olet tehnyt paljon jauheliharuokia tähän mennessä, korvaa jauheliha soijarouheella. Kasvislasagne, makaroonilaatikko, spagettikastike yms. on helppo toteuttaa soijarouheesta.

Jos laiskottaa, katso kaupan pakastealtaaseen, siellä on ties mitä nakkia ja palluraa kasvissyöjälle.

Netti on täynnä kaikkia ihania reseptejä, eikun googlaamaan!

Vierailija
18/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofusta on vaikea saada hyvää, eikä soijatuotteet ulipäänsä ole kovin ekologisia. Linssit, herneet jakotimaiset tai kidneypavut on hyviä proteiininlähteitä. Maistuukin paremmalta. Pähkinöitä kannattaa suosia. Kannattaa hankkia kasvissyöjän keittokirjoja ulkomailta. Intialainen kasvisruoka on hyvää, etenkin jos suostut kåyttämään maitoa. 

Vierailija
19/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 20:43"]

t. vegaani 

[/quote]Tofussa, niin kuin kaikissa soijatuotteissa, on isoflavoneja ja goitrogeenejä, joten ei kannata kovin paljoa noita sitten vedellä, jos haluaa pitää kilpirauhasensa toimivina.

T: metaboliansa tuhonnut vegaani

[/quote]

Miten sun metabolia tuhoutui?

Itse myös varoisin soijaa ainoana proteiininlähteenä..

Vierailija
20/40 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas suosittele ulkomailta hankittavaa keittokirjaa. Aika haastavaa löytää resepteissä mainittuja aineksia täältä paikallisista kaupoista, jos nyt edes joka kerta osaa kääntää oikein.

Miten olis seitan tai sellainen tiivistetty papu, jonka nimeä en enää muistakaan...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä