Käyttääkö toimittajat av:tä hyväkseen?
Olen varmaan vainoharhainen, mutta olen ollut monesti huomaavinani, että av:n keskusteluiden pohjalta on kirjoitettu juttuja lehtiin ja nettiin. Monesti on ollut räväkkä keskustelu tai kysely, ja seuraavana päivänä tai jonkun ajan päästä on yllättäen hesarissa ollut juttu, jossa kommentteja on melkeinpä lainattu sanasta sanaan.
Oletteko huomannut saman ilmiön? Huomataanhan tämä palsta muutenkin mediassa monesti, miksei siis jopa näin?
Onko tämä eettisesti OK? Minusta ei. Jotenkin tulee huijattu ja hyväksikäytetty olo.
Kommentit (23)
Miksi ihmeessä 17 ja 22 on alapeukutettu?? Täyttä asiaa kumpaiseltakin, hyvä-hyvä! Koneeni yläpeukutus ei nyt jostain syystä pelaa mutta olen ihan samaa mieltä kanssanne!
[/quote]
Jos nyt et kumminkaan yleistäisi. En tiedä yhtään valtakunnallista varteenotettavaa mediaa, joka kääntäisi ulkomaisia juttuja sanasta sanaan lehteen, Hesari varsinkaan ei 100-varmasti tee niin. Lähteet mainitaan aina, ja yleensä ulkomaanjuttujen lähteinä käytetään useaa uutistoimistoa, omia asiantuntijahaastatteluja ja omaa taustatietoa - eikä niitä uutistoimistojakaan käännetä sellaisenaan, vaan vaikkapa yhden liuskan juttua varten luetaan parisenkymmentä uutistoimistoliuskaa, joista poimitaan faktoja, ja juttu kirjoitetaan kyllä ihan itse, tulkintoineen kaikkineen.
En usko edes iltapäivälehtien kopioivan juttuja, tosin en ole niissä ollut itse koskaan töissä, joten jos sulla on laittaa linkki tuollaiseen juttuun - jossa ei ole lähdettä mainittu - niin olepa hyvä. Muussa tapauksessa voisit olla panettelematta.
17, ulkomaantoimittajana jo yli 20 v.
[/quote]
Et ole ulkomaan- etkä mikään muukaan toimittaja. Toimituksissa ei enää vuosikymmeniin ole puhuttu "liuskoista" jutun pituuden määritteinä.
Eikä ammattitoimittaja kirjoita "100-varmasti".
Todellakin stalkkasin av:lta juttuideoita kun työskentelin vielä friikkuna. Täähän on ihan mahtava ideapankki silloon, kun oma pää lyö tyhjää mutta jollain täytyis ittensä työllistää. Koskaan en ole toisten kommentteja lainannut (en pidä sitä oikeudenmukaisena, enkä myöskään omiin juttuihini tyylillisesti sopivana), mutta avausten otsikoita pari-kolme sivua selaamalla yleensä löytyi joku potentiaalinen, ajankohtainen tai muuten vaan tarpeeksi yksityiskohtainen juttuidis.
Joidenkin hankalampien juttuaiheiden näkökulmaa olen myös etsinyt av:ltä kyselemällä "mitä ootte mieltä" -otsikoilla. Sitä en todella kutsuisi "hyväksikäytöksi", oon vaan tehnyt ns. taustatyötä sillä hetkellä itsellä mielen päällä olevasta asiasta. Aiheina joskus hyvinkin yksinkertaiset jutut, vaikkapa nyt Mikä on parasta kesämökillä?, ja lukemalla vastauksianne olen päässyt paremmin juttuaiheen sisään (varsinkin, jos aihe on itselle kovin vieras). Ja, koska tosiaan toimin friikkuna, en oo voinut kirjoitella että "teen lehtijuttua aiheesta se ja se", koska se idea (jossa on jo se näkökulma) piti vielä saada myytyä, eli jutun tekeminen ei ollut varmaa. Ja jos täällä kertoo "suunnittelevansa lehtijuttua aiheesta", saa aika nopsaan paskaa ja haukkumaviestejä niskaansa, sillä joidenkin aivoon ei tunnu menevän, että kaikki toimittajat eivät kirjoita "Ilta-Paskaan" tai muihin nettijulkaisuihin, vaan ihan perinteisiin paikallissanomalehtiin.
Laskekaas joskus montako juttua yhdessä paikallislehtenne numerossa on. Sitten laskekaa kuinka monta lehteä vuodessa ilmestyy ja kertokaa juttumäärä sillä. Vertaamalla lukua paikkakuntanne vuosittaiseen tapahtumatarjontaan voitte miettiä, ovatko toimittajat joskus juttuideoineen pulassa :)
Terv. entinen freelancer