Käyttääkö toimittajat av:tä hyväkseen?
Olen varmaan vainoharhainen, mutta olen ollut monesti huomaavinani, että av:n keskusteluiden pohjalta on kirjoitettu juttuja lehtiin ja nettiin. Monesti on ollut räväkkä keskustelu tai kysely, ja seuraavana päivänä tai jonkun ajan päästä on yllättäen hesarissa ollut juttu, jossa kommentteja on melkeinpä lainattu sanasta sanaan.
Oletteko huomannut saman ilmiön? Huomataanhan tämä palsta muutenkin mediassa monesti, miksei siis jopa näin?
Onko tämä eettisesti OK? Minusta ei. Jotenkin tulee huijattu ja hyväksikäytetty olo.
Kommentit (23)
Mitäs sitten? Toimittajan kuuluukin olla korvat höröllä ja tarttua niihin teemoihin, mitkä "ovat ilmassa".
Keskustelupalsta on kuin junanvaunu, jossa kaikki käyvät keskustelua kaikkien kanssa, ei sen kummempaa.
Toimittajien kuuluukin hyödyntää tällaisia palstoja, hyväksikäyttö on jotakin muuta sitten.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:17"]
Olen varmaan vainoharhainen, mutta olen ollut monesti huomaavinani, että av:n keskusteluiden pohjalta on kirjoitettu juttuja lehtiin ja nettiin. Monesti on ollut räväkkä keskustelu tai kysely, ja seuraavana päivänä tai jonkun ajan päästä on yllättäen hesarissa ollut juttu, jossa kommentteja on melkeinpä lainattu sanasta sanaan.
Oletteko huomannut saman ilmiön? Huomataanhan tämä palsta muutenkin mediassa monesti, miksei siis jopa näin?
Onko tämä eettisesti OK? Minusta ei. Jotenkin tulee huijattu ja hyväksikäytetty olo.
[/quote]
No shit, Sherlock.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:36"]
Mitäs sitten? Toimittajan kuuluukin olla korvat höröllä ja tarttua niihin teemoihin, mitkä "ovat ilmassa".
Keskustelupalsta on kuin junanvaunu, jossa kaikki käyvät keskustelua kaikkien kanssa, ei sen kummempaa.
Toimittajien kuuluukin hyödyntää tällaisia palstoja, hyväksikäyttö on jotakin muuta sitten.
[/quote]
Entä se, että toimittaja itse feikkaa eli provoilee aloituksen, ja hyödyntää sitten saamansa kommentit?
Kuule, jos sulle tulee täällä hyväksikäytetty olo, niin sitten sun ei varmaan pidä kirjoitella tänne, vaan ihan itse menet koneelle ja kirjoitat huippujuttusi Hesariin itse!
Entä se, että toimittaja itse feikkaa eli provoilee aloituksen, ja hyödyntää sitten saamansa kommentit?
Millä sä luulet että me se tyhjä tila täytetään?
Terveisiä deskistä
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:47"]
Kuule, jos sulle tulee täällä hyväksikäytetty olo, niin sitten sun ei varmaan pidä kirjoitella tänne, vaan ihan itse menet koneelle ja kirjoitat huippujuttusi Hesariin itse!
[/quote]
Kuule, neropatti, mä en ole toimittaja. En silti kehtais laittaa nimeäni alle juttuun, jossa kaikki on jonkun toisen sanomaa ilman mainintaa lähteestä.
Ap
Ap, aika usein ihmiset luulee keksineensä juttuja. Tai luulevat että ovat jonkun jutun lähde, vaikka todellisuudessa eivät ole. Kuten sanoin: Älä kirjoita tänne, jos tulee hyväksikäytetty olo.
9
Tätähän se nykyajan lehden (ja muunkin median) toimittaminen nykyään taitaa olla:
lähde: wikipedia
lähde: suomi24 ja vauva av
lähde: kaupunginosalehden tekstaripalsta
lähde: juttu ulkomaisessa julkaisussa
Näitä ei paineta juttuun, toimttajan nimi vaan komeilee isolla siellä alla. Tässä totuus teille, olkaapa hyvät.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:50"]
[/quote]
Kuule, neropatti, mä en ole toimittaja. En silti kehtais laittaa nimeäni alle juttuun, jossa kaikki on jonkun toisen sanomaa ilman mainintaa lähteestä.
Ap
[/quote] Toimitusten taso on kyllä muutenkin 2000-luvulla mennyt tosi alas. Ihan perus uutisjututkin tehdään samalla tavalla, eli ilman mainintaa lähteestä otetaan joku toisen kirjoittama uutinen ja käännetään se (yleensä huonosti) suomeksi. Suurin osa isojenkin lehtien (kuten hesarin) uutisista tällaisia. Ei niistä edes taustoja tarkisteta, kunhan vaan otetaan jostain isolta uutisten tuottajalta tai vaikka pienemmältäkin ja siinä oli kaikki työ mitä sen eteen tehdään. Mun mielestä aika nollatyötä. Erikseen tietty sitten lehtien ihan itse tuottama materiaali, jossa edes on tutustuttu vähän aiheeseen tai edes koottu maailman tietyn aiheen uutisoinneista releventeimmat asiat yhteen.
Suurimpaa osaa toimittajista ei av:n jorinat todellakaan kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:13"]
[/quote]
Ap
[/quote] Toimitusten taso on kyllä muutenkin 2000-luvulla mennyt tosi alas. Ihan perus uutisjututkin tehdään samalla tavalla, eli ilman mainintaa lähteestä otetaan joku toisen kirjoittama uutinen ja käännetään se (yleensä huonosti) suomeksi. Suurin osa isojenkin lehtien (kuten hesarin) uutisista tällaisia. Ei niistä edes taustoja tarkisteta, kunhan vaan otetaan jostain isolta uutisten tuottajalta tai vaikka pienemmältäkin ja siinä oli kaikki työ mitä sen eteen tehdään. Mun mielestä aika nollatyötä. Erikseen tietty sitten lehtien ihan itse tuottama materiaali, jossa edes on tutustuttu vähän aiheeseen tai edes koottu maailman tietyn aiheen uutisoinneista releventeimmat asiat yhteen.
[/quote]
Tämä käännösuutisten julkaiseminen menee Suomessa yleensä niin, että sama juttu on usein julkaistu jo muutama päivä aiemmin esim. britti- tai saksalaislehdissä, sen jälkeen päivää myöhemmin ruotsalaislehdissä ja vasta sitten suomalaislehdissä. Tämä nyt koskee lähinnä iltapäivälehtien uutisointia ei niin kiireellisistä asioista, mutta on joka tapauksessa ärsyttävää. Iltapäivälehtien toimittajien kielitaito ei tosin yleensä kovin kummoinen ole, joten ei mikään ihme, että siinä kääntämisessä menee aikaa.
Miksi joku toimittaja lukisi av-palstaa? LOL Vauva.fi mainitaan joskus esimerkkinä siitä, miten ala-arvoiseksi voi keskustelupalsta mennä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:17"]
[/quote]:-DDDDDDDDD
Totta kai. Ihan alvariinsa saan ulkomaanjuttuihini aiheet täältä.... NOT!
Mitä tulee somekeskusteluihin juttuaiheiden lähteenä, niin anonyymejä nettihöpöttelyjä on täysin ok käyttää jutun aiheina. Kyse ei ole uutisista, vaan ns. lifestyle-jutuista tyyppiä Nämä lasten kasvatuksen aiheet kiinnostavat nuoria äitejä/Imetys-neuvonta ärsyttää osaa tuoreista äideistä/Läskikeskustelu kiihdyttää mieliä/Päiväkodeilta toivotaan asiallisempaa palautetta...
Ei noita sitä paitsi välttämättä ole esim. av-palstalta keksitty. Samoista asioista keskustellaan hiekkalaatikoilla, mammakerhoissa, työpaikoilla (juu, me toimittajatkin käymme välillä kaffella ja juoruamme lapsistamme!). Samoin nuo ovat ns. ikuisuusaiheita eli niistä on täällä av:llakin kärmätty ainakin jo 14 vuotta (niin kauan olen itse palstaillut).
Minä uskon, että toimittajistakin valtaosa käy näillä saiteilla vain nollatakseen pääkoppaansa, siis samasta syystä kuin muidenkin ammattiryhmien edustajat.
Sori, jos romutin jonkun kuvitelman siitä, että hän ja hänen mielipiteensä ovat uutisen väärtejä ;-)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:13"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Jos nyt et kumminkaan yleistäisi. En tiedä yhtään valtakunnallista varteenotettavaa mediaa, joka kääntäisi ulkomaisia juttuja sanasta sanaan lehteen, Hesari varsinkaan ei 100-varmasti tee niin. Lähteet mainitaan aina, ja yleensä ulkomaanjuttujen lähteinä käytetään useaa uutistoimistoa, omia asiantuntijahaastatteluja ja omaa taustatietoa - eikä niitä uutistoimistojakaan käännetä sellaisenaan, vaan vaikkapa yhden liuskan juttua varten luetaan parisenkymmentä uutistoimistoliuskaa, joista poimitaan faktoja, ja juttu kirjoitetaan kyllä ihan itse, tulkintoineen kaikkineen.
En usko edes iltapäivälehtien kopioivan juttuja, tosin en ole niissä ollut itse koskaan töissä, joten jos sulla on laittaa linkki tuollaiseen juttuun - jossa ei ole lähdettä mainittu - niin olepa hyvä. Muussa tapauksessa voisit olla panettelematta.
17, ulkomaantoimittajana jo yli 20 v.
Ilta-Sanomien toimittajien kannattaisi lukea ketju Ilta-Sanomat sensuroi. Tehkööt jutun siitä.
Ilta-Paskassa ainakin kesätoimittajien jutunaiheet ovat tyyppiä "ikivanha Youtube-video" tms.
Kyllä. Nykyään suurin osa toimittajista on heikkolahjaisia ja mielikuvituksettomia vätyksiä. Suurin osa aiheista on tavallisten rivikirjoittajien ideoita, joista on helppo ammentaa ja muuttaa mukamas heidän omiksi jutuiksi.
Toimittajapiireissä ihan yleistä.