Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö tästä maksaa veroja?

Vierailija
22.08.2014 |

Jos otan mun omistuskämppään kaverini asumaan, ja hän maksaa vaan vastikkeen ja sähkölaskun kuukaudessa n. 250e?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat vuokratuloa 250 euro/kk ja siitä maksat pääomaveron. Sähkö on vuokralaisen itse maksettava

Vierailija
2/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI ainakaan mun ystävä maksa veroja avomiehelleen, kun asuvat miehen omistamassa asunnossa ja  ystäväni maksaa vaan vastikkeen asumiskuluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ystävän mies ei maksa veroja siitä kun ystävä maksaa vastikeen.

Vierailija
4/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saat vuokratuloa 250 euro/kk ja siitä maksat pääomaveron. Sähkö on vuokralaisen itse maksettava"

Ei. Vuokratulosta vähennetään kulut esim. vastike, vesimaksut, mahdolliset sähkömaksut, huoneiston ja taloyhtiön kunnossapito jne.

(jos ap asuu samassa huoneistossa, niin puolet kuluista) ja loppuosa on verotettavaa tuloa.

Vierailija
5/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut kaverisi kanssa yhdessä ko. asunnossasi, niin voit vähentää kaverisi maksamasta 250 eurosta puolet vastikkeesta ja sähkölaskusta, siis tässä tapauksessa 125 euroa. Lopusta 125 eurosta maksat pääomatuloveroa. Jos taas kaverisi asuu asunnossa yksin, voit vähentää vastikkeen ja sähkölaskun hinnan kaverin maksamasta "vuokrasta" kokonaan. Tällöin verotettavaa tuloa ei tule.

Vierailija
6/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako kaveri sulle mitään vai vastikkeen suoraan isännöitsijälle? Silloin ei tarvitse, ethän sinä saa tuloa. Toisaalta, vaikka kaverisi maksaisi tuon sinulle, verotuksessa saa vähentää vastikkeen ja muut asunnosta koituvat kulut, jolloin lopputulema sama.

Vierailija
7/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos otan mun omistuskämppään kaverini asumaan, ja hän maksaa vaan vastikkeen ja sähkölaskun kuukaudessa n. 250e?"

Tuskin jää verotettavaa tuloa, jos ystäväsi maksaa vastikkeen ja sähköl. yht. 250 €/kk ja sinä vastaavasti huoneiston korj.kulut, huonekalut, vakuutukset, lainan korot, koneet, nettiyhteydet jne.

Vierailija
8/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 14:30"]EI ainakaan mun ystävä maksa veroja avomiehelleen, kun asuvat miehen omistamassa asunnossa ja  ystäväni maksaa vaan vastikkeen asumiskuluista.

[/quote]

No ei niitä veroja nyt avomiehelle muutenkaan makseltaisi, mutta ystäväsi ja avomies ovat luultavasti sopineet vuokramaksusta muulla tavoin, vaikka ihan luonnossa tai sitten ystäväsi kuittaa asumisensa tuolla vastikkeen maksulla. Näin säästyvät nimenomaan niiltä veroilta.

Vierailija
9/9 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että ei tarvi maksaa veroja?

Kun mitä eroa on avoliitolla ja sillä että kaveri asuu kämpässä?

Kun tulos on sama: joku muu maksaa vastikkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä