Te,joilla "paikat kypsyneet" liian aikaisin..
..oireiliko mitenkään? Itsellä nyt rv 24 ja risat ja satunnaiset kipeät supparit ovat saaneet kohdunkaulan lyhentymään ja pehmenemään. Auki ei ollut (ainakaan vielä maanantaina). Sain ohjeistukseksi vähentää töitä ja ottaa mieluummin liian rennosti kuin rehkiä kotona hulluna.. No kolmen pikkusen kanssa vähän kehno yhtälö,mutta melko rauhallisesti olen nyt koittanut ottaa. Nyt eilisestä asti on tuntunut ajoittaista paineen tunnetta alakerrassa-menee kyllä nopeaan ohi eikä välttämättä toistu kuin kertaalleen päivän aikana. Välillä tuntuu kuin jokin yrittäisi työntyä väkisin läpi (ihan supistuksen lopulla). Itse suppari tulee yleensä levossa,illalla kun pääsen kunnolla istahtamaan ja välillä on selkeästi harjoitussupistus mutta välillä tulee niitä pirskatin kipeitäkin;mitä nyt pitäisi välttää.. Mietin vain,että oireileeko kohdunkaula jotenkin avautuessaan vai voiko siellä olla jo tapahtunut jotain peruuttamatonta? Tämä on ihan uusi juttu,koska kolme muuta raskautta on mennyt sen liki 2vk yli ja synnytykset alkaneet säännöllisillä kipeillä yösuppareilla..
Kommentit (65)
sivullisena uppaan tämän, koska tähän aikaan saattaa ap saada vähän pelottomampia vastauksia..
Ei oireillut. Synnytys alkoi lapsivedenmenolla rv 31.. Neuvolalääkäri olisi ollut vasta rv 35, joten en tiennyt paikkojen kypsymisestö ennen aikojaan mitään. Joskus tuli supistus,mutta kun ei ollut säännöllisyyttä niin en osannut epäillä mitään .
Otat nyt rauhallisesti, sitten se vasta onkin vaikeaa kun sulla on pikkukakkonen sairaalassa puoli vuotta ja erityislapsi sen jälkeen. Kotona hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:03"]Otat nyt rauhallisesti, sitten se vasta onkin vaikeaa kun sulla on pikkukakkonen sairaalassa puoli vuotta ja erityislapsi sen jälkeen. Kotona hoidossa.
[/quote]
Niinhän aionkin ottaa. Tarkoitat varmaan pikkunelonen.. Juuri estääkseni vauvan saapumisen ennen aikojaan,kyselin täältä kokemuksia. Jos jokin kertoo paikkojen alkaneen aueta,tiedän relata entistä nopeammin ja lähteä tarkistuttamaan tilannetta.
Ap
Mulla oli kaksi raskautta lähekkäin ja toisessa alkoi juuri noilla viikoilla kovat supistelut. Kohdunsuu oli auki sentin. Vilkkaan esikoisen kanssa oli haastavaa relata. Lääkäri ei kuitenkaan antanut muita ohjeita, käski vain lepäillä kun supistaa. Vauva pysyi mahassa ja synnytys käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi rv 38.
No tuo paine kuulostaa siltä, että kabava alkaa aueta. Kävisin itse näytillä ja osastolle lepäämään. Tai sitten vain hyväksyä hyvin pienen keskosen syntymä. Osastolla estävät supistuksia. Jos raskaus jatkuisi edes neljä viikkoa vielä, ennuste lapselle olisi paljon parempi. Keskonen teille silti tulee.
Onko painoarvio ollut normaali?
Mulla oli vastaavia oireita, tosin oli kaksosraskaus. Jouduin vuodelepoon loppuraskauden ajaksi. Aiemmat raskaudet olivat menneet yliajalle.
Keskosen kanssa on rankkaa, saa pelätä niin että elääkö
Noh liikkeet tuntuvat ihan normaalisti,eikä niikseen ole huolta. Tänään ei ole painetta tuntunut,vaikka kerran on kipeästi supistanutkin. Sovittiin miehen kanssa,etten enää täytä\tyhjää astianpesukoneen alaosaa,jotta välttäisin kumartelemasta. Supistus tuli siis tuossa yhteydessä. Kuopuksen kanssa joudun kumartelemaan kuitenkin jonkun verran,pikkuinen kun on vasta vuoden..
Eilen petiin mennessä supisti pari kertaa,muttei kuitenkaan niin kipeästi etten nukkumaan olisi kyennyt. Päätin,että jos paineen tunne tulee kerrankin viikonlopun aikana,käyn synnärin ovilla (en siis soita,vaan menen käymään). Toistaiseksi en kuitenkaan ole huolissani,kun ei sen kummempia oireiluja ole.
Ap
Hommast kaikki apujoukot kotiin ja makaat sohvalla 10 viikkoa.
mulla keskosena syntynyt noilla meiningeillä. Auki ihan liian aikaisin. Sairaalalepoa ja lääkkein synnytyksen pysäyttelyä. Kunnes sit vedet meni ja synty. rankka alku keskolassa.
Onhan tarkistettu ettei sulla ole streptokokki alapäässä tota aiheuttamassa?
Mulla alkoi kipeät supistelut viikolla 18 ja paikat alkoivat kypsymään muutamaa viikkoa myöhemmin. Tänään alkoi rv 35 ja vielä ei neitiä näy. Rauhassa olen joutunut ottamaan, kehoa kuunnellen, mutta hyvältä näyttää nyt. Tsemppiä!
Se riippuu todella paljon siitä, mikä syy keskosuuteen on, onko etukäteismerkkejä. Eli jos keskosuus johtuu vaikka vesienmenosta niin eipä se välttämättä oireile. Noilla viikoilla olisin kyllä vielä tosi tarkka, on vaara saada todella pieni keskonen. Itse makasin viime (kolmannessa) raskaudessa 6 kk vuodelevossa, koska paikat alkoivat kypsyä jo rv 12. Minulla kyllä tuntuu aina paljon supistuksia kun paikat kypsyvät. Vaikka olisi lapsia ennestään niin parempi keksiä mikä tahansa ratkaisu että saat levätä oikeasti, se on niin paljon helpompaa kuin keskisuuren hoito...
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:16"]No tuo paine kuulostaa siltä, että kabava alkaa aueta. Kävisin itse näytillä ja osastolle lepäämään. Tai sitten vain hyväksyä hyvin pienen keskosen syntymä. Osastolla estävät supistuksia. Jos raskaus jatkuisi edes neljä viikkoa vielä, ennuste lapselle olisi paljon parempi. Keskonen teille silti tulee.
Onko painoarvio ollut normaali?
[/quote]
Siis rakenneuässä kaikki oli kunnossa. Painoarviota ei näillä viikoilla ole vielä annettu. Maanantaina kävin kipeiden satunnaissuppareiden takia neuvolalääkärillä näytillä. Oli yllättävää ettei mitään säännöllisyyttä supistuksissa ole ollut ja silti on paikat lyhentyneet ja pehmenneet. Nyt pelkään vain sitä avautumista, ettei vain lähtisi vauveli syntymään ennen aikojaan. Otan niin rennosti kuin vain ikinäkään pystyn ja hyvin on lapset antaneet mennäkin siitä mistä aita on matalin. Töitä teen satunnaisesti,kun vuorot vain sopii. Näin oli tarkoitus ennen seuraavaa äippälomaa, mutta nyt jättäydyin niistäkin pois.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:20"]Keskosen kanssa on rankkaa, saa pelätä niin että elääkö
[/quote]
En ole tähän maailmaan lisää keskosia haluamassakaan
Ap
Hae herranjestas heti sairaslomaa
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:24"]mulla keskosena syntynyt noilla meiningeillä. Auki ihan liian aikaisin. Sairaalalepoa ja lääkkein synnytyksen pysäyttelyä. Kunnes sit vedet meni ja synty. rankka alku keskolassa.
Onhan tarkistettu ettei sulla ole streptokokki alapäässä tota aiheuttamassa?
[/quote]hui, ei ole tarkistettu. Sanottiin vain, että jos paineen tuntua alkaa tulla niin että siitä itsekin huolestuu niin tarkistamaan tilanne heti..
Ap
Mee vielä lääkäriin ja valita kunnolla
Kannattaa ottaa nyt ihan rauhassa! Ja jos jatkuu kipeinä ja paineen tunne ei katoa niin lähde näytille!