Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku saanut miehensä osallistumaan aktiivisemmin kotitöihin?

Vierailija
21.08.2014 |

Hermot menee, kun pyöritän yksin tätä arkea. Siivoan, pesen pyykit, laitan ruokaa. Ja tämän kaiken teen myös miehen lasten hyväksi. Jos sanon asiasta, mies syyttää nalkuttamisesta. OK, ehkä nalkutankin, mutta onko se muka pahempaa kuin kotitöiden jättäminen toisen vastuulle? Muuten hyvä mies on kyseessä, joten "Jätä se sika" -kommentin joutunen ignooraamaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos jättäisit vaan tekemättä osan hommista? Meillä kyllä mies tekee jos en ole tehnyt.

Vierailija
2/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut. Ennen suhdettamme mies ehti asua yksin ja pyöritti huushollia. Sama meininki jatkui kun muutimme yhteen ja saimme lapset. Meillä on meille sopiva työnjako. Onko miehelläsi vastaavaa kokemusta, ap? Ei pitäisi muuttaa yhteen ihmisen kanssa joka ei ole asunut yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies osallistuu, on osallistunut aina kotitöihin, myös jo ennen lapsia. Onko teillä tilanne jotenkin muuttunut vai eikö mies ole koskaan osallistunut?

Kokeile sitä, että et vaan tee jotain. Tai sanot, että jos minä laitan ruoan, niin imuroi sinä sillä aikaa.

miehet ei aina "huomaa", että joku asia pitää hoitaa, mutta hoitavat sitten, kun joku kädestä pitäen sanoo, että hoida sinä tämä. Lähetä kauppaan valmiin osotslistan kanssa tai sano, että nyt on aika viedä roskat jne.

Vierailija
4/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään toimi se kun haukuin miehen pystyyn, sanoin että on vastuuton ja aikaansaamaton ja joudun yksin pyörittämään ja ottamaan vastuun kaikesta. No kun tulin ulkoa lasten kanssa mies oli, imuroinut, laittanut tiskit ja tehnyt ruuan. Pyysin anteeksi.

Yleensä olen kertonut miehelle kun en enään jaksa ja miten auttaisi jos hän laittaisi aina puhtaat tiskit kaappeihin niin minä laitan likaiset, tälläisestä kun saa tavan toimii, välillä joku loma tai muu sekoittaa arkea ja taas täytyy muistuttaa että yksin käy liian raskaaksi ja kuolen stressiin ennenaikoijani...

Vierailija
5/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Mies ehti asua yksin ennen tapaamistamme, mutta ei vaan ole mikään "kodinhengetär". On kätevä käsistään, varsinainen remonttireiska (ei tosin remontoimisessakaan mitenkään ahkera), eikä arvosta kodin kauneutta ja siisteyttä samalla tavalla kuin minä. On joskus myöntänyt, että voisi auttaa kotitöissä enemmänkin. Tilanne alkaa vaan olla aika tulehtunut ja minun on tosi vaikea sanoa avun tarpeesta kauniisti.

Valmis kauppalista oli tosi hyvä idea ha voin myös kokeilla antaa mieheni valita, minkä kotityön tekee.

Huoh, ihan niin kuin lasta kasvattaisi, mutta itsepä olen tämän miehen valinnut.

Vierailija
6/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa... Jos jätän jonkun kotihomman tekemättä, mies ei edes huomaa eli vähät välittää asiasta. Tästä lähtien hän saa kyllä itse ruokkia lapsensa. Minunhan vaan täytyy tietenkin siivota keittiö hänen jälkeensä, kun siisteyskäsityksemme eroavat niin paljon toisistaan. Ja minäkään en todellakaan ole mitenkään erityisen siisti.

Vierailija
7/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on käytännössä huomannut että kun hommat jaetaan niin olen paremmalla tuulella, en nalkuta ja seksiä on usein. Aikaisemmin kun ei kotitöitä juurikaan tehnyt, sanoin ihan suoraan että luuleetko tosiaan että jaksan olla kiihkeä panopupu sängyssä jos olen tehnyt keskiyöhön asti kotitöitä. Toisaalta sitten taas kehuin kun oli tehnyt hommia ja sanoinkin että jaksan paljon paremmin olla hyväntuulinen kun joku jakaa arkea kanssani. Mieheni ei ole lähtökohtaisesti edes laiska, ei vaan aina tajua tehfä hommia oma-aloitteisesti.

Vierailija
8/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei tekemättä jättäminen auta, mies ei jotenkin näe mitä pitäisi tehdä. Kerran kokeilin että en laitakaan miehen puolelle sänkyyn lakanoita ollenkaan kun omani vaihdoin. Kun mies oli sitten puoli vuotta nukkunut ilman lakanoita, mun oli pakko pestä sen tyyny, petari ja peitto ja laittaa sille ne lakanat kun en enää pystynyt nukkumaan siinä saastassa.

Vierailija
9/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs onko kukaan saanut naistansa kotitöihin? Laiskottelee vaan ja sanoo aina tekevänsä asiat "huomenna".

Vierailija
10/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap voisi nyt kertoa , tuoko mies leivän pöytään ja onko ap töissä?

miesvihaajille tämä aloitus kun on herkkua. faktat kehiin.

Vierailija
11/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äijä hoitaa tiskikone-hommat, pyykinpesua, lakaisua, ruoanlaittoa ja kaupassakäyntiä. Vessoihin ei koske, lattioita ei pyyhi, pöytiä ei pyyhi ( liesi on TÖRKEÄSSÄ KUNNOSSA aina, ei tunnu häiritsevän. Onkohan heillä kotona pyyhitty ikinä tasoja/kaapin ovia)Ei pese ikkunoita, vaihda verhoja, pese kylpyhuonetta, lattiakaivoja tai tiskialtaita. Muutkin harvemmin hoidettavat työt jäävät aina minulle. Kuulemma olen laiska :)

Vierailija
12/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mies on osallistunut. Tosin niin on osallistunut isänikin, joten kaiketi parinvalinta on onnistunut tässä suhteessa koska olen aina olettanut että mies tekee oman osansa. 

Asiaa toki helpottaa se, että vaikka tykkään esim. ruuanlaitosta jne, en ole mikään himosiivoaja, joten standardimme ovat melko samanlaiset.

Meillä hommista keskustellaan tyyliin "Jaha, pitäisi pestä pyykkiä ja käydä kaupassa ja laittaa ruoka." "Käy sä kaupassa niin mä pesen pyykin ja laitan ruuan."

Kummallakin on siis sama näkemys siitä kuinka arki pyörii, enkä koskaan ole ottanut sitä asennetta että MINÄ olisin se joka kertoo miehelle kuinka asiat pitää tehdä, vaan niistä sovitaan kahden aikuisen kesken niin että hommat tulevat tehdyksi (ja molemmat tietävät mitä se arjen pyörittäminen vaatii...) Mies siis ei ole mikään 'apulainen' joka auttaa kotitöissä tai lastenhoidossa, vaan perheen täysivaltainen aikuinen jonka vastuulla on tasavertaisesti että hommat tulevat tehtyä: kaikki saavat syödäkseen, on puhtaita vaatteita, ja että kämppä on sellaisessa kuosissa että ei hukuta paskaan. Molemmat myös antavat toisen tehdä hommat tyylillään, eikä toisen tyylistä tehdä asioita valiteta (varsinkaan muille). 

Vierailija
13/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:25"]Ap jatkaa... Jos jätän jonkun kotihomman tekemättä, mies ei edes huomaa eli vähät välittää asiasta. Tästä lähtien hän saa kyllä itse ruokkia lapsensa. Minunhan vaan täytyy tietenkin siivota keittiö hänen jälkeensä, kun siisteyskäsityksemme eroavat niin paljon toisistaan. Ja minäkään en todellakaan ole mitenkään erityisen siisti.

[/quote]

No aika varmaan huomaa, jos jätät sen pyykit pesemättä ja teet ruoan vain itsellesi.

Jos molemmat käytte töissä, vois olla myös aika reilua ottaa vetovastuu arjen pyörittämisestä esim. vuoroviikoin.

Vierailija
14/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:28"]

Meilläkään ei tekemättä jättäminen auta, mies ei jotenkin näe mitä pitäisi tehdä. Kerran kokeilin että en laitakaan miehen puolelle sänkyyn lakanoita ollenkaan kun omani vaihdoin. Kun mies oli sitten puoli vuotta nukkunut ilman lakanoita, mun oli pakko pestä sen tyyny, petari ja peitto ja laittaa sille ne lakanat kun en enää pystynyt nukkumaan siinä saastassa.

[/quote]

Onkohan miehesi ihan terve? Ilmeisesti aika vanha mamman passaama manchild taitaa olla kyseessä?

Vierailija
15/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:27"]

Mies on käytännössä huomannut että kun hommat jaetaan niin olen paremmalla tuulella, en nalkuta ja seksiä on usein. Aikaisemmin kun ei kotitöitä juurikaan tehnyt, sanoin ihan suoraan että luuleetko tosiaan että jaksan olla kiihkeä panopupu sängyssä jos olen tehnyt keskiyöhön asti kotitöitä. Toisaalta sitten taas kehuin kun oli tehnyt hommia ja sanoinkin että jaksan paljon paremmin olla hyväntuulinen kun joku jakaa arkea kanssani. Mieheni ei ole lähtökohtaisesti edes laiska, ei vaan aina tajua tehfä hommia oma-aloitteisesti.

[/quote]

eli kiristät pillullasi? oletko ylpeä itsestäsi?

Vierailija
16/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sopimus, että kumpi on enemmän kotona myös hoitaa enemmän kotitöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että kun mies jäi työttömäksi niin teki käytännössä kaikki kotityöt. Kun minä jäin äitiyslomalle ja mies oli töissä, niin minä tein kotitöitä.

Tosin mies on myös naurettavan siisti, jollen jotain ole hoitanut niin vinkkaa siitä tai tekee ihan itse, ei kestä elää sotkussa.

Vierailija
17/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:27"]

[/quote]

eli kiristät pillullasi? oletko ylpeä itsestäsi?

[/quote]

Totta, mutta minkä sille mahtaa jos työpäivän päätyttyä kotona odottaa järkyttävä määrä kotitöitä vailla tekijää. Haluan olla lasteni kanssa koska joutuvat olemaan päivähoidossa, joten kotitöihin liikenee aikaa vasta lasten mentyä nukkumaan. Jos joutuu aamulla heräämään viideltä, olemaan pitkän päivän töissä ja vielä hoitamaan kotityötkin niin ei seksi ole ensimmäisenä mielessä kun sänkyyn pääsee.

Vierailija
18/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tuo asettelu on ihan pimeä. Kotityöt kuuluu naiselle ja mies sitten pikkuapurina "osallistuu" tai "auttaa".

Yhteinen koti, yhteiset työt. Työnjako voidaan sopia niin että kumpikaan ei joudu tekemään omaa inhokkihommaansa ja/tai saa valita mieluisimmat hommat.

Eikö noi sovinistit paljastuneet jo seurusteluvaiheessa?

Vierailija
19/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vaihtaminen auttaa. :) Pääsin samalla eroon myös miehestä, joka istuu koneella yötäpäivää. :)) Onneksi en ole kenenkään kanssa lapsia erehtynyt tekemään ja tuo nykyinen kasvattaa ja hoitaa itse myös lapsensa (exänsä kanssa). Ihan on ollut miellyttävää viimeiset 10v tämän nykyisen kanssa (jonka muuten on kouluttaneet tiukat vanhemmat, ei ex-vaimo). 

Vierailija
20/27 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap hiljeni kun kysyttiin töistä?

toki miesvihaajat ohittavat tämmöiset sivuseikat, eiks je?  ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän