Raskausdiabetes! Kuinka helposti insuliinihoito aloitetaan?
Mulla todettiin tämä siis rv 24+3 sokerirasituksella. Arvot oli paasto 5.5, 1 tunnin päästä 12.2 ja 2 tunnin päästä 8.2. Eli paastoarvo ja yhden tunnin arvo liian korkeat.
Mun bmi ennen raskautta oli 25.4 ja painoa tähän mennessä tullut 14 kg, viikolla 26+1.
Maanantaina olin neuvolassa ja sain siis vasta silloin tietää sairastavani raskausdiabetesta. Sain kotiseurantaa varten verensokerimittarin ja nyt olen mittaillut.
Aloin myös heti karsimaan hiilareita ruokavaliosta.
Paastoarvot silti koholla tiistaina ja tänään. Keskiviikon paastoarvo oli normaali. Voiko paastoarvoon vaikuttaa se mitä on illalla syönyt? Miten saan nuo arvot normaaliksi?
Kokemuksia kaipaisin, että kuinka olette syöneet ja kuinka liikkuneet te joilla ollut raskausdiabetes?
Oletteko saaneet sokerit tasapainoon pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla? Ja kuinka herkästi on alettu insuliinia antaa?
Kommentit (14)
Itse olen jo viikoilla 30+ ja insuliini aloitetaan todella herkästi.Mulla oli pelkästään paastoarvot koholla muutaman pisteen ja heti tarjottiin insuliinia.Paastoarvoihin en onnistunut vaikuttamaan mitenkään, haimani ei vain jaksa pumpata insuliinia.Mutta ruokavaliooni en ole juurikaan koskenut insuiinihoidon jälkeen, koska arvot ovat joka tapauksessa alle sen suosituksen.Joidenkin lääkäreiden asenne tympii, kun en yhtenä iltana voinut ottaa insuliinia(unohtui kotiin, olimme kylässä parin sadan kilometrin päässä)niin hirveät huudot ja saarnat sain niskaani.Samoin kun en aina ruuan jälkeen mittaa.Ja minulla oli siis vain ja ainoastaan paastoarvot koholla, vaikka olisin ollt juhlissa, joissa syönyt herkkuja.
Neuvolastahan sait liput laput mukaan missä kerrotaan miten syödään? Itse sain ruokavaliolla pidettyä kurissa enkä tarvinnut insuliinia. Liikuntaa lisäsin mikä auttoi siihen jos joskus tuli herkuteltua. :D
Mä oon tosi stressaantunut kyllä tästä asiasta ja syytän itseäni, että näin on päässyt käymään. Onko sulla 3 paino noussut paljon raskausaikana? Ja onko ollut paljon ylipainoa ennen raskautta?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:26"]
Neuvolastahan sait liput laput mukaan missä kerrotaan miten syödään? Itse sain ruokavaliolla pidettyä kurissa enkä tarvinnut insuliinia. Liikuntaa lisäsin mikä auttoi siihen jos joskus tuli herkuteltua. :D
[/quote]
joo yhden monisteen sain, mutta en oikein usko, että mun kannattaa syödä perunaa, riisiä, pastaa..
onko ketään joka olisi saanut vhh ruokavaliolla sokerit kuriin.
Keskiviikon paastoarvo oli mulla normaali 4,3 ja olin syönyt edellisiltana pelkkää munakasta, eli tuskin lainkaan hiilareita.
tiistain ja torstain arvot taas oli koholla. Olin syönyt edellis iltana rahkaa.
Aion kyllä kieltäytyä insuliinista. En usko, että se on hyväksi lapselle tai minulle. Ap
Mulla oli reippaasti ylipainoa ennen raskautta (bmi35) ja raskausdiabetes todettiin rv14, kahden tunnin arvo oli ihan vähän yli. Mittailin kotona arvoja, ja ne pysyivät aina alle 7,8, kunnes koitti rv25 ja sokerit meni aivan sekaisin, eli jatkuvasti oli yli 10 ruuan jälkeiset arvot. Aloitin todella tiukan dieetin ja liikuin aivan älyttömästi, mutta en saanut niitä kuriin. Sain insuliinit muistaakseni rv30. Mulla oli käytössä Humalog eli pikainskaa, pistin ihan maksimissaan 6 yksikköä ja sillä sain pidettyä arvoni hyvänä. Paasto mulla tosin oli todella hyvä. Laihduin koko raskauden aikana 2 kiloa, nyt synnytyksestä 3kk ja bmi 31.
Oli raskasta aikaa, todella. Kamala nälkä koko ajan ja se pistäminen sattui välillä todella paljon. Nyt onneksi kaikki takana päin ja vauva terve. Mutta kyllä siinä oli paljon hyvääkin, laihduin ja opin takaisin järkevämpään syömiseen.
Ap, insuliini ei ole vaarallista, se on kehomme omaa tuotantoa, joka nyt vaan on esim raskauden vuoksi heikentynyt. Vaarallisempaa sinulle ja vauvalle on sun korkeat verensokerit.
-9
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:43"]
Mulla oli reippaasti ylipainoa ennen raskautta (bmi35) ja raskausdiabetes todettiin rv14, kahden tunnin arvo oli ihan vähän yli. Mittailin kotona arvoja, ja ne pysyivät aina alle 7,8, kunnes koitti rv25 ja sokerit meni aivan sekaisin, eli jatkuvasti oli yli 10 ruuan jälkeiset arvot. Aloitin todella tiukan dieetin ja liikuin aivan älyttömästi, mutta en saanut niitä kuriin. Sain insuliinit muistaakseni rv30. Mulla oli käytössä Humalog eli pikainskaa, pistin ihan maksimissaan 6 yksikköä ja sillä sain pidettyä arvoni hyvänä. Paasto mulla tosin oli todella hyvä. Laihduin koko raskauden aikana 2 kiloa, nyt synnytyksestä 3kk ja bmi 31.
Oli raskasta aikaa, todella. Kamala nälkä koko ajan ja se pistäminen sattui välillä todella paljon. Nyt onneksi kaikki takana päin ja vauva terve. Mutta kyllä siinä oli paljon hyvääkin, laihduin ja opin takaisin järkevämpään syömiseen.
[/quote]
Söitkö neuvolasta saatujen ohjeiden mukaan? Eli kuuluiko ruokavalioosi peruna, pasta, riisi, leipä?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:37"]Aion kyllä kieltäytyä insuliinista. En usko, että se on hyväksi lapselle tai minulle. Ap
[/quote] minäkin kieltäydyin, olisivat aloittaneet sen juuri tuon yhden arvon perusteella. Koti mittauksissa ei ollut mitään korkeita arvoja.
Mulla havaittiin raskausdiabetes vasta joskus viikoilla 23. Ylipainoa oli raskauden alkaessa reilusti, yli 10 kg. Raskauden aikana painoa ei tullut lisää.
Ruokavaliolla sain sokrut kuriin. Ensin oli hieman hankaluuksia etenkin aamuisin kun puolikas ruisleipäviipalekin heitti sokerit yli rajojen. Siirryin sitten syömään kasvismunakkaita aamupalaksi mikä toimi hyvin.
Hyvä ohje oli että hiilarien seurana kannattaa syödä myös rasvaa ja proteiinia, auttaa tasoittamaan heilahteluja. Itse olin vähentänyt rasvan minimiin, mikä ei ollut oikea ratkaisu, sillä hyviä rasvoja tarvitaan myös raskausdiabeteksen aikana.
No katsotaan nyt tämä viikko. Jos mä saan paastoarvot kohdilleen sillä, että syön kasviksia, siemeniä, pähkinöitä, marjoja, lihaa, kananmunaa, tofua niin en tarvi insuliinia. Perunaan ja pastaan en aio koskea. Ap
Itsellä oli myös RD. Insuliiniä ei onneksi ehdotettu, vaikka kotimittauksissa aterian jälkeiset arvot välillä koholla. Mutta kaikki herkut jätin heti diagnoosin jälkeen. Siis kaikenlainen sokeri ja valkoinen jauho pois. Painoa tuli sen jälkeen enää kilon verran loppuajan turvotuksesta. Perunan myös jätin. Ruisleipää, tummaa pastaa, tummaa riisiä kohtuudella. Kasviksia paljon! Ei hedelmiä (hedelmäsokeri) eikä maitoa (maitosokeri) paitsi juustoa ja luonnonjugurttia tai viiliä. Ja itseni piti todella opetella se, että syö useammin mutta vähän kerralla. Mutta tyyliin näin: aamulla ruisleipää, juustoa ja kananmunaa, ruuaksi höyrytettyjä kasviksia, salaattia fetalla ja oliiviöljyllä ja kananfilee tai uunilohta. Päivällinen vastaavaa. Välipaloiksi ruisleipää, pähkinöitä, viiliä, luonnonjugurttia jne. Ja illalla on tärkeä syödä, muuten yöllä sokerit laskee, ja elimistö alkaa tuottaa sitä ja arvot nousee. Tai jotenkin noin se meni, korjatkaa, jos olen väärässä.
Siis neuvolassa sanottiin, että jos ei arvot tämän viikon aikana normalisoidu niin joudun sairaalaan ilm. Diabeteshoitajalle seurantaan.
Onko muuten täällä ketään, joka olisi parantunut Antti Heikkilän ohjeilla?
T ap