♥♥LOKAKUISTEN MAANANTAI♥♥
Kommentit (26)
Fiikunalle kovasti jaksamista noiden huonojen öitten kans!! NIin ja täällä toinen, joka ei oo laittanu vielä mitään vauvalle.. aattelin tulevana viikonloppuna laitella vaatteet jms.
Mullakin tänään neuvola, itseasiassa jo klo 8 eli pitäs alkaa kohta laittautumaan valmiiksi. Kerron sitten kuulumiset.
Itse nukuin tosi sikeesti 5 tuntia, kunnes heräsin vessaan ja sen jälkeen meni vähän pyörimiseksi. Painoa on tullu ihan törkeen paljo nyt parin viikon aikana, ihan hävettää neuvolan vaakalle nousta :(
Jep, mutta palailen sitten neuvolan jälkeen.
Mianni 32+2
No täälläkin yö vähän heikosti mennyt, kun ehdin sänkyyn vasta klo 01 jälkeen, luin vielä kirjaakin, ja sitten 1,5 v herätti jo 05:50 :( Ei yleensä KOSKAAN herää niin aikaisin, mutta nyt itki kovaa, en tiedä näkikö pahaa unta tai jotain. Yritettiin ottaa viereen, mutta ei uni tullut oikein kellekään enää.
Ja musta tuntuu kyllä että tämä vauva tulee mahasta ulos ihan just nyt... en tiedä kääntyikö tossa äsken just perätilaan, nyt nimittäin tuntuu kohdunsuulla aivan MIELETÖNTÄ painetta, ihan kuin hän potkisi sinne koko ajan?? Toisaalta navankin seutuvilla tuntuu kovia iskuja, en mä tiedä kummassa päässä on kädet... Just tällaset hetket saa pelkäämään, että vauva itse potkaisee lapsivesikalvon rikki! Potkut ovat siis to-del-la kovia, esikoisesta ei ollut mitään tällasta. Musta onkin jo pidempään tuntunut, että synnytys käynnistyy lapsivesien menolla tuosta syystä.
Parina päivänä on tullut myös pyyhkiessä jotain VAALEANPUNAISEN sävyistä, pitää kovasti tuijotella aina että onko se lapsivettä mutta ei se kyllä minusta ole ollut vaan epäilen että jotain hiukan verensekaista valkovuotoa. En kyllä tiedä mistä se veri on tullut kun ei tuolla kukaan ole moneen viikkoon " ronkkinut" , ei lääkäri eikä mies... :) Mutta siltä se kuitenkin vaikuttaisi, kun ei mitään lorahtele.
IIRIS: Graduvälitiedotetta, sain viikonloppuna kursittua kasaan menetelmät ja myös tehtyä tulokset uusiksi (miehen hakkeroitu versio tilasto-ohjelmasta toimi!). Ratkaisin myös yhden pitkällisen ongelman tuloksissa, joten olen tosi tyytyväinen saavutuksiin :) Tänään olisi ohjelmassa päivittää johdantoa ajan tasalle, kun mennään lapsen kanssa mummolaan koko päiväksi. Muistiinpanot olen tehnyt, Jos saisin kaikki päivitykset johdantoon tänään ja huomenna tehtyä niin sitten ois jäljellä enää pohdinta!!! HUI!!! Ja no, mulla menee varmaan kaksi päivää kyllä lähdetietojen kirjaamisessa, kun en ole yhtään pitänyt lähdeluetteloa ja noita artikkeleita on aika vino pino...
Olikohan muuta?
Niin VAUVAAN VALMISTAUTUMINEN: Ei ole ehditty mitään sellaista. Just sovin äidin kanssa, että ehkä 7.-8. lokakuuta tai sitten 14.-15. lokakuuta viikonloppu on meillä sitten suursiivouksen aika! Eli äiti ottaa muksun hoitoon ja me siivotaan miehen kanssa... Varaudun henkisesti että tuo suursiivousreissu voikin jo päättyä synnärille (rv 38 tai 39 tuolloin), esikoisenkin synnytys kun käynnistyi rehkiessä siivotessa ja kävelylenkillä. Tuossa suursiivouksessa sitten olisi tarkoitus tehdä vauvalle vähän tilaa. Jos nyt sattuu syntymään aiemmin, niin sitten pitää vaan tehdä se kunnon siivous vauva-ajan alussa.
Nyt pitää ruveta tekemään töitä ennen lähtöä " gradupajalle" eli mummolaan. Hyvää maanantaita kaikille!
Coe rv 32+1
Ainakin ulkoisesti, sisällä vähän harmaata, sillä muiden tavoin viime yöstä jäi taas " vähän" univelkaa. Onneksi sen saa nukuttua pois päivän aikana, yleensä. Nukkumaan menin vasta puolen yön aikaan, kun aikaisemmin ei väsyttänyt, eikä uni edes tullut heti. Ja pitikin eilen kehua, kuinka ei enää närästä; rehvastelun ja unen tulon väliin mahtui kaksi Rennietä ja lasillinen Samarinia:/ Onko muuten tuo jälkimmäinen ihan ok meille mahakkaille? Ja aamusella tyttö halusikin nousta jo ennen puoli seiskaa...
Eiliset turinat muuten:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8187961&p=2&mpage=3&tmode…
FIIKUNA, mulle suurin osa ihmisistä sanoo että onpa pieni maha ja riippuu vähän sanojasta, mutta aika usein mulle tulee siitä paha mieli:( Meillä kun vauvan kasvu on tarkkailussa, niin harmittaa kun ihmiset vielä siitä muistuttavat. Pahaa kukaan tuskin tarkoittaa, mutta minkäs teet, kun on mieli muutenkin vähän herkkänä näinä aikoina. Yhtä ärsyttävää on varmaan niistä, joille kommentoidaan valtavasta vatsasta, p...ko se muille kuuluu minkä kokoinen maha kullakin on! Pääasia, että vauva siellä kasvaa ja syntyy aikanaan terveenä.
Taisin luvata teillekin, että tällä viikolla aloitan vauvan kamppeiden valmiiksilaiton. Tänään voisin raivata esikoisen vaatteille tilaa vaatehuoneesta, niin saadaan vauvan vaatteet " vauvanvaatelipastoon" . Nyyh, mun vauva ei sitten enää ole vauva...;)
Mutta ensin toinen kuppi kahvia.
-L-
Tosin otsikko on vähän harhaanjohtava. Tulin juuri työpaikalle, hain kahvikupposen, avasin koneen ja mailit tsekattuani tulin visiitille tänne palstalle.
NEUVOLAsta oli jo puhetta aamutuimaan. Mulla on nyt 4 viikon tauko!Th oli sitä mieltä, että ei tarvitse tulla välissä, kun käyn ensi viikolla omalla lääkärilläni ultrassa ja tekemässä mm. painoarvion. Esikoinen siis syntyi vasta rv 42 ja oli alle 3 kg. Lisäksi kiinnostaa kovasti, mitä alakerrassa tapahtuu (jos tapahtuu).
COE muistaakseni ainakin jossain vkl pinossa kertoi " norsutunteestaan" . Jaan fiilikset ! Ja samalla tästä saan aasinsillan mahankokokyselyyn eli masu ei järin jättiläinen ole, mutta tuo hiton lantionseutu on varmaan levinnyt metrillä. Kotona voi kyllä olla rennot kuteet päällä, mutta vaatteiden löytäminen töihin tekee jo tuskaa varsinkin tällaisina päivinä, kun pitäisi istua vielä palaverissa ulkopuolisten kanssa... Ärsytti nini paljon, että pistin kiusallani tänne töihin päälle t- paidan " Yes, it´s no secret anymore " ja neuletakin siihen päälle, jotta en ihan lomalaiselta muiden rinnalla näytä.
LILLIS: Twincon värimieltymyksiäni eilen utelit. Minun mieheni on myös sitä mieltä, että msuta on paras. Meilläkin on esikoisen jäljiltä harmaa/musta kantokassi, joten siinä mielessä valinta olisi ehkä " turvallisin" . Eli otetaan varmaan ne tai sitten puna/mustat. Lime on kyllä kieltämättä kiva... ja Lillis, kerro vielä, missä käyt mammajoogassa? Itse kävin viime odotuksessa Joogakoulu Shantissa Töölössä.
Nyt sit niitä töitä vähän pitäisi kai tehdä...
Jolla 31+5 (olen ihan sekaisin niässä viikoissa)
Väsyttää,heräsin jo ennen kuutta.Pitää menää takasin nukkumaan kunhan olen soittanut neuvolaan ensin siitä uudesta pissanäytteestä.
Coe,Kannattais sunkin soitella tosta vuodosta..Itsellä aluksi tuli sitä ja sitten jo ihan veristä.Nyt ei ole tullut(huh).
Supistelee taas aika ahkeraan mutta ei kipeästi,maha tippunut kyllä niin alas ettei alemmaksi tästä mene.Kunhan pari viikkoa vielä jaksaa,niin vauva olisi valmiimpi.Lapset ovat siis edelleenki hoidossa päivisin,tänäänki raukkojen päivä alkoi jo enen seitsämää.
Pitää kattoa viedäänkö vielä loppuviikosta.Tuskin tämä vauva syntyy vielä.
Wades & Natika 32+6 ?
mulla on myös usein painetta alapäässä (yläpäästä puhumattakaan;) vaikka vauva todistetusti on raivotarjonnassa. Jospa siellä pusketaan oikein toden teolla itseään suoraksi ja pää painaa alapäätä samalla kun jalat (tai peppu) meinaa tulla läpi ylävatsalta? Tämä on meikäläisen tulkinta siis. Välillä alavatsalla tuntuu pienen pientä " räpellystä" ja sen olen taas tulkinnut pikku käsien heilutteluksi.
No nyt se kahvi...
JOLLA, mä meen (ja olin siis viimeksikin) Joogaterapiayhdistyksen kuuden kerran mammajoogakurssille Pikku-Huopalahteen. Maksaa muistaakseni 55 euroa tuo setti, kerran viikossa, kaksi tuntia kerrallaan.
Laitoin muuten Vaatteet ja tarvikkeet-palstalle kyselyn niistä Twincoista, käy lukemassa jos kiinnostaa. Ei taida enää mistään niitä saada eli ei päästä koeajelulle:( Ja hemmetin miehen, kun osaavat olla niin konservatiisia värivalinnoissaan;) Eivät osaa/halua itseään kuvitella lykkimässä limenvihreitä rattaita, kai...
Olis kai mulla muutakin puuhaa tälle päivälle:p
VAATTEET
Ensimmäinen lapsi: Alat ostaa äitiysvaatteita heti, kun saat tietää
olevasi raskaana.
Toinen lapsi: Kuljet normaaleissa vaatteissa niin kauan kuin pystyt.
Kolmas lapsi: Äitiysvaatteista on tullut normaaleja vaatteitasi.
Vaikket olisi raskaanakaan, et enää mahdu muihin kuin
äitiysvaatteisiin.
LASTEN NIMET
1.lapsi: Ahmit kaikki nimikirjat, jotka saat käsiisi. Kokeilet, miltä
suosikkinimesi kuulostavat ääneen lausuttuina ja missä järjestyksessä
ne näyttävät parhailta.
2.lapsi : Jonkunhan on kastettava lapsensa Agnes-tädin mukaan. Kaipa
sinä voit uhrautua.
3.lapsi : Läväytät minkä hyvänsä kirjan auki, suljet silmäsi ja tökkäät
sormesi johonkin kohtaan. " Carl-Rutger? No, saa luvan kelvata..."
VALMISTAUTUMINEN SYNNYTYKSEEN
1.lapsi Harjoittelet säännöllisesti hengitystekniikkaa.
2.lapsi: Et jaksa harjoitella, sillä muistat, että ensimmäinen kerta
oli aivan yhtä kamala, hengitit sitten oikein tai et.
3.lapsi : Pyydät epiduraalipuudutusta jo kahdeksannella raskauskuulla.
LASTEN VAATTEET
1.lapsi: Ostat toisiinsa sointuvia vaatteita, järjestät ne värien
mukaan ja laskostat ne siististi vauvan omaan pikku kaappiin.
2.lapsi: Tarkistat, ovatko vanhat vaatteet puhtaita. Heität pois vain
ne, joissa on kaikein suurimmat ja näkyvimmät tahrat.
3.lapsi : Mikseivät muka pojatkin voisi pitää vaalenpunaisia vaatteita?!
HUOLENAIHEET
1.lapsi: Jos lapsi pästää pienimmänkin äännähdyksen, nostat sen
välittömästi syliin.
2.lapsi: Otat vauvan syliin vasta, jos se huutaa niin kovaa, että
ensimmäinen lapsesi on vaarassa herätä.
3.lapsi: Opetat kolmivuotiaallesi, miten vauvan saa rauhoittumaan
kiinnittämällä sen huomioin muualle.
HARRASTUKSET
1.lapsi: Viet lapsesi vauvajumppaan, vauvauintiin ja muskariin.
2.lapsi: Viet lapsen vauvajumppaan. Jos jaksat.
3.lapsi : Otat vauvan mukaasi kauppaan.
VAPAAILLAT
1.lapsi: Kun jätät vauvan ensi kertaa yksin lastenhoitajan kanssa,
soitat kotiin ainakin viisi kertaa illan aikana.
2.lapsi: Kun olet astumaisillasi ulos ovesta, mieleesi juolahtaa, että
voisit ehkä jättää lastenvahdille numeron josta sinut tavoittaa.
3.lapsi: Vannotat lapsenvahtia soittamaan vain, jos hän näkee verta.
KOTIOLOT
1.lapsi: Vietät suurimman osan päivästä vain katsellen vauvaasi.
2.lapsi: Vietät osan päivästä vahtien, ettei vanhempi lapsesi töni tai
lyö vauvaa.
3.lapsi: Vietät suurimman osan päivästä yrittäen piiloutua lapsiltasi.
Olen joskus ennenkin saanut tuon äskeisen huumoripläjäyksen meiliin, mutta taas eilen se jaksoi naurattaa yliampuvuudellaan;)
Ja sitten omaa (.).
Väsyttää (yllätys!!), vaikka pitäisi olla ihan normaali yö takana. Pari vessareissua ja pari todella kipeätä kyljenvaihtoa. Tottavie kun sattuu tuonne alapäähän tai häpyyn kun kääntää kylkeä!!
MASUNKOKO; Sanotaan että se on iso ja alhaalla, on se ylempänä kuin esikoisella ja isompi ainakin kuin esikoisella. Ehkä masun eteenpäintyöntyvä olemus korostuu kun mulla on nyt tässä raskaudessa tai viimeisen kuukauden tai puolentoista aikana painoa muuten lähtenyt ja esim. jalkoihin tai peppuun ei ole tullut mitään. Luulisin syyksi tuota himoa noihin aamu- ja iltalenkkeihin;) Puhun jo tosiaan himosta, sillä ei tee edes perunakellaria niin paljon mieli kun noita aamu- ja iltakasteen tuoksuja!!!! Nyt on kuitenkin ruvennut vaivaamaan jatkuva nälkä, joten ruuanmäärää on pitänyt lisätä huomattavasti...
Tänään olis tarkoitus käydä siellä Kelassa ja sitten kirjastossa, muuten ei mitään ihmeellistä. Mitä nyt jokapäiväiset hiekkakakkujen teot tytön kanssa ja illalla olis kutsut yhden kaverin luona joten ilta olis vapaa tällä mammalla.
COE; soita vaan neuvolaan, jos viiruja tulee vielä, ihan varmuuden vuoksi. Mulla on ainakin tuo valkovuoto lisääntynyt vielä ennestään ja sitä lorahtelee etenkin kovettumissuppareiden aikana/jälkeen tai esim. jonkun vähän fyysisemmän jutun jälkeen jos vähän hengästyy. olettko muut huomanneet samaa?
Nyt tyttö karkaa taas omille teilleen, ties mitä pahaa sillä on mielessä, joten juoksen perään.. MIANNI muuten kerran otti saman esille mitä minä olen miettinyt, että onkos meissä lokamasuissa yhtään varmaa tytön odottajaa?? Aika poikavoittoinen vauvakatras on tulossa ultrien mukaan? Vaikka eipä tuolla merkitystä ole, jännä sattuma vain kun meitä kuintekin paljon täällä kirjoittelee!
Mutta mentistä enemmän olen sitä mieltä että eipä ne raskaudet katso oireiltaan sukupuolta, niin erilaisia tuntemuksia on meillä ollut vaikka tuntuu että suurin osa odottaa samaa sukupuolta tällä palstalla;)
Mukavaa Naamantaita ja alkavaa viikkoa
Nazu rv 35!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kiitos aamun piristyksestä Nazu! Ymmärrän muuten hyvin tuota sinun aamukasteenhaisteluhimoa. Minusta se on kanssa aivan ihana tuoksu ja jotain samaa siinä on kuin maakellarin tuoksussa. No, enpä ole silti jaksanut lähteä lenkkeilemään, vaikka haju niin ihana onkin.
Viikonloppu oltiin Porissa mun äidillä viettämässä lepolomaa :) Kävin myös maauimalassa uimassa, " komeat" 700m jaksoin polskia. Mua harmittaa kun Tampereella ei ole maikkalaa, kun olisi niin ihana käydä uimassa, mutta kloorinhajuinen uimahalli ei innosta yhtään. Oli muuten vähän ahdistavaa olla se ohitettava, kun yleensä uin kuiteskin reipasta tahtia, mutta nyt ei vaan jaksa.
Norsumainen olo on täälläkin ja ahdistaa, että koskakohan nää kilot saa pois. Imetysaikana tuskin uskaltaa laihduttaa. Ja sitten mua tympii äärettömästi mun kömpelyys. Inhoan kun pitää kumarrella ja kyykkiä ja se tuntuu niin huonolta.
Coe: Hyvältä kuulostaa sun eteneminen, olen vähän kade kun sulla on noin kova vauhti päällä. Tsemppiä viimeisiin rutistuksiin! Kohtahan saat työn jo valmiiksi.
Nyt minäkin siirryn tuon kannettavan kanssa sängylle gradun tekoon. Meillä ei ole tuossa lainatussa koneessa nettiä, mikä on ihan hyvä. Ei pääse vähän väliä kurkkimaan tänne, niin jospa gradu edistyisi vähän nopeammin.
Ihanaa viikkoa lokamasuille! Kohti lokakuuta mennään vauhdilla!
S-I ja Lumikukka 34+6
Eipä siellä tosin mitään ihmeellistä ollut :)
Painoa tullut melkein kilo / viikko. Olin ihan pyörtyä, mutta th vaan sanoi, että nyt on just ne viikot, kun paino kovasti nousee ja kyllä se siitä loppua kohden tasaantuu. Näkis vaan!
RR 131/77 ja Hb 123. Pissa puhdas. sydänäänet hyvät ja fundus 30. Menee pikkasen keskikäyrän yläpuolella.
Mulla on keskiviikkona ultra, jossa katsotaan vauvan painoarvio ja varmistetaan tarjonta + lapsiveden määrä. Sitten seuraava neuvola onkin lääkärineuvola, se on 14.9. Ja tavallinen neuvola seuraavan kerran vasta rv 37! Sitten ollaanki jo toooosi lähellä H-hetkeä. Kyllä se aika siis kuluu, vaikkakin hitaasti :DD
Lisäksi sain neuvolasta lappuja, jotka pitää varalta täyttää, jos synnytys sattuu käynnistymään viikonloppuna jolloin täytyy lähteä Oysiin synnyttämään. Homma toimii kuulemma niin, että koska synnäri on täällä kiinni pe-su niin jos sinä aikana synnytys käynnistyy, täytyy ottaa yhteys päivystykseen. Siellä sitten lääkäri ja /tai kätilö arvioi, että millä kulkupelillä (oma auto, taksi, ambulanssi) Ouluun lähdetään ja sitten vaan menoksi. Sain myös numeron, johon voi sitten väliltä soitella ohjeita (Oysin synnytyksen vastaanotto). Jotenkin huvittaa koko ajatuskin NYT, mutta tuskin sitten tosipaikan tullen :)
MAHAN KOKO: Mulla on nyt aika paljon pienempi maha kuin tyttöjä odottaessa on ollut. Silti se on aika muhkee :) Olo ON TODELLA norsumainen, johtuu siitä että painoa on tullut nyt 10kg ja varsinki jalat on tosi turvoksissa. Minäkin odotan sitä, että pääsis laihduttamaan synnytyksen jälkeen.
TYTTÖJÄ on tosiaan aika vähän kai tulossa lokamasuille. Mutta eikös ainakin LUPICAIA odota pikkuneitiä ja olikos MILLIAN toinen?? Niin ja JEMIN kai myös.. vai oonkohan jo ihan sekasin näistä nimimerkeistä :)) Anteeksi, jos muutin jonkun poitsun juts neitiksi ;)
No nyt täällä a) haisee sonta b) revitään isosiskon tukkaa ja c) talo kaipaa TODELLA paljon siivousta. Joten lopettelenpa tältä erää..
Se olisi sitten uusi viikko taas aluillaan ja vettä sataa ainakin täällä päin. HYVÄ niin, meinaan nuo helteet saivat mulla eilen turvotuksen aivan kauheaksi :( Jalat olivat ihan sikaturvoksissa, olin ihan äimänä niitten kanssa! Ihan muutaman minuutin pidin korkokenkiä jalassa-sen verran mitä autosta kävelin sisälle ja oli aivan tajuttomat remmin jäljet jaloissa:( Kauheeta!!! Illalla sitten pidin jalkoja ylhäällä ja liikuttelin niitä + että join koko päivän ihan törkeesti vettä ja illalla söin vielä ananasta..Nyt ei ainakaan vielä ole yhtä turvoksisa!
Niin meillä oli eilen ne ristiäiset ja hienosti meni. Mä pitelin poikaa sylissäni ja vähän tuo tuppas välillä kitisemään, mutta hienosti meni kuitenkin kaikki ja poika sai kivan nimen...eikä vieneet meiltä nimivaihtoehtoja :) Oikein mukavat juhlat olivat kaikinpuolin. Tosin tuli sitten maisteltua myös pöydän antimia; täytekakkua, voileipäkakkua sun muita herkkuja :/ No, kaippa sitä voi kerran viikossa vähän herkutella. Olen muutoin pysynyt nyt kohta kaksi viikkoa terveellisellä ruokavaliolla ja kerran viikossa vähän lipsunut " hyvällä omallatunnolla" . Kaippa tuo paino siltikin noussut on...meillä ei oikein ole luotettavaa vaakaa kotosalla, että huomenna sen sitten näkee.
MASU on mulla ISO !!!!! Oikein itsekin nyt huomaan miten se on tässä viime päivinä kasvanut kovasti. Ympärysmitta alkaa olemaan siellä 105cm:n paikkeilla ja on se hurjasti kun miettii mikä oli lähtötilanne:D:D Mutta ihana pallohan tuo silti on. Niin tosiaan, PALLOMAHA!! Kasvaa vaan tuonne eteenpäin!
VAUVA muljaa ja potkii kovasti...eikä hän kyllä siellä enää mitään ihan pystyssä ole. Jalat muksivat taas tuonne oikeaan kylkeen minne ovat muksineetkin:) Sen yhden päivän potkutteli enempi kylkiluihin.
PAINOARVIOSTA...mulla on ihan sellanen " kutina" että täällä ei ultrata enää KERTAAKAAN!!!!! Voiko olla totta???? Mulla synnytystapa-arvio tehdään ensi viikon tiistaina, rv36, mutta olen sitä mieltä ettei täällä pienessä neuvolassa mitään ultravehkeitä ole :( Enkä ihan kovasti luota noihin käsikopelolla tehtyihin painoarvioihin. Olisin kovasti halunnu, että vauvan koko olisi katsottu ultralla..samallahan nähtäisiin lapsiveden määrä jne... No, voin tietty kysästä sitä huomenna neuvolasta, mutta näin mä kuvittelisin.
VAATTEET on nyt kaikki pesty ja silitetty:) Tällä hetkellä on harsot, lakanat sun muut koneessa. Mä haluan pestä ihan kaikki tekstiilit mitkä vauvalle tulevat.
YÖ meni taas aika heikonlaisesti..huonommin kuin varmaan viikkoon:( Sormia POLTTI moneen otteeseen ja yhdessä vaiheessa hain sellaset " kylmäkallet" pakastimesta ja pitelin käsiä niitten päällä. Silloin ei poltetta tuntunut, mutta meni varmaan tunti tai kaksi, kun taas heräsin ja piti nousta ylös...Ja mä kun luulin, että vaiva alkais helppaamaan, pyh.
Pappi muuten sanoi mulle eilen, että sulla täytyy olla hyvä kunto, kun jotkut kummit eivät jaksa pidellä yhtä pikkuista koko toimituksen ajan ja sinä pitelit KAHTA :D AIVAN!!! Oli mukava pappi kyllä, huumorintajuakin löytyi!
Onkos muutoin teillä päin tapana HEITTÄÄ KASTEVESI korkealle? Jotenkin merkitsee pikkuiselle pitkää ikää, jos oikein korkealle saa tuon veden lentämään.... Täällä päin tuollainen ei ole tapana, mutta kun oli vieraita Oulusta niin heillä päin tuo on kuulemma ihan tapa..??! Pappikin oli hieman ihmeissään :D Täällä päin myydään sellasia " pulloja" minne kasteveden saapi säilöä...
HIENO IDEA OLISI, JOS JOKU OSAISI TEHDÄ SEN SÄHKÖPOSTIHOMMELIN MINNE VOITAISIIN LAITELLA MASUJEMME KUVIA...?!!! KUKA OSAA, MÄ OLEN AINAKIN IHAN KÄDETÖN NIISSÄ HOMMISSA:(
Nyt laittautumaan, siskolla on tänään synttärit-jospa lähtisin häntä onnittelemaan vaikkapa kukkakimpun kera:)
Mukavaa päivää kaikille!!
Toivottelevat: Je_Ni & Pikku-Isäntä 35+1
Tänään on taas aamu lähtenyt hitaasti käyntiin, sillä yö tuli melkein valvottua. Oli niin kova ukkonee ja vesisade, että heräilin vähän väliä. Oli pakko laittaa ikkuna kiinni, mutta sitten tuli liian kuuma jne..
MASUN KOKO: Mulla on ollut tässä raskaudessa ihmeellisen pienen näköinen masu. Terkan mittauksissa kyllä kasvaa ihan tasaisesti keskikäyrällä, mutta seisoessa näyttää todella pieneltä. Moni on myös sanonut, että ei tuo sun maha kyllä ole muutamaan viikkoon kasvanut. Voi olla, että sillä on merkitystä, että vauva on tällä kertaa laskeutunut tosi alas jo viikolla 28.
LASKEUTUMISESTA: -Laitanpa tähän ihan erikseen kyselyn, kun muutaman päivää sitten kysyin, mutta en vissiin saanut vastauksia. Eli onko teillä muilla jo vauvat laskeutuneet? Mulla on muut vauvat laskeutuneet vasta ihan lopussa tai synnytyksessä vasta ja nyt tosiaan laskeutui alas jo rv 28. Lisäksi on supisteluja tosi paljon, joten hieman huolestunut mieli on. Lääkäriä en saanut kuin viikolle 36+. Mietinkin, että pitäisikö vielä yrittää aikaistaa sitä ihan mielenrauhan vuoksi. Sisko on pelotellut, kun yksi hänen kolmesta lapsestaan syntyi rv 34, että hänelläkin laskeutui just 28 viikolla ja alkoi yhtäkkiä syntymään 34 viikolla. Muut ovat hänelläkin menneet laskettuun aikaan. Terkka oli nimittäin sitä mieltä, että sen takia ei tarvitse käydä lääkärissä,kun aikaisemmat lapset ovat menneet yli lasketun ajan. Onko muuten kukaan käynyt yksityisellä raskausaikana? Mietin myös sitä vaihtoehtoa.
Tänään on jostain syystä krampannu molemmat jalat. Sitä vaivaa on tällä kertaa ollutkin tosi vähän. Yölläkään ei ole vielä yhtään kertaa krampannut.
Heikotus ja pyörrytys on hieman helpottanut. Voi olla, että hb on hieman noussut rautalääkkeiden ansiosta ja se parantaa oloa.
Mies aloitti tänään työt kesäloman jälkeen, joten nyt varmaan vähän tasoittuu tämä meidänkin elämä. Mukava päästä taas rytmiin kiinni.
Tällä viikolla ajattelin tosiaan pestä vauvan vaatteita. Se laatikko on vaan muutosta johtuen tuolla varastossa ihan laatikkopinon alimmaisena, joten pitäis muistaa miehelle sanoa illalla, että nostaa sen sieltä pois.
Onko kellään muulla vaivana pissan lirahtamista? Voi olla, että se on näin useamman synnyttäneiden vaiva..Mulla on ollut tässä muutamana päivänä vähän väliä pikkuisen pikkareissa tai siteessä märkää. Välillä mietin, että mistä sen tietää onko se pissaa vai lapsivettä, kun en itse tunne sen tuloa. Pieniä määriä on kyllä tullut, joten tuntuis että jso se on lapsivettä niin sitä tulis enemmän kerrallaan. Nyt kun näistä eritevaivoista tuli puhetta, niin kysynpä samalla, että tuleeko teillä muilla paksua valkovuotoa. Mulla on nyt tullut parin viikon ajan sellaista paksua kellertävää liisterimäistä limaa lähes jokaisella vessassa käynnillä. Mietin vain, että onkohan normaalia vai olisko tulehdusta. Mulla nimittäin oli edellisessä raskaudessa strebtokokki b- bakteeri ja nyt sitä ei ole tutkittu. Tällaiset asiat aina tahtoo unohtua, vaikka useamman on jo synnyttänyt.
Nyt lapset meinaa tuolla hermostua, joten lähden katsomaan mitä siellä touhutaan. :)
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Pixelina rv 32+6
Heräsin taas,nyt en menekään enää sänkyyn,on pakko hoitaa asioita.
Tytöistä,meille lupailtiin myös kahdessa ultrassa. Ihanaa.
Masu on aika iso,yläkäyrällä mennään mutta vauvahan oli ihan normaalin kokoinen =)
Mitähän muuta ?
Niin vauvan jutuista,mä en ole laittanut vielä mitään :/
Pitää alkaa laittamaan loppuviikosta.
LASKEUTUMISESTA: Mulla oli ekassa raskaudessa vauva kiinni lantiossa n. rv 20-> ja syntyi rv 40+4. Tässä toisessa vauva on myös jo laskeutunut, oli jo viikolla 26 lääkärissä, ehkä jo sitä ennen ja jonkin verran on supistellut, mutta kohdunsuulla ei ollut ainakaan tuolloin kuukausi sitten tapahtunut yhtikäs mitään.
Toisaalta mieheni serkku synnytti terveen pojan viikolla 35 ja hänellä vauva oli kanssa ajoissa laskeutunut ja synnytys lähti ihan spontaanisti käyntiin tuolloin 35 viikolla eli tapauskohtaista taitaa olla. En silti pitäisi laskeutumista mitenkään ennenaikaisen synnytyksen merkkinä.
LIMOISTA; mulla ainakin valkovuoto on runsasta, välillä tosi vetistä, välillä tosi paksua ja kellertävää. Ekassa raskaudessa katsottiin ettei tulehduksia ole, joten empä ole siihen mitään huomiota kiinnittänyt kun muita tuntemuksia ei ole.
Olis vaikka mitä kotihommia kun tyttö nukkuu, mutta tässä sitä vaan istutaan..;)
MIANNI; kävin lukemassa sen teidän esikoisen synnytyskertomuksen eilen - voi että niitä on ihana lukea! Olit kirjoittanut sen hienosti.
Nazu
Eipa ole taas toviin tullut kirjoiteltua, lueskellut olen lähes joka päivä lokakuisten pinoa. Nyt on tullut itelle sellainen vaiva jota kellään muulla ei kuullosta ainakaan kirjoitusten mukaan olevan, eli.. Repivä kipu masussa " nahan alla" . Kohdun alueella tuntuu repivää kipua lähes asennossa kuin asennossa. Välillä mukaan tulee supistuksia, mutta monesti repii vaan ihan itsekseen. Yleensä repimistä edeltää jonkinlainen fyysinen rasitus, mutta kävelykin riittää laukaisemaan sen. Nyt on alkanut repimään useamman kerran päivässä ja rauhoittuminen vaatiin n. puolen tunnin täyslevon:( Onkos kukaan moista kokenut. Mietin tässä just että soittaisinko jo neuvolaan ja kysyisin neuvoa. Seuraava aika on vasta syyskuun 14.
Sitten joku (sori en muista nimimerkkiä) kyseli onko kukaan huomannut " lorahdusten" yhdenaikaisuutta supistusten tai rasituksen kanssa. Mulla ainakin käy juuri samalla lailla, kuin kuvailit:) muutenkin valkovuoto on tosi vetistä ja runsasta.
Mulla on nyt tosi valivali kirjoitus, mutta alkaa tuntuun että tämä raskaanaolo riittää jo... Odotan neljättä lasta ja edelliset kolme raskautta ovat olleet TOSI helppoja ja vähäoireisia. Tässä raskaudessa onkin sitten kaikki vaivat (suonenveto, närästys, jalkojen puutuminen, liitoskivut, selkäsäryt, alhainen hb, listaa vois jatkaa loputtomiin..)
Poistun takavasemmalle valittamasta, toivottavasti muilla on parempi päivä:)
Jones 31+1
Pixelinalle: ekassa raskaudessa vauva ei laskeutunut ennenkuin ihan lopussa ja nyt toisessa raskaudessa tuntuu olevan ihan ylhäällä vielä. Jotenkin on muutenkin vaikeampaa määritellä vauvan asentoa, perjantaina oli pää alaspäin, kun ultrattiin, mutta lapsivettä oli runsaasti, joten tilaa liikkua on vielä hyvin. Valkovuotoa ei tule juuri nimeksikään, mistähän sekin johtuu. Sinuna ehkä pyytäisin ottamaan tulehduskokeet ja varmistamaan, ettei mitään ole. Ne on kuitenkin helppo tehdä.
Je-Nille, niinhän ne vauvelit mahassa loppuajan ovat, eli peppu toisella kyljellä ja jalat toisella kyljellä. Esikoinen vaihteli kylkeä ja teki sellaista korkkiruuvivääntöä, mikä ei tuntunut mukavalta. Ja paineen tunne alapäässä on melkomoinen.
Mahan koosta: ymmärrän, että siitä voi pahoittaa mielensä, kun ihmiset ovat aina niin kärkkäästi arvioimassa mahan kokoa. Itseäni lähinnä naurattaa, koska osa ihmisistä päivittelee, että onpa pieni maha ja taas osa on kysynyt, että olenko ihan varma, ettei ole kaksosia tulossa... Olen vain vastaillut, että melko standardi maha minulla neuvolan mukaan on, eli sf-mitta on hiukan yli keskikäyrän, muttei kuitenkaan yläkäyrälläkään ole. Vauva tosiaan oli perjantaisen painoarvion mukaan keskikäyrällä, eli sf-mitta selittyy runsaalla lapsivedellä.
Synnytystapa-arvio tehdään täällä äitiyspoliklinikalla ja silloin arvioivat vielä vauvan kokoa. Aiemmin täällä ihmettelin, että miksi se oli laitettu itselleni niin aikaisessa vaiheessa ja selvisi, että ajan antajalle oli tapahtunut virhe kalenterin kanssa, eli nyt aika on siirretty myöhempään ja on rv36.
Ai niin, sukupuoli selvisi viime perjantaina. Tytöksi lääkäri sanoi. Olo oli hyvin hämmästynyt, koska itse olisin veikannut poikaa. Jos tyttö todellakin tulee, niin minun kohdallani eivät mitkään ns. enteet pidä paikkansa. Raskaus on nimittäin edennyt ihan samalla tavalla, mitä esikoisestakin, joka on poika. Sykkeet ovat olleet samat, pahoinvointia on ollut todella vähän, maha on ihan saman muotoinen, minkäänlaista viivaa ei mahaan ole tullut kummastakaan jne. Ja nyt, kun tiedän sukupuolen, niin vauva tuntuu jotenkin läheisemmältä. Jännä juttu. Olen ihan tyytyväinen, että kysyttiin.
Vauvan tarvikkeet ovat vielä laittamatta ja pikkukrääsä ostamatta. Äitiyspakkauskaan ei ole vielä tullut, äitiysrahapäätös tuli viime viikolla. Olen ihan tyytyväinen saamaani korvaukseen, enemmän, mitä esikoisesta, eli ovat todellakin verranneet, että kumpi on minulle suurempi, aiempi äitiyspäiväraha vai 2004 vuoden verotettava tulo.
jostain pitäisi löytää myös Aventin rintapumppuun se valkoinen pyöreä " tiiviste" . Pakkauksessa olleet kaksi ovat niin kuluneet, etteivät pysy paikalla. Netistä olen yrittänyt etsiä, että myytäisiinkö niitä varaosina, mutta en ole löytänyt. Onko kellään tietoa täällä?
Esikoinen nukkuu nyt ensimmäistä kertaa päikkäreitä sisällä sängyssään, jännittää, että miten pitkät päiksyt ottaa. Sänkyä kun ei voi heijata...
Mukavaa viikkoa kaikille!
K&T&pikku-pippuri rv 33+1
Olen jo hankkinut vähän vaaleanpunaisia vaatteita, vaikka eihän noihin ultriin pitäisi luottaa ihan sokeasti.
Kiitos tuosta huumorijutusta, se piti niin paikkaansa. Nauroin hurjana :)
En ole edes muistanut käydä lukemassa teidän juttuja, täällä uudessa kodissa on vielä niin paljon kaikkea kivaa tekemistä. Olen rapsutellut pihalla ja sisustanut sisällä.
Ristiäisistä: En ole koskaan käynyt ko. tilaisuuksissa, joten en tiedä mikä käytäntö on täällä Savossa. Jos saisin kutsun, tuskin menisin sillä tuntuisi hiukan hölmöltä olla ottamassa lasta vastaan seurakuntaan, johon ei itse kuulu :D
Mutta kiva kuulla millaista siellä on, saa ihmetellä kristittyjen outoja tapoja :)
Me ei muuten aioita pitää tälle lapselle nimiäisiä eikä mitään. Kun ei suoraan sanottuna jaksa vaivautua ;)
Esikoiselle sitä vielä kehtasi järjestellä kaikkea kivaa mutta enää ei viitsi. Ilmoitetaan vaan nimi samalla kun ilmoitetaan lapsen syntymästä, vaikkapa tekstiviestillä että " Tyttäremme Viivi Veera Virtanen syntyi tänään 1.10.06 klo 12 ja painaa 3 kg, pituus 50 cm." tai jotenkin näin. Ja siis sukunimemme ei ole Virtanen eikä tytöstä tule Viiviä, tuo oli vain esimerkki. ;)
Käyköön sitten sukulaiset omassa tahdissaan katsomassa vauvaa ja tarjotaan sitten vaaleanpunaisia leivoksia ja keksejä.
Olenko minä tosiaan ainut, joka nukkuu yöt kuin tukki kokonaan heräämättä, ja jolla ei raskaus aiheuta vielä mitään vaivoja? Wau.... Vai pitäisiköhän huolestua :D
-lupicaia ja tytteli rv 35+1 jos nyt oikein muistan
Tänään mulla onneks vähän parempi päivä kuin eilen. Ainakin vielä... Mieheltäkin kysyin kun soitti että onko mulle vihainen... Ei kuulemma ole enkä mäkään sille. Sanoin vaan etten jaksa mitään mykkäkoulua pitää. Välillä on NIIN vaikeeta tää parisuhde ja kaikki muu.
Neuvolassa käytiin poitsun kaa aamulla. Kaikki hyvin, painoa tullu jotain yli 800 g/viikko :o. En jaksa siitä stressata nytte enempää. Jalat on ihan pökkelötukit... Nestettä piisaa. Verenpaine oli hyvä ja vauvan sydänäänet kans. Pissassa leukkarit vaihteeks kolmella plussalla johtuen viikonloppuna päälle painaneeseen tulehdukseen alakerrassa. Sainkin sitten lähetteen labraan ja kävin saman tien. Huomenna saa sitte lääkkeet. Hiivaa kai tai jotain... Vauva kasvaa hyvin. Hemppaa ei mitannu tällä kertaa. Lääkärineuvola tasan kahden viikon päästä.
Joo vaihteeksi huonompi yö täälläkin. On vaan niin outoja nuo sateen ja ukkosen äänet kun ei ole koko kesänä kuulunut :p. Siitä n. puol viidestä asti sitten koiran unta ja sängystä ylös ennen seiskaa laittamaan lapsia kouluu. No ens yönä jos sais nukuttua.
Mäkin kuulen enempi että on pieni masu mulla. Minusta se on kyllä aikasta iso. Ei mun maha koskaan kasvakaan kovin näkyvästi ja silti 3,5 kiloisia on kaik kolme olleet. Muakin välillä ärsyttää ja suututtaa se kommentointi.
Täällä kans vaavin vaatteet viel pesemättä... Ajattelen että pölyyntyvät vaan turhaan kun yliajalle varmaan taasen mennään. Kaipa sitä kerkeää.
Hyvää viikon alkua kaikille!!!
Sanna ja baby 33+6
tänään oiskin neuvola päivä:) jee!
vähän kyllä jännittää tuo paino kun on noussut jo niin reilusti..
vaikka tärkeintähän tietty että vauvalla kaikki hyvin:)
musta tuntuu että masu on pienentynyt,monet sanoo että on jo aikas iso mutta toiset taas että noin pieni vielä... mites muiden masut, millaisia masuja teillä on?
avattaisiinko semmoinen s-posti mihin voisi laittaa masukuvia, ja tietty sitten ihania vauvakuvia kunhan nämä pienet syntyvät?
osaisiko joku tehdä semmoisen? vaikka niin että oman kuvan lähettämällä saisi salasanan postiin,niin ei pääsisi ulkopuoliset kurkkimaan...
taas oli muuten ihan kaamea yö, paikat puutui ja heräilyä kymmenen minsan välein kun ei asentoa löytynyt, nyt jo väsyttää..
ja sitten tietty nuo pojan hampaat valvottavat koko perhettä ja aamulla oli pisutkin tullu vaipasta läpi ja herättiin viiden jälkeen, tiedossa kiva neuvola reissu kun on muutenkin pojan päikkärien aikaan ja nyt vielä herännyt kesken unien..
aatelkaas tytöt että ihan kohta vaihtuu syyskuuksi ja syyskuun jälkeen on MEIDÄN kuukausi!!!
mulla on tullut hirmuinen ikävä vauvaa ja kovasti jo tahtoisin pienen syliin, en tietenkään että ihan vielä syntyisi vaan että olisi jo nopeasti se aika kun voi syntyä, haluan jo tutustua tähän pieneen ihmeeseen!
pitäisi itseä ottaa niskasta kiinni ja ruveta vaan laittamaan vauvan tavaroita valmiiksi, ennenkuin on liian myöhä, ei nimittäin olla laitettu vielä mitään...kääk!
no juu,mutt nyt ei enää onnnistu lapsen lahjominen rauhalliseski viinirypäleillä;) hihii, meen leikkikaveriksi.
hyvää viikonalkua!
fiikuna ja ♥mytty♥rv33+5