Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoita, joilla ei riitä rahat kunnolla ruokaan?

Vierailija
20.08.2014 |

Onko se vain urbaanilegenda, että jotkut opiskelijat menevät kaurapuuro ja hernekeitto linjalla, vai onko oikeasti noin huonossa tilanteessa olevia ihmisiä olemassa? Jos ei tuet ja mahdolliset kesätyöpalkka rahat tai säästöt riitä, niin miksi ei nosta opintolainaa? Jos senkään jälkeen ei pärjää (mikä on kai pääkaupunkiseudulla ainakin ihan mahdollista), niin silloinhan pitäisi saada toimeentulotukea? Itse (ja mun kaverit myös) olen kai onnellisessa asemassa, kun olen asiani sen verran hyvin onnistunut järjestämään, että rahaa riittää siihen ylimääräiseenkin kivaan joskus.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:10"]

"Lainaa ei ole kiva ottaa elämiseen, kun ei ole takeita, että saa töitä valmistumisen jälkeen. Sitten mieluummin kitkuttelee vähemmällä ruualla".

"Kanattaako sitten itseään kouluttaa sellaiselle alalle, jos töiden saanti on todella epävarmaa?"

"Millä alala töiden saanti on varmaa tällä hetkellä?"

Viimeisempään kysymykseen minä haluaisin, myös vastauksen. Plussaa on, jos osaa sanoa, myös että onko tuolla alalla töitä, myös noin viiden -kuuden vuoden kulutta, jolloin mahd. valmistun. - Ai niin ja vaikeutetaan kysymystä vielä hieman lisää, niin että toivon, että keksitte muunkin vastauksen kuin, että lääkäreillä on. Varmastikin niin. Mutta ei meistä kaikista opiskelemaan aloittavista kai ole tarkoitus valmistua ennemmin tai myöhemmin lääkäreitä. Ja toki jonkun vuoden opiskelujen jälkeen haluaisi saada, myös töitä josta saa muutakin kuin "arvokasta kokemusta"          

[/quote]

[/quote]

Itse opiskelen sosiaalityöntekijäksi. Töitä on varmasti tarjolla myös kolmen vuoden päästä, jolloin valmistun. Nyt on kaksi opiskeluvuotta takana ja kovasti jo pyydellään töihin moneenkin paikkaan.

Vierailija
22/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:41"]

Paljonko teillä on vuokra? Minulla miesystävän kanssa keskustassa puoliksi 370e ja siihen vesi ja sähkö n. 20e henkilö. Siitä jää sitten n. 500e muuhun elämiseen, ruoka puoliksi. Hyvin pärjään ainakin itse.

[/quote]

Mulla on 450€ ja asun keskisuuren kaupungin keskustassa. Tällä sijainnilla tää mun vuokra on jopa halpa... Ja yksiö siis kyseessä. Toko kaksiossa on halvempaa asua toisen ihmisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko nämä kelan myöntämät tuet voi olla maksimissaan kuukaudessa (ilman opintolainaosuutta)? terv. Tammikuussa opinnot aloittava.

Vierailija
24/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:41"]

Paljonko teillä on vuokra? Minulla miesystävän kanssa keskustassa puoliksi 370e ja siihen vesi ja sähkö n. 20e henkilö. Siitä jää sitten n. 500e muuhun elämiseen, ruoka puoliksi. Hyvin pärjään ainakin itse.

[/quote]

Sanoit oleellisen asian: Olet parisuhteessa. Suurin osa opiskelijoista on sinkkuja ja yksinasuva maksaa enemmän suhteessa vuokraa kuin pariskunnan puolikas. Kahtena ekana opiskeluvuonna en saanut pk seudulta opiskelijakämppää, maksoin yksiöstä vuokraa Espoon puolella 600e/kk, matkasin bussilla Helsingin yliopistolle (eli 45e/kk menin lippuun). Täysi opistotuki (258e-verot, esim 10% verolla 232e), opiskelijan asumistuki (201 e) ja opintolaina (300e/kk ennen, nyt syksystä lähtien tulee olemaan 400e/KK) olivat yhteensä 733e. Miinusta siitä tuo vuokra ja bussilippu niin näät että paljon ei viivan alle jää. Sossussa kun opiskelija pyyttää rahaa, tulee ties mitä' lisäselvityspyyntöjä ja naurettavia hylkäypäätöksiä, koska elämä on ja sossun tädit palvelee mielummin kaikkia muita kuin opiskelijoita.

Vierailija
25/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla, kaupungin vuokrakämppää olen jonottanut jo pari vuotta ja meille paikallisille ei heru kuin solukämppiä. Asun yksiössä noin 10 km päässä keskustasta, vuokra 600 euroa, lainaa otettu ja viime vuonna hain toimeentulotukea. Parhaimmillaan kuussa oli noin 250 euroa päivässä laskujen jälkeen. Eli alle kympillä pitäisi ruokineen/tekesimineen/ostoksineen pärjätä. Ruoista on helpointa tinkiä. Syön usein yhdestä jauhelihapaketista 4 päivää pakastamalla.

Vierailija
26/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallaan urbaania. monikaan luokkakaverini ei kehdannut hakea toimeentulotukea. itse söin hyvin ja hoidin asiani mallikkaasti, mutta moni kituutteli kun ei vain kehdannut hakea sossusta rahaa. Tietenkään itseä ei ole koskaan kiinnostanut mistä raha tulee.

Vierailija
27/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle riittää 250€ päivässä kevyesti, jos ei lomalla tai viihteellä koko ajan olla ;)

Vierailija
28/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:41"]Paljonko teillä on vuokra? Minulla miesystävän kanssa keskustassa puoliksi 370e ja siihen vesi ja sähkö n. 20e henkilö. Siitä jää sitten n. 500e muuhun elämiseen, ruoka puoliksi. Hyvin pärjään ainakin itse.

[/quote]

Vuokra melkein 500€, sähkö lisäks, vesi kuuluu vuokraan. Yksin on vaikea pärjätä vähillä rahoilla!

Vierailija
29/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljonko teillä on vuokra? Minulla miesystävän kanssa keskustassa puoliksi 370e ja siihen vesi ja sähkö n. 20e henkilö. Siitä jää sitten n. 500e muuhun elämiseen, ruoka puoliksi. Hyvin pärjään ainakin itse."

Sinkkuna maksan vuokraa tällä hetkellä 415€ yksiöstä ja ennakkotiedon mukaan vuokrani nousee syyskuun alussa. - onnistuin sopimaan vuokranantajani kanssa, että vuokran korotus tapahtuu vasta syksyllä kun olen saanut kesällä raavittua hieman rahaa talven pakkasille. Olen iloinen, että vuokranantajani suostui tähän. Toki tied'än, että moni maksaa vuokraa pal-jon enemmän kuin minä. - Toisaalta säästää saattasin, jos yrittäisin saada solukämpän, siitäkin on sekä huonoja että hyviä kokemuksia. Haaveissa siintää, että jostain löytäisin sen oman toisen puoliskoni, vaikka ei se välttämättä taida pienentää kuluja, toki riippuu luonteesta. Mutta kuka lähtisi kanssani poimimaan marjoja ja siemiä? Käyttekö te nälkäiset poimimassa metsästä ilmaista ravintoa. - Kyllä minullakin tulee lähipuiston pihlajia lukuunottamatta metsäänm matkaa useampikin kilomeetri, mutta mitä sitä ei neuvokas opiskelija keksisi   

Vierailija
30/30 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli/on vuokra 350e (alueen halvimmasta päästä oleva kämppä, halvempaa ei löytyisi vaikka etsisi kissojen ja koirien kanssa, soluistakin pyydetään samaa luokkaa). Opintotuki 423e jolla kustansin sähkön (30e) puhelimen+netin (toiset 30e). Loput 12e olisi jäänyt ruokaan. Tosin tartti ostaa vielä joka kuu bussilippu (40e) ja autoa mun oli kanssa pakko pitää koska meillä oli koulusta välillä "työkohteita" jonne julkiset eivät kulkeneet, mutta silti oli pakko mennä maalaamaan kun opettaja pakotti. Lisäksi tein viikonloppuisin siivouskeikkaa jossa oli muutama tunti viikossa, palkkaa kuussa 100e luokkaa.

Opintolainaa oli pakko kuitenkin ottaa, sillä kouluunkin tartti ostaa kirjoja ja ym juttuja. Eli vaikka en olisi pitänyt autoa, olisin silti tarvinnut lainaa. Ruokaan laitoin kuussa max 80e, ja söin ilmaisella koululounaalla niin paljon kun napa veti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi