Nostetaanko vastasyntynyt vauva äidin päälle verisenä?
Kommentit (62)
Normaalisti sujuneessa alatiesynnytyksessä, jossa äiti ja vauva voivat hyvin, vauva nostetaan heti rinnalle ja sitä houkutellaan ottamaan ekat imut rinnasta. Kyllä - töhnäisenä. Itsekin siinä on synnytyksen jäljiltä varsin verisenä, joten eipä tuo vauvan töhnä enää siinä paljoa tunnu. Sitäpaitsi, jos kaikki on mennyt hyvin, siinä on ihan hormonihuuruissa ja sekaisin onnesta.
Meillä vauva ainakin kylvetettiin siinä jossain vaiheessa eli ei annettu olla töhnässä mitään päivää tai paria. Äiti pääsee suihkuun kunhan jaloilleen pääsee ja on ommeltu, jos tarttee. Osastolle mentiin siis ainakin me ihan puhtaina kumpikin. Puhdas sairaalayökkäri päälle ja vauva paidan alle, jotta sai olla ihokontaktissa.
Mitä jos ei imetä, mihin vauva sitten laitetaan? Siltikin paidan alle?
En ole synnyttämässä, mutta voikohan äiti toivoa että vauva pestään ennen syliin antoa? Tai lääritään johonkin pyyhkeeseen eikä lätkäistä suoraan iholle?
Eka kerralla pyyson vähän siistimään ja toisella kerralla vauva nostettiin suoraan haaroista rinnoille...en ehtinyt enkä kehdannut sitte sanoa mitään. En voi sille mitään, mutta kaikki eritteet ja mähnät ällöttää tajuttoman paljon...esikoisen kakkavaippakin taisi jäädä enimmäkseen miehen harteille...poika ymmärsi kakkia isän työvuorojen mukaan :)
Siis tekstissä ei pestä sitä vauvaa? Luulin, että lapsi tarkastetaan tarkkaan, ennenkuin jätetään tunniksi jonnekin paidan alle. Mistä mä tiedän, onko kaikki hyvin!? Tuleeko sitä maitoa sitten ihan heti, että voi siinä jo imettää?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:04"]Siis tekstissä ei pestä sitä vauvaa? Luulin, että lapsi tarkastetaan tarkkaan, ennenkuin jätetään tunniksi jonnekin paidan alle. Mistä mä tiedän, onko kaikki hyvin!? Tuleeko sitä maitoa sitten ihan heti, että voi siinä jo imettää?
[/quote]
Tarkoitin tyksissä.
Nostettiin heti syliin. Eikä ollut edes yhtään verinen.
Kumpikaan vauvoista.
Vauvalle riittää ekaks ihan pari tippaa maitoa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:06"]
Ensin putsataan, puetaan, sitten vasta
[/quote]
Mun vauvat lötkötti pitkään vatsan päällä (napanuora oli lyhyt) kunnes isä katkaisi napanuoran.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:20"]
Näin Tanskassa: http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2153034 (n. kohdassa 20:50)
[/quote]
No kerro nyt, niin ei tarvitse katsoa!
[/quote]
No nyt on uusavuttomuus huipussaan, jos tv-ohjelmatkin pitää referoida. Tosi työlästä klikata linkkiä ja vaan katsella...
[/quote]
Kännykällä vähän hankalaa, itseasiassa mahdotonta :)
Ei ihan selviä muistikuvia. Aika mömmöissä ja hormonihuuruissa tuli oltua. Kyllä se siihen kai rinnalle nostettiin ja napanuoran jälkeen miehelle lämmitettäväksi ja pestäväksi.
Katoin tuon linkin. Kaunis, hellyyttävä ja liikuttava tapahtuma. On se silti vaan karun ja nöyryyttävän näköistä... Näyttää että repee koko nainen pusertaessaan :/
Haavat paranee nopeasti ja toikin oli parin kuukauden jälkeen kuin uusi. Ei hätää!
Mä en olis todellakaan edes halunnut, että vauva olisi viety jonnekin pesulle ennen mun syliin pääsyä. Riittävän pitkä aika ennen lapsen syliin saamista meni siinä, että siirryin jakkaralta sängylle. Kyllähän kätilö ehti vähän vauvaa putsailemaankin siinä välissä. Pyydettiin myös, että sikäli kun meillä on kaikki hyvin saisi istukka syntyä ennen napanuoran katkaisemista ja niin tehtiin. Istukka syntyi kyllä aika pian, mutta vauva jäi vielä pitkäksi aikaa syliin. Mut ommeltiin (siinä kesti kauan) ja vauvaa imetin ennen kuin mentiin rauhassa toivuttuamme molemmat pesulle - minä hoitajan kanssa suihkuun, vauva isänsä ja kätilön avustamana ammeeseen.
Omituista ajatella, että yksikään lapsen saanut suhtautuisi synnytystöhniin inholla ja ajattelisi, että kyllä se lapsi pitää puhtaana syliin saada. Ehkä synnyttämättömän on helppoa äklöillä, mutta sitten kun se oma lapsi on siinä, ei todellakaan mieti mitään veriä tai kinoja tai edes vauvan pissoja tai kakkoja. Jos miettii ja etenkin jos antaa moisen häiritä, niin itse ainakin kyseenalaistan kyseisen henkilön arvomaailman.
Ei nyt millään pahalla, mammat, mutta se paska ei välttämättä ole vauvan.
Jokainen vauva on synnyttyään veressä, limassa, monet omassa ja äidin sonnassa ja lapsenkinassa. Normaalisti enimmät pyyhitään pois samalla kun napanuora katkaistaan ja vauvalle annetaan K-vitamiini. Tässä toimituksessa menee minuutti-pari, sitten lapsi nostetaan vaivihkaa siistittynä äidin rinnalle.
Kaikki kuusi oon saanut samoin tein syliin, jollain niitä on vissiin vähän pyyhkäisty siinä nostettaessa. Ja kaikki kuusi on kyllä kylvetetty/ pesty ennen pukemista. Sormien ja varpaiden määrää on sit laskettu kätilön kanssa yhdessä siinä, kun vauva on sylissä ollut.
Mitkään veret, eritteet tai muut ei ole kertaakaan käyneet edes mielessä sillä hetkellä, vaikka ne niin etukäteen kuin jälkikäteenkin ajateltuina ällöttää. Siinä hetkessä ei vaan voi tajuta muuta kuin sen mytyn (jos nyt oikeastaan edes sitä).
Kokemusta kolmesta eri synnäristä vuosilta 02-14
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:41"]
Ei nyt millään pahalla, mammat, mutta se paska ei välttämättä ole vauvan.
Jokainen vauva on synnyttyään veressä, limassa, monet omassa ja äidin sonnassa ja lapsenkinassa. Normaalisti enimmät pyyhitään pois samalla kun napanuora katkaistaan ja vauvalle annetaan K-vitamiini. Tässä toimituksessa menee minuutti-pari, sitten lapsi nostetaan vaivihkaa siistittynä äidin rinnalle.
[/quote]
Hah, niin kuin aikuisen ja vauvan kakkaa ei erottaisi toisistaan :D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:20"]
Näin Tanskassa: http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2153034 (n. kohdassa 20:50)
[/quote]
No kerro nyt, niin ei tarvitse katsoa!
[/quote]
No nyt on uusavuttomuus huipussaan, jos tv-ohjelmatkin pitää referoida. Tosi työlästä klikata linkkiä ja vaan katsella...
Missä sairaalassa vauvaa ei pestä ensimmäistä kertaa kuin vasta kotiin lähtiessä? Kiinnostaa Suomen erilaiset käytännöt?
Hyi ällöä.