Olen itseni ajanut melko paskaan jamaan, lapsi herää yöllä
parin tunnin välein vähintään itkeen ja ei tyydy ku maitoon. Enkä jaksa muuta tehdä ku hakea sen pullon. Oon ihan paska mamma.
Kommentit (14)
10kk. osakseen tämä johtuu siitä, että lapsi oli jo 8kk kun saatiin alottaa vasta vähänkään paksumpi ruoka, ja selkeästi sitä ennen oli yöllä nälkäinen. nyt ei ole kun saa kiinteitä kunnolla. mutta ei suostu päivällä juomaan paljoakaan maitoa sitten yön lutkuttaa pulloa.
ap
Siis mikä susta tekee paskan? Se että ruokit lapses kun sillä on nälkä??
Meidän lapsi heräsi tuon ikäisenä n. 30 minuutin välein. Kun olin noussut sängystä 27 kertaa häntä rauhoittamaan, en enää jaksanut laskea. Kertoja laskin sen vuoksi, kun neuvolalääkäri toivoi faktaa. Mitään selitystä heräämisille ei koskaan löytynyt. En silti ollut paska äiti. "Se on kehitysvaihe, joka menee ohi" olivat sanat, jotka kuulin usein. Nyt nuo sanat ovat käyneet toteen, lapsella on ikää 5 vuotta ja enää joudun nousemaan lapsen heräilyn vuoksi 1-2 kertaa yössä. Tsemppiä! Muista nukkua silloin kun lapsi nukkuu, muuten et jaksa.
Mitä syötät vauvalle ennen nukkumaanmenoa?
Kiitos tsempeistä. Valitettavasti päivällä en voi nukkua, kun isompi lapsi tahtoo silloin huomiota kun pienempi nukkumassa. Syö illalla kaurapuuroa ja sosessa ja maidon vielä ennen kun alkaa nukkua.
Se tekee minusta paskan, että sitten olen päivisin kärttyinen lapsille kun on niin hirveä väsy päällä jatkuvasti.
ap
Tuttu tilanne ja samassa iässä, meillä oli vaan tissi eikä pullo. Olin niin väsynyt, etten voinut ajatella mitään. Lapsen isä toteutti sitten kesälomallaan unikoulun vesipullon kanssa, mä nukuin toisessa huoneessa. Muutama yö oli vähän levotonta, sitten loppui se tissinhalu. Sen jälkeen öisin heräsi vähemmän ja otti hörpyn vesipullosta itse, meni takaisin nukkumaan. Toimisko teilläkin?
Sun täytyy saada kuule nukkua, se on minusta kaikkein tärkeintä nyt. Anna itsellesi lupa nyt vaikka kuukauden ajan juottaa sitä maitoa lapselle vaikka 5 litraa joka yö, kunhan sä saat nukkua. Laita maitopullot valmiiksi, annan ne lapselle heti kun inahtaa, ja sitten NUKUT!
Sulla on vielä 18 vuotta aikaa opettaa sun lapsi nukkumaan yöt putkeen, mutta sun terveys voi mennä tosi pitkäksi aikaa pilalle, jos et saa nukuttua tarpeeksi. Jos neuvolatäti ei tykkää, älä kerro sille.
Ja sitten sellainen ihan varoitus: meillä oli lapsi, joka vaatimalla vaati juotavaa monta kertaa yössä vielä siinä vaiheessa kun ikää oli melkein kolme. Lapsi meni täysin hysteeriseksi jos ei saanut juotavaa, tyyny oli hiestä likomärkänä, eikä mikään muu auttanut kuin juotava. Ennen kolmatta ikävuottaan häneltä löytyi lisämunuaisesta kasvain, joka aiheutti sen suuren janon, jonka siinä vaiheessa ymmärsimme olevan ihan oikea TODELLA kova jano, joka oli pakko tyydyttää, eikä kyse siis ollut mistään huonoista tavoista tai kiukuttelusta. Eli pointtina oli, että sun pitää kuunnella itseäsikin sitten tässä asiassa ja luottaa vaistoosi, enemmän kuin kehenkään ulkopuoliseen neuvojaan joka ei ole lastasi ikinä tavannut.
Onko lapsella isä?
Mun mielestäni tuo yösyöttäminen pitää saada loppumaan HETI, uni on tärkeää sinulle, jotta jaksat.
Lähde isomman lapsen kanssa pariksi-kolmeksi päiväksi jonnekin, isä toteuttakoon vauvan kanssa lempeän unikoulun. Esim. juuri vettä pullosta, tai sitten ei mitään juotavaa kuin ehkä kerran yössä, vaan tassuttelu uneen ilman palvelua.
Ja kyllä, meillä on toteutettu tämä, ja se oli oikeasti tosi hyvä ratkaisu. En tiedä olisinko enää muuten jaksanut.
Kokeile antaa muutaman päivän ajan iltaisin riisipuuroa kaurapuuron sijaan. Meillä ainakin yöunet paranee aina, kun vaihdan kauran riisiin. En tiiä sit tuleeko kaurasta mahavaivoja vai pitääkö riisi paremmin nälän. Mut eiköhän tuo varmaan heräile ihan vaan tottumuksesta, kun saa maitoa herätessään. Yritä nukuttaa muulla keinoin yöllä, kuin pullolla. (Helpommin sanottu, kuin tehty..) Ja päätä vaikka joku kellon aika, milloin annat maitoa eka kerran. Vaikka neljän viiden aikaan. Luulisi, ettei nälkä sitä ennen ainakaan oikeasti ole..
Täytyy kokeilla riisipuuroa auttaisiko yhtään. :) Joo olen monesti muka päättänyt, että ennen neljää en anna maitoa, mutta sitten kun kesken parhaimpien unien herätetään, eti paljon jaksa ajatella, että venytetään. Vaan menee siitä mistä aita matalin. Veden antamista olen kokeillut, hermostuu vaan.
Isä on, mutta hän uupunut, ja jotenkin tuntuu etten osaa häntä vaatia nyt tässä tilanteessa alkaa lasta huudattaa.
Opeta vesituttipulloon. Sitä voi pitää valmiina sängyssä. Sitten annat juoda vettä yhä vähemmän ja vähemmän, niin että lapsen keho oppii torjumaan janon yöllä. Laitat siis pulloon vähemmän vettä ja sanot lapselle, että ottaa itse sen pullon.
Ala laimentaa maitoa vähitellen vedeksi. Mä tein niin, aluksi lisäsin maitoon vettä ehkä 10-20%, vähitellen lisäsin veden määrää ja vähensin maidon määrää. Lopussa vauva joi pelkkää vettä ja sitten se ei kohta sitä tarvinnutkaan sitä vaan alkoi nukkua yönsä heräilemättä. Tai jos heräsi, tyytyi vesipullon joka oli yöpöydällä valmiina odottamassa.
täytyy kokeilla tuota laimentamista. oletteko kuinka nopeaa laimentanut? jos syö esim. 4 kertaa yössä, joka kerralla laimentanut lisää vai esim. 10% per yö? Te jotka ootte laimentanut maitoa..
ap
Lapsen ikä? Jos on vauva, onko niin iso että voisi syödä velliä illalla?