lihasmassa pienenee vaikka käyn salilla
Mistä ihmeestä johtuu? Nelisen kuukautta sitten aloitin salilla käynnin ja samalla tehtiin kehonkoostumusmittaus. Salilla olen käynyt suunnilleen joka toinen päivä ja aluksi kävin useamminkin.
Lisäksi fillaroin päivittäin työmatkat ja välillä käyn reippailla tunnin kävelylenkeillä.
Paino pudonnut 3,5kg siitä kun aloitin salilla.
Pari päivää sitten tehtiin uusi kehonkoostumusmittaus samalla laitteella kuin silloin neljä kuukautta sitten.
Painoindeksi pudonnut, kehon rasvamäärä pudonnut 2,5%, mutta myös lihasmassa pysynyt tietyillä alueilla samana ja joillain alueilla jopa tippunut.
Miten ihmeessä voi olla mahdollista??? Olenko käynyt täysin turhaan tän neljä kuukautta salilla?
Ensi viikolla tehdään uusi saliohjelma, mutta ohjaaja sanoi että painot olleet tähänkin mennessä ihan ok.
Pituus mulla 173cm ja tällä hetkellä painoa 65kg, painoindeksi 21.
Kommentit (17)
Syötkö tarpeeksi, sisältääkö ruokavalio riittävästi proteiinia ja hiilaria?
Samaan aikaan on hyvin hankala pudottaa rasvaa miinuskaloreilla, kun lihasten kasvattamiseen tarvittais lisäenergiaa... Kumpi sulla on päätavoite? Monesti ensin pudotetaan se rasva ja sitten aletaan lihasmassaa kasvattaa. Joka tapauksessa ruoka-asioistahan tossa on kyse.
painoa en enää halua pudottaa, mutta kiinteytyä haluan.
Saiskos esimerkkejä ruokavalioon...kiitoksia jos joku jaksaisi neuvoa mua :)
Miten pitkää työmatkaa fillaroit?
Itse tein saman mokan aikanani, eli yhdistin lihasmassan kasvatukseen tähtäävää salia (anaerobista) ja pyöräilyä & lenkkeilyä (aerobista) liikuntaa. Silloin kroppasi ei tiedä mitä siltä haluat - maksimisuoritusta parantavaa ja maitohappoja kestävää lihassolujen kokoa VAI lihasten kestävyyttä. Se yrittää jotain siltä väliltä, mutta johtuen ihmisen lajityyppillisistä tarpeista, vaaka kallistuu yleensä kestävyyteen. Luolamiesaikoina oli tärkeämpää jaksaa siirtyä ravinnon perässä ja väsyttää metsästyksessä saalista, kuin olla helvetin lihaksikas bodari.
mulla edestakainen työmatka n13-14km, eli ei kovin pitkä.
Kiinteytyä? Se mikä kropassa on kiinteää, on lihas. Läski löllyy ja lihakset kolisee. Jos sulla oiekasti on jo lihasta niin sen esillesaamiseksi pitää päältä saada rasvaa pois. Tai voit harjoitella ja syödä lihasmassan kasvuun tähdäten, tällöin monesti myös rasvaa tulee jonkin verran lisää. Mutta ei ole erikseen mitään "kiinteytymistä"
Jos sun tavote on kiinteytyä ja saada lihasta : SYÖ. Mä oon 158cm/56kg ja oon ollu tiukimmillani silloi, kun söin melkein 3000 kcal päivässä :D ja kulutan päivässä +-2000 kcal
Syömisestä tuo on kiinni, et syö tarpeeksi.
Ihminen ei ole mikään kone, joten on ihan tavallista että laihtuessa lihasmassakin pienenee hiukan. Sitä voi yrittää välttää syömällä riittävästi proteiinia (väh. 2g/painokilo/päivä) ja tekemällä voimatreeniä muutaman kerran viikossa. Kaikki ylimääräinen aerobinen miinuskaloreilla kuluttaa myös lihasmassaa. Ammattilaisillekin lihasmassan säilyttäminen on haaste, joten ei ole ihme että tavallisille pulliaisille käy noin.
Muinaisille ihmisille rasvakerros oli huomattavasti isoja lihaksia tarpeellisempi vaikeina aikoina. Rasvakerros suojaa nälänhädältä, joten keho käyttää ensisijaisesti ylimääräisetlihakset pois.
Aerobiset pois ja ruokaa naamariin, jos haluat pitää lihasmassan hävikin mahdollisimman pienenä.
Onko taas alotettu tekemään tietämättä yhtään, että mitä oikein ollaan tekemässä?
Millähän laitteella tuo on tehty? Veikkaan että jollakin InBodylla tms. Tulosten omituinen kehitys johtuu ihan vaan siitä, että noilla laitteilla ei todellisuudessa ole mahdollsita mitata kehonkoostumusta kovinkaan tarkasti :) RAHASTUSTA! Tästä kertoo myös se, että saliohjaajasi ei ole osannut kertoa sinulle mitä kiinteytyminen on (roisia lihaskasvua).
Erityisesti jos olet nainen, niin tuloksiin vaikuttaa kilokaupalla missä vaiheessa kuuukautiskiertoa/tai pillerikiertoa olet! Ainoa oikea kehonkoostumusmittaus on kokeneen ammattilaisen suorittama pihtimittaus ja siinäkin selviää vain rasvaprosentti.
Jos harrastat aerobista, niin lisää huomatattavasti ruokaa ja saliohjaajasi antamiin painoihin voit helposti laittaa alkuun vaikka 20 % enemmän kaikkiin!
Mitkä on sun kilomäärät eri liikkeissä? Istuskeletko vain jossakin koneissa, vai eetkö vapailla taljoilla, tangoilla ja käsipainoilla?
Reilusti rautaa tankoon ja lyhyempiä sarjoja.
Onko sun saliohjelma tehty sillä ajatuksella, että laihtuisit? Oliko ruokavalio-ohjeistusta?
Jotta saisit lihasmassaa, ohjelma olis kyllä ihan toisenlainen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:10"]
Mistä ihmeestä johtuu? Nelisen kuukautta sitten aloitin salilla käynnin ja samalla tehtiin kehonkoostumusmittaus. Salilla olen käynyt suunnilleen joka toinen päivä ja aluksi kävin useamminkin. Lisäksi fillaroin päivittäin työmatkat ja välillä käyn reippailla tunnin kävelylenkeillä. Paino pudonnut 3,5kg siitä kun aloitin salilla. Pari päivää sitten tehtiin uusi kehonkoostumusmittaus samalla laitteella kuin silloin neljä kuukautta sitten. Painoindeksi pudonnut, kehon rasvamäärä pudonnut 2,5%, mutta myös lihasmassa pysynyt tietyillä alueilla samana ja joillain alueilla jopa tippunut. Miten ihmeessä voi olla mahdollista??? Olenko käynyt täysin turhaan tän neljä kuukautta salilla? Ensi viikolla tehdään uusi saliohjelma, mutta ohjaaja sanoi että painot olleet tähänkin mennessä ihan ok. Pituus mulla 173cm ja tällä hetkellä painoa 65kg, painoindeksi 21.
[/quote]
Kyllä sitä laihduttaessa / laihtuessa myös lihaksista yleensä lähtee pois EIKÄ pelkästään rasvasta. Aika taitava pitäisi olla jottei niin kävisi.
Ja inbodysta; jos sulle ei sanottu, niin siihen kannattaa mennä aamulla mahdollisimman pienellä aamupalalla ja vähällä nesteytyksellä. Silloin ei huijaa rasvoja alemmaksi. Samoilla taustamuuttujilla joka kerta ja samaan aikaan kuukautiskierrosta.
2,5 % pudotus rasvoissa 3,5 kg:n painossa on mielestäni jopa tosi hyvin. Itselläni on ollut 74 kg/172 cm 23 % rasvat ja 68 kg/172 cm 21 % (eli paljon paremmin sulla)
Mittausvirheet mahdollisia. Tai voit olla sairas, syöpä syö lihakset, anteeksi vain, että kerron.
Minä olen 155cm/54.8kg
Polta rasvaa
&Lisää lihasta.
Et syö tarpeeksi ja oikein. Ruokavalio kuntoon.