Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kokemuksia Vapaaseurakunnasta

Vierailija
19.08.2014 |

Olen pitkään harkinnut menemistä paikallisen vapaaseurakuntaan, mutta en ole vielä "uskaltanut". Kertokaa mulle omia ja kuultuja kokemuksia.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tiedä mitä haluaisit kuulla. Jos haluat kysyä jotain tarkemmin niin voin koettaa vastata. Olen ollut Vapaaseurakunnan jäsen siitälähtien kun tulin uskoon parikymppisenä. Varmaan eri kaupungeissa on vähän erilainen meininki, minä olen ollut kahden eri vapiksen jäsen.

Vierailija
2/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavat sinut luultavasti avosylin vastaan, mutta noissa kaikissa on liian usein niin, että muiden uskoa kytätään enemmän kuin omaa. Toisaalta jollekin voi sopia sellainen tiivis ryhmä.

Itse pidän luterilaisuudesta siksi, kun tuntuu, että saa enemmän toimia oman elämäntilanteen mukaan, eikä tarvitse selitellä, mikset silloin ja silloin ollut jumalanpalveluksessa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni on sellainen kokemus, että siellä ei ollut sellainen olo että pappi on etäinen vaan hän oli ainakin siinä seurakunnassa jossa itse kävin siellä muitten ihmisten seassa tervehtimässä ja jutttelemassa ennen jumalanpalveluksen alkamista. Tai kokoukseksi sitä sanottiin.

Laulut olivat erilaisia vaikka osa tuttuja hengellisiä lauluja, heillä on jokin oma virsikirja.

Siellä ei ollut sellaista säännönmukaista seisomaan nousua tiettyjen jumalanpalveluksen osien kohdalla kuin ev.lut. jumalanpalveluksessa.

Seurakunnan talous perustuu jäsenten kymmenyksiin ja kai muuhun varainkeruuseen, eli jotenkin muistan että rahatilanteesta aina tiedottelivat kokouksissa. Ei siis mitenkään ruinaavasti... ainakaan ulkopuolisia kohtaan.

Kokouksessa saattoi olla saarnan ja laulujen lisäksi ihmisten todistuspuheenvuoroja omasta uskoontulostaan jne.

Esirkoilua oli kokokousen lopussa yleensä, eteen sai mennä rukoiltavaksi ja siellä jotkut joskus kaatuilivatkin. Itsekin kävin rukoiltavana ja koin sen myönteiseksi. Minua ei muutenkaan häirinnyt erilaisuus ihmisten rukoustyyleissä eikä myöskään se että kokoukset eivät olleet tietyn kaavan mukaisia. 

Ihmisläheinen tunnelma siellä oli. Varmaan sielläkin seurakunnassa on omat hikipinko-uskovaisensa mutta tavallisia ihmisiä näytti suurin osa olevan.

Vierailija
4/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:23"]

En nyt oikein tiedä mitä haluaisit kuulla. Jos haluat kysyä jotain tarkemmin niin voin koettaa vastata. Olen ollut Vapaaseurakunnan jäsen siitälähtien kun tulin uskoon parikymppisenä. Varmaan eri kaupungeissa on vähän erilainen meininki, minä olen ollut kahden eri vapiksen jäsen.

[/quote]

Olen itsekkin parikymppinen ja mietin juuri sitä, että mitä ajatellaan jos menen sinne ja en ole uskossa. Onko siellä käynti säännöllisesti miten tärkeää, koska opiskelen ja en välttämättä jokaiseen palvelukseen pääse/jaksa mennä. Eniten pelottaa että ihmiset tuomitsevat, mutta se huoli ei suoranaisesti liity vain tähän seurakuntaan vaan ihan yleinen pelko.

AP

Vierailija
5/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ aika samanlaisia kokemuksia minulla. Ihan perus seurakuntameininkiä. Tämän paikkakunnan vapiksessa käy ihmisiä laidasta laitaan; vanhoja, nuoria, menestyviä ja "kadun miehiä". Koen sen tosi myönteisenä että me erilaiset ihmiset mahdumme kaikki saman katon alle palvelemaan toisiamme ja ennen kaikkea Jumalaa.

Vierailija
6/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:23"]

[/quote]

Olen itsekkin parikymppinen ja mietin juuri sitä, että mitä ajatellaan jos menen sinne ja en ole uskossa. Onko siellä käynti säännöllisesti miten tärkeää, koska opiskelen ja en välttämättä jokaiseen palvelukseen pääse/jaksa mennä. Eniten pelottaa että ihmiset tuomitsevat, mutta se huoli ei suoranaisesti liity vain tähän seurakuntaan vaan ihan yleinen pelko.

AP

[/quote]

Ei siellä tarvitse säännöllisesti käydä. Saattavat toki kutsua sinua esim. raamattupiiriin tai johonkin nuorten aikuisten toimintaan.

Itse en siellä kokenut painostavana enkä arvostelevana sosiaalista ilmapiiriä, vaan vapaana ja ystävällisenä. En vaan ole jaksanut käydä missään seurakunnissa enää vuosiin, kun tuntuu että tarvitsen enemmän yksinäisyyttä. 4

Vierailija
7/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaseurakunta on paradoksi, kaikkea muuta kuin vapaa. Ahdistava, tunkkainen, häiriintynyt paikka, jossa manipuloidaan ja turmellaan ihmisten mielenterveys.

Vierailija
8/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnan kauneimmat naiset ♥

Vierailija
9/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:23"]

[/quote]

AP

[/quote]

Eipä minulta kukaan kysynyt olenko uskossa vai en. Minulla oli jotenkin tosi negatiivinen kuva uskovista. Olen uskovasta kodista, mutta en koskaan tehnyt sitä henkilökohtaista ratkaisua lähteä seuraamaan Jeesusta. Minulla meni aika lujaa ja lopulta en oikeastaan jaksanut edes elää. Löysinpä sitten itseni kirkon takapenkistä istumasta ja elämäni teki täyskäännöksen. Yllätyin todella kuinka avoimia ihmiset siellä oli minua kohtaan. Aina olen kokenut olevani jotenkin vääränlainen ja outo. Varmaan ensimmäistä kertaa tuntui, ettei kukaan kiinnittänyt huomiota outouteeni vaan olin siellä kuin kuka tahansa. Jännitin ihan kamalasti seurakuntaan menemistä, mutta olen iloinen että uskalsin mennä. Ihan tavallisia ihmisiä me seurakuntalaiset ollaan, ei mitään sädekehiä kiillottavia pyhimyksiä :D T. 2

Vierailija
10/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:19"]Olen pitkään harkinnut menemistä paikallisen vapaaseurakuntaan, mutta en ole vielä "uskaltanut". Kertokaa mulle omia ja kuultuja kokemuksia.

[/quote] ihan jees. Teologian kanssa ei niin tiukka kuin luterilainen

Vierailija
11/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:23"]

[/quote]

AP

[/quote] meitä uskovaisia on moneen junaan

Vierailija
12/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

AP

[/quote] meitä uskovaisia on moneen junaan

Vierailija
13/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vapaakirkossa suhtaudutaan päihteisiin? Alkoholi ja huumeet nyt eivät varmaan suotavia ole, mutta entä esim. tupakointi?

Vierailija
14/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:50"]Miten vapaakirkossa suhtaudutaan päihteisiin? Alkoholi ja huumeet nyt eivät varmaan suotavia ole, mutta entä esim. tupakointi?

[/quote]

No jos alat sisällä polttamaan niin voi tulla sanomista. Muuten tuskin kukaan tulee puuttumaan.

Vierailija
15/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan sisällä= seurakunnan tilaisuuksissa

Vierailija
16/19 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista päihteistä: en puhu nyt minkään kirkkokunnan edustajana vaan ihan tavallisena uskovana. Mitkään riippuvuudet eivät ole ihmiselle hyväksi. Jumala on kuitenkin anatanut meille tän elämän ja ihmisen pitäisi elää tätä elämää niin ette turmele itseään. En kuitenkaan usko että.mistään seurakunnasta tullaan ajamaan pois esim. sen takia että on riippuvainen tupakasta (tai jos niin käy niin on kyllä aika outo seurakunta) Esim. käyhän telttakokouksissa (ja välillä seurakunnassakin) ihan selkeesti humaltuneita ihmisiä eikä kyllä ketään ole mun nähden käännytetty pois. Jokaisella meistä (myös uskovilla) on elämässä omat ongelmansa ja kamppailunsa oli se sitten tupakka, alkoholi, joku sairaus, taloushuolet ym. Ei Jumala halua että me tuomitaan ketään niiden ongelmien takia.vaan päinvastoin seistään rinnalla ja koetetaan auttaa.

Vierailija
17/19 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt paljonkin eri srk:ssa. Sain uskonlahjan kotonani. Jotkut kysyvät uskostani, kerron siitä, en häpeä Jeesus Kristusta, kirkossa käyneistä tykkään, kun saa olla vaan. Vapaissa suunissa käyn myös, jotkut kyselleet, kerron. Sain uskon lahjan 1975. Sanoin: jos sinulle vankila kundi kelpaa, kai minäkin, tässä olen Jeesus Kristus. Kelpasi. Usko on upea lahja. Luen Raamattua kotona. 

Vierailija
18/19 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kiinnostaisi liittyä, mutta kuinka paljon noissa sitten kytätään muiden tekemisiä? 

Vierailija
19/19 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin 15 000 Vapaakirkon uskonnollista yhdyskunta jäsentä Suomessa.