Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunkäyntiavustaja vs. koulunkäynnin ohjaaja

Vierailija
19.08.2014 |

Ai, että mua korpeaa tällanen nimikkeillä kikkailu. Se on aivan sama, millä nimellä sitä henkilöä siellä luokassa kutsutaan, kunhan hän tekee työnsä hyvin. Tänään viimeksi eräs loukkantui, kun kutsuin häntä avustajaksi...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toimin koulunkäyntiavustajana/tai uusitun ammattinimikkeen mukaan ohjaajana. Olen koulutukseltani erityisopettaja. Työni loppui ammatillisella puolella YT:n takia. Niin, on varaa haaskata ammatti-ihmisiä. Joissakin kouluissa, taustaani tietämättä, on avustajaa pidetty tyhmänä ja yksinkertaisena ääliönä, Eräässä koulussa opettaja ei puhunut minulle. Olin luokassa olematta yhtään yhtään mitään.

Olenkin yrittänyt hakea opettajan sijaisuuksia, minulle on tullut tiimalasi täyteen avustajan hommista.

Vierailija
22/37 |
07.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ohjaaja on tasavertainen työpari opettajan kanssa, miksi hänelä on niin vähäinen koulutus ja surkea palkka opettajaan verrattuna?

Opettaja on vastuussa siitä, mitä oppitunneilla tapahtuu: hän suunnittelee, opettaa, ohjaa ja arvioi. Koulunkäynninohjaaja ( joita on joka lähtöön koulutustaustaltaan) tulee vain tunnille ja auttaa/ ohjaa oppilaita oman aktiivisuutensa ja taitonsa mukaan. Välillä tunne, että avustaja on yksi oppilas lisää, jota opettajan pitää koko ajan ohjeistaa toimimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin maaseudulla kouluavustajat pannaan opettamaan oppilaita YKSIN toiseen tilaan; yhdysluokkakoot niin suuria,niin ope saa paremmin/rauhas opettaa, kun avustaja "ohjaa" toisessa tilassa... ei ne ainakaan maalla ole todellakaan jonkun yksittäisen erityisoppilaan apuna, vaan 2.opena, mutta huonommalla palkalla ja ovat olevinaan niin opettajia... täällä jonkun mukaan jopa esimiehen sijainen, kun esimies poissa. HAH-HAH.

Vierailija
24/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ohjaaja on tasavertainen työpari opettajan kanssa, miksi hänelä on niin vähäinen koulutus ja surkea palkka opettajaan verrattuna?

Surkea on suhteellista. Vastavalmistunut ope saa 2550 ja vasta valmistunut kko saa 1950 meidän kunnassa. Open vastuu ja työ ei pääty klo 15.30, kuten avustajilla (anteeksi ohjaajilla), vaan ope suunnittelee, palaveroi, vastailee vanhempien puheluihin ja viesteihin ilta-aikaankin. Moni ope tekee suunnittelu- ja valmistelutyötä sunnuntainakin tulevaa viikkoa varten. Ohjaajana voin itse viettää viikonloppuni ajattelematta kouluasioita.

Toki palkkakehitys on opeilla parempi. Oma palkkani on huipussaan kaikilla vuosilisillä noin 2100 ja opeilla noin 3300. Tämän lisäksi opet saavat usein erityistehtäviä ja lisätunteja, jotka nostavat palkkaa. Itse voin pitää kerhoa, eli voin näin saada 100 euroa kuussa lisää. Tästäkään huolimatta en ole palkkakateellinen opeille.

Ja mitä nimikkeisiin tulee, niin useimmiten lapset kutsuvat opeja ja avustajia nimiltä, mutta välillä minuakin kutsutaan opeksi ja jopa äidiksi. Lapset saattavat kutsua myös miesopettajaa välillä äidiksi. Onneksi meidän koulussa ei olla tittelinkipeitä ja itse käytän itsestäni helpompaa avustaja-nimikettä. Suloisin, mihin olen törmännyt, oli oppilaiden kortissa: "maailman parhaalle apu-opelle".

Vierailija
25/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkea on suhteellista. Vastavalmistunut ope saa 2550 ja vasta valmistunut kko saa 1950 meidän kunnassa. Open vastuu ja työ ei pääty klo 15.30, kuten avustajilla (anteeksi ohjaajilla), vaan ope suunnittelee, palaveroi, vastailee vanhempien puheluihin ja viesteihin ilta-aikaankin. Moni ope tekee suunnittelu- ja valmistelutyötä sunnuntainakin tulevaa viikkoa varten. Ohjaajana voin itse viettää viikonloppuni ajattelematta kouluasioita.

Toki palkkakehitys on opeilla parempi. Oma palkkani on huipussaan kaikilla vuosilisillä noin 2100 ja opeilla noin 3300. Tämän lisäksi opet saavat usein erityistehtäviä ja lisätunteja, jotka nostavat palkkaa. Itse voin pitää kerhoa, eli voin näin saada 100 euroa kuussa lisää. Tästäkään huolimatta en ole palkkakateellinen opeille.

Ja mitä nimikkeisiin tulee, niin useimmiten lapset kutsuvat opeja ja avustajia nimiltä, mutta välillä minuakin kutsutaan opeksi ja jopa äidiksi. Lapset saattavat kutsua myös miesopettajaa välillä äidiksi. Onneksi meidän koulussa ei olla tittelinkipeitä ja itse käytän itsestäni helpompaa avustaja-nimikettä. Suloisin, mihin olen törmännyt, oli oppilaiden kortissa: "maailman parhaalle apu-opelle".

Teillä on outo kunta. Meillä koulunkäynnin ohjaaja saa 1860 ja uudet opet vähintäänkin 3000 euroa. Ja ihan samaa hommaa tehdään, opettaja yleensä aloittaa tunnin kertomalla aoheen, mutta siis suurin osa tunnista me molemmat neuvotaan oppilaita. Paitsi ope lähtee kotiin klo 12 tai 13. Minä jään lasten kanssa klo 16 asti. Eli ohjaajille kuuluisi vähintäänkin sama palkka kuin opettajille, kun tehdään enemmän töitäkin. Ja ope saa ilmaiset lomat, mulla meni hiihtolomaankin 5 lomapäivää.

Vierailija
26/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani on koulunkäynnin ohjaajana 2020 e, mutta olen koulutukseltani lähihoitaja ja työskentelen erityisluokassa.

Vierailija
27/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä koulunkäyntiavustajana (sillä nimikkeellä minut on palkattu) ja kutsun itseäni sillä nimellä ja avustajaksi kutsuvat muutkin minua koulussa. Oppilaille olen tosin yleensä ope. Ei erityisemmin kiinnosta sanotaanko avustajaksi, ohjaajaksi, apuopeksi vai miksi kun ei se tehtäviin vaikuta.

Vierailija
28/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeesti avustajat/ohjaajat ovat lapsia varten, ei opettajien juoksupoikia.

Vierailija
29/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettimässä alan vaihtoa ja olen ajatellut koulunkäynnin ohjaajaa. Mikä koulutus oli parasta käydä (esim. lähihoitaja vai koulunkäynnin ohjaajan tutkinto) ja onko alalla hyvät työllisyysnäkymät? Sopiiko työ rauhallisemmalle ja ujommalle ihmiselle, joka kuitenkin pärjää ihmisten kanssa? 

Vierailija
30/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan ohjaaja aiheuttaa työrauhahäiriötä kun flirttailee yläkoulupojille.

T.ope

Vierailija
31/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä kysyvälle vastaan, että hyvä koulutus tähän ammattiin on koulunkäynninohjaajan ammattitutkinto. Työssä ei ollenkaan haittaa oma rauhallisuus tai ujous. Ohjattavat lapset ovat usein levottomia ja ohjaajan rauhallinen käytös toimii myös lasta rauhoittavana tekijänä. Työllisyysnäkymät ovat hyvin kuntakohtaisia.

Vierailija
32/37 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työstä kysyvälle vastaan, että hyvä koulutus tähän ammattiin on koulunkäynninohjaajan ammattitutkinto. Työssä ei ollenkaan haittaa oma rauhallisuus tai ujous. Ohjattavat lapset ovat usein levottomia ja ohjaajan rauhallinen käytös toimii myös lasta rauhoittavana tekijänä. Työllisyysnäkymät ovat hyvin kuntakohtaisia.

Työllisyysnäkymiin vaikuttaa paljon myös sukupuoli. Tuttu mies oli valmistumassa koulunkäyntiavustajaksi, kun häneen oli otettu jo kolmesta koulusta yhteyttä, että pääsetkö töihin meille.

Vierailija
33/37 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:08"]Jos ohjaaja on tasavertainen työpari opettajan kanssa, miksi hänelä on niin vähäinen koulutus ja surkea palkka opettajaan verrattuna?

Ei kai kko:n vika ole? Palkkaus siis. Minun luokassani olevalla ohjaajalla on muuten lähihoitajan koulutus, plus hän on magnan ylioppilas. On myös sijaistanut minua useasti.

Erit.opet.

No ei kai sinne herraisä sellaista otettaisi, joka ei ole ylioppilas!

Vierailija
34/37 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:08"]Jos ohjaaja on tasavertainen työpari opettajan kanssa, miksi hänelä on niin vähäinen koulutus ja surkea palkka opettajaan verrattuna?

Ei kai kko:n vika ole? Palkkaus siis. Minun luokassani olevalla ohjaajalla on muuten lähihoitajan koulutus, plus hän on magnan ylioppilas. On myös sijaistanut minua useasti.

Erit.opet.

Ei koulunkäynninohjaaja/avustajaksi pääseminen ylioppilastutkintoa vaadi

Vierailija
35/37 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erit.opet.

Et voi olla tosissasi. Siinähän ollaan lasten kanssa tekemisissä kouluympäristössä. Ei sinne mitään amiksia oteta.

Vierailija
36/37 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erit.opet.

Et voi olla tosissasi. Siinähän ollaan lasten kanssa tekemisissä kouluympäristössä. Ei sinne mitään amiksia oteta.

Kyllä olen tosissani. Itse olin tuossa työssä työkkärin ohjaamana vasta valmistuneena lähihoitajana suuntautuminen lapset ja nuoret. Ikää 18v silloin eikä todellakaan ole ylioppilastutkintoa.

Täällä päin tuntuu olevan tuossa työssä paljon vanhempia naisia joista suurimmalta osalta puuttuu varmasti ylioppilastutkinto.

Vierailija
37/37 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaus johtuu siitä että ohjaajat tekevät työtä juuri silloin kun oppilaat paikalla. Ohjaajat ovat siis pääasiassa osa-aikaisia. Tuntipalkka on 14€ eli jos tekisi kokoaikaisesti pääsisi jo hyville liksoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi