Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulunkäyntiavustaja vs. koulunkäynnin ohjaaja

Vierailija
19.08.2014 |

Ai, että mua korpeaa tällanen nimikkeillä kikkailu. Se on aivan sama, millä nimellä sitä henkilöä siellä luokassa kutsutaan, kunhan hän tekee työnsä hyvin. Tänään viimeksi eräs loukkantui, kun kutsuin häntä avustajaksi...

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se kumma kun eri ammattinimikkeet on olemassa. Ei kai se nyt niin nuukaa ole millä ammattitittelillä kutakin kutsutaan, turhia myös kaikki työehtosopimukset sun muut joissa puhutaan eri ammattinimikkeistä ja niiden velvoitteista/oikeuksista.

Vierailija
2/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:16"]

Ai, että mua korpeaa tällanen nimikkeillä kikkailu. Se on aivan sama, millä nimellä sitä henkilöä siellä luokassa kutsutaan, kunhan hän tekee työnsä hyvin. Tänään viimeksi eräs loukkantui, kun kutsuin häntä avustajaksi...

[/quote]

Kyllä ne open avustajia siellä luokassa on, ihan tittelistä riippumatta. Hassua tuollaisesta loukkaantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä pienestä loukkaantui!

Vierailija
4/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku selventää mulle, mitä eroa on kouulunkäyntiavustajalla ja koulunkäynnin ohjaajalla?

Ja en jaksa KVG:sta...

Vierailija
5/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:16"]

[/quote]

Kyllä ne open avustajia siellä luokassa on, ihan tittelistä riippumatta. Hassua tuollaisesta loukkaantua.

[/quote]

Eivät. Vaan koulunkäynnin ohjaajia. Ja eivät avusta/ohjaa opea, vaan ovat oppilaan apuna

Erit.opet.

Vierailija
6/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:38"]Voisko joku selventää mulle, mitä eroa on kouulunkäyntiavustajalla ja koulunkäynnin ohjaajalla?

Ja en jaksa KVG:sta...

[/quote]

Nimike muuttui. Koulutus on sama. Muistutan silti. Että ohjaajat ohjaavat lasta koulussa. Eivät ole mitään "open apulaisia"

Itse ope luokassa, missä on ohjaaja myös tasavertaisena työparina.

Vierailija
7/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynnin ohjaaja hoitaa vähän niinkuin esimiehen paikkaa ja hoitaa esim kuljetuksiin jne liittyvät asiat, usein oppilaiden kouluaikaseurannan, työntekijöiden palavereiden ajat, työntekijöiden vuorolistat jne. Saa enemmän palkkaa kuin kouluhoitaja, joka avustaa erityisopea luokassa. Heitä useita luokassa ja oppilaat tarvitsevat hoidollista huolenpitoa kuten lääkkeet, vaikeat sairaudet, erityisruokailut esim letkuruokinta, kuntoutus.. Saa enemmän palkkaa kuin koulunkäyntiavustaja joka avustaa oppilasta koulunkäynnissä.

Vierailija
8/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen. Ei koulunkäyntiavustaja tai koulunkäynnin ohjaaja ole opettajan avustaja, vaan oppilaiden.

Itse olen erityisluokassa koulunkäyntiavustaja. Tai ohjaaja. En loukkaannu kyllä siitä, vaikka minua sanotaan avustajaksi.

Vierailija
9/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:45"]Koulunkäynnin ohjaaja hoitaa vähän niinkuin esimiehen paikkaa ja hoitaa esim kuljetuksiin jne liittyvät asiat, usein oppilaiden kouluaikaseurannan, työntekijöiden palavereiden ajat, työntekijöiden vuorolistat jne. Saa enemmän palkkaa kuin kouluhoitaja, joka avustaa erityisopea luokassa. Heitä useita luokassa ja oppilaat tarvitsevat hoidollista huolenpitoa kuten lääkkeet, vaikeat sairaudet, erityisruokailut esim letkuruokinta, kuntoutus.. Saa enemmän palkkaa kuin koulunkäyntiavustaja joka avustaa oppilasta koulunkäynnissä.

[/quote]

Täyttä soopaa

Vierailija
10/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:46"]Hetkinen. Ei koulunkäyntiavustaja tai koulunkäynnin ohjaaja ole opettajan avustaja, vaan oppilaiden.

Itse olen erityisluokassa koulunkäyntiavustaja. Tai ohjaaja. En loukkaannu kyllä siitä, vaikka minua sanotaan avustajaksi.

[/quote]

Alapeukutin vahingossa :(

Vierailija
11/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia. Nimikkeet vaan muuttui. Olen oppilaita varten. Mut autan myös opettajaa tarvittaessa.

Ja mua kutsutaan etunimellä, avustajaksi, varaopeksi, apuopeksi jne.

Vierailija
12/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein opet kyllä kutsuu tämän henkilön apuun ja tämä henkilö avustaa sillä tavalla kuin ope pyytää.

Terv. yksi joka on tällaisena avustajana ollut, eikä ollenkaan loukkaannu että häntä avustajaksi kutsutaan.

Vierailija
13/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:45"]

Koulunkäynnin ohjaaja hoitaa vähän niinkuin esimiehen paikkaa ja hoitaa esim kuljetuksiin jne liittyvät asiat, usein oppilaiden kouluaikaseurannan, työntekijöiden palavereiden ajat, työntekijöiden vuorolistat jne. Saa enemmän palkkaa kuin kouluhoitaja, joka avustaa erityisopea luokassa. Heitä useita luokassa ja oppilaat tarvitsevat hoidollista huolenpitoa kuten lääkkeet, vaikeat sairaudet, erityisruokailut esim letkuruokinta, kuntoutus.. Saa enemmän palkkaa kuin koulunkäyntiavustaja joka avustaa oppilasta koulunkäynnissä.

[/quote]

Ai koulunkäynnin ohjaajat on opettajien esimiehiä? uutta tietoa minulle.

Vierailija
14/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ohjaaja on tasavertainen työpari opettajan kanssa, miksi hänelä on niin vähäinen koulutus ja surkea palkka opettajaan verrattuna?

Vierailija
15/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:08"]Jos ohjaaja on tasavertainen työpari opettajan kanssa, miksi hänelä on niin vähäinen koulutus ja surkea palkka opettajaan verrattuna?

[/quote]

Ei kai kko:n vika ole? Palkkaus siis. Minun luokassani olevalla ohjaajalla on muuten lähihoitajan koulutus, plus hän on magnan ylioppilas. On myös sijaistanut minua useasti.

Erit.opet.

Vierailija
16/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:45"]

[/quote]

[/quote]

Ei opettajien, vaan hoitajien. Siinä oprn ja hoitajan välimaastossa. Yleensä sosionomi koulutuksen käynyt.

Koulunkäyntiavustajia normaalikouluissa pirnemmällä palkalla, hoitajia erityiskouluissa hoitajan palkalla (siis sama kuin sairaalassa, vanhainkodissa jne palkka).

Täyttä soopaa varmaam sille jolle asia on hankala ymmärtää. Yhtä sama homma kuin tj, tradenomi ja merkonomi.

Vierailija
17/37 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:45"]

[/quote]

[/quote]

Ei opettajien, vaan hoitajien. Siinä oprn ja hoitajan välimaastossa. Yleensä sosionomi koulutuksen käynyt.

Koulunkäyntiavustajia normaalikouluissa pirnemmällä palkalla, hoitajia erityiskouluissa hoitajan palkalla (siis sama kuin sairaalassa, vanhainkodissa jne palkka).

Täyttä soopaa varmaam sille jolle asia on hankala ymmärtää. Yhtä sama homma kuin tj, tradenomi ja merkonomi.

[/quote]

Ja sori kirjotusvirheet, puhelin on kakkapää.

Vierailija
18/37 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ammattin nimikke on jokaiselle tärkeä ja siksi esim. rakennus miestä ei kutsuttaan nimikkeellä ”putkimies”, näin yksinkertaista se on!

Vierailija
19/37 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vertaisin opettaja-koulunkäynninohjaaja työparia päiväkodin lastentarhanopettaja-lastenhoitaja kuvioon. Kummallakin omat hommat, mutta yhteistyössä toimitaan.

Itse työskentelen ohjaajana autismiluokassa. Työni on nimenomaan oppilaiden ohjaamista. En muista koskaan avustaneeni opettajaa. Huolehdin myös lasten lääkityksestä. Ammatiltani olen lähihoitaja.

On totta, että tuo avustaja kuulostaa nykyään aika hassulta. Oppilasta ei avusteta vaan ohjataan. Tarkoitus on saada oppilaat kasvamaan itsenäisiksi aikuisiksi.

Vierailija
20/37 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityispuolella myös minä työskentelen. Opettajalla ja minulla on omat tehtävät. Hän vastaa opettamisesta, minä taas ohjaamisesta ja lääkityksestä. Lääkitys on iso asia ja opettaja arvostaa erittäin paljon tietämystäni lääkehoidosta. Hänellä kun ei ole koulutusta eikä valtuuksia lääkehoitoon. Opettajaa en ole avustanut kertaakaan.

Tiedän kyllä, että parikymmentä vuotta sitten silloisen avustajan tehtäviin kuului esimerkiksi opettajalle papereiden tulostaminen. Mutta ei enää.

Kaikki ammatit ovat arvokkaita ja niihin kuuluu oma arvokas työnkuva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä