Saisinko viisaammilta vinkkejä säästämisen aloittamiseen?
Ensin olin vuosia hyvin pienipalkkainen, sitten jatkoin opiskelua ja opintojen ohella työskentelylläkin sain vain kuitattua pakollisia kuluja ja maksuja. Nyt olen valmistunut ja aloitan ensimmäisessä ok- palkkaisessa työssäni.
Enkä tiedä yhtään mitä tuolle rahalle kannattaisi edes tehdä. Joo, maksaa opintolainat sun muut pois, mutta mitä sen lisäksi?
Olen vuosikausia kituuttanut noin 500 eurolla kuukaudessa ja nyt (brutto)tulot ovat yli 3000 euroa tuota enemmän ja pelkään, että elämiskuluni nousevat samassa suhteessa, enkä saa mitään talteen, jos en heti orientoidu siihen.
Mikä olisi siis turvallinen ja helppo tapa aloittaa säästäminen?
Kommentit (6)
Laitat automaattisesti menemään esim 500/kk kuluttomaan indeksirahastoon. Kysy omasta pankista tai avaa tili esim Nordnettiin. Helppoa ja kätevää ja säästöt karttuu itsestään.
Tuossa olikin tosi hyviä neuvoja. Aluksi kannattaa säästää pahanpäivänvara vaikka niin, että osa säästöstä menee siihen ja osa rahastoon. Minulla pahanpäivänvara on ihan tavallisella säästötilillä ja sieltä voin ottaa rahaa tarpeen vaatiessa. Maksan rahan sinne takaisin seuraavasta tilistä ottoa suurempana. Muuten raha on tarkoitettu tilanteisiin, jossa palkkaa ei tule kuten työttömyyden ja pitkän sairasloman ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aloitat ensin vaikka asennoitumalla siten että se säästettävä summa on lasku joka pitää maksaa kuukausittain. Olkoon se vaikka 500€. Heti palkkapäivänä siirrät sen summan toiselle tilille. Hyvä jos olis toisessa pankissa eikä tilille ole pankkikorttia, siirrossa kestää sitten hetken ennen kuin saat sen käyttöösi. Kun tämän tavan olet oppinut ja saanut säästöön mukavan puskurin, siirryt rahastoihin. Tee budjetti muutenkin, kaikki menot listattuna, ja huomaat että säästöön voi jäädä paljon enemmänkin joka kuukausi.
Hyviä ehdotuksia. Tuon lasku-ajattelutavan lisäksi voisin myös asennoitua siihen, että kaikki bonukset ovat nimenomaan bonuksia, eivätkä varsinaista käyttörahaa ja voisin siirtää nekin saman tein aina syrjään.
Hassu juttu, mutta en vain yhtään hahmota, että minkä verran oikeasti tarvitsen käyttörahaa kuussa kun nyt olen elänyt aivan nollabudjetilla tai velaksi. En ole käynyt kampaajalla kolmeen vuoteen, enkä ole vuosiin ostanut ainuttakaan vaatekappaletta, kaikki meikit ovat vanhentuneita, en ole voinut ostaa lääkkeitänikään kuin joskus ja jouluna ja kuljen kotona ryysyissä, varjellen käyttövaatteita jne. Eli en tiedä ollenkaan mikä on ns. terve ja normaali kulutustaso ja pelkään, että asetan sen liian korkeaksi.
-ap
Itse aloitin säästämään ASP-tiliä heti töihin päästyäni. Jos rahaa jäi vielä yli, maksoin opintolainaa pois etuajassa. Opintolaina loppui samaan aikaan kun ASP tuli täyteen. Asuntolainan ja vastikkeen maksamisessa oli sitten ihan tarpeeksi "säästämistä".
Kun pelivaraa jälleen syntyi, ostin 100% lainalla sijoitusasunnon. Sitten toisen ja lopulta indeksirahastoja. Kaikki tämä kuitenkin vei pitkän tovin, koska halusin myös nauttia elämästä, enkä vain säästää ja sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitat ensin vaikka asennoitumalla siten että se säästettävä summa on lasku joka pitää maksaa kuukausittain. Olkoon se vaikka 500€. Heti palkkapäivänä siirrät sen summan toiselle tilille. Hyvä jos olis toisessa pankissa eikä tilille ole pankkikorttia, siirrossa kestää sitten hetken ennen kuin saat sen käyttöösi. Kun tämän tavan olet oppinut ja saanut säästöön mukavan puskurin, siirryt rahastoihin. Tee budjetti muutenkin, kaikki menot listattuna, ja huomaat että säästöön voi jäädä paljon enemmänkin joka kuukausi.
Hyviä ehdotuksia. Tuon lasku-ajattelutavan lisäksi voisin myös asennoitua siihen, että kaikki bonukset ovat nimenomaan bonuksia, eivätkä varsinaista käyttörahaa ja voisin siirtää nekin saman tein aina syrjään.
Hassu juttu, mutta en vain yhtään hahmota, että minkä verran oikeasti tarvitsen käyttörahaa kuussa kun nyt olen elänyt aivan nollabudjetilla tai velaksi. En ole käynyt kampaajalla kolmeen vuoteen, enkä ole vuosiin ostanut ainuttakaan vaatekappaletta, kaikki meikit ovat vanhentuneita, en ole voinut ostaa lääkkeitänikään kuin joskus ja jouluna ja kuljen kotona ryysyissä, varjellen käyttövaatteita jne. Eli en tiedä ollenkaan mikä on ns. terve ja normaali kulutustaso ja pelkään, että asetan sen liian korkeaksi.
-ap
Minä ajattelin, kun siirryin opiskelusta töihin, että saan helposti rahaa säästöön kun elän vain samalla tavalla kuin ennenkin. Ajattelin laittavani kaiken opintotuen määrän ylittävän palkan säästöön... No, ei siinä ihan niin käynyt :)
Sitten kun rahaa on niin sitä on helppo käyttää ja jos on tottunut kitumaan ja elämään kädestä suuhun niin helposti kuluttaa tilin tyhjäksi vaikka siellä yhtäkkiä onkin moninkertainen määrä rahaa.
Mutta koska olet pystynyt elämään tuolla summalla tähänkin asti etkä ole sortunut pikavippeihin tai kerännyt suuria luottokorttivelkoja, sinulla on erinomaiset edellytykset säästämiseen. Täältä tuli jo hyviä vinkkejä, mutta paras on tuo että siirrät heti osan palkasta säästöön ja unohdat sen vaan sinne.
Päätä budjetti ja siirrä loput säästöön. Jos päättäisit nyt budjetoida elämiseen vaikka 1000e/kk, se olisi tuplasti entiseen verrattuna ja säästäisit huimasti heti ekasta palkastasi.
Mieti, mitä tarvitset ja budjetoi sen mukaan, mutta älä vedä överiksi. Käy kampaajalla, osta meikkejä ja vaatteita, mutta budjetin rajoissa. Budjetoi vaikka aluksi ylimääräiset 200e/kk hömpötyksiin ja säädä tarpeen mukaan.
Ihminen voi elää hyvin pienellä summalla, kuten olet todistanut. Asennoidu niin, että tulosi kasvavat vaikka 100% eikä 300% ja unohda loput rahat. Elämänlaatu nousee kohisten, saat puskuria ja kun olet hetken elänyt uutta elämääsi, voit miettiä oletko tyytyväinen vai haluatko antaa itsellesi "palkankorotuksen" ja elää vielä leveämmin :)