Eskarilaisten ja pienten koululasten synttärit: ketä kutsutte?
Meillä on ensikertaa edessä isommat (?) kaverisynttärit. Aiemmin on ollut huomattavasti helpompaa, kun lapsi on ollut perhepäivähoidossa pienessä ryhmässä, joten kaikki synttäreitten päälle mitään ymmärtävät on voinut kutsua. :) Lapsen eskariryhmässä on 7 tyttöä ja 5 poikaa. Tuntuu kurjalta ettei kaikkia varmastikaan ole mahdollista kutsua, mutta miten ihmeessä päättää, kenet kutsutaan ja ketä ei?
Kutsutteko koko luokan tytöt tai vastaavasti kaikki pojat, vai miten kutsun saajat valitaan? Saako lapsi itse päättää? Minusta tuo sukupuolen perusteella jaettu kutsu tuntuu hassulta, koska tyttömme on aina tykännyt leikkiä sekä poikien että tyttöjen kanssa. Järkevimmältä kuitenkin tuntuisi kutsua tasapuolisuuden nimissä kaikki tytöt (koska hänellä on enemmän tyttöjä kavereina), mutta toisaalta lapsemme on kertonut leikkivänsä välillä tosi mielellään yhden pojan kanssa. Joka tapauksessa sukupuolesta riippumatta on ikävää, jos joku kutsua haluava tai vaikkapa vähän yksinäinen lapsi jää ilman kutsua. :/ Miten ihmeessä te olette toimineet? Onko teidän eskarissanne/koulussanne jonkinlaisia sääntöjä lasten synttärikutsujen jakamista varten?
Kommentit (26)
Tuota koko luokan kutsumistakin olen miettinyt, mutta ei taida millään riittää rahkeet, koska lapsella on lisäksi useampi naapurissa asuva ystävä ja lapsi-sukulainen, jotka haluaa myös kutsua samaan aikaan kavereitten kanssa.. Mutta täytynee miettiä vielä! Ap
Kutsuisin kaikki tai en ketään. Juurikin siksi, että kukaan lapsista ei tuntisi oloaan ulkopuoliseksi :) Ulkopuolisuuden voi syntyä lapselle helposti, vaikka muitakin jäisi ulkopuolelle..
4, typerä ajattelutapa. Ei se elämä oikeasti mene noin. Lapsi kutsuu ne ketä haluaa, ei meilläkään kaikkia kutsuta, jo ihan siksi, kun jotkut ei todellakaan ole mitenkään hyvää seuraa. Toi on tota kukkahattutäti psykologiaa... sorry4.
Kutsun joko kaikki tytöt luokalta tai sitten huomattavasti vähemmän. Yhden tai kahden jättäminen ulkopuolelle on kiusaamista, enkä sellaista halua opettaa lapsilleni.
6, kiusaamista? Mä en ainakaan kiusaa omaa lastani pakottamalla kutsumaan sellaisia, joiden kanssa ei tule edes toimeen. Tuskin kukaan aikuinenkaan kutsuu kaikkia työpaikaltaan juhliin?? Naurettavaa!!!
Meille kutsutaan lasten kaverit. Kavereita ei ole ne, jotka kiusaa muita koulussa, eikä ne, joiden kanssa lapseni ei aikaa vietä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:55"]
Kutsuisin kaikki tai en ketään. Juurikin siksi, että kukaan lapsista ei tuntisi oloaan ulkopuoliseksi :) Ulkopuolisuuden voi syntyä lapselle helposti, vaikka muitakin jäisi ulkopuolelle..
[/quote]
Ei todellakaan tarvitse kutsua kaikkia. Aivan älytön ajatus. Ulkopuolisuuden tunne on hyvä oppia sietämään jo lapsena. Sitä taitoa tarvitaan aikuisena.
Meillä ei ole ikinä kutsuttu koko ryhmää/luokkaa tai koko ryhmän/luokan omaa sukupuolta, sillä lapsella on muitakin kavereita kuin pelkät päiväkoti- tai nyt kouluikäisenä luokkakaverit. On saanut kutsua sopivan määrän (iästä ja tilanteesta riippuen) kavereita, niitä joitten kanssa eniten leikkii / viettää aikaa, ovat he sitten omasta ryhmästä tai muuten kavereita.
Eikö lapsi itse osaa päättää ketä haluaa synttäreilleen?
Meillä ainakaan lapset ei ole koskaan halunneet kaikkia tyttöjä tai kaikkia poikia, vaan heidät joiden kanssa siellä päivät leikkii. Se nyt vaan on ihan fakta, että vaikka siellä isolla porukallakin touhutaan, niin hiljaisiin leikkeihin usein hakeudutaan niiden parhaiden kavereiden kanssa.
Minä en ymmärrä alkuunkaan tätä nykyajan suuntausta, että kaikki täytyy kutsua ettei kenellekään vaan tule paha mieli. Eihän elämä nyt vaan mene sillä lailla.
Hyvä huomata tässä taasen mistä kiusaaminen ja sen hyväksyminen on lähtöisin: vanhemmista. Eli onko teistä tosiaan hyväksyttävää jättää se yksi luokan tyttö/poika kutsumatta? Jos jotain lasta ei halua synttäreille mistään hinnasta, niin silloin voi luokalta/ryhmästä jättää kutsumatta useamman. Tuskin ne kaikki muut ovat lapsenne ns. hyviä kavereita. Kiusaaminen yms. ei suinkaan helpotu sillä, että jätätte sen yhden kutsumatta, päinvastoin.
Lapsemme ollessa eskarissa siellä oli yksi tyttö, joka kiusasi muita ja josta ei pidetty. Koska eskarilaisia tyttöjä oli vain 8, kutsuin heidät kaikki tyttömme synttäreille. Myös en kiusaajan. Synttärit menivät ihan hyvin ja kiusaaja osasi jotakuinkin olla nätisti. Kiusaaminen tämän jälkeen ei suinkaan kokonaan loppunut eskarissa, mutta väheni. Toisaalta siihen oli helpompi puuttua itsenikin vapaa-ajalla, kun tunsin tytön synttäreiden jälkeen.
Me ollaan järjestetty kahdet synttärit. Eskari/koulukaverit erikseen (koko ryhmä, vuokrattu ilmainen tila esim. seurakunnalta tai leikkipuistosta) ja sitten muut kaverit erikseen. Tyhmä kutsua koulu- ja muita kavereita samaan aikaan, kun kouluporukka tuntee toisensa kuitenkin hyvin entuudestaan ja muut ovat vähän orpona vieressä.
Mä kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä on reilua kutsua kaikki tai sitten vain muutama lähin kaveri. Synttäreistä puhutaan kuitenkin paljon koulussa, ja tuo "ulkopuolisuuden tunteen opettaminen" kuulostaa järjettömän raa'alta. On aikuisten tehtävä opettaa empatiaa lapselleen, samoin kuin reiluutta.
Ja kyllä, jos mun työpaikalla on 14 ihmistä ja järjestän synttärijuhlat joihin kutsun työkavereita, varmasti kutsun kaikki tai sitten vain muutaman lähimmän. Olisi älytöntä jättää muutama kutsumatta.
Kiusaajien kutsumiseen tai kutsumatta jättämiseen pitäisi suhtautua tapauskohtaisesti (kiusaako siksi, että ei oteta leikkeihin mukaan?).
Lapisi on jo siinä iäss,ä että saa itse vaikuttaa siihen ketä kutsutaan ja mitä tarjotaan. Loppusilaus sitten yhteistuumin.
Tuon kokoinen ryhmä kutsuttaisiin kaikki. Eskari-ikäisen kaverisynttäreillä oli viimeeksi 15 lasta, oman ryhmän kaikki pojat sekä muutama tyttö vanhasta pkotiryhmästä. Sekä muutama hyvä kaveri kahdesta muusta samassa koulussa olevasta eskariryhmästä.
16; kutsut jaettiin suoraan kotipostilaatikkoihin, kouluun niitä EI saanut viedä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:24"]
Hyvä huomata tässä taasen mistä kiusaaminen ja sen hyväksyminen on lähtöisin: vanhemmista. Eli onko teistä tosiaan hyväksyttävää jättää se yksi luokan tyttö/poika kutsumatta? Jos jotain lasta ei halua synttäreille mistään hinnasta, niin silloin voi luokalta/ryhmästä jättää kutsumatta useamman. Tuskin ne kaikki muut ovat lapsenne ns. hyviä kavereita. Kiusaaminen yms. ei suinkaan helpotu sillä, että jätätte sen yhden kutsumatta, päinvastoin.
Lapsemme ollessa eskarissa siellä oli yksi tyttö, joka kiusasi muita ja josta ei pidetty. Koska eskarilaisia tyttöjä oli vain 8, kutsuin heidät kaikki tyttömme synttäreille. Myös en kiusaajan. Synttärit menivät ihan hyvin ja kiusaaja osasi jotakuinkin olla nätisti. Kiusaaminen tämän jälkeen ei suinkaan kokonaan loppunut eskarissa, mutta väheni. Toisaalta siihen oli helpompi puuttua itsenikin vapaa-ajalla, kun tunsin tytön synttäreiden jälkeen.
[/quote]
Luuletko sinä, että jos joku ei kutsu kaikkia ryhmän / luokan lapsia, se automaattisesti tarkoittaa, että yksi jätetään kutsumatta? Esim. oman lapseni luokalla on 14 tyttöä. Synttäreilleen hän kutsui 8 lasta, joista 1 on eri koulussa, 1 vuoden nuorempi, 1 vuoden vanhempi. Loput omalta luokalta. Saat laskea itse, montako tyttöä jäi kutsumatta.
Lapsi päättää, keitä kutsutaan - ne kun on sen lapsen juhlat. Jos koulu tai eskari määräisi, miten lapsi kotonaan juhlii, niin sitä määräystä ei onneksi tarvitse noudattaa. Eskarissa voivat opet itse leipoa kakut ja juhlia kaikkien kesken, meillä ne juhlat on sen juhlittavan. Hänen ei tarvitse itku kurkussa katsoa, miten kiusanhenget rikkoo nukkekodin ja kaataa mehua läppärille.
Minä en ole se juhlien kutsuja, joten minun mielipiteelläni ei ole merkitystä. Lapsen tulee oppia, että hän tekee päätöksen ja kantaa siitä vastuun.
Minunkin mielestä parasta on kutsua joko kaikki tai sitten jollain selkeällä rajauksella niin, ettei jää kukaan selvästi ulkopuolelle. Meillä esimerkiksi kutsuttiin eskarin kaikki tytöt (n=10) ja pari muuta kaveria.
Meillä on haasteena se, että oma lapsi on sellainen, joka saa aivan hirveästi synttärikutsuja, ja siis häntä kutsutaan synttäreille muutenkin kuin omat eskarilaiset/luokkalaiset (esim. naapuruston kaverit, entiset päiväkotikaverit, rinnakkaisluokkalaiset yms.). Kivaa olisi kutsua myös nämä vastavuoroisesti, mutta valitettavasti resurssit eivät ole siihen antaneet. Siksi olen tehnyt rajauksen ryhmään. Nytkin tyttö olisi halunnut omasta ryhmästään kutsua 8 tyttöä ehdottomasti, niin oli helpompaa kutsua myös ne loputkin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 14:24"]
Me ollaan järjestetty kahdet synttärit. Eskari/koulukaverit erikseen (koko ryhmä, vuokrattu ilmainen tila esim. seurakunnalta tai leikkipuistosta) ja sitten muut kaverit erikseen. Tyhmä kutsua koulu- ja muita kavereita samaan aikaan, kun kouluporukka tuntee toisensa kuitenkin hyvin entuudestaan ja muut ovat vähän orpona vieressä.
Mä kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä on reilua kutsua kaikki tai sitten vain muutama lähin kaveri. Synttäreistä puhutaan kuitenkin paljon koulussa, ja tuo "ulkopuolisuuden tunteen opettaminen" kuulostaa järjettömän raa'alta. On aikuisten tehtävä opettaa empatiaa lapselleen, samoin kuin reiluutta.
Ja kyllä, jos mun työpaikalla on 14 ihmistä ja järjestän synttärijuhlat joihin kutsun työkavereita, varmasti kutsun kaikki tai sitten vain muutaman lähimmän. Olisi älytöntä jättää muutama kutsumatta.
Kiusaajien kutsumiseen tai kutsumatta jättämiseen pitäisi suhtautua tapauskohtaisesti (kiusaako siksi, että ei oteta leikkeihin mukaan?).
[/quote]
Miksi ihmeessä se kouluporukka ei ota muita mukaan? Ei meillä lapsen synttärit ole mitkään luokkajuhla vaan synttärit, jossa on naapureita, muita kavereita jne. ja sitten niitä omanluokkalaisia. Ei siellä luokkakaverit määrää, mit ätehdään tai että nuo saa jäädä sivuun vaan juhlitaan yhdessä päivänsankaria. Siksi siellä eskarissa ollaan, että opitaan tulemaan toimeen ihan kaikkien kanssa!
Jos kutsut 12 lasta, aivan varmasti pari ei pääse paikalle. Riittäisikö rahkeet kymmenen lapsen synttäreihin? Meillä kutsutaan aina vähän enemmän kuin mihin sietoraja riittäisi, niin saadaan sopiva porukka synttäreille koska joka ikinen kerta molempien lapsen synttäreiden kohdalla joku tai jotkut eivät ole päässeet. Ei sekään ole kivaa, jos paikalle tulee sit vaikka kolme lasta. Menee kovasti odotetut juhlat ja leikit vähän mönkään.