Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua koirien käytökseen porraskäytävässä

Vierailija
19.08.2014 |

Osaisikohan kukaan auttaa minua pulmassani?

Meillä on kaksi nuorta koiraa, jotka ovat iloisia ja ihmisrakkaita, mutta myös hyvin energisiä. Käyttäytyvät yleisesti ottaen ihan kunnollisesti. Käytän koirat ulkona aamulla aikaisin (noin 6:30 - 7:15) ennen töitteni alkua. Hiljattain kerrostalomme pohjakerroksessa asuvaan perheeseen tuli uusi koira, tämän asunnon ovi on ulko-oven lähellä ja meidän on kuljettava oven ohi, kun tulemme ulos hissistä ja menemme ulko-ovelle ja sama tietysti myös sisääntultaessa. Viime aikoina vaihtelevasti joko omat koirani tai tämä uusi koira alkavat haukkua toisilleen oven läpi ulos ja sisään mentäessä ja ikävä kyllä omat koirani viillintyvät tilanteessa aika lailla ja alakerran koira jää yleensä haukkumaan kotiinsa (kuuluu hissiin saakka). Olen yrittänyt koirien istuttamista hissistä ulos tultaessa tai ulko-ovella (istuvatkin, mutta jatkaessamme ovellepäin lopulta riehaantuvat kuitenkin, tuntuu, että nykyään koirat ovat jo hermona hississä tai ulko-ovella ja riehaantuvat jo keskenään ja kilpailevat siitä, kuka pääsee ensin ulos hissistä tai sisään ovesta...), olen kokeillut antaa namun kun ovat vielä rauhallisia, mutta mikään ei tunnu toimivan. Riehaantuminen ja haukkuminen tapahtuu yleensä vain, jos olen molempien koirieni kanssa, yhden koiran kanssa tilanne on yleensä ok, muttei ole käytönnössä aina mahdollista kulkea vain yhden koiran kanssa.

Tänään hermostuin tosissaan koirilleni, en todellakaan haluaisi todellakaan meluta porraskäytävässä ja häiritä naapureita aamuisin. Ehkä koiratkin jo vaistoavat hermostuneisuuteni ja se pahentaa tilannetta... Kukaan ei ole asiasta valittanut ainakaan vielä, mutta ymmärrän, että toki se varmaan häiritsee. Tilannehan ei tosiaan ole alakerran naapureiden tai heidän koiransa vika myöskään.

Olisiko kellään viisaalla ja kokeneella koiraihmisellä antaa jotain vinkkiä tai kikkakolmosta tilanteen ratkaisemiseen, miten saisin koirat ymmärtämään, mitä haluan heiltä tässä tilanteessa ja palkita niitä oikein, etten päinvastoin innosta niitä riehumaan ja haukkumaan?

Paljon kiitoksia jo etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin niin, että heti kun riehaantuminen alkaa, palataan takaisin, ei mennäkään ulos. Mutta jos se ei ala, palkitaan hyvästä käytöksestä säännöllisesti. Ja tosiaan, jos alkaa, takaisin kotiin ja siellä vaikka 5 minuuttia mahdollisimman tylsästi. Kyllä ne pian oppii että parempi olla räyhäämättä.

Vierailija
2/5 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jap, rakki (mielummin vähintään 2) + kerrostalo on lyömätön yhdistelmä. Onneksi et ole mun naapuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia nämä naapurit joilla on koira ovat? Pystyisitkö sopimaan heidän kanssaan että harjoittelisitte yhdessä? Eli menisit omien koiriesi kanssa monta monta kertaa siitä naapurien ovan ohi. Istuttaisit koirasi siihen, käskisit niiden olla hiljaa ja naapuri kouluttaisi samalla omaansa oven toisella puolella? Onnistuisiko? 

En suosittele aamulla harjoittelemaan mutta vaikka iltapäivällä? Reilusti lappua rapun oveen ja pahoittelua että harjoittelette näin? Jos joku naapuri tulee valittamaan niin ystävällisesti kerrotte miksi teette mitä teette mutta jos valittaa niin sitten harjoittelut vaikka ulos?

Vierailija
4/5 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele yhden koiran kanssa kerrallaan, että tilanne on hallittu.

Ota käyttöön haukkubonus, eli herkkuja tulee aina heti kun kuuluu haukkumista. Koita saada luotua harjoitustilanteita, eli koiria jotka esim haukkuvat käskystä jolloin pääset palkkaamaan koiraasi. 

Opeta koirillesi joku toinen käytös tilalle, esim kätesi koskettaminen käskystä. Nyt eivät ymmärrä mitä niiltä toivotaan.

Käytä herkkuina jotain, mikä on koiralle oikeasti tavoittelemisen arvoista eli ei mitään perus kuivaraksuja.

Vierailija
5/5 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kiitos teille kaikille vastaajille! Yritän kokeilla neuvoillanne. En todellakaan halua häiritä naapureitani ja juuri siksi etsinkin ratkaisua tilanteeseen.

Koiralliset naapurit ovat ihan mukavia, mutten tunne heitä hyvin (vanhempia varsinkaan, ovat aika uusia tässä talossa), lasten kanssa moikkaamme juttelemme pari sanaa kun törmäämme toisiimme. Heidänkin koiransa on nuori ja energinen. Yritän ehkä ensin ratkaista tilannetta itse omien koirieni kanssa, ja jos se ei onnistu, kokeilen kysellä heitä "yhteiskoulutukseen". Heidän koiransa haukahtaa oven takana myös minulle, kun kuljen ilman koiria heidän ovensa ohi, ei mitenkään räksytä kuitenkaan. 

ap