hyvittaa kun kaikki kaverit ja tutut puhuu,että mennään mökille
todellisuudessa kellään ei edes ole mökkiä vaan on isovanhempien ja sitten siitä mökkeilystä puhutaan niinkuin oltaisiin omistajia
Kommentit (141)
Mepä mennään mökeille! Niitä on 3 kpl. Yksi on yhteinen Lohjalla, toinen minun Salossa ja kolmas miehen Pälkäneellä.
Että ap:lle tiedoksi: mökeille mennään!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 06:31"]
johan täällä on keskustelua ollut.Ap.lla on ihan oma maksettu mökki,ollut jo vuosikausia eli kateudesta ei ole kyse. En vaan ymärrä miksi pitää sanoa meidän mökillä sitä ja meidän mökillä tätä jos se ei kerran ole edes oma ja sitten jossain vaiheessa keskustelua tulee imi,ettei se mökki oma olekkaan vaan jonkun muun omistama ja tyypit vaan lainaamassa sitä ja puhutaan tosiaan kuin omastaan.
ap
[/quote]
Nyt muutit tätä verrattuna aloitukseen! Aloituksessa puhuit, että se ärsyttää kun joku sanoo olevansa menossa mökille. Ihan siis yleismuotoinen ilmaisu, mennä mökille. Voi tarkoittaa ihan mitä tahansa mökkiä - omaa, vuokraa, ystävien, sukulaisten, whatever. Nyt taas väännät tämän niin, että joku sanoo, että joku viittaa "meidän mökkiin", vaikkei kyseessä olisikaan oma mökki. Kumpaa nyt meinaat? Kumpikin varmaan nyppii, jos omistussuhteet pitää tehdä heti alkujaan selväksi? :)
Joo joo ap, sulla ihan varmasti on oma mökki....IN YOUR DREAMS!! Kade luuseri. Hei ap mä meen juhannukseksi MÖKILLE, tukehdu kateuteesi ja homehdu kaupungin vuokrayksiössäsi, HAHAHAAAA!
Sen verran olen AP:n kanssa samoilla linjoilla, että joskus on ärsyttänyt käly. Hän vie ystäviäänkin "mökille" ja puhuu "mökillä" käymisestä. Vaikka mökki on miestemme vanhempien. Mielestäni itse puhun aina että "mieheni porukoitten mökki" tms. Toki johtuu siitä, että näitä mökkejä riittää. "omien porukoitteni mökki" ja "tädin mökki" ja "mieheni porukoitten mökki" ja "serkun mökki" ovat kaikki samalla seudulla. Nyt kun minä omistan oman mökin, niin kyllä se minuakin vähän kalskahtaa korvaan, kun käly puhuu "mökillä" käymisestä kun tarkoittaa "appivanhempien mökkiä". Se kuulostaa niin kuin omistaisi sen... Varsinkaan kun ei tee siellä mitään hommia esim. pese saunaa tms vaan käy vaan ja jopa vie ystäviään sinne.
Mutta jos joku käy vanhempiensa mökillä, niin kyllä sen vielä ymmärtää, että sanoo "mökillä", jos on koko lapsuutensa ja aikuisuutensa käynyt juuri sillä mökillä ja täysin osallistuu mökin hoitoon, huoltoon ja käyttöön.
Amen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:55"]
Mä en ainakaan leveile, ku sanon että mennään mökille! Ei sähköä,ei juoksevaa vettä.. Saunakin vetää viimeisiä.. Koko meidän perhe on innoissaan,ku loma lähenee.. Mä niin rakastan meidän mökkiä, Se stressittömyys ja kiireettömyys.. Ei voi ees ladata puhelinta tai katsoa telkkaria, radio sentään toimii pattereilla ;) Ihanaaaa, täältä tullaan kesä!!!!
[/quote]
Meillä on sitten luxusmökki, kun meillä on sentään sähköt. Vesi juoksee, jos jaksaa juosta sanko kädessä rannasta mökkiin. Viemäri vie sen pois...LOL
Ulkohuussikin on oikeen sellainen kompostoiva vehje, ainoa ongelma on se, kun se on tyhjennettävä ja pienen käytön takia se ei oikein polta sitä sontaa.
Mekin mennään mökille vaikka on vaan vuokrattu. Mökki se on silti. En ymmärrä aloituksen pointtia, pitäisikö erikseen mainita ja alleviivata mökin omistussuhde? Mökki mikä mökki.
anteeksi kirjoitusvirheeni eli huvittaa. No on sillä väliä kun sillä mökillä leveillään ja leuhkitaan
ap
Eiköhän ne peri sen mökin jossakin vaiheessa kuitenkin... Mitä väliä? Leuhkiminen toki on moukkamaista.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 07:50"]
No niin, tässä on taas kaksi tapausta, joilla yli kymmenen rivin mittaisen tekstinpätkän lukeminen ei oikein tuppaa onnistumaan.
Nro 95, kysyt minulta ensin:
”Onko mökin omistaminen mielestäsi niin hienoa että sinne meneminen on rehvastelua?”,
kun juuri olin tuossa laskujeni mukaan kahdeksan viestiä aikaisemmin kirjoittanut sulkulauseeseen, että ” … (niin ja kuten edellä kirjoitin, ei minullakaan ole mökkiä enkä sellaista kaipaakaan, ja vanhempieni mökillä, jossa saisin ilmeisesti olla jos pyytäisin, olen käynyt viimeksi 14 kesää sitten)”,
josta pitäisi ymmärtää, että se toisten omistamalle mökille m-e-n-e-m-i-n-e-n (siinä merkityksessä kuin aiheesta tässä keskusteluketjussa puhutaan) olisi siis minullekin oikein hyvin mahdollista, mutta en ole tehnyt niin 14 vuoteen, koska se (vanhempieni mökille m-e-n-e-m-i-n-e-n) ei ole mielestäni niin kovinkaan hienoa. Ja sinne mökille m-e-n-e-m-i-n-e-n omistamatta sitä, olisi ainakin itselleni helpompaa (rahallisesti) kuin huvipuistopäivän kustantaminen, joten en nyt oikein ymmärrä tuota Särkänniemi-esimerkkiäsikään, enkä sen vertautumista mökkiin: ei sinne Särkänniemeenkään ihan jokainen (köyhä) pääse, vaikka mökille pääsisikin.
Ja lopetuskappaleenasi ehdotat:
”mutta jos noin paljon vituttaa mökittömyys ni ota vuokramökki niin saat sinäkin sanoa meneväsi mökille:)”
Edelleenkin, lue uudestaan edellinen viestini 87 ”… ja vanhempieni mökillä, jossa saisin ilmeisesti olla jos pyytäisin, olen käynyt viimeksi 14 kesää sitten …”;
sekä etenkin 39:” Saisin kai oleskella siellä enemmänkin, mutta en viihdy siellä, enkä viihdy ylisummaan kenenkään mökeillä…”; ja:
”Niissä periferioissa sijaitsevissa mökeissä, kadonneen kehitysmaaidyllin muistelomuseoissa, ei mitään kadehtimisen väärtiä eikä ihmeellistä ole, ja niitä on koko Suomi täynnä.
Älkää viitsikö aina sitä kateuskorttianne heilutella. Se on jo niin kulunut juttu.”
* * *
Ja heti seuraava kommentaattori, nro 96:
”Kenellä nyt ottaa koville jos kaveri on sanonut menevänsä mökille:))))
ei ei hitto mä repesin...”
Sinullekin samoin: ei ota koville vaikka sanot epämääräisessä muodossa ”mökille”. Ja miten voisikaan?
sekä
”Juu ei tarvii sentään tuollaista hernettä nenään vetää, en ole vain tajunnut että olet mielessäsi miettinyt meidän raha-asioita ja varallisuutta…”
Emme luultavasti tunne toisiamme etkä ilmeisesti ole sanonut minulle meneväsi ”mökille”, joten en ole miettinyt raha-asioitasi / -raha-asioitanne. Jos tarkoitit minä- ja me-persoonilla laajemminkin ihmisiä, jotka kertovat menevänsä ”mökille”, pitänee taas oikaista, etten suuremmin ole jaksanut pohtia kenenkään muunkaan mökkien omistussuhteita, koska yleisen elämänkokemuksen perusteellahan on voinut arvatakin, että suurin osa niistä on juuri näitä ”ei-ihan-omia” tapauksia. Mutta oikaisuni oli varmaankin tarpeetonta työtä, koska Sinä et sitä tietenkään usko.
Ja sitten kummallekin edellä mainitulle kirjoittajalle, nroille 95 ja 96:
Tämän kirjoittelun alkuperäinen aihe nyt vain sattuu olemaan, että ihmiset puhuvat sukulaistensa mökeistä ikäänkuin omistaan. Kts ensimmäinen kirjoitus, viesti nro 1: ”…siitä mökkeilystä puhutaan niinkuin oltaisiin omistajia.” Kannattaa lukea myös esim. erittäin asiallinen ja kiihkoton viesti 32 (ei minun), jonka viimeisessä lauseessa on selkokielistetty ansiokkaasti koko keskustelun aihe: ”Tuntuisi hullulta sanoa, että menee mökille. Se kuullostaisi, että menisi omalle mökilleen...”
Mutta nyt mm. Te ja muutamat muut samanmieliset olette saaneet alkuperäisen aiheen sublimoitumaan sellaiseen muotoon, että eräiden huvittuneisuus tästä joidenkin ihmisten ”mökille” menosta on ilmausta naureskelijoiden kateudesta, vaikka naureskelijoiden joukossa on paljon ihmisiä, joilla on itselläänkin tämä sama mahdollisuus ”mennä mökille”, jonka omistaa jokin anonyymi henkiolento. Tämäkin puoli asiasta on tullut sangen monessa viestissä esille, mutta Te ette ole sitä ilmeisesti huomanneet.
Ettekö Te näe tekstiä tietokoneittenne kuvaruuduilta vai ettekö kenties lukemanne jälkeen muista alkuunkaan, mitä tekstissä edes osapuilleen luki? Vai voikohan syynä olla vielä jokin kolmas syy tähän outoon ilmiöön: sellainen, joka ainakin 1980-ja 1990-luvuilla luultiin jo saadun hävitetyksi Suomesta ja yleensäkin Euroopasta?
Uskaltaisinkohan, parahin viestin nro 95 kirjoittaja kysäistä, minkä viestin olet kirjoittanut edeltävään keskusteluun (”sen takia sanoin että olet kateudesta vihreä…”). En tiedä, onko asialla merkitystä, mutta tutkisin mieluusti sitä viestiäsi – siis jos voit kertoa, ”minkä numeroinen” se on – jos ymmärtäisin siitä jotain sellaista, mitä tällä nyt antamallasi informaatiolla en ymmärrä, ja ainakin saisin nähdä, mihin kohtaan viittaat. Itse mainitsin viestini nro 87 litaniassa niin pitkän listan esimerkkikirjoituksia, etten millään keksi, mikä niistä on Sinun, vai onko mikään. Sain vain käsityksen, että äskeinen kirjoituksesi on reaktiota siihen, että ensimmäinen kirjoituksesi oli mainittu numerolitaniassani.
Ja kerrotaan myös, että kun olen 18 vuotta vanhan autonräähkän haltija, mutta en omistaja, sanon aina meneväni sinne ja sinne ”X.X:n autolla”, enkä usko, että olen ainoa laatuani.
Nykyään kaikki keskustelut sosiaalisista ilmiöistä maan ja taivaan välillä, kuten vaikkapa jonkin firman epäystävällisestä ja röyhkeästä tavasta kohdella asiakkaitaan, remonttien aikataulujen pitämättömyydestä – tai vaikkapa tavasta kertoa ”mökille” menemisestä silloin kun mökki ei ole oma - tyrehtyvät tähän kateuskorttiin. Milloin se on keksitty, ja millähän ihmiset mahtoivat väitellä ennen sen keksimistä?
Sitten on vielä pakko mainita, rakkaat viholliseni, arvoisat viestien 95 ja 96 kirjoittajat, että suureksi ikäväkseni olen Teidän kanssanne sentään joistain kohdista näköjään samaakin mieltä. Nimittäin näistä:
” Sitten kun se mökki on Australiassa meren rannalla, ja kolmekerroksinen lasi-ikkunoilla voin leveillä mutta en tuolla peruslautakasalla rymättylän perämettässä”
ja
” Ikinä en omia rahojani laittaisi mihinkään hirsihuvilaan juupajoelle”
sekä
” En vieläkään ymmärrä miten mökillä voi leveillä…”
T. 39 / 87
[/quote]
Voi tsiisus, mitähän ne kaverit on musta ajatelleet, kun menin sanomaan, että menemme hotellille? Help! Siis kaikille tutuille ja tuntemattomille, emme omista hotellia, ei myöskään kukaan meidän sukulaisista, emmekä edes osallistu ylläpitoon...
No mun appivanhemmat on jo 70 vuotiaita ja mieheni ainut lapsi, joten eiköhän se ole ihan pieni muodollisuus se kuka sen mökin nyt omistaa.
Miten tämä leveily ilmenee?
Me ainakin jaksetaan aina kehua miten ihana mökki on, miten pääsee suoraan järvestä uimaan, ollaan syrjässä yms.
Mökki on miehen vanhempien ja me käydään siellä pari kertaa kesään kylässä. Emme koko ajan korosta omistussuhdetta, mutta helposti se myös tulee esille, jos mökkikeskustelu jatkuu enemmän kuin kahden lauseen verran.
Olemme iloisia, kun on hieno paikka, jonne olemme aina tervetulleita ja jossa viihdymme, miksemme saisi kertoa ilostamme ääneen?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:44"]
todellisuudessa kellään ei edes ole mökkiä vaan on isovanhempien ja sitten siitä mökkeilystä puhutaan niinkuin oltaisiin omistajia
[/quote]
Tuota kutsutaan kateudeksi.
Mä en ainakaan leveile, ku sanon että mennään mökille! Ei sähköä,ei juoksevaa vettä.. Saunakin vetää viimeisiä.. Koko meidän perhe on innoissaan,ku loma lähenee.. Mä niin rakastan meidän mökkiä, Se stressittömyys ja kiireettömyys.. Ei voi ees ladata puhelinta tai katsoa telkkaria, radio sentään toimii pattereilla ;) Ihanaaaa, täältä tullaan kesä!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 07:50"]
No niin, tässä on taas kaksi tapausta, joilla yli kymmenen rivin mittaisen tekstinpätkän lukeminen ei oikein tuppaa onnistumaan.
Nro 95, kysyt minulta ensin:
”Onko mökin omistaminen mielestäsi niin hienoa että sinne meneminen on rehvastelua?”,
kun juuri olin tuossa laskujeni mukaan kahdeksan viestiä aikaisemmin kirjoittanut sulkulauseeseen, että ” … (niin ja kuten edellä kirjoitin, ei minullakaan ole mökkiä enkä sellaista kaipaakaan, ja vanhempieni mökillä, jossa saisin ilmeisesti olla jos pyytäisin, olen käynyt viimeksi 14 kesää sitten)”,
josta pitäisi ymmärtää, että se toisten omistamalle mökille m-e-n-e-m-i-n-e-n (siinä merkityksessä kuin aiheesta tässä keskusteluketjussa puhutaan) olisi siis minullekin oikein hyvin mahdollista, mutta en ole tehnyt niin 14 vuoteen, koska se (vanhempieni mökille m-e-n-e-m-i-n-e-n) ei ole mielestäni niin kovinkaan hienoa. Ja sinne mökille m-e-n-e-m-i-n-e-n omistamatta sitä, olisi ainakin itselleni helpompaa (rahallisesti) kuin huvipuistopäivän kustantaminen, joten en nyt oikein ymmärrä tuota Särkänniemi-esimerkkiäsikään, enkä sen vertautumista mökkiin: ei sinne Särkänniemeenkään ihan jokainen (köyhä) pääse, vaikka mökille pääsisikin.
Ja lopetuskappaleenasi ehdotat:
”mutta jos noin paljon vituttaa mökittömyys ni ota vuokramökki niin saat sinäkin sanoa meneväsi mökille:)”
Edelleenkin, lue uudestaan edellinen viestini 87 ”… ja vanhempieni mökillä, jossa saisin ilmeisesti olla jos pyytäisin, olen käynyt viimeksi 14 kesää sitten …”;
sekä etenkin 39:” Saisin kai oleskella siellä enemmänkin, mutta en viihdy siellä, enkä viihdy ylisummaan kenenkään mökeillä…”; ja:
”Niissä periferioissa sijaitsevissa mökeissä, kadonneen kehitysmaaidyllin muistelomuseoissa, ei mitään kadehtimisen väärtiä eikä ihmeellistä ole, ja niitä on koko Suomi täynnä.
Älkää viitsikö aina sitä kateuskorttianne heilutella. Se on jo niin kulunut juttu.”
* * *
Ja heti seuraava kommentaattori, nro 96:
”Kenellä nyt ottaa koville jos kaveri on sanonut menevänsä mökille:))))
ei ei hitto mä repesin...”
Sinullekin samoin: ei ota koville vaikka sanot epämääräisessä muodossa ”mökille”. Ja miten voisikaan?
sekä
”Juu ei tarvii sentään tuollaista hernettä nenään vetää, en ole vain tajunnut että olet mielessäsi miettinyt meidän raha-asioita ja varallisuutta…”
Emme luultavasti tunne toisiamme etkä ilmeisesti ole sanonut minulle meneväsi ”mökille”, joten en ole miettinyt raha-asioitasi / -raha-asioitanne. Jos tarkoitit minä- ja me-persoonilla laajemminkin ihmisiä, jotka kertovat menevänsä ”mökille”, pitänee taas oikaista, etten suuremmin ole jaksanut pohtia kenenkään muunkaan mökkien omistussuhteita, koska yleisen elämänkokemuksen perusteellahan on voinut arvatakin, että suurin osa niistä on juuri näitä ”ei-ihan-omia” tapauksia. Mutta oikaisuni oli varmaankin tarpeetonta työtä, koska Sinä et sitä tietenkään usko.
Ja sitten kummallekin edellä mainitulle kirjoittajalle, nroille 95 ja 96:
Tämän kirjoittelun alkuperäinen aihe nyt vain sattuu olemaan, että ihmiset puhuvat sukulaistensa mökeistä ikäänkuin omistaan. Kts ensimmäinen kirjoitus, viesti nro 1: ”…siitä mökkeilystä puhutaan niinkuin oltaisiin omistajia.” Kannattaa lukea myös esim. erittäin asiallinen ja kiihkoton viesti 32 (ei minun), jonka viimeisessä lauseessa on selkokielistetty ansiokkaasti koko keskustelun aihe: ”Tuntuisi hullulta sanoa, että menee mökille. Se kuullostaisi, että menisi omalle mökilleen...”
Mutta nyt mm. Te ja muutamat muut samanmieliset olette saaneet alkuperäisen aiheen sublimoitumaan sellaiseen muotoon, että eräiden huvittuneisuus tästä joidenkin ihmisten ”mökille” menosta on ilmausta naureskelijoiden kateudesta, vaikka naureskelijoiden joukossa on paljon ihmisiä, joilla on itselläänkin tämä sama mahdollisuus ”mennä mökille”, jonka omistaa jokin anonyymi henkiolento. Tämäkin puoli asiasta on tullut sangen monessa viestissä esille, mutta Te ette ole sitä ilmeisesti huomanneet.
Ettekö Te näe tekstiä tietokoneittenne kuvaruuduilta vai ettekö kenties lukemanne jälkeen muista alkuunkaan, mitä tekstissä edes osapuilleen luki? Vai voikohan syynä olla vielä jokin kolmas syy tähän outoon ilmiöön: sellainen, joka ainakin 1980-ja 1990-luvuilla luultiin jo saadun hävitetyksi Suomesta ja yleensäkin Euroopasta?
Uskaltaisinkohan, parahin viestin nro 95 kirjoittaja kysäistä, minkä viestin olet kirjoittanut edeltävään keskusteluun (”sen takia sanoin että olet kateudesta vihreä…”). En tiedä, onko asialla merkitystä, mutta tutkisin mieluusti sitä viestiäsi – siis jos voit kertoa, ”minkä numeroinen” se on – jos ymmärtäisin siitä jotain sellaista, mitä tällä nyt antamallasi informaatiolla en ymmärrä, ja ainakin saisin nähdä, mihin kohtaan viittaat. Itse mainitsin viestini nro 87 litaniassa niin pitkän listan esimerkkikirjoituksia, etten millään keksi, mikä niistä on Sinun, vai onko mikään. Sain vain käsityksen, että äskeinen kirjoituksesi on reaktiota siihen, että ensimmäinen kirjoituksesi oli mainittu numerolitaniassani.
Ja kerrotaan myös, että kun olen 18 vuotta vanhan autonräähkän haltija, mutta en omistaja, sanon aina meneväni sinne ja sinne ”X.X:n autolla”, enkä usko, että olen ainoa laatuani.
Nykyään kaikki keskustelut sosiaalisista ilmiöistä maan ja taivaan välillä, kuten vaikkapa jonkin firman epäystävällisestä ja röyhkeästä tavasta kohdella asiakkaitaan, remonttien aikataulujen pitämättömyydestä – tai vaikkapa tavasta kertoa ”mökille” menemisestä silloin kun mökki ei ole oma - tyrehtyvät tähän kateuskorttiin. Milloin se on keksitty, ja millähän ihmiset mahtoivat väitellä ennen sen keksimistä?
Sitten on vielä pakko mainita, rakkaat viholliseni, arvoisat viestien 95 ja 96 kirjoittajat, että suureksi ikäväkseni olen Teidän kanssanne sentään joistain kohdista näköjään samaakin mieltä. Nimittäin näistä:
” Sitten kun se mökki on Australiassa meren rannalla, ja kolmekerroksinen lasi-ikkunoilla voin leveillä mutta en tuolla peruslautakasalla rymättylän perämettässä”
ja
” Ikinä en omia rahojani laittaisi mihinkään hirsihuvilaan juupajoelle”
sekä
” En vieläkään ymmärrä miten mökillä voi leveillä…”
T. 39 / 87
[/quote]'
Kirjoitat hyvin selvästi viestissä 87
"Etrtekö te niillä mökeillä LEVENNELLESSÄNNE pelänneet jäävänne valheesta kiinni?
Sen jälkeen sinulta kysyttii miksi "menen mökille, uin ja saunon ja otan aurinkoa"
on mielestäsi leveilyä?
Mitä ja milää tässä LEVENNELLÄÄN?
Ihann yksinkertainen kysymys etkä osannut vastat, sen sijaan muuta paskaa osasit kyllä suoltaa rivi tolkulla.
Se että minä puhun mökistä missä olen viettänyt kohta 30 kesää niin sinä haukut minut (ja minun kaltaiset) siipiveikoiksi ja toisten nurkissa pyörijäksi, vaikka et tiedä TAUSTOISTA mitään. Haukkumisen aiheeksi riittää kun sanon "menen mökille" koska SINUN mielestäsi pitäisi sanoa "menen VANHEMPIENI mökille"
Joakinen meistä puhuu ja sanoo erilailla, tuskin kukaan haluaa ystävällee rehennellä tai valehdella omistussuhteista, mutta niiden kertomatta jättäminen nyt tuskin mikään suuri synti on. Kysyttäessä olen aina sanonut että mökki on vielä vanhempien nimissä. Ja vielä loppuun, EN REHENTELE ENKÄ LEVEILE MÖKILLÄ enkä tajua miksi väität edes tuollaista jos et sitten ole kateellinen kun joku puhuu mökistään!