Muistatko kun kotiisi tuli sisävessa?
Kommentit (36)
Muistan kun kotiini tuli sähköt! Sitä ennen oli kaasuvalot ja akku tv.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on missä sitä pissalla käy?
Kyllä sillä kuule, on väliä.
Hämärästi muistan. Vuosi oli 1970. Se sisävessa ei kylläkään tullut meille, vaan perheemme muutti kerrostaloon, jossa oli sellainen. Sitä ennen asuttiin vuokralla yhden omakotitalon yläkerrassa.
Se oli niin ihmeellistä muutenkin, kun sisälle tuli lämmin vesi ja oli amme ja suihku. Paljon parjatut neukkukuutiot ja lähiöt tarkoittivat monelle huimaa asumistason nousua ja elämän helpottumista, niin myös meille.
Naapurilla ei ole vieläkään sisävessa ja ovat ihan hyvin toimeentulevia, mutta jostain syystä eivät ole taloonsa saaneet vettä sisälle vaikka putketkin on valmiina olleet vuosikymmeniä.
No voi, juuttuu moderointiin...
Mikähän maksaa...
Muistan, 1981 tehtiin uusi talo ja saatiin sisävessa, lämmin vesi ja suihku.
Kuvailin sensuroiduissa viesteissäni käyntiä paskamakissa navetan takana, tunkion laidalla
A)pimeällä ja 30 asteen pakkasella
B)30 asteen helteellä
Olen 61 ja aina asunut asunnossa, jossa on sisävessa. Mutta muistan, kun kansakouluun mennessä minulle selvisi, että näin ei suinkaan ollut kaikilla luokkakavereillani.
Vielä 70-luvulla tutustuin luokkakavereihin, joilla ei ollut sisävessa, ja muistan olleeni asiasta jotenkin hämmästynyt.
Aloittaja tarkoittaa varmaankin tuolla sisävessan ”tulolla” sitä, että kotiin remontoitiin sisävessa.
Tietysti monessa kodissa sellainen on ollut alusta asti, mutta vielä esimerkiksi 70-luvulla oli paljon erityisesti rintamamiestaloja joissa ei mukavuuksia ollut, vaan piti käydä ulkohuussissa.
Moniin tällaisiin taloihin tehtiin peruskorjauksia ja usein samalla laajennus. Rakennettiin ns. elintasosiipi. Siellä oli sitten paitsi wc, niin myös suihkutilat.
Näihin remontteihin sai tarvittaessa suhteellisen edullista peruskorjauslainaa.
Mun lapsuudenkodin viereen rakennettiin - 74 uusi huippumoderni talo. silloin saatiin sisävessa, oli sauna ja pesuhuone sisällä, keittiössä kotikylmiö ym. Vanhempien makuuhuoneessa oli ihana kokolattiamatto
Olin tuolloin 10-vuotias
Voi kun Sellainen oli jo käytössä Jo 46- vuotta sitten eli en muista luonnollisista syistä. Mutta äitini kotona oli puuhuusi ja savusauna , ja kyllä oli saunassa muikean hyvät löylyt.
Ja kun vastalla vielä lätki ihteään.
Ja sähköt oli ja kylmä vesi tuli sähkökäyttösellä pumpulla lämmin vesi piti hellas tai muuripannulla lämmittää .
Joo eli en silläkään mutta muistan että puuhuusis on pitäny käydä ja onhan noita puuhuusejs vieläkin joissakin paikoissa.
No mutta mitenkähän tämän ajan ihmiset pärjäisi jos pitäisi puuhuusis käydä ja Helsingisikkn vesi lämmittää hellassa?
😊🤣
No mitä Sanomalehtiä ja uutis telkkaris tai radiossa , ja netissä on tiedotettu että siellä ja siellä on tuhansia talouksia Yhä ilman sähköä myrskyn jäljiltä.
No juu kyllä luin aloittaja kysy muistatteko millon tuli vesi vessa tässä muistelin , sitten lapsuuteni kesiä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tarkoittaa varmaankin tuolla sisävessan ”tulolla” sitä, että kotiin remontoitiin sisävessa.
Tietysti monessa kodissa sellainen on ollut alusta asti, mutta vielä esimerkiksi 70-luvulla oli paljon erityisesti rintamamiestaloja joissa ei mukavuuksia ollut, vaan piti käydä ulkohuussissa.
Moniin tällaisiin taloihin tehtiin peruskorjauksia ja usein samalla laajennus. Rakennettiin ns. elintasosiipi. Siellä oli sitten paitsi wc, niin myös suihkutilat.
Näihin remontteihin sai tarvittaessa suhteellisen edullista peruskorjauslainaa.
No shit, Sherlock.
Ulkovessa oli karmea, mutta ulkosauna oli ihan kiva. Muistan miltä tuntui saunasta tullessa talvella kävellä taloon pihan läpi lumihiutaleiden kimaltaessa pihavalossa.
Muistan! Sisävessa oli ihanan moderni ja aina puhdas. Muistan myös pulsaattorin tulon 😄 Hauska nähdä, miten nuori sukupolvi toivottaa vedettömät vaihtoehdot takaisin mökeilleen Cinderella-pyttyjen ja retropulsaattorien muodossa!
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodin viereen rakennettiin - 74 uusi huippumoderni talo. silloin saatiin sisävessa, oli sauna ja pesuhuone sisällä, keittiössä kotikylmiö ym. Vanhempien makuuhuoneessa oli ihana kokolattiamatto
Olin tuolloin 10-vuotias
Tämähän on sama historia kuin minulla.
Erään koulukaverin kotiin ei tullut sisälle vettä, vaan vesijohto tuli vain navettaan.
Käyttövesi taloon tuotiin ämpärillä karjakeittiöstä.
Heille sitten tehtiin uusi talo mukavuuksineen vuotta aiemmin kuin meille.
Kyläkoulussamme muuten oli vedetön ulkohuusi 90- luvulle saakka, oppilaiden käytössä ei ollut sisä/vesivessaa.
Olen 48, ja toiseen mummolaan tuli sisävessa -79 ja toiseen vasta kun muuttivat uuteen asuntoon joskus 90-luvun alussa.