Lapseni puhui 4 kk iässä
Yritti sanoa äitiä ja mikä valloittava hymy, kun tuli ymmärretyksi! Kysyin vielä, että "sanoitko äiti?" jolloin hymyili ja toisti "ä-ti". Pyysin sanomaan "äiti "ja sanoi jne ja oli muitakin sanoja.
Kerroin neuvolassa, että vauva ymmärtää puhettani ja ammattilainen sanoi siihen, että ei muuten tuon ikäinen puhu tai ymmärrä, jolloin lapseni käätyi katsomaan minua ja totesi "ä-ti, äi-ti". ja minä taas sanoin, että milestäni puhuu ja vastaa hyvin selvästi. Hymyili jo 1kk iässä muutenkin kuin neuvolan väittämiä vatsavaivoja ja piti katsekontaktia.
Kommentit (20)
Muuten kehitys eteni normaalisti. Oppi seisomaan 8-9 kk iässä ja lähti pian sen jälkeen kävelemään.
ap
Ainahan ne oman lapsen jokeltelut kuulostaa vanhemmista joltain oikeilta sanoilta.
Jokeltelun aloitti jo 1-2 kk iässä.
Kannatteli päätään synnytyssairaalan kotiutustarkastuksessa, jolloin lääkäri sanoi, että on jäntevä, mutta ei epänormaalin jäntevä sentään ja että päätä ei tarvitse paljoa tukea, riittää, kun selällään sylissä vähän varmistaa.
ap
Eipä tuo ole mitenkään ihmeellistä. Oma lapseni oli 4kk iässä jo väitellyt tohtoriksi.
Olisit mennyt tuonne lasten kehumis -keskusteluun niin olisi tämäkin turha keskustelu jäänyt tekemättä.
Iloksenne totean, että lukemaan oppi ekaluokalla ennen joulua. En tahtonut opettaa itse, että ei tylsistyisi koulussa. Opetin piirtämään taitavasti ja laskemaan hyvin jo ennen esikoulua. Ei oppinut esikoulussa itse lukemaan, vaikka joku siellä jo osasi.
ap
Mun lapsi luki ja kirjoitti tuossa 4kk iässä jo ihan sujuvasti. Harjoitteli kertotaulua
Saksien käytön opetin myös, mutta en muista tarkkaa ikää. Otti kynän käteen 1,5 vuotiaana.
ap
Näihin ketjuihin tulee aina typeriä kommentteja ihmisiltä, jotka eivät kestä muiden lasten osaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Iloksenne totean, että lukemaan oppi ekaluokalla ennen joulua. En tahtonut opettaa itse, että ei tylsistyisi koulussa. Opetin piirtämään taitavasti ja laskemaan hyvin jo ennen esikoulua. Ei oppinut esikoulussa itse lukemaan, vaikka joku siellä jo osasi.
ap
Vasta silloin? Itse osasin lukea jo 5-vuotiaana ilman, että kukaan erikseen opetti.
Tässähän tulee ihan alemmuuden tunne, kun miettii omaa jälkikasvuaan. Meidän esikoinen sävelsi ensimmäisen sinfoniansa vasta 7 kk iässä. Hävettää noin tyhmä ja taitamaton lapsi.
Mun lapsi huusi jo syntyessään "ää, ää" eli puhui. Tarkoitti ihan selvästi äitiä.
Uimaan oppi aika myöhään. Hyvä kun koulussa osasi. En jaksanut panostaa. Pyöräilyn oppi 4 v.
ap
Meidän kuopus oli 7 kk, kun meiltä hajosi keittiön kaapin oven sarana. Harmissani sanoin sylissäni olevalle vauvalle sitä ovea osoittaen: "Ovi meni rikki. Rikki." Hän yllättäen matki: "Ikki! Ikki!" "Niin, rikki!", innostin, mutta en enää saanut vastakaikua. Seuraavan sanansa hän sanoikin sitten vasta aika tasan vuoden kuluttua tuosta.
Hämmästelin lasta, jolla oli erittäin laaja sanavarasto 2 vuotiaana. Lapsellani oli hyvä sanavarasto myös, mutta ei lähelläkään vastaavaa.
Saman äidin rv 24+ syntyneet keskoskaksosvauvat kehittyivät hyvin myös. Oli ihan pienestä kiinni, että hänen vauvoja edes yritettiin pelastaa. 6 kk iässä kehittyivät kuitenkin normaalisti, vaikka vielä ei oltu aivan varmoja, mitä ongelmia keskosuudesta saattoi jäädä.
ap
Äidit vertailevat paljon lapsiaan. Neuvola ei voi olla aina oikeassa.
Samoin mun lapsi puhui 2kk iässä. Neuvolan lääkärikin todisti asiaa ja sanoi, että ihan kuin olisi puhunut. Jos olisi ollut muutaman kk vanhempi, ei kukaan olisi epäillyt, että ihan kuin....no, puhui oikeasti sitten 8kk iässä.
Mun lapsi puhui jo syntyessään. Lisäksi hänellä oli kaikki hampaat, joten voitan imettämiskilpailussa muut 6-0.
Minun lapsi sai ekan hampaansa 6 kk iässä ja puri minua vahingossa kerran, mutta sen jälkeen ei purrut kertaakaan. Varoin kyllä alkuun. Pidin mm sormeni valmiina työntymään vauvan suuhun irroittamaan puruotetta, mutta lapseni ymmärsi ihan itse, että ei voi purra. Imetin 2 vuotiaaksi.
Hyvinkin mahdollista jos on korkeasti koulutettujen lapsi. Viisaus on periytyvää ja ilmenee sukupolvesta toiseen aiemmin. Jos molemmat vanhemmat sivistyneitä ja viisaita niin voi hakea kouluun jo 3v.