Päivähoidon aloitus -äiti ihan pihalla :)
Nyt on tullut se aika, että lapsosen pitäisi aloittaa kahden viikon päästä perhepäivähoito tai päiväkoti. Mitä ihmettä äidin pitää lapselle hankkia ja pakata mukaan? Monetko varavaatteet tai kuravaatteet? Viedäänkö omat vaipat, entäs ksylitolipastillit? Entäs sisätossut, kumisaappaat ja unilelu? Onko perhepäivähoidossa ja päiväkodissa jotain käytännön eroa, joka tulisi ottaa huomioon? Vielä ehtisi parissa viikossa ostamaan jos jotain oleellista puuttuu. Auttakaa äitiä joka on ihan pihalla. :)
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:21"]
Voi jeesus.
Olisittehan te silti saaneet sen lomanne.
Ja tulet huomaamaan, että niillä hoitopaikoilla on valtavasti eroa. Laadussa ja sijainnissa.
[/quote] Voi sua, miksi se on sulle niin ihmeellistä, että joku aloittaa myöhemmin sen hoidon? Miten mun lapseni siitä kärsii? Mä tiedän, että mun lapsi saa ihan yhtä hyvän paikan kun jos oltaisi aloitettu jo elokuussa. Ei elämää kannata ottaa noin vakavasti :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:15"]
Ei se ole mitään minkään valtakunnan filunkia. Hoito haetaan alkamaan 15.8. Sen jälkeen harjoittelua kaksi viikkoa ja lapsi jää hoitoon yksin 1.9.
Ryhmät käynnistyvät täydellä teholla noin 15.8.
Harjoittelussa äiti/isä mukana, hoitomalsu juoksee 15.8. alkaen.
Vanhempi näkee rutiinit, tutustuu päiväkotiin ja saa tarkat ohjeet.
Näin olen tehnyt molempien kanssa.
Ja ap, äidin pitää osata hankkia tietoa. Ei sitä tule kukaan kauhalla suuhusi kaatamaan, myöskään terveydenhuollossa tai koulussa.
[/quote]
Ihan asiaa kirjoitat, mutta aika v***maiseen sävyyn. Ehdottomasti noin se kannattaa tehdä. Itse hain lapselle paikkaa 1.9 alkaen, koska menen silloin töihin. Onneksi kuitenkin puskaradiosta satuin kuulemaan, että elokuussa aloittavien paikat jaetaan kesäkuussa ja syyskuussa aloittavat saavat jämäpaikat muutaman päivän varoajalla. Sain sitten aikaistettua paikan hakua viikolla, jolloin siis lapsi sai paikan haluamastamme päiväkodista hyvissä ajoin.
Mutta siis se, että tämän muutoksen tajusin tehdä, oli ihan sattumaa. Missään virallisessa tiedoissa ei ole ilmoitusta siitä, että milloin, miten ja missä järjestyksessä paikat jaetaan. Kaikkea täytyy osata kysyä itse. Eikä voi olettaa, että vanhemmat, joiden lapset vasta aloittavat päivähoidon, voisivat tällaisia asioita tietää. Ei ole mikään peruste leimata ketään tyhmäksi tai huonoksi vanhemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:18"]
Vielä tuli mieleen sellainen, että mistä vois tilata hyvät nimilaput vaatteisiin? Eikös niitä ole jotain sellaisia ommeltavia/silitettäviä olemassa? Mitkä pysyy parhaiten kiinni, saa suositella. AP
[/quote]
Kirjoita vain tussilla suoraan kokonumerolappuun tai vastaavaan, ihan turha tuhlata rahaa erillisiin nimilappuihin, joissa on kiinnittämisen vaiva.
Ap tulee viiden vuoden päästä itkemään kun kukaan ei kertonut jne ja nyt se lapsi joutui Jakomäen tms alakouluun. "Kun kukaan ei kertonut" jne!
Vanhempien pitää ottaa selvää!
Jestas.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:34"]
Ap, rautalangasta: hait hölmöimpään mahdolliseen saumaan.
Olisit hakenut hoidon alkamaan elokuussa, nyt sinulla olisi jo tieto ja lapsi harjoittelemassa. Hän pääsisi mukaan ryhmään heti - ei uutena kesken kauden. Plus että paikka olisi hyvin todennäköisesti laadukkaampi, ei hukkapala.
Mitä et tästä ymmärrä???
[/quote]
Jos vaan pystyy välttämään, niin ei laita lastaan aloittamaan kaikkien muiden huutavien pienten kanssa samaan aikaan. Siellä pienillä on yleensä vain kolme tätiä 12 lasta kohden... eli kolme syliä... Ja kaikki huutaa kurkku suorana... Syyskuu, mielellään jopa lokakuu on mitä parhain aika aloittaa.
Tsemppiä ap:lle.
Ps. Ainakin Tampereellakin on aijoitukset vielä aivan kesken.
Suosittelen ottamaan sen kaksi viikkoa harjoitteluun vaikka kesälomista - se kannattaa. Minä oli lapsen kanssa harjoittelemassa 10 päivää eli kaksi viikkoa päiväkodissa tai sitten sen ulkopuolella. Ensimmäisenä yksin jäämisen päivänä lapsi itki vähän, seuraavana vähemmän, kolmantena ei ollenkaan.
Kotona juteltiin omahoitajasta tämän nimellä, puhuttiin PALJON päiväkodista, juttelin huomisen taoahtumista ja tämän päivän uusista asioista. Tuo aika oli oppikirjamainen todiste siitä, miten hyvin harjoittelu auttoi kaksivuotiasta lasta sopeutumaan yksin aika isoon hoitopaikkaan. Pehmeä lasku on hyvä myös vanhemmille, sillä itse ainakin itkin valtoimenaan kaikkea mahdollista kahden ekan päivän ajan. Tsemppiä!
Heips ap!
Mun kolme lasta on aloittaneet päivähoidossa ilman mitään pitkiä harjoittelujaksoja ja aina on sujunut hyvin. Itseasiassa esikoinen ja keskimmäinen aloittivat päivähoidon 1.8. kun päiväkoti aukesi ja itse aloitin samaan aikaan työn uudessa työpaikassa, sitä pehmeää laskua oli kaksi päivää, jolloin mummi oli lasten kanssa siellä hoitopaikassa. Kolmantena päivänä lapset (silloin 3 v ja 2 v) sanoivat että heippa, ei tarvii jäädä.
Ehkä nykyisin tilanne on toinen, mutta en ole ikinä nähnyt että jonkun vanhemmat olisivat lapsen kanssa päiväkodissa kahta viikkoa. En tosin ole päiväkodissa töissä.
Ei sun tarvii kaikkea ekana päivänä tietää, kyllä ne kertoo. Ja kuten olemme huomanneet, on käytäntöjä niin unilelujen kuin vaippojenkin osalta monenlaisia. Ainoa yleispätevä neuvo on tuo vaatteiden nimikoiminen. Siitä on hyvä aloittaa. Iloisella asenteella ja kyselemällä saa kyllä neuvoja ja rutiinit loksahtaa paikalleen tosi nopeasti. Toki jos itsellä on hurja määrä erityisvaatimuksia hoitoon liittyen, on hyvä olla siellä neuvomassa henkilökuntaa se pari viikkoa.
Ei siellä nyt mitään älytöntä ryhmäytymistä tapahdu ensimmäisen kuukauden aikana, tämän ketjun perusteellahan siellä hilluu isät ja äidit mukana ekat kaksi viikkoa.
Tsemppiä vaan, hyvin se menee.