Päivähoidon aloitus -äiti ihan pihalla :)
Nyt on tullut se aika, että lapsosen pitäisi aloittaa kahden viikon päästä perhepäivähoito tai päiväkoti. Mitä ihmettä äidin pitää lapselle hankkia ja pakata mukaan? Monetko varavaatteet tai kuravaatteet? Viedäänkö omat vaipat, entäs ksylitolipastillit? Entäs sisätossut, kumisaappaat ja unilelu? Onko perhepäivähoidossa ja päiväkodissa jotain käytännön eroa, joka tulisi ottaa huomioon? Vielä ehtisi parissa viikossa ostamaan jos jotain oleellista puuttuu. Auttakaa äitiä joka on ihan pihalla. :)
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:49"]
Erikseen sisä- ja ulkovaatteet
Päiväkotiin jätetään:
Tossut
Unilelu
Muutamat varasisävaatteet
Sadevaatteet ja kumpparit
Vaipat jos tarvitsee
Mahd. lapsen pieni kuva omaa hyllyä varten
Mahd. äidin ja isän kuvia ikävää varten
[/quote]
No ei unilelua jätetä päiväkotiin :) Meillä ainakin kaikilla on se yksi rakas nalle tai muu. Kerran unohtui päiväkotiin viikonlopuksi ja voi sitä itkun määrää. Unilelun idea on just se, että se on se tuttu ja turvallinen kotoa tuotu kaveri.
[/quote]
No jospa kuitenkin siellä jätetään, minne ap vie lapsensa hoitoon? Älä yleistä, kun tämä ei ole mikään yleissääntö, ei kaikissa päiväkodeissa edes saa olla unilelua! Tuttu ja turvallinen ja kotoa tuotu se on vaikka ei joka päivä edestakaisin kuljeteta.
42 sai lähtemään kauan aikaa sitten aloitetun viestin, mutta tosiaan pitkin vuotta moni aloittaa hoidossa ihan onnistuneesti ja saa paikan lyhyellä varoitusajalla, mutta en tiedä, että kukaan olisi koskaan hakenut paikkaa syyskuun alusta, jos tieto siitä on ollut niin paljon aiemmin, että olisi voinut yhtä hyvin hoidon aloittaa siitä elokuun alun isosta jaosta. Meilläkin käytännössä käytettiin alle kahden viikon aamupäivät harjoitteluun siinä elokuussa, mutta pääasia, että oli se paikka, johon sai rauhassa tutustua. Yhden kuukauden hoitomaksut on koko paletissa niin pieni säästö, ettei niistä kannata alkaa nuukailemaan. Sitä paitsi monessa paikassa elokuu laskutetaan todellisen tarpeen mukaan vaikka syyskuusta lähtien olisi täysipäiväisenä
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:57"]
Meidän päiväkotiin vietiin koko vaippapaketti kerrallaan. Sisätossuja käytettiin myös. Vaihtovaatteita kannattaa pitää tarhassa koko ajan, ja täydentää varastoa tarpeen mukaan. Uniasua ei ollut, riisuivat päällimmäisiä vaatteita pois. Tällaista oli meidän päiväkodissa, mutta muualla saattaa olla erilaista.
[/quote]
meidän päiväkodissa vaippoja viedään sellaiseen lapsen omaan lokeroon vessaa, siihen ei koko pakettia mahdu, ehkä 10 vaippaa. ja meille on erikseen sanottu että kaikkien ulkovaatteet kuivataan kuivauskaapissa, jos ei ole vararukkasia ja varahaalaria mukana. Eli voi olla että tarvitte tuplat noita päiväkotiin jos ei haalarit kestä kaappikuivausta.
Vaikka ap ei nyt halua ymmärtää tätä, niin yritän selittää vielä yhdellä tavalla: päivähoitopaikat jaetaan siinä järjestyksessä kuin lapset aloittavat hoidon. Sillä ei ole merkitystä milloin olet hakenut paikka (maaliskuussa vai vasta toukokuussa). Ne lapset, jotka aloittavat päivähoidon syyskauden alussa tai jo varahoitokauden aikana (jos pk:t ovat kiinni harvinaisen pitkään), ovat siis jonossa ensimmäisinä ja heille jaetaan toiveiden ja tarpeiden mukaiset paikat. Myöhemmin aloittavat lapset saavat ne paikat, joita joko jää yli tai ei oteta vastaan jostakin syystä.
Laskelmoivat vanhemmat hakevat hoitopaikkaa elokuun alusta, siirtävät aloitusta kahdella viikolla ja harjoittelevat 2 viikkoa; ja kas lapsi aloittaa täydet hoitopäivänsä syyskuun alussa. En tiedä mitä päivähoidossa ajatellaan näistä aloituksen siirtajistä, mutta siihen on kuitenkin oikeus jokaisella.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:43"]
42 sai lähtemään kauan aikaa sitten aloitetun viestin, mutta tosiaan pitkin vuotta moni aloittaa hoidossa ihan onnistuneesti ja saa paikan lyhyellä varoitusajalla, mutta en tiedä, että kukaan olisi koskaan hakenut paikkaa syyskuun alusta, jos tieto siitä on ollut niin paljon aiemmin, että olisi voinut yhtä hyvin hoidon aloittaa siitä elokuun alun isosta jaosta. Meilläkin käytännössä käytettiin alle kahden viikon aamupäivät harjoitteluun siinä elokuussa, mutta pääasia, että oli se paikka, johon sai rauhassa tutustua. Yhden kuukauden hoitomaksut on koko paletissa niin pieni säästö, ettei niistä kannata alkaa nuukailemaan. Sitä paitsi monessa paikassa elokuu laskutetaan todellisen tarpeen mukaan vaikka syyskuusta lähtien olisi täysipäiväisenä
[/quote]
A.) Kotihoidontuki reipas 400€ + perheen yhteinen loma lapsen kanssa matkustellen
B.) Lapsi harjoittelemassa päivähoidossa, ei lomamatkoja yhdessä perheen kesken + 0€ tuloa + pieni päivähoitomaksu
Kumman valitsisit? :) AP
Ahaa. Se on siis raha joka on tärkeintä!
No rahalla saa, mutta ei kunnallista hoitopaikkaa. Olisit hakenut paikkaa yksityiseltä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:48"]
Vaikka ap ei nyt halua ymmärtää tätä, niin yritän selittää vielä yhdellä tavalla: päivähoitopaikat jaetaan siinä järjestyksessä kuin lapset aloittavat hoidon. Sillä ei ole merkitystä milloin olet hakenut paikka (maaliskuussa vai vasta toukokuussa). Ne lapset, jotka aloittavat päivähoidon syyskauden alussa tai jo varahoitokauden aikana (jos pk:t ovat kiinni harvinaisen pitkään), ovat siis jonossa ensimmäisinä ja heille jaetaan toiveiden ja tarpeiden mukaiset paikat. Myöhemmin aloittavat lapset saavat ne paikat, joita joko jää yli tai ei oteta vastaan jostakin syystä.
Laskelmoivat vanhemmat hakevat hoitopaikkaa elokuun alusta, siirtävät aloitusta kahdella viikolla ja harjoittelevat 2 viikkoa; ja kas lapsi aloittaa täydet hoitopäivänsä syyskuun alussa. En tiedä mitä päivähoidossa ajatellaan näistä aloituksen siirtajistä, mutta siihen on kuitenkin oikeus jokaisella.
[/quote] No nyt mä ymmärrän, case closed :) Mutta en ole tällaisesta keplottelusta koskaan kuullutkaan. Pitäiskö kaikkien tehdä näin? Ilmeisesti synnärillä unohdettiin mulle tästä vilunkipelistä mainita! :D AP
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:44"]Vaipoiksi teippivaippoja :) Housuvaippojen vaihtaminen on päiväkodissa turhan hankalaa, kun kaikki housut ja muut pitää aina riisua ja pukea.
Vie helppohoitoisia vaatteita, henkilökunnan on mahdoton muistaa kenen haalaria ei saanut laittaa kuivauskaappiin ja kenen piti pistää sinne mutta nurinpäin ja kenen kengät eivät saaneet kastua lainkaan jne.
Itse en myöskään vie mitään, minkä pilallemeno tai katoaminen olisi katastrofi. En ole päiväkodissa töissä, mutta minun on helppo ymmärtää että siellä on miljoona muutakin asiaa tehtävänä kuin Lissun merinovillatumpuista huolehtiminen, joten vahinkoja voi sattua.
[/quote]
Meille sanottiin että nimenomaan housuvaippoja kun lapsi jo käveli ja vessa harjoittelu oli menossa
[/quote]
Ah, tämä voi sitten olla hyvä kysyä sieltä omasta päiväkodista. Minulla on ollut vaippaikäisiä kolmessa eri päiväkodissa, ja teippivaippaa on aina toivottu. Kuvittelin siksi, että tämä on ihan yhtenäinen käytäntö.
Niin, toiset äidit on kartalla, toiset pihalla. Lapsihan siitä tyhmästä äidisyä sitten kärsii, mutta minkäs voit.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:55"]
[/quote] No rahalla ei tässä tapauksessa ollut vaikutusta vaan mä halusin oikeasti viettää kesäloman mun lapseni kanssa. Mä ihan nautin siitä, että sain olla kotona lomalla lapsen kanssa ja touhuta perheen kanssa yhdessä. Mutta ilmeisesti olisi pitänyt viedä lapsi hoitoon jo tässä kuussa ja olla ukon kanssa kotona kaksistaan. Voi hitto, mun lapsi varmaan kärsii tästä tilanteesta nyt tosi paljon. No tiedämpähän ensi vuonna lykätä lapsen heti hoitoon, ettei vaan tarvi sen kanssa kesälomaa viettää. AP
No kyllä sinä oikeasti tyrit sen hidon aloituksen täysin. Täysin turha kiukutella!
Siinä harjoittelussa on muuten sitten äiti/ isä mukana, joten koko juttusi on hölmö...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:48"]
[/quote] No nyt mä ymmärrän, case closed :) Mutta en ole tällaisesta keplottelusta koskaan kuullutkaan. Pitäiskö kaikkien tehdä näin? Ilmeisesti synnärillä unohdettiin mulle tästä vilunkipelistä mainita! :D AP
[/quote]
Tämä on salaista tietoa, hys! Kerrotaan vain äitien salaisissa kokouksissa, joissa kerrotaan myös miten taktikoidaan omat lapset harrastusryhmiin muiden nenien edestä.
Jos et ole vielä saanut ilmoitusta tulevasta hoitopaikasta, ota yhteyttä päivähoidon johtajaan ja kysy onko paikat jo jaettu. Monissa päiväkodeissa on mahdollista käydä tutustumassa jo ennen hoidon aloittamista, mutta lapsi ei tietenkään voi silloin jäädä hoitopaikkaan yksin (vakuutukset eivät ole voimassa, eikä ole hoitopaikan työntekijöiden vastuulla vielä). Avoimella ja ystävällisellä asenteella pääsee pitkälle!
Mä taas hain hoitopaikkaa lokakuuksi, koska lapsi sillon 1,5v, mutta sainkin paikan jo syyskuuksi. Ei olisi tullut mieleenkään sitä elokuuksi hakea, kun sillon ei ollut vielä tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:06"]
[/quote] No rahalla ei tässä tapauksessa ollut vaikutusta vaan mä halusin oikeasti viettää kesäloman mun lapseni kanssa. Mä ihan nautin siitä, että sain olla kotona lomalla lapsen kanssa ja touhuta perheen kanssa yhdessä. Mutta ilmeisesti olisi pitänyt viedä lapsi hoitoon jo tässä kuussa ja olla ukon kanssa kotona kaksistaan. Voi hitto, mun lapsi varmaan kärsii tästä tilanteesta nyt tosi paljon. No tiedämpähän ensi vuonna lykätä lapsen heti hoitoon, ettei vaan tarvi sen kanssa kesälomaa viettää. AP
[/quote]
Tiedäthän, että olet sen harjoittelujakson lapsen kanssa siellä päiväkodissa? sitä ei siis viedä yksin harjoittelemaan. meidän päiväkodissa olin ihan nukkumiset ja ruokailut myös, minäkin sain ruokaa :)
Ei se ole mitään minkään valtakunnan filunkia. Hoito haetaan alkamaan 15.8. Sen jälkeen harjoittelua kaksi viikkoa ja lapsi jää hoitoon yksin 1.9.
Ryhmät käynnistyvät täydellä teholla noin 15.8.
Harjoittelussa äiti/isä mukana, hoitomalsu juoksee 15.8. alkaen.
Vanhempi näkee rutiinit, tutustuu päiväkotiin ja saa tarkat ohjeet.
Näin olen tehnyt molempien kanssa.
Ja ap, äidin pitää osata hankkia tietoa. Ei sitä tule kukaan kauhalla suuhusi kaatamaan, myöskään terveydenhuollossa tai koulussa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:06"]
[/quote]
Tiedäthän, että olet sen harjoittelujakson lapsen kanssa siellä päiväkodissa? sitä ei siis viedä yksin harjoittelemaan. meidän päiväkodissa olin ihan nukkumiset ja ruokailut myös, minäkin sain ruokaa :)
[/quote] Juu tottakai, mutta kuten sanoin mä teen töitä kotona ja tarve on vain osa-aikaiselle hoidolle joten ei tämä ole mikään ongelma. Näin sen tiesinkin menevän. Enkä mä ymmärrä mitä täällä hoetaan, että olen tyrinyt asian. Lapsi menee hoitoon ens kuun alusta niinkuin pitääkin ja me saatiin viettää ihana kesäloma matkustaen perheen kanssa. Miten joku hoitopaikka on huonompi kuin toinen? Olettaen, että "parhaat" jaetaan ensin kuten aikaisemmin joku kirjoitti. Kyllä täällä kaikki paikat on yhtä hyviä tietääkseni ja kaikissa saa samanmoista hoitoa. AP
Voi jeesus.
Olisittehan te silti saaneet sen lomanne.
Ja tulet huomaamaan, että niillä hoitopaikoilla on valtavasti eroa. Laadussa ja sijainnissa.
Jos jostain vaatteesta tai unilelusta puuttuu lapsen nimi on turha itkeä kun se menee hukkaan. Myös jos lapsella on tapana saada raivokohtauksia ja nakella vaatteensa ja tavaransa ympäri päiväkotia niin on turha valittaa jos joku on mennyy hukkaan. Varsinkin isompien lasten täytyy oppia myös itse huolehtimaan omista tavaroistaan.
Mun mielestäni tuo sävy tuon 1.8. aloitusta liputtavan viestissä ei ehkä ollut rakentavin mahdollinen, mutta täytyy kyllä sanoa, etten tiedä kenenkään